Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som inte fick rollen

Startat av Steffan Rudvall, 28 februari 2021 kl. 17:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2021 kl. 00:21:04
Det var väl kvinnor som spelade honom 1969-1986 eller har jag missförstått något?

Jag skrev fel i hastigheten jag menade män... (John Fielder är ju en man och även om Nasse inte alls är maskulin så låter han inte det minsta kvinnlig i originalet, så att anlita kvinnor till att spela honom måste vara dömt att misslyckas, det har onekligen gått uppåt för Nasses svenska röster sedan MediaDubb fick i uppdrag att dubba serien)

Disneyfantasten

Förresten så fick jag veta strax efter att Rikard Wollf dog (via denna tråd; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3907.15 ) att Monica Forsberg tog in honom i studion och bara skulle ha honom men att han aldrig godkändes och att Monica Forsberg helt struntade vad Disney sa och att Disney varnade att det var på egen risk, slutresultatet blev dock mycket uppskattat!  :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2021 kl. 09:50:32
Förresten så fick jag veta strax efter att Rikard Wollf dog (via denna tråd; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3907.15 ) att Monica Forsberg tog in honom i studion och bara skulle ha honom men att han aldrig godkändes och att Monica Forsberg helt struntade vad Disney sa och att Disney varnade att det var på egen risk, slutresultatet blev dock mycket uppskattat!  :)
Ja Rikard Wolff som Scar e typ de bästa vi gjort i dubbning

gstone

Jag skulle inte valt Steve Kratz som Wilbur.

Jag skulle valt en komiker.

Hoppas ingen tar illa up :-\
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  4 mars 2021 kl. 16:33:48

Som Robert Gustafsson?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  4 mars 2021 kl. 16:33:48

Jag själv är nöjd med Steve han gör en mycket bra insats, Claes Månsson var en av de som provspelade, jag tror att även han hade varit jättebra!  :)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  3 mars 2021 kl. 18:02:00
Känns som man la mer tid och pengar på dubbningar förut eftersom man hade så många kändisar på tänkta till roller för i tiden,

Synd att det är sämre idag  :'( :'( :'(

Idag har man bara professionella  röstskådespelare till alla roller  :( :(

Det är riktigt  soligt ! :'( :'( :'(

Önskar man anlitade fler kändisar ! :(

Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om det är kändisar eller inte, det allra viktigaste är att rösten faktiskt passar karaktären och tyvärr har det förekommit fall där rösten inte alls passar  :(  :-\ (jag tänker med fasa på Inga Tidblad som Pinocchio, Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Shere Khan, Måsart, Uggla & Albert, Birgitta Fernström som Magica De Hex, Christel Körner som Ursula, tre fjärdedelar av rollinsatserna i 1996-års dubbning av Dumbo, Gunilla Åkesson som Gudmodern, Ulf Källvik som Hertigen, Gustav Levin som Kapten Krok & Pumbaa, Adam Portnoff som Peter Pan, Alice Sjöberg Brise som Lena, Mikaela Tidermark som Jasmine, Elin Bemark som Tiana, Jonas Bane som Flynn Rider & Hiro Hamada, Daniel Goldmann som Kanin, ect. även utanför Disney finns det exempel; Tommy Nilsson som Tiger (ur "Resan Till Amerika"), Erik Ahrnbom som Ankan Ferdinand, Michael Blomqvist som Maurice (ur "Djungelgänget"), rösterna i Asterix Gallernas Hjälte & Asterix i Amerika, rösterna i Sun Studios versioner av Teeenage Ninja Turtles & Unge Robin Hood, Thomas Engelbrektson som Fred Flinta, Mikael Roupé som Barney, m.fl.)

Personligen anser jag dock att man inte bör gå på hur känd personen ifråga är, utan istället gå mer på röst och känsla...

Förövrigt kan det vara värt att tillägga att det i Sverige för det mesta fungerar riktigt bra med kändisar, vi har ju till exempel Peter Jöback som Aladdin och Rikard Wolff som Scar, som är två helt oslagbara rollinsatser!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 mars 2021 kl. 17:25:15
Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om det är kändisar eller inte, det allra viktigaste är att rösten faktiskt passar karaktären och tyvärr har det förekommit fall där rösten inte alls passar  :(  :-\ (jag tänker med fasa på Inga Tidblad som Pinocchio, Marie Isedal & Gunnel Fred som Nasse, Karin Miller som Kängu, Olli Markenros & Jan Jönsson som Nalle Puh, Roger Storm som Shere Khan, Måsart, Uggla & Albert, Birgitta Fernström som Magica De Hex, Christel Körner som Ursula, tre fjärdedelar av rollinsatserna i 1996-års dubbning av Dumbo, Gunilla Åkesson som Gudmodern, Ulf Källvik som Hertigen, Gustav Levin som Kapten Krok & Pumbaa, Adam Portnoff som Peter Pan, Alice Sjöberg Brise som Lena, Mikaela Tidermark som Jasmine, Elin Bemark som Tiana, Jonas Bane som Flynn Rider & Hiro Hamada, Daniel Goldmann som Kanin, ect. även utanför Disney finns det exempel; Tommy Nilsson som Tiger (ur "Resan Till Amerika"), Erik Ahrnbom som Ankan Ferdinand, Michael Blomqvist som Maurice (ur "Djungelgänget"), rösterna i Asterix Gallernas Hjälte & Asterix i Amerika, rösterna i Sun Studios versioner av Teeenage Ninja Turtles & Unge Robin Hood, Thomas Engelbrektson som Fred Flinta, Mikael Roupé som Barney, m.fl.)

Personligen anser jag dock att man inte bör gå på hur känd personen ifråga är, utan istället gå mer på röst och känsla...

Thomas Engelbrektson som Fred Flinta och Mikael Roupé som Barney är ju trots allt acceptabla i sina roller till skillnad från vissa andra. Det stora problemet med Sun Studios version av Familjen Flinta är inte rösterna då de flesta är okej utan de stora problemet är att den gjordes på väldigt kort tid så man hann inte vara noggranna.

Disneyfantasten

Förlåt om jag tar upp frågan igen men jag är fortfarande så fruktansvärt nyfiken på vilka som var påtänkta av regissörerna, togs in i studion och provspelade i följande Disney-dubbningar;

>Askungen (1967-års omdubbning)

>Djungelboken (både originaldubbningen 1967 och den planerade omdubbningen 1993)

>AristoCats

>Dumbo både 1972-års första omdubbning och 1996-års andra omdubbning)

>Robin Hood

>Törnrosa (1979-års omdubbning)

>Taran och Den Magiska Kitteln (både 1985-års originaldubbning och 1998-års omdubbning)

>Lady och Lufsen (1988-års omdubbning)

>Oliver och Gänget (både 1989-års originaldubbning och 1997-års omdubbning)

>Den Lilla Sjöjungfrun

>Peter Pan (1992-års omdubbning)

>Aladdin

>Lejonkungen

>Jafars Återkomst

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1995-års omdubbning)

>Pinocchio (1995-års omdubbning)

>Pocahontas

>Ringaren i Notre Dame

>Herkules

>Alice i Underlandet (1998-års omdubbning)

>Mulan

>Ett Småkryps Liv

>Tarzan

>Toy Story 2

>Dinosaurier

>Kejsarens Nya Stil

>Atlantis En Försvunnen Värld

>Monsters Inc

>Lilo och Stitch

>Skattkammarplaneten

>Hitta Nemo

>Björnbröder

>Kogänget

>Superhjältarna

>Bilar

>Råttatouille

>WALLE

>Bolt

>Upp

>Prinsessan och Grodan

>Trassel

>Modig

>Frost

>Big Hero 6

>Zootropolis

>Vaiana

>Coco

>Framåt

>Raya och Den Sista Draken

Steffan Rudvall

Annelie Berg Bhagavan testade för Jasmine i tv-serien Aladdin men rollen gick till Maria Rydberg.

gstone

gstone

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 00:45:23
Jag har slagit ihop båda listorna som finns över Bernard och Bianca. Ni får säga till om det är något ni inte förstår eller jag måste ändra.

Bernard: Håkan Serner*. (Jan Sjödin). (Brasse Brännström). Nils Eklund*. Sven Lindberg*.

Bianca: Margareta Sjödin*. Grynet Molvig. Meg Westergren. (Doreen Denning övertygade dock Disney ganska fort om att Bianca skulle ha samma röst som Duchess, viket de höll med om)

Madame Medusa: Elisabeth Söderström. Margaretha Krook. Marianne Stjernqvist. Kjerstin Dellert*. Meta Velander*. Maud Hansson*.

Mr. Snoops: Sven Lindberg.  Jan Nygren*.

Penny: Malin Graffman. (Nadja Sandberg.) Pernilla Glaser*. Adelie Hatz*.

Orville: Hans Lindgren. (Ingvar Kjellson.)

Rufus: Olof Thunberg. (Arne Källerud.)

Ordförande: Åke Lagergren. (Ingvar Kjellson.)

T.V. hallåman: Jonas Bergström. Gunnar Ernblad.

Ellie-May: Kerstin Dunér. Meg Westergren

sång solist: Lena Ericsson (Lena var Doreen Dennings första och enda val, det var Disney själva som kom med förslaget på Wenche Myre eftersom hon haft stora framgångar med filmens sånger i Danmark och Tyskland)

(*) Dessa skickades det definitivt slutgiltiga röstprov på till Disney.
De understrukna figurerna var dem som behövde godkännas av Disney.
De namn som skrivits inom parentes var Doreen Dennings sätt att skriva (kanske men inte säkert).

Tror Håkan Serner hade varit bra som Bernard[

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 01:19:55
För Peter och draken Elliott finns bra en förslagslista, där det står antecknat att vissa är bokade för prov. (den dubbades nästan samtidigt som Bernard och Bianca )

Pete: Richard Asker. Mats Åhlfeldt. Niklas Rygert.

Nora (sång): Lill Lindfors. Anni-Frid Lyngstad. Lena Ericsson.
Nora (tal): Helena Brodin. Monica Nordquist.

Lampie: 1.Hans Lindgren. 2.John Harryson. Stig Grybe.

Dr. Terminus: 1.Carl-Åke Eriksson*. Bert-Åke Varg. Jan Malmsjö. (Janne Carlsson)

Lena Gogan: 1.Meta Velander*. 2.Maud Hyttenberg*.

Hoagy: Jan Nygren*. John Harryson*.

Jag är nöjd rösterna sm blev  ;D

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 mars 2021 kl. 01:51:57
Listorna för Snövit är det som är de luddigaste att förstå sig på.

Spegelns Ande: Gösta Prüzelius. (Olof Thunberg.)

Jag är nöjd med han det blev :D