Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fievels äventyr (Fievel's American Tails)

Startat av Mathilda Gustafsson, 13 februari 2021 kl. 18:56:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Visa VHS har tydligen TV dubbningen och andra en egen dubbning gjord för VHS.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

Steffan Rudvall

Lite komiskt att Staffan Hallerstam fick spela Fievel en roll som hans son passar mycket bättre i.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2024 kl. 22:01:02Lite komiskt att Staffan Hallerstam fick spela Fievel en roll som hans son passar mycket bättre i.
Fattar inte hur det går ihop.

Det hade ju varit mer logiskt ok Love spelade rollen efter sin pappa, när steffan blivit för gammal.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2024 kl. 22:01:02Lite komiskt att Staffan Hallerstam fick spela Fievel en roll som hans son passar mycket bättre i.
Hade dom inga barn skådespelare tillgängliga ?

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2024 kl. 00:00:42Fattar inte hur det går ihop.
Staffan Hallerstam fick dubba Fivel i VHS dubbningen typ tre år efter att hans son Leo tog över i uppföljarna.

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 februari 2024 kl. 00:34:03Staffan Hallerstam fick dubba Fivel i VHS dubbningen typ tre år efter att hans son Leo tog över i uppföljarna.
VHS utgåvorna av serien verkar vara från 1994 så teoretiskt sätt skulle ju Leo Hallerstam kunnat spela rollen redan då...

gstone

BPS

MOA

gstone

BPS

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 21:33:03Faster Sophie hälsar på
Den är ju utgiven senare alltså 1996 och innehåller därför tv-dubbningen, den som visades på TV3 med Martin Carlberg som Fievel.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 21:28:04KAN INTE läsa infon längre !!!!! >:(

https://alltomtecknat.se/series/fievelfievels-aventyr-fievels-american-tails

hur vet jag vilken dubbning min vhs har !!!? :'(
Jag vet inte varför Alltomtecknats sida inte längre fungerar, men så här förhåller det sig i alla fall med VHS-utgåvorna:

Följande kassetter har den unika VHS-dubben av okänd studio:
Hickanfallet (Innehåller avsnitt 4 och 5)
Syster på rymmen (Innehåller avsnitt 6 och 7)
Guldfeber (Innehåller avsnitt 8 och 12)

Följande kassetter har TV3-dubben av Mediadubb International:
Den ensamma ryttaren (Innehåller avsnitt 1 och 3)
Lag och oordning (Innehåller avsnitt 2 och 9)
Faster Sophie hälsar på (Innehåller avsnitt 11 och 13)
Namnlös samplerkassett, som följde med tomband från Philips (Innehåller avsnitt 10)

Under en period var det alltså vanligt att det med tomma VHS-band från Philips följde med smakprovskassetter på runt 22 - 30 minuter. I vanliga fall innehöll dessa utdrag ur längre köpfilmer, som reklam för att locka folk att köpa dessa - såsom en kassett med tre kortfilmer av Hacke Hackspett, en kassett med ett avsnitt av Smurfarna, och så vidare -  men i just det här fallet innehåller smakprovskassetten märkligt nog ett avsnitt som inte funnits med på någon annan utgåva (Mail Order Mayhem med TV3s dubbning).

Oskar

Citat från: gstone skrivet 15 april 2025 kl. 21:28:04KAN INTE läsa infon längre !!!!! >:(

https://alltomtecknat.se/series/fievelfievels-aventyr-fievels-american-tails

hur vet jag vilken dubbning min vhs har !!!? :'(
jag tror att är kostnaden fråga också att driva en hemsida och hen känner att priset har gått upp så hen lagt ner hemsida eller är hen har gått bort som drev hemsidan.