Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2025 kl. 03:17:55Problemet är att det med Archive händer ganska ofta att man antingen får "SlowDown" eller "Network error", och måste då aktivt trycka på "Resume" för att starta uppladdningen igen - och tvärtemot vad namnet Resume antyder så startar det inte om där det avbröts utan börjar om från början igen. 
Ja, det där har jag tänkt på varför den inte startar från där den slutade, då "Resume" betyder "återta".

Jag har iförsig inte sett någon sida som faktiskt återuppta uppladdningen.
Då Google Drive inte avbryts för mig iallafall, och det är den tjänsten jag använder bara.

Internet Archive bör ha märkt det själva, och många bör ha samma problem.

Jag ser visserligen att många använder sig utav verktyget: Internet Archive Python library 3.0.0
Som kanske inte avbryter uppladdningen, men det verkar vara komplicerat att använda det verktyget.

Det kanske hjälper att skicka mail till dom angående det, då faktiskt det vore möjligt att återuppta uppladdningen.
Då när jag använde deras tidigare funktion med torrents så kunde jag pausa uppladdningen och återuppta den dagen efter.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 mars 2025 kl. 08:58:19Kan det ha att göra med att dom är AI uppskalade, vem har isåfall gjort det?
Har du kvar bildversionen som inte är uppskalade, så man kan jämföra hur det såg ut innan AI skalade upp bilden?
Varför tror du att de är uppskalade? Och vad har AI med saken att göra?

Vad jag kan se av några stickprov är Daniels "originalfiler" (som slutar på .mpeg4) i upplösningen 720x576, d.v.s. den normala SD-upplösningen för PAL video. Alltså varken uppskalade eller nerskalade.

Archives "visningsversioner" (som slutar på .mp4) tycks vara något nerskalade och mer komprimerade.

BPS

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 mars 2025 kl. 10:06:48Varför tror du att de är uppskalade? Och vad har AI med saken att göra?

Vad jag kan se av några stickprov är Daniels "originalfiler" (som slutar på .mpeg4) i upplösningen 720x576, d.v.s. den normala SD-upplösningen för PAL video. Alltså varken uppskalade eller nerskalade.

Archives "visningsversioner" (som slutar på .mp4) tycks vara något nerskalade och mer komprimerade.
Jag är benägen att hålla med om att det är någonting med bilden det ser inte ut som vanlig video det verkar vara bearbetade på något sätt och ser helt enkelt för bra ut för att komma från VHS.

TVARK Sweden

Jag har en känsla av att avsnitten är inspelad på Betamax därav den fina bildkvalitén.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

BPS

Citat från: TVARK Sweden skrivet  9 mars 2025 kl. 10:35:48Jag har en känsla av att avsnitten är inspelad på Betamax därav den fina bildkvalitén.
Det ser för bra ut för att vara Betamax också jag chansar på att det är något videoformat som digitaliserats i väldigt hög kvalitet och sedan stabiliserats i ett redigeringsprogram.

Monsieur Hulot

Det spelar väl egentligen ingen roll om bilden är uppskakad eller ej? :( Huvudsaken är ju att det går att få tag i denna kulturskatt igen! :) Om bilden skulle vara si sådär (jag tycker den ser fin ut) får man ha överseende med att det trots allt är gamla program som är inspelade på videoband.

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2025 kl. 11:21:27Det spelar väl egentligen ingen roll om bilden är uppskakad eller ej? :( Huvudsaken är ju att det går att få tag i denna kulturskatt igen! :) Om bilden skulle vara si sådär (jag tycker den ser fin ut) får man ha överseende med att det trots allt är gamla program som är inspelade på videoband.
Absolut, men det är ju lite svårt att förstå varför en timmes VHS digitalisering skulle vara på 16 GB.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 mars 2025 kl. 10:06:48Varför tror du att de är uppskalade? Och vad har AI med saken att göra?

För att någon sa det, och då litar jag på det.

Eller kanske inte litar då jag frågar det, men läs inläggen tidigare i tråden så nämns det av MB.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Det är detta inlägg jag menar, där det nämns AI.

Citat från: MB skrivet  6 mars 2025 kl. 19:29:36Avsnitten är ju AI-uppskalade också så inte direkt optimalt. Men ändå stort tack till Daniel som gjort dem tillgängliga!

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet  9 mars 2025 kl. 11:31:16Absolut, men det är ju lite svårt att förstå varför en timmes VHS digitalisering skulle vara på 16 GB.
16 GB gör mig lite förbryllad ??? När jag går in på MPEG4 så är en fil (motsvarande en timme) mellan ungefär 1,1 och 1,4 GB. 16 GB måste ju då vara alla filer tillsammans.

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2025 kl. 18:09:1316 GB gör mig lite förbryllad ??? När jag går in på MPEG4 så är en fil (motsvarande en timme) mellan ungefär 1,1 och 1,4 GB. 16 GB måste ju då vara alla filer tillsammans.
Daniel skrev ju att det var filstorleken på ett avsnitten innan komprimeringen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 mars 2025 kl. 08:58:19Men hur är det ens möjligt att en inspelning till en VHS som bara är 1 timme lång tar hela 16GB?!

Även 7GB låter jättemycket för en inspelad VHS.
Citat från: BPS skrivet  9 mars 2025 kl. 11:31:16Absolut, men det är ju lite svårt att förstå varför en timmes VHS digitalisering skulle vara på 16 GB.
Om man digitaliserar med DVD-recorder (inspelningsbar DVD-spelare) är det omöjligt att få så stora filer, då DVD-standarden sätter gränser (max där är 9800 kbit/sek) - men om man digitaliserar med datorprogramvara kan man ju ställa in bitrate själv.

Jag hade dock aldrig valt så enormt hög bitrate, den saken är klar - det känns lite overkill...

Citat från: BPS skrivet  9 mars 2025 kl. 10:53:13Det ser för bra ut för att vara Betamax också jag chansar på att det är något videoformat som digitaliserats i väldigt hög kvalitet och sedan stabiliserats i ett redigeringsprogram.
Inte alls omöjligt - då personen som i så fall gjorde det inte längre är i livet, så kan jag tyvärr inte fråga. :(

Möjligtvis kan jag ha råfiler någonstans, men det är nog i så fall på den havererade/krånglande hårddisken; så oklart om jag kan få liv i den.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  6 mars 2025 kl. 21:41:26Uppskalad är kanske fel ord men det ser inte helt naturligt ut speciellt inte avsnittet från säsong 1 det är som att det ligger något slags filter på och är lite utsmetat på sina håll.
Nu när du säger det håller jag med att det finns tecken på att det kanske har efterbehandlats med något filter, som kanske varit inställt på aningen för aggressiva värden...?

Inte nödvändigtvis alla avsnitt dock, för jag håller med att det syntes tydligast på säsong 1-avsnittet.

Monsieur Hulot

Som jag tidigare påpekat tycker jag att det är fin kvalitet på materialet och det är mycket kul att man avnjuta materialet i sin helhet.

Det som dock förvånar mig är att jag inte kände till att det även innehöll Rock-tajm med utländska artister. Filmtajm är ju tidigare känt att ha varit bortklippt, men inte materialet med utländska artister :(

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2025 kl. 21:07:31Som jag tidigare påpekat tycker jag att det är fin kvalitet på materialet och det är mycket kul att man avnjuta materialet i sin helhet.

Det som dock förvånar mig är att jag inte kände till att det även innehöll Rock-tajm med utländska artister. Filmtajm är ju tidigare känt att ha varit bortklippt, men inte materialet med utländska artister :(
Även Electric banana band ingår i rocktajm, och det har aldrig varit bortklippt.