Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2021 kl. 15:20:28
Vilka var påtänkta, inne i studion och provspelade i Askungen (omdubbningen), Djungelboken, AristoCats, Dumbo (1972-års dubbning), Robin Hood, Törnrosa (omdubbningen), Taran och Den Magiska Kitteln, Bambi (omdubbningen), Lady och Lufsen (omdubbningen), Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun och Aladdin:)

Vilka var förresten påtänkta, inne i studion och provspelade i Peter Pan (omdubbningen), Lejonkungen, Pongo och De 101 Dalmatinerna (omdubbningen), Pinocchio (omdubbningen), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Oliver och Gänget (omdubbningen), Herkules, Alice i Underlandet (omdubbningen), Mulan och Tarzan:) (samt 1996-års dubbning av Dumbo)

Och vilka var påtänkta, inne i studion och provspelade för 1993-års planerade omdubbning av Djungelboken:)

Jag tror inte han vet det :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2021 kl. 15:20:28

Vilka var förresten påtänkta, inne i studion och provspelade i Peter Pan (omdubbningen), Lejonkungen, Pongo och De 101 Dalmatinerna (omdubbningen), Pinocchio (omdubbningen), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Oliver och Gänget (omdubbningen), Herkules, Alice i Underlandet (omdubbningen), Mulan och Tarzan:) (samt 1996-års dubbning av Dumbo)

Tror du det vara några bra ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:20:38
Jag tror inte han vet det :-\

Det kan ju aldrig skada att fråga för han KAN ju veta!  ;)  :)

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:21:22
Tror du det vara några bra ?

Jag antar att du med "bra skådespelare", menar typ kändisar, sångartister, m.m.; svårt att svara på, men det är ändå fullt möjligt!

gstone

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2021 kl. 15:17:14
Vem är Anders Linder?

Han spelade Kapten Zoom, Eddie gillar den serien jättemycket

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 14:09:17
[
Wilbur: Allan Svensson*. Claes Månsson*. Steve Kratz*. Lennart R. Svensson*.

Är det bästa valet tycker jag Claes Månsson ;D

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 14:49:19
Skönheten och Odjuret var en väldigt ovanlig casting process, då röstproverna inte skedde i studion och "provdubbade" utan istället skickades det andra ljud och bild upptagningar från bla scenföreställningar och skivinspelningar.
Det var även ett krav från Disney att i just den här produktionen skulle det för ovanlighetens skull prioriteras sångare som kunde skådespela och inte tvärtom som det hade varit tidigare där förhoppningsvis skådespelare kunde sjunga eller kombineras med sångare. Detta krav kom senare att bli en regel i alla Disneys filmer.

De rollar som endast hade talad dialog fick Doreen Denning fria händer att rollsätta.

Belle: Sofia Källgren*. Carolina Sandgrer*.

Gaston: Loa Falkman*. Hans Josefsson*. (Michael Samuelsson*. sickades med som bonus, egentligen inte tänk för någon särskild roll, men för att han hade haft stora framgångar i The Phantom of the Opera på Oscars)

Beast: Tommy Körberg*.

Lumiere: Jan malmsjö*.

Narrator: Erland Josephson*. Max von Sydow*.  (båda blev godkända så Doreen Denning fick välja)

Mrs. Potts: Meta Velander*. Berit Hallen*.

Lefou Claes Malmberg*.

Jag är nöjd med alla val som blrv !

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 01:51:57
Listorna för Snövit är det som är de luddigaste att förstå sig på.

Snövit: Anna-Lotta Larsson*. Birgitta Larsson*. Louise Werner. Iwa Sörensen*.

Drottningen/Häxan: Margaretha Krook*. Lil Terselius*. Maud Hyttenberg*. (Ulla-Britt Norrman, endast påtänk som häxa i kombination med någon annan.)

Kloker: John Harryson*. Sven Lindberg.

Butter: Olof Thunberg*. Hans Alfredson*.

Glader: Hans Lindgren*.

Blyger: Bert-Åke Varg*. Mille Schmidt*.

Prosit: Nils Eklund. (Charlie Elvegård.)

Trötter: Stig Grybe*. Olof Lundström.

Jägaren: Jan Nygren (testade även för dvärg)

Prinsen: Jonas Bergström i kombination med sång av Staffan Rydén. Bruno Wintzell*. Tommy Körberg*.

Spegelns Ande: Gösta Prüzelius. (Olof Thunberg.)

Jan Sjödin (testade för dvärg)

Jag är nöjd med alla som fick rollerna

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 00:45:23
Jag har slagit ihop båda listorna som finns över Bernard och Bianca. Ni får säga till om det är något ni inte förstår eller jag måste ändra.

Bernard: Håkan Serner*. (Jan Sjödin). (Brasse Brännström). Nils Eklund*. Sven Lindberg*.

Jag tror att Sven Lindberg hade varit bäst

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2021 kl. 20:36:26
Jag tror att Sven Lindberg hade varit bäst
Tycker du verkligen det? Han blev ju inte godkänd...

Disneyfantasten

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 03:10:12
Mästerdetektiven Basil Mus

Basil: Philip Zandén*.  Nils Eklund*. Frej Lindqvist*. (Ingvar Kjellson.) (Stellan Skarsgård.)

Jag tror att Ingvar Kjellson eller Stellan Skarsgår hade varit bästr

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 03:10:12
Mästerdetektiven Basil Mus

Råttigan: Carl-Åke Eriksson*. Jan Malmsjö*. Hans Josefsson*. (Stefan Ljungqvist.) (Allan Edwall.) (Roger Pontare.) (Thomas Bolme) (Michael Sergerström) (Tommy Nilsson)

Jag tycker bäst om  Jan Malmsjö ;D

MOA