Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Citat från: Tintin skrivet 13 augusti 2025 kl. 00:05:21Fanns dessa bilder från Trazan Apansson – julens konung på nyhetsbyrån TT:s bildarkiv från studion med Monster Banarne. En återkommande karaktär (eller bara i ett avsnitt) lär vi nog aldrig få veta (om inte arbetskopiorna dyker upp).

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Det var nog i ett enstaka inslag. Ej återkommande. Jag minns detta i alla fall inte alls och jag har sett alla avsnitt från 1976. I och för sig är det inte mycket från dessa avsnitt som jag fortfarande minns.

Jag minns att i första avsnittet säger Lasse precis i början nånting om att det inte är riktiga skinn, som dom har. De bara ser ut som djurskinn. Sen blir det nog många "aha, ja just det ja" om jag nu kommer att få se avsnitten igen.

Citat från: Tintin skrivet 14 augusti 2025 kl. 10:31:12En annan fundering kring det bevarade avsnittet av Trazan Apansson – julens konung från 1976-12-25 (som jag inte tänkt på tidigare).
Under Arkiv på Svensk mediedatabas står det Leverantör Köp SVT (vilket jag tolkar som att de själva fått vända sig till SVT för att få köpa avsnittet). Om det då är samma med arbetskopiorna från 1979 så kanske det inte är så konstigt att spåren slutar där.
https://smdb.kb.se/catalog/id/001428150
Men sedan kan ju mycket ha hänt sedan 1979 och även om arbetskopiorna finns sparade på SVT, så kanske de inte själva vet vart. Jag kom att tänka på när de hittade en inspelning med en Jimi Hendrix-konsert från 1969 i bandarkivet (i samband med städning).
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/P34b5e/
hittade-unik-konsert-med-jimi-hendrix
https://www.ystadsallehanda.se/artikel/svt-hittade-bortglomd-jimi-hendrix-konsert/
Bra att du forskar om detta. Hoppas att du lyckas hitta var dessa arbetskopior finns idag, om dom nu ens finns kvar. Det är steg 1.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:39:38"Köp SVT" innebär sannolikt att någon journalist eller forskare har kontaktat dåvarande Arkivet för Ljud och Bild och bett dem att införskaffa avsnittet ifråga, så att de därför har vänt sig till SVT i ärendet. Det är så det brukar fungera vid material som inte har inkommit via pliktexemplarslagen; då KB och dess företrädare har avtal med både Sveriges Television, Sveriges Radio och Svenska Filminstitutet.

Då kan man ju tycka att forskaren eller journalisten ifråga borde ha frågat efter samtliga avsnitt, så att myndigheten ordnade allt som fanns; men det är förstås möjligt att personen ifråga av någon anledning bara behövde just detta enda avsnitt (ifall det var något särskilt med just det, som behövdes i något forskningssyfte, för någon tidningsartikel eller dylikt)...
Tack för klargörandet.

Ja dumt om nu arbetskopiorna fanns registrerade i en databas (eller äldre katalogsystem) på SVT vid tidpunkten för efterfrågan.

Citat från: Rufus skrivet 15 augusti 2025 kl. 07:15:58Bra att du forskar om detta. Hoppas att du lyckas hitta var dessa arbetskopior finns idag, om dom nu ens finns kvar. Det är steg 1.
Det finns ju ett gemensamt intresse att avsnitten från 1976 kommer fram och kan ses igen. Hoppas att @Ovanliga dubbningar kan fråga sin kontakt på SVT vid tillfälle, för även om avsnitten inte finns digitaliserade så borde det ju gå att göra en slagning i databasen åtminstone (så att vi får klarhet).

Är det arbetskopior så kan det ju också tänkas att någon i produktionen hade dem vid tidpunkten när repriseringen var aktuell, men eftersom originalbanden var raderade så vore det ju dumt att inte göra en kopia eller (ännu bättre) spara originalen.

Jag hade lite kontakt med Curt Edman för över 20 år sedan (gällande TV-piraterna) och hans ord (gällande raderingen) var att banden blev "stekta". En formulering som etsat sig fast. Han var dock inte inblandad i den första säsongen och Peter Goldmann hade flyttat till Thailand (så honom gick inte att fråga).

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 15 augusti 2025 kl. 10:48:48Ja dumt om nu arbetskopiorna fanns registrerade i en databas (eller äldre katalogsystem) på SVT vid tidpunkten för efterfrågan.
Det finns ju ett gemensamt intresse att avsnitten från 1976 kommer fram och kan ses igen. Hoppas att @Ovanliga dubbningar kan fråga sin kontakt på SVT vid tillfälle, för även om avsnitten inte finns digitaliserade så borde det ju gå att göra en slagning i databasen åtminstone (så att vi får klarhet).
Jag ska kontakta Kungliga Biblioteket, och höra om de fortfarande har tillgång till SVTs interna databas och om de kan se om Trazan Apansson - julens konung finns bevarad. Det är inte säkert att de kan ordna fram det från SVT bara för att det eventuellt finns (och det hjälper ju hursomhelst bara för tillgång för journalister och forskare), men vore bra att få klarhet i om de finns bevarade. :)

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 23:32:18Jag ska kontakta Kungliga Biblioteket, och höra om de fortfarande har tillgång till SVTs interna databas och om de kan se om Trazan Apansson - julens konung finns bevarad. Det är inte säkert att de kan ordna fram det från SVT bara för att det eventuellt finns (och det hjälper ju hursomhelst bara för tillgång för journalister och forskare), men vore bra att få klarhet i om de finns bevarade. :)
Jättebra! Javisst, vi behöver verkligen få klarhet om detta.

Var drar dom förresten gränsen för vilka som erkänns som forskare? Forskning är ju just det som vi sysslar med i den här tråden.

Anders M Olsson

Citat från: Rufus skrivet 16 augusti 2025 kl. 09:04:02Var drar dom förresten gränsen för vilka som erkänns som forskare? Forskning är ju just det som vi sysslar med i den här tråden.
Du kan läsa reglerna för att få tillgång till KBs audiovisuella samlingar här:
https://smdb.kb.se/smdb/login

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 augusti 2025 kl. 20:06:59Du kan läsa reglerna för att få tillgång till KBs audiovisuella samlingar här:
https://smdb.kb.se/smdb/login
Och därutöver måste man ju för att kunna se på materialet antingen kunna ta sig till Kungliga Bibliotekets lokaler i Stockholm eller till något av de bibliotek runt om i landet som de samarbetar med.

Dessa finns på 37 orter i landet (plus två orter i Danmark och en i Norge), så de flesta lite större orter täcks - men det finns ju trots allt 290 kommuner i Sverige, så det är långt ifrån alla som bor nära något sådant bibliotek; och framförallt i Norrlands inland finns det väldigt stora luckor.

På ganska många orter är det också snarare universitets- och campusbibliotek hellre än vanliga stadsbibliotek, och dessa ligger ju inte alltid i centrum; så det är inte givet att alla enkelt kan ta sig dit. Så är det exempelvis här i Skellefteå, där universitetsbiblioteket har hand om detta som ligger lite utanför centrum som det tar ungefär 20 minuter att gå till från centrum.

Tintin

Lite information om raderingen av Trazan Apansson - julens konung i en inspelad intervju från början av sommaren. Kort före nämns också att det fanns ett inspelat pilotavsnitt till Fem myror är fler än fyra elefanter med Lasse Åberg och Ardy Strüwer. 

Vid 14.18/15.38

https://www.youtube.com/watch?v=Kx-zjcKUkWY