Mycket glädjande att man tagit sig tid och pengar att kosta på dubbning av
Tinkas juläventyr. Lite synd dock att det inte fanns någon svensk text att tillgå; vare sig vanlig textning eller svensk text för hörselskadade.
Både TV4 Play och C More har samma bildversion, där svenska dubbcredits visas medan musiken fortfarande spelas i slutet av eftertexterna - just innan produktionsbolagens logotyper visas. Versionerna på TV4 Play och C More är identiska, förutom då att TV4 Play bara har svensk dubbning medan C More även har norsk och finsk dubbning plus danskt originalljud. Glädjande att det för en gångs skull står utsatt dubbcredits (som ju nästan inget på C More har), men irriterande att det inte står utsatt regissör/tekniker utan bara översättare...
Av någon märklig anledning saknas fullständigt norska och finska dubbcredits, som inte listas på vare sig C More eller TV4, trots att ju C More har norska och finska dubbningar.

Kanske listas norska dubbcredits på TV2 Norge och deras Play-tjänst TV2 Sumo, där
Tinkas juläventyr också sänds, men då TV2 Sumo verkar kräva abonnemang kan jag inte undersöka det just nu. Däremot kan jag kolla imorgon på TV2 Norges linjära sändningar, då jag har den kanalen via Sappa (just julkalendern går inte se på Sappa Play, och dagens avsnitt har redan sänts). Jag förutsätter att det är samma dubbning, i och med att TV2 ingår i samma koncern som C More.
I Finland
borde serien logiskt sett sändas på MTV3, som också ingår i samma koncern som C More, men jag hittar inget om det i deras tablåer just nu.
Kan va för att danska är mer begripligt utan förkunskaper än vad engelska är. Grannskapgemenskapen i Skandinavien vettu.
Fast
talad danska är väl inte så lätt att förstå...?
Dessutom har alla andra danska och norska julkalendrar som SVT sänt genom åren varit dubbade till svenska -
Snöfall (Norge, 2017),
Tidsresan (Danmark, 2014),
Pakten (Danmark, 2009),
Jesus och Josefine (Danmark, 2003), m.fl. Så det är knappast därför som inte
Den andra världen dubbats till svenska, utan förmodligen beror det på att SVT inte lägger ner så mycket pengar på sådant som bara ska publiceras på SVT Play utan att även sändas linjärt.