Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Random frågor och diskussioner

Startat av Steffan Rudvall, 12 juni 2021 kl. 22:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 april 2025 kl. 23:34:03Jag minns att @Lillefot nännde att han tyckte att Ashas vänner i Önskan var alltför lika De Sju Dvärgarna, då är jag nyfiken på hur han känner med hur dvärg-karaktärerna ser ut i årets live-action adaption av Snövit?
Jag har ännu inte sett nyinspelningen av Snövit, men av det lilla jag sett av filmen från trailers och skärmdumpar är min åsikt samma som när jag först såg dem via bilden för något år sedan.

Överlag sett ser de ganska "uncanny" och sticker ut. Klädesdesignerna finner jag dock inget att klaga på med.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 22:25:40Såvitt jag vet har Gérard Depardieu faktiskt inte dömts än, utan är "bara" åtalad; men rättegången har inte inletts än.
I ärlighetens namn betvivlar jag dock inte att han är skyldig till åtminstone vissa av övergreppen och/eller de sexuella trakasserierna, men om det betyder att det går att bevisa bortom rimligt tvivel i en domstol är väl en senare fråga.
I de fall han begått sexuella trakasserier, men inga direkta övergrepp, gissar jag att flera av brotten redan är preskriberade.
https://www.svt.se/kultur/gerard-depardieu-kan-fa-fangelse-i-dag

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 13 maj 2025 kl. 13:46:12https://www.svt.se/kultur/gerard-depardieu-kan-fa-fangelse-i-dag
Oj, rättvisans kvarnar mal långsamt; som man brukar säga - tydligen väldigt långsamt...

Och idag var det ju bara två fall som han fälldes för, så flertalet ytterligare fall har inte tagits upp än. Men alltså villkorlig dom och skadestånd för de två fall han fälldes för idag.

Steffan Rudvall

Har en kollega som berättade för mig att det tydligen finns folk som driver att man ska riva/bygga om Turning Torso så att Malmö får tillbaka titeln Nordens högsta byggnad från Göteborg.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2025 kl. 17:15:21Har en kollega som berättade för mig att det tydligen finns folk som driver att man ska riva/bygga om Turning Torso så att Malmö får tillbaka titeln Nordens högsta byggnad från Göteborg.
Känns kanske inte som den bästa användningen av skattebetalarnas pengar...

Disneyfantasten

Jag fortsätter diskussionen vidare i denna tråd istället för Musses Klubbhus+.

Jag är är benägen att medge att både Musse och Racergänget och Musse Pigg Lustiga Huset är bättre än Musses Klubbhus, då den sistnämnda serien känns lite väl stillsam.

Jag saknar Stephan Karlsén som Svartepetter, förstår fortfarande inte varför han blev utbytt redan 2004, han är enligt mig den bästa som gjort Svartepetter och så är han fortfarande vid liv och i allra högsta grad fortfarande verksam i dubbningssammanhang trots hans snart 80-åriga ålder plus att han också är bosatt i Stockholm, fast Jan Åström som numera verkar alternera rollen skulle jag ändå säga kommer nära hans nivå.

(inte ens Stephan själv var helt säker på varför han lämnade rollen när jag för tre år sedan frågade honom via brev och han sedan svarade på mail)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juni 2025 kl. 12:07:52Jag fortsätter diskussionen vidare i denna tråd istället för Musses Klubbhus+.

Jag är är benägen att medge att både Musse och Racergänget och Musse Pigg Lustiga Huset är bättre än Musses Klubbhus, då den sistnämnda serien känns lite väl stillsam.

Jag saknar Stephan Karlsén som Svartepetter, förstår fortfarande inte varför han blev utbytt redan 2004, han är enligt mig den bästa som gjort Svartepetter och så är han fortfarande vid liv och i allra högsta grad fortfarande verksam i dubbningssammanhang trots hans snart 80-åriga ålder plus att han också är bosatt i Stockholm, fast Jan Åström som numera verkar alternera rollen skulle jag ändå säga kommer nära hans nivå.

(inte ens Stephan själv var helt säker på varför han lämnade rollen när jag för tre år sedan frågade honom via brev och han sedan svarade på mail)
jag önskar också att  Stephan Karlsén fortfarande var Petter då jag tycker han passade rollen bäst
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam Larsson

Disneyfantasten

Will Siv

- what.

Disneyfantasten

Om ni hade dubbat följande personer till svenska, vilka skulle ni då ha att göra rösterna?  :) 

(ni behöver inte svara alla på en gång, ni kan ta några åt gången och resten senare)

- Walt Disney

- Art Babbet

- Frank Thomas

- Ollie Johnston

- Mary Blair

- Joe Grant

- Burny Mattinson

- Oliver Wallace

- George Bruns

- Wolfgang Reitherman

- Roy Disney

- Roy E. Disney

- Don Bluth

- Gary Goldman

- John Pomeroy

- John Lasseter

- Tim Burton

- Steven Spielberg

- Frank Wells

- Michael Eisner

- Jeffrey Katzenberg

- Joe Roth

- Glen Keene

- Alan Menken

- Howard Ashman

- Tim Rice

- Elton John

- Hans Zimmer

- Eric Goldberg

- Andreas Deja

- Jackie Chan

- Jennifer Lee

- Randy Newman

- Thomas Newman

- James Baxter

- Mark Kenn

- Ken Anderson

- Bill Peet

- Sherman-bröderna

- Chuck Jones

(är det någon särskild animatör, musik-kompositör eller liknande som jag missat?)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2025 kl. 22:30:45Om ni hade dubbat följande personer till svenska, vilka skulle ni då ha att göra rösterna?  :)

(ni behöver inte svara alla på en gång, ni kan ta några åt gången och resten senare)

- Walt Disney

- Art Babbet

- Frank Thomas

- Ollie Johnston

- Mary Blair

- Joe Grant

- Burny Mattinson

- Oliver Wallace

- George Bruns

- Wolfgang Reitherman

- Roy Disney

- Roy E. Disney

- Don Bluth

- Gary Goldman

- John Pomeroy

- John Lasseter

- Tim Burton

- Steven Spielberg

- Frank Wells

- Michael Eisner

- Jeffrey Katzenberg

- Joe Roth

- Glen Keene

- Alan Menken

- Howard Ashman

- Tim Rice

- Elton John

- Hans Zimmer

- Eric Goldberg

- Andreas Deja

- Jackie Chan

- Jennifer Lee

- Randy Newman

- Thomas Newman

- James Baxter

- Mark Kenn

- Ken Anderson

- Bill Peet

- Sherman-bröderna

- Chuck Jones

(är det någon särskild animatör, musik-kompositör eller liknande som jag missat?)
Räknas det om det är några som redan (kanske indirekt) dubbat dom  ???

Tillexempel:

Walt Disney = Anders Öjebo.

Randy Newman = Mikael Roupé.

Annars kommer jag på en.

Art Babbit = John Harryson.

Förresten här är "några" till du kunde haft med.

U.B Iwerks

Hugh Harman

Rudolf Ising

Friz Freleng

Les Clark

Wilfred Jackson

Norman Ferguson

Ben Sharpsteen

Clyde Geronomi

David Hand

Frank Churchill

Leigh Harline

Fred Moore

Bill Tytla

Grim Natwick

Hamilton Luske

James Algar

Jack Kinney

Bill Roberts

Jack Cutting

Milt Kahl

Marc Davis

Eric Larsson

Ward Kimball

John Lounsbery

Richard Williams

William Hannah

Joseph Barbera

Tex Avery

Gene Deitch

Bob Clampett

Max Fleischer

Hayao Myazaki

Isao Takahata

George Lucas

Joe Johnston

Orson Welles (Gunnar Ernblad och Johan Hedenberg kunde nog)

Jerry Rees

Diane Disney Miller

Ron Miller

Gary Trousdale

Kirk Wise

John Musker

Ron Clements

(båda har dubbats i "Aladdin" och "Skattkammarplaneten")

Mark Dinal

Kevin Lima

Tony Bancroft

Michael Giacchino

Dean DeBlois

Genndy Tartakosky

Craig McKracken

Lauren Faust

Rebecca Sugar

Dana Terrace

Och en kategori du inte hade, serietecknare:

Carl Barks

Don Rosa

Charles M. Schultz

Jim Davis

- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 23 augusti 2025 kl. 20:55:05Räknas det om det är några som redan (kanske indirekt) dubbat dom  ???

Tillexempel:

Walt Disney = Anders Öjebo.

Randy Newman = Mikael Roupé.

Annars kommer jag på en.

Art Babbit = John Harryson.

Förresten här är "några" till du kunde haft med.

U.B Iwerks

Hugh Harman

Rudolf Ising

Friz Freleng

Les Clark

Wilfred Jackson

Norman Ferguson

Ben Sharpsteen

Clyde Geronomi

David Hand

Frank Churchill

Leigh Harline

Fred Moore

Bill Tytla

Grim Natwick

Hamilton Luske

James Algar

Jack Kinney

Bill Roberts

Jack Cutting

Milt Kahl

Marc Davis

Eric Larsson

Ward Kimball

John Lounsbery

Richard Williams

William Hannah

Joseph Barbera

Tex Avery

Gene Deitch

Bob Clampett

Max Fleischer

Hayao Myazaki

Isao Takahata

George Lucas

Joe Johnston

Orson Welles (Gunnar Ernblad och Johan Hedenberg kunde nog)

Jerry Rees

Diane Disney Miller

Ron Miller

Gary Trousdale

Kirk Wise

John Musker

Ron Clements

(båda har dubbats i "Aladdin" och "Skattkammarplaneten")

Mark Dinal

Kevin Lima

Tony Bancroft

Michael Giacchino

Dean DeBlois

Genndy Tartakosky

Craig McKracken

Lauren Faust

Rebecca Sugar

Dana Terrace

Och en kategori du inte hade, serietecknare:

Carl Barks

Don Rosa

Charles M. Schultz

Jim Davis
Det tog en stund för mig att förstå, men du syftar på deras "paradroller": alltså att Walt var den första rösten för Musse Pigg samt att Randy sjöng sångerna i både Toy Story 1 & 2 och Ett Småkryps Liv, Anders har sedan 1991 varit Musses svenska röst och Mikael sjöng sångerna i både Toy Story 1 & 2 och Ett Småkryps Liv.

Sen så har ju även följande dubbat personerna vad jag kommer ihåg;

- Walt Disney: Hans Lindgren, Bertil Engh, Gunnar Uddén, Johan Hedenberg

- Burny Mattinson: Jan Modin

(utöver det så minns jag att Frank Thomas och Ollie Johnston gör en cameo i Superhjältarna, tyvärr har jag fortfarande inte kommit fram till vilka som dubbar dem då jag tyvärr inte memorerat deras röster)

Var i Skattkammarplaneten har John Musker och Ron Clements förresten en cameo? (jag minns att de har en cameo i Aladdin precis som du säger, nämligen i scenen där Prins Ahmed dyker upp, tyvärr har jag fortfarande inte kommit fram till vilka de dubbar i den filmen, och det är inte helt lätt att lista ut då jag inte har erfarenhet av varken Ulf Fribergs eller Stefan Perssons röster)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2025 kl. 12:54:47Var i Skattkammarplaneten har John Musker och Ron Clements förresten en cameo? (jag minns att de har en cameo i Aladdin precis som du säger, nämligen i scenen där Prins Ahmed dyker upp, tyvärr har jag fortfarande inte kommit fram till vilka de dubbar i den filmen, och det är inte helt lätt att lista ut då jag inte har erfarenhet av varken Ulf Fribergs eller Stefan Perssons röster)

Vid 1:05

John spelar Roboten på stegen och Ron den skäggiga som håller upp den.

Förstod du förresten varför jag hade John Harryson som Art Babbit  ???
- what.