Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vad tycker ni om Trollkarlen från Oz?

Startat av Gustav Jonsson, 14 september 2021 kl. 17:17:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

uppföljaren till "Trollkarlen från Oz" som skrämde skiten ur en hel generation

Hur många här känner till  uppföljaren ?

https://www.moviezine.se/nyheter/innan-wicked-uppfoljaren-till-trollkarlen-fran-oz-som-skramde-skiten-ur-en-hel-generation
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Carlswell

gstone

gstone

Citat från: Carlswell skrivet 28 mars 2026 kl. 17:08:44Kiana verkar gilla att spela Dorothy eller kanske är det publiken som gillar att se henne som Dorothy för hon har väl spelat henne flera gånger.
om judy garland fåt chansen skulle hon nog gjort rollen fler gånger folk gillade att se henne i rollen

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 mars 2026 kl. 16:37:31Trollkarlen från Oz kommer sätas om som musikal i sverige

Kiana Blanckert kommer spela  Dorothy Gale
Frågan är hur mycket den här uppsättningen skiljer sig från Dröse & Norbergs tidigare uppsättningar av Trollkarlen från Oz, utöver skådespelarna...?

Jag såg en av Dröse & Norbergs tidigare uppsättningar av Trollkarlen från Oz - kanske deras första, eller åtminstone var det den första av deras musikaler som kom till Skellefteå. Men de verkar ju älska att sätta upp nya versioner av musikaler de redan har satt upp med jämna mellanrum, så jag är osäker hur mycket som skiljer mellan de olika; då jag inte har sett mer än en version av någon av deras familjemusikaler.

Den här nya versionen verkar ju dock vara kraftigt nedkortad, om nu den nya versionen bara ska räcka i en timme - jag minns inte hur lång den första uppsättningen var, men jag minns tydligt att det var paus, så den måste ha varit betydligt längre än en timme i alla fall...

Citat från: Carlswell skrivet 28 mars 2026 kl. 17:08:44Kiana verkar gilla att spela Dorothy eller kanske är det publiken som gillar att se henne som Dorothy för hon har väl spelat henne flera gånger.
Inte bara den rollen, utan just nu verkar Dröse & Norberg älska att rollbesätta henne i nästan varenda produktion - hon hade ju också huvudrollen i deras uppsättning av Den lilla sjöjungfrun häromåret, och såvitt jag förstår medverkade hon även i både Aladdin - the Musical och Snövit i deras senaste uppsättningar de senaste åren.
(De två sistnämnda har dock inte kommit till Skellefteå i den uppsättningen, utan bara i tidigare uppsättningar från samma team, så dem har jag inte kunnat se.)

Och visst, Kiana var utmärkt i åtminstone Den lilla sjöjungfrun, men lite större variation bland skådespelarna kanske ändå vore på sin plats...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2026 kl. 03:55:16Frågan är hur mycket den här uppsättningen skiljer sig från Dröse & Norbergs tidigare uppsättningar av Trollkarlen från Oz, utöver skådespelarna...?

Jag såg en av Dröse & Norbergs tidigare uppsättningar av Trollkarlen från Oz - kanske deras första, eller åtminstone var det den första av deras musikaler som kom till Skellefteå. Men de verkar ju älska att sätta upp nya versioner av musikaler de redan har satt upp med jämna mellanrum, så jag är osäker hur mycket som skiljer mellan de olika; då jag inte har sett mer än en version av någon av deras familjemusikaler.

Den här nya versionen verkar ju dock vara kraftigt nedkortad, om nu den nya versionen bara ska räcka i en timme - jag minns inte hur lång den första uppsättningen var, men jag minns tydligt att det var paus, så den måste ha varit betydligt längre än en timme i alla fall...
Inte bara den rollen, utan just nu verkar Dröse & Norberg älska att rollbesätta henne i nästan varenda produktion - hon hade ju också huvudrollen i deras uppsättning av Den lilla sjöjungfrun häromåret, och såvitt jag förstår medverkade hon även i både Aladdin - the Musical och Snövit i deras senaste uppsättningar de senaste åren.
(De två sistnämnda har dock inte kommit till Skellefteå i den uppsättningen, utan bara i tidigare uppsättningar från samma team, så dem har jag inte kunnat se.)

Och visst, Kiana var utmärkt i åtminstone Den lilla sjöjungfrun, men lite större variation bland skådespelarna kanske ändå vore på sin plats...?
Jag såg henne i   Aladdin - the Musical

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2026 kl. 03:55:16Frågan är hur mycket den här uppsättningen skiljer sig från Dröse & Norbergs tidigare uppsättningar av Trollkarlen från Oz, utöver skådespelarna...?

Inte bara den rollen, utan just nu verkar Dröse & Norberg älska att rollbesätta henne i nästan varenda produktion - hon hade ju också huvudrollen i deras uppsättning av Den lilla sjöjungfrun häromåret, och såvitt jag förstår medverkade hon även i både Aladdin - the Musical och Snövit i deras senaste uppsättningar de senaste åren.

Och visst, Kiana var utmärkt i åtminstone Den lilla sjöjungfrun, men lite större variation bland skådespelarna kanske ändå vore på sin plats...?
Det står att  Trollkarlen från Oz kommer ha " sex av Sveriges främsta musikalartister på scenen " undrar om dom alla folk som dröse och norbeg jonnat med förut  ???

gstone

det sår "  väcks Trollkarlen från Oz till nytt liv i en nyskriven och fantasifull version av Robert Dröse. Föreställningen bjuder på en magisk helhetsupplevelse där musik, värme och berättarglädje står i centrum"

det bör väl tyda på att den inte satts up förut