Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Brisby och Nimhs hemlighet 2: Timmys färd till Nimh Dubbning

Startat av gstone, 13 juni 2021 kl. 21:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 april 2022 kl. 00:50:13
Eftersom att den är utgiven av Warner här i Sverige så är det väl större chans att det är som Sun Studio Köpenhamn som står för dubbningen...
Förr i tiden anlitade Warner Home Video ofta Kit & Co./Videobolaget också för sådant som inte skulle gå på bio utan släppas direkt på VHS, så det är också fullt möjligt. Det var ju trots allt Warner som beställde dubben av första Brisby och NIMHs hemlighet, som de anlitade Kit & Co. för.

Dock känns det som att 1999 (då jag tror att VHS-utgåvan kom ut) är lite väl sent för Kit & Co, vars glansdagar redan var över då. De gjorde förmodligen en och annan dubbning fortfarande, men inte alls lika flitigt som på 1980-talet och första halvan av 1990-talet. Då känns det kanske troligare med Sun Studio Stockholm, som 1999 ganska nyss hade startat; och som ju Warner ofta anlitade.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2022 kl. 00:58:02
Förr i tiden anlitade Warner Home Video ofta Kit & Co./Videobolaget också för sådant som inte skulle gå på bio utan släppas direkt på VHS, så det är också fullt möjligt. Det var ju trots allt Warner som beställde dubben av första Brisby och NIMHs hemlighet, som de anlitade Kit & Co. för.

Dock känns det som att 1999 (då jag tror att VHS-utgåvan kom ut) är lite väl sent för Kit & Co, vars glansdagar redan var över då. De gjorde förmodligen en och annan dubbning fortfarande, men inte alls lika flitigt som på 1980-talet och första halvan av 1990-talet. Då känns det kanske troligare med Sun Studio Stockholm, som 1999 ganska nyss hade startat; och som ju Warner ofta anlitade.
1999 borde det fortfarande varit Sun Studio Köpenhamn Sun Studio Stockholm startade väl år 2000

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2022 kl. 01:05:14
1999 borde det fortfarande varit Sun Studio Köpenhamn Sun Studio Stockholm startade väl år 2000
Nja, om inte mitt minne sviker mig tror jag det var 1998 som Stockholmsstudion startade - jag kan minnas fel, men jag vill minnas att Mikael Roupé berättat för mig att det var någonstans därikring som han fick i uppdrag att resa till Stockholm för att starta upp studion där.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2022 kl. 01:15:54
Nja, om inte mitt minne sviker mig tror jag det var 1998 som Stockholmsstudion startade - jag kan minnas fel, men jag vill minnas att Mikael Roupé berättat för mig att det var någonstans därikring som han fick i uppdrag att resa till Stockholm för att starta upp studion där.
1998 bör stämma, men alla dubbningar började ju inte utföras i Stockholm direkt när det startade. På den tiden var det väl vanligt med samproduktioner mellan Köpenhamn och Stockholm.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 april 2022 kl. 01:24:01
1998 bör stämma, men alla dubbningar började ju inte utföras i Stockholm direkt när startade på den tiden var det väl vanligt med samproduktioner mellan Köpenhamn och Stockholm.
Sant, men jag har ett vagt minne av att Brisby och NIMH:s hemlighet 2 - Timmys färd till NIMH hade typiska Stockholms-skådespelare (*) - därav att jag tror att Sun Studio Stockholm är mer sannolikt. Men det kan förstås också ha varit samröre mellan Sun Studios båda studior eller en samproduktion mellan Sun Studio i Köpenhamn och Eurotroll (som ju också förekom ibland innan Stockholmsstudion hade kommit igång fullt ut).

Det är ju heller inte omöjligt att Sun Studio lejde bort dubbningen till Eurotroll, som de ibland gjorde förr i tiden, så att det var dem som utförde den.

(*): Men vi ska kanske inte lita till 100% på mitt minne - det var många år sedan jag såg tvåan, och minnet kan ju ibland spela en ett spratt... Då jag aldrig blev i närheten av lika förtjust i tvåan som den överlägsna första filmen, så har jag nog bara sett den andra filmen en eller två gånger genom åren.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2022 kl. 01:33:18
Sant, men jag har ett vagt minne av att Brisby och NIMH:s hemlighet 2 - Timmys färd till NIMH hade typiska Stockholms-skådespelare (*) - därav att jag tror att Sun Studio Stockholm är mer sannolikt. Men det kan förstås också ha varit samröre mellan Sun Studios båda studior eller en samproduktion mellan Sun Studio i Köpenhamn och Eurotroll (som ju också förekom ibland innan Stockholmsstudion hade kommit igång fullt ut).

Det är ju heller inte omöjligt att Sun Studio lejde bort dubbningen till Eurotroll, som de ibland gjorde förr i tiden, så att det var dem som utförde den.

(*): Men vi ska kanske inte lita till 100% på mitt minne - det var många år sedan jag såg tvåan, och minnet kan ju ibland spela en ett spratt... Då jag aldrig blev i närheten av lika förtjust i tvåan som den överlägsna första filmen, så har jag nog bara sett den andra filmen en eller två gånger genom åren.

Jag har aldrig sett 2an i sin helhet, men har hört att den ska vara riktigt dålig...

Nåja, jag TROR att man i fallen med Anastasia, Ensam Hemma Igen, Mighty Ducks The Movie och omdubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln lejde bort viss inspelning till Eurotroll med tanke på att vissa Stockholm-skådespelare medverkade där (precis som fallen med musiksagorna Belle och Vildsvinet, Belles Födelsedag & Aladdin och Det Magiska Halsbandet samt första Toy Story och Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot), men för säkerhets skull kan jag kanske fråga Mikael Roupé om den saken.

När det kommer till Antz så har Mikael själv nämnt att den var den första som spelades in i Stockholm, vilket vid det här laget borde innebära att Mary Poppins (som gavs ut på VHS månaden därpå) bör ha spelats in i Stockholms filial också, sen har även Stuart Little, Järnjätten och Toy Story 2 spelats in i båda studiona spelas in i bägge städernas filialer, allt som dubbats av Sun Studio efter dessa har väl nästan uteslutande utförts i Stockholm.

Disneyfantasten

Hittade av en slump två svenska klipp på YouTube;

https://m.youtube.com/watch?v=8b87Sg28omc

https://m.youtube.com/watch?v=bMgDNMkaTEw

Det enda jag med 100% säkerhet kan säga är att Andreas Nilsson är rösten till Martin Brisby.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 13 juni 2021 kl. 21:47:55Vilket bolag dubbade Brisby och Nimhs hemlighet 2: Timmys färd till Nimh ?
Sent svar men @Oscar Isaksson Nämnde creditlistan på Discord för ett tag sedan.
Det @Oscar Isaksson sa är klistrat in nedan

Har kollat i mina pärmar och hittat åt en lista för Brisby 2.

Vad jag kan avgöra är det en samproduktion mellan Sun Studio och Kit & Co. AB.

(Intressant är även att den undertiteln som berättaren läser upp är; TIM RÄDDAR TAGDALEN)

Berättare : Sture ström

Fru Brisby, mfl : Louise Raeder

Jeremy : Allan Svensson 

Herman mfl : Dick Eriksson 

Brutus : Mikael Roupé

Gammelmus : Åke Lindström

Tim (sång) Linda Ullveus

Jenny : Linda Ullveus

Dr. Valentine : Andreas Nilsson

Jennys pappa, mfl : Kristian Ståhlgren 

Tant Näbbmus mfl : Anna Book

Martin "stor" : Andreas Nilsson

Kör : Lena Ericsson, Mikael Roupé mfl

—————

Sen finns det röster som jag inte känt igen som tex stora Tim.

På Tim, Martin som barn har jag skrivit; Barnröster i Eurotroll-snobben.

Marcusen

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 17:06:50Sent svar men @Oscar Isaksson Nämnde creditlistan på Discord för ett tag sedan.
Det @Oscar Isaksson sa är klistrat in nedan

(Intressant är även att den undertiteln som berättaren läser upp är; TIM RÄDDAR TAGDALEN)

Tim (sång) Linda Ullveus

—————

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 22:24:00Här är vad jag har nerskrivet om rösterna i Brisby och Nimhs hemlighet 2: Timmys färd till Nimh

Tim (sång) Linda Ullveus

Kör : Lena Ericsson, Mikael Roupé  mfl

—————

Sen finns det röster som jag inte känt igen, som tex stora Tim.

På Tim, Martin som barn har jag skrivit; "Barnröster i Eurotroll-snobben"

Det är inte helt omöjligt att den dubbades i samma veva som Rädda Willy 3.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 juni 2024 kl. 17:06:50Sent svar men @Oscar Isaksson Nämnde creditlistan på Discord för ett tag sedan.

Tim (sång) Linda Ullveus

—————

En till dubbning som har en annan titel än den som står angiven på omslaget

DingoPictures2005

gstone

Tim (sång) Linda Ullveus

—————

tusen tack igen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  6 december 2024 kl. 10:50:35tusen tack igen
Inga problem.

Förstår dock inte varför Åke Lindström spelar Herr Ganmelmus istället för Hans Lindgren?
Och varför Anna Book spelar Tant Näbbmus, Irene känns som det klart bättre valet i rollen här med.

De hade ju också Andreas på plats så han kunde ju ha repriserat Jeremy istället för Allan Svensson.

Yes det är förståeligt att Anders Ekborg inte återkom till Justin då kändisar oftast ogillar att dubba.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 december 2024 kl. 18:05:05Inga problem.

Förstår dock inte varför Åke Lindström spelar Herr Ganmelmus istället för Hans Lindgren?
Den är baserad på Videobolagets dubbning och inte den bättre från TV3.

DingoPictures2005