Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bluray och DVD

Startat av moviefan, 3 maj 2021 kl. 20:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2024 kl. 17:22:39Studio S har nyligen släppt inte mindre än tio filmer av Hasse & Tage på Blu-ray:

Svenska bilder
Att angöra en brygga
Äppelkriget
Mannen som slutade röka
Ägget är löst!
Släpp fångarne loss – det är vår!
Picassos äventyr
P & B
Falsk som vatten
Sopor

Det var för mig både oväntat och välkommet, nu när de flesta filmbolagen drar ner på den fysiska utgivningen. Alla som klagar på att filmer mest släpps på streaming borde köpa de här filmerna, eller i alla fall så många man har råd med. Om många köper dem sänder det en signal om att vi vill ha våra filmer på Blu-ray, inte bara på streaming!

Sju av dem är textade på både svenska och engelska, vilket gör dem till perfekta presenter till släkt och vänner utomlands. De verkar inte heller vara regionskodade, trots att omslagen bara är märkta med region B.

Tyvärr är menyerna bara på svenska, men det är inte så svårt att förklara var man ska trycka för att välja engelsk text och starta filmen.
Det var riktigt trevliga nyheter, ingen av de filmerna kändes som stora kandidater just för Blu-Ray släpp.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2024 kl. 17:22:39Studio S har nyligen släppt inte mindre än tio filmer av Hasse & Tage på Blu-ray:

Svenska bilder
Att angöra en brygga
Äppelkriget
Mannen som slutade röka
Ägget är löst!
Släpp fångarne loss – det är vår!
Picassos äventyr
P & B
Falsk som vatten
Sopor

Det var för mig både oväntat och välkommet, nu när de flesta filmbolagen drar ner på den fysiska utgivningen. Alla som klagar på att filmer mest släpps på streaming borde köpa de här filmerna, eller i alla fall så många man har råd med. Om många köper dem sänder det en signal om att vi vill ha våra filmer på Blu-ray, inte bara på streaming!

Sju av dem är textade på både svenska och engelska, vilket gör dem till perfekta presenter till släkt och vänner utomlands. De verkar inte heller vara regionskodade, trots att omslagen bara är märkta med region B.

Tyvärr är menyerna bara på svenska, men det är inte så svårt att förklara var man ska trycka för att välja engelsk text och starta filmen.
Typiskt att inte "I Huvudet på en gammal gubbe" var med, den finns bara på DVD boxen......
- what.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet 21 december 2024 kl. 18:08:01Typiskt att inte "I Huvudet på en gammal gubbe" var med, den finns bara på DVD boxen......
Visst, det är ingen komplett inventering av Hasse & Tages filmproduktion. Men om de tio som har släppts nu säljer bra kanske det finns chans till fler...

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 21 december 2024 kl. 17:42:17Det var riktigt trevliga nyheter, ingen av de filmerna kändes som stora kandidater just för Blu-Ray släpp.
Det var precis min tanke, men mycket trevligt att Studio S/Njutafilms fortfarande satsar på fysiska releaser. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 december 2024 kl. 17:22:39Det var för mig både oväntat och välkommet, nu när de flesta filmbolagen drar ner på den fysiska utgivningen. Alla som klagar på att filmer mest släpps på streaming borde köpa de här filmerna, eller i alla fall så många man har råd med. Om många köper dem sänder det en signal om att vi vill ha våra filmer på Blu-ray, inte bara på streaming!
De är tyvärr lite för dyra just nu för att jag ska ha råd att införskaffa allihopa, men några av dem borde man kunna avvara pengar till; och när priserna förhoppningsvis går ner kan man köpa resterande...

moviefan

Varför har bara vissa disneyfilmer pop up meny och en del har inte det ?  Det är bra med pop up meny, då kan man starta filmen utan att behöva se en massa trailers innan. 

Simon Axelsson

En sak som jag har märkt nyligen är att en films releasedatum på DVD och Blu-Ray kan variera kraftigt från säljare till säljare, mer specifikt vad gäller filmer från Universal. 

Den vilda roboten släpps enligt CDON och Ginza den 10e mars, medan Spelbutiken/Coolshop släppte den redan den 7e januari.

Samma sak ser jag nu med Wicked som hos CDON och Ginza släpps den 7e april och hos Spelbutiken/Coolshop redan den 24e februari.

Vad kan detta bero på tro?
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 januari 2025 kl. 13:01:38En sak som jag har märkt nyligen är att en films releasedatum på DVD och Blu-Ray kan variera kraftigt från säljare till säljare, mer specifikt vad gäller filmer från Universal.

Den vilda roboten släpps enligt CDON och Ginza den 10e mars, medan Spelbutiken/Coolshop släppte den redan den 7e januari.

Samma sak ser jag nu med Wicked som hos CDON och Ginza släpps den 7e april och hos Spelbutiken/Coolshop redan den 24e februari.

Det står inget om Vaiana 2 ännu tro?

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2025 kl. 13:06:36Det står inget om Vaiana 2 ännu tro?
Inget än, nej. Följer den samma releaseplan som Insidan ut 2 bör den släppas nån gång runt mitten av februari. Följer den snarare samma plan som Deadpool & Wolverine eller Alien: Romulus släpps den antagligen närmare slutet av mars/början av april.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 januari 2025 kl. 13:01:38En sak som jag har märkt nyligen är att en films releasedatum på DVD och Blu-Ray kan variera kraftigt från säljare till säljare, mer specifikt vad gäller filmer från Universal.

Det Spelbutiken säljer är inte svenska utgåvor, utan danska importutgåvor, och tydligen släpps både Den vilda roboten och Wicked betydligt tidigare i Danmark än i Sverige. Det kan man bekräfta genom att titta på exempelvis Laserdisken.dk, som uppger samma datum som Spelbutiken.

I de här fallen gör det ingen skillnad, då de svenska och danska utgåvorna verkar vara 100% identiska, med gemensamma omslag för Sverige, Norge, Danmark och Finland - men så behöver det förstås inte alltid vara, utan i en del fall blir det förstås danska omslag och i vissa fall kanske inte ens svenskt tal/text.

gstone

Om Disney slutar inkluderar svenska dubbningar på Blu Rays och DVDs av sina( nya ) filmer kommer jag ha ett jädra Meltdown/ Sammanbrott  :-\

Gäller både animerad och live action 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"