Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: RC skrivet  9 oktober 2022 kl. 02:46:28Här kan du se vad pengarna ska gå. Jag vet inte hur det är för dig men jag förväntar mig inte att folk ska göra saker gratis.
Då var det som jag misstänkte att det rörde sig om någon slags lön...

Visst, jag tycker också det är fullt rimligt att folk inte gör saker gratis, men i så fall tycker jag också det är fullt rimligt att samma folk också betalar för marknadsföring och inte förväntar sig gratis reklam utan någonting i utbyte. Inget illa menat om de båda personerna bakom Röstskådespelarna, och jag menar absolut inte att förringa deras arbete på något sätt, men det här är som sagt mer en princip.

Jag får ju exempelvis inte betalt för något arbete med Dubbningshemsidan, trots att det rör sig om flera dussin timmar i månaden, utan eventuella reklamintäkter och i sällsynta fall en och annan blygsam donation går bara till att täcka rena utgifter - d.v.s. kostnad för domännamn, server/VPS, eventuell egen hårdvara, programvaror, inköp av filmer att recensera, biobiljetter, o.s.v. Visst, jag skulle förstås inte ha något emot att få en liten slant över för mitt hårda arbete, men som det ser ut just nu täcker reklamen inte ens mina rena utgifter varför jag måste stå för vissa utgifter ur egen ficka.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2022 kl. 03:10:14Då var det som jag misstänkte att det rörde sig om någon slags lön...

Visst, jag tycker också det är fullt rimligt att folk inte gör saker gratis, men i så fall tycker jag också det är fullt rimligt att samma folk också betalar för marknadsföring och inte förväntar sig gratis reklam utan någonting i utbyte. Inget illa menat om de båda personerna bakom Röstskådespelarna, och jag menar absolut inte att förringa deras arbete på något sätt, men det här är som sagt mer en princip.

Jag får ju exempelvis inte betalt för något arbete med Dubbningshemsidan, trots att det rör sig om flera dussin timmar i månaden, utan eventuella reklamintäkter och i sällsynta fall en och annan blygsam donation går bara till att täcka rena utgifter - d.v.s. kostnad för domännamn, server/VPS, eventuell egen hårdvara, programvaror, inköp av filmer att recensera, biobiljetter, o.s.v. Visst, jag skulle förstås inte ha något emot att få en liten slant över för mitt hårda arbete, men som det ser ut just nu täcker reklamen inte ens mina rena utgifter varför jag måste stå för vissa utgifter ur egen ficka.
Där satte du huvudet på spiken, Daniel!

Eftersom jag själv genom åren har lagt ner tusentals timmar på ideellt och oavlönat arbete har jag blandade känslor till någon som samlar in pengar till sin egen lön. Liksom Daniel vill jag naturligtvis inte förringa Röstskådespelarnas arbete, och jag vill absolut inte avråda någon från att bidra med pengar. Men själv skulle jag aldrig komma på tanken att skänka pengar till någon annans lön.

Jag bidrar däremot gärna ekonomiskt till personer som jobbar ideellt, men har egna utgifter för sitt arbete. Om jag ska sponsra någon får det i så fall bli Daniel som oförtrutet jobbar på och driver Dubbningshemsidan trots att han får lägga till egna pengar för att göra det.

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 oktober 2022 kl. 07:25:57Eftersom jag själv genom åren har lagt ner tusentals timmar på ideellt och oavlönat arbete har jag blandade känslor till någon som samlar in pengar till sin egen lön. Liksom Daniel vill jag naturligtvis inte förringa Röstskådespelarnas arbete, och jag vill absolut inte avråda någon från att bidra med pengar. Men själv skulle jag aldrig komma på tanken att skänka pengar till någon annans lön.

Jag bidrar däremot gärna ekonomiskt till personer som jobbar ideellt, men har egna utgifter för sitt arbete. Om jag ska sponsra någon får det i så fall bli Daniel som oförtrutet jobbar på och driver Dubbningshemsidan trots att han får lägga till egna pengar för att göra det.
Jag känner precis likadant, och skulle heller aldrig tänka tanken på att skänka pengar till någons lön, medan jag däremot gärna hade skänkt en slant om Röstskådespelarna behövde pengar till ny teknisk utrustning eller liknande (då det ju lär behövas webbkameror, mikrofoner och annat som inte är gratis att köpa in).

Jag har ofta bidragit med pengar till ideellt och oavlönat arbete - just nu är det förstås närmast till hands att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer som hjälper civilbefolkningen i Ukraina, men jag är heller inte främmande till att skänka en slant till webbsajter, tjänster eller vad som helst som huvudsakligen sker oavlönat. Nu kan det förvisso vara en flytande gräns mellan oavlönat och avlönat, så till vida att det inte alltid går jämnt upp även om man hade velat - exempelvis har Dubbningshemsidan enstaka månader gått en aning med vinst när det varit ovanligt stora reklamintäkter i kombination med mindre utgifter än vanligt (*) - men det handlar om vad som är det huvudsakliga syftet med intäkterna.
(*): Under pandemin var det exempelvis några få månader då sajtens reklamintäkter gav ovanligt mycket pengar, i kombination med att de flesta inte vågade/kunde gå på bio; således färre filmer att recensera.

Om det gäller något särskilt skulle jag t.o.m. kunna sträcka mig så långt som till att bidra med en slant till en specifik utgift hos ett företag eller annan (huvudsakligen) kommersiell verksamhet, exempelvis ett ovanligt stort inköp eller annat - om t.ex. Oscar Isakssons distributionsbolag behöver mer pengar för att köpa in rättigheterna till en speciell och ovanlig dubbning är jag inte alls främmande till att skänka en slant - men inte att bidra till rena personalkostnader/löner, oavsett hur bra arbete vederbörande än gör.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juli 2022 kl. 23:00:34Har du pratat med Alexander Lundahl ännu?
Jag tror tyvärr att jag har glömt bort det... :-[

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2022 kl. 12:47:10Jag tror tyvärr att jag har glömt bort det... :-[

Då kan du lägga till det på ditt nästa schema! (både du och han kan hjälpa varandra både med rollistorna på din hemsida och rollistorna på hans blogg och ni kan prata lite med varandra om saker och ting för att komma fram till något)

Fråga

En fråga till Daniel och Anders har någon av er ens sett ett Röstskådespelarna avsnitt? Ett av de nyare alltså med både Christian & Linn?

Daniel Hofverberg

Citat från: Fråga skrivet  9 oktober 2022 kl. 21:43:30En fråga till Daniel och Anders har någon av er ens sett ett Röstskådespelarna avsnitt? Ett av de nyare alltså med både Christian & Linn?
Jag har sett delar av avsnitten, men avsnitten är lite för långa för att jag ska ha tid eller ork att se hela avsnitten. Jag hade föredragit någon "abridged"-version, för oss som inte har tid att se så långa avsnitt.

Jag förstår hursomhelst inte vad det har med saken att göra...? Det vi hakat upp oss på är ju själva principen med en insamling för att betala för någon annans lön, till skillnad från att täcka in utgifter eller andra omkostnader, och då är kvaliteten helt ovidkommande. Jag hade haft samma invändning vad det än handlar om, och oavsett hur välbehövligt och genomarbetat det än är. Hade man däremot haft insamling för att täcka in alla utgifter, och eventuella överblivna pengar som inte behövts till utgifter hade gått till löner, så vore det en helt annan femma.

För att ta en liknelse eller ett annat exempel: På senare tid är det ju en del långfilmer som finansierats via bidrag från allmänheten; såsom exempelvis den oväntat lyckade finsk-tyska Iron Sky. Där är det ju hela filmen som finansierats, så att man behöver pengar till allt som har med produktionen att göra, och det är en sak - men om de istället hade haft en insamling till enbart regissörens lön och inte för övriga utgifter i samband med produktionen så hade det knappast blivit lika uppskattat.

gstone

Varför gillar inte Daniel Hofverberg Chirstan Hedlunds Röstskådspelrna program ? >:( :(

Trode det var något som duy skulle uppskata och stödja ! ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:08:15Varför gillar inte Daniel Hofverberg Chirstan Hedlunds Röstskådspelrna program ? >:( :(

Trode det var något som duy skulle uppskata och stödja ! ???
Jo, jag gillar det verkligen, och har aldrig påstått någonting annat. Det jag hakar upp mig på är bara själva principen att samla in pengar till någon annans lön, istället för direkta utgifter. Jag hade haft samma invändning oavsett vad det hade handlat om, så det är absolut ingen kritik mot kvaliteten eller ambitionen hos Röstskådespelarna.

Det här betyder inte att jag på något sätt förringar Christian och Linns hårda arbete eller försöker övertala någon annan att tänka på samma sätt - utan det är bara min högst personliga åsikt i frågan, och så får alla andra själva ta ställning till om de tycker det är principiellt rätt eller fel att samla in pengar till löner.

Däremot hade jag mer än gärna bidragit med pengar om det rört sig om oavlönat arbete men att teamet behövt pengar till exempelvis teknisk utrustning eller andra direkta utgifter. Det tycker jag är en helt annan femma än att samla in pengar till löner, även om det hade blivit en slant över som i så fall hade gått till ersättning till teamet.

gstone

Varför recenserade du inte den dubbade versionen av Alice i  Underlandet(2010) ?

Det här är ju än dubbningshemsidan  ;) 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 maj 2023 kl. 18:19:47Varför recenserade du inte den dubbade versionen av Alice i  Underlandet(2010) ?

Det här är ju än dubbningshemsidan  ;)
Som jag skrev i recensionen visades Alice i Underlandet bara i ett fåtal orter i landet i svenskdubbad version på bio, och i merparten av landet gick endast textad originalversion - så var också läget i Skellefteå, så det var 100% omöjligt för mig att kunna se den dubbade versionen. :(

Sen borde jag förstås ha uppdaterat recensionen när filmen släpptes på DVD, för att även skriva om dubbningen, men det verkar som att jag glömde bort det - det kan jag bara beklaga... :-[

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2023 kl. 20:14:16Som jag skrev i recensionen visades Alice i Underlandet bara i ett fåtal orter i landet i svenskdubbad version på bio, och i merparten av landet gick endast textad originalversion - så var också läget i Skellefteå, så det var 100% omöjligt för mig att kunna se den dubbade versionen. :(

Sen borde jag förstås ha uppdaterat recensionen när filmen släpptes på DVD, för att även skriva om dubbningen, men det verkar som att jag glömde bort det - det kan jag bara beklaga... :-[

Okej :)

Jag tror du kankse på något sät var emot att filmen hade dubbats ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 maj 2023 kl. 20:15:56Jag tror du kankse på något sät var emot att filmen hade dubbats ;D
Nej, inte alls - jag tycker det är positivt att den dubbades, men däremot var det väl kanske förståeligt på bio att prioritera textad originalversion då jag gissar att de allra flesta vuxna föredrar det. Det här var väl trots allt strax innan de flesta biografer digitaliserades, och att ta fram dubbla versioner av 35 mm-rullar var ju en påkostad historia; så då blev det väl bara de största städerna som fick den dubbade versionen (där Disney bedömde att det fanns störst målgrupp för en dubbning).

Men självklart är dubbning alltid positivt, så länge man har alternativ (så att det även släpps i textad originalversion), för valfrihet är alltid av godo.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2023 kl. 20:21:55Nej, inte alls - jag tycker det är positivt att den dubbades, men däremot var det väl kanske förståeligt på bio att prioritera textad originalversion då jag gissar att de allra flesta vuxna föredrar det. Det här var väl trots allt strax innan de flesta biografer digitaliserades, och att ta fram dubbla versioner av 35 mm-rullar var ju en påkostad historia; så då blev det väl bara de största städerna som fick den dubbade versionen (där Disney bedömde att det fanns störst målgrupp för en dubbning).

Men självklart är dubbning alltid positivt, så länge man har alternativ (så att det även släpps i textad originalversion), för valfrihet är alltid av godo.
Jag blev bara förvirad för jag såg den dubbade :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 maj 2023 kl. 20:24:18Jag blev bara förvirad för jag såg den dubbade :)
Men du bor förmodligen i en större stad än Skellefteå...?