Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 08:47:36Hur kan det komma sig att inslag fanns med på VHS, men inte i 1990-talsredigeringen? Jag trodde i min enfald att det som släppts på VHS var identiskt med 1990-talssändningarna...?

Och varför har "Då är det ball med rock'n'roll" klippts bort? Där finns väl inga utländska artister med eller dylikt...? Är det ingen originalsång, så att det finns rättighetsskäl bakom...?

Jag har under alla dessa år trott att det "bara" var Filmtajm som hade klippts bort, så för mig var allt det här en nyhet...
Att vissa inslag finns på VHS, men inte i TV-version förvånar mig också. På VHS klipptes alla Filmtajm-inslag bort, vilket innefattade varierad speltid på avsnitten. Avsnitt 1 och 5 blev 37 minuter, medan resten av avsnitten blev mellan 27-29 minuter. På TV ville man nog få (som bekant) en jämnare speltid på drygt en halvtimme. 37 minuter är ju lite väl långt för ett halvtimmesprogram så är det nog kanske rimligast att ta bort lite inslag.

Slutet av Då är det ball med Rock'n'Roll "glider in" i filmtajm-introt som följer med. Och man tänkte nog att det skulle se lite konstigt ut att klippa mitt i låten, så då såg man nog kanske ingen annan utväg att klippa bort. Men återigen kan det kanske ha med speltiden att göra.

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 12 mars 2025 kl. 08:50:29Så inslaget från avsnitt 6 där 50-tals-Lasse och Arne tittar på nakna damer i ett gammalt nummer av Tidlösa (eller vad det nu är för tidning) är alltså med överallt?
Mycket riktigt, inslaget finns med både på VHS och i nyklippt TV-version.

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 mars 2025 kl. 21:07:31Det som dock förvånar mig är att jag inte kände till att det även innehöll Rock-tajm med utländska artister. Filmtajm är ju tidigare känt att ha varit bortklippt, men inte materialet med utländska artister :(
Här är följande låtar och artister.

"Julens Konung": "Tomorrow" (David Cassidy)

undrar vilka fler som var med i originalet, finns kanske uppgifter hos SVT.......

1980:

Avsnitt 1: "Coming Up!" (Paul McCartney & The Wings)

Avsnitt 2: "Looking For Clues" (Robert Palmer) (väldigt tidig New Wave)

Avsnitt 3: "Fashion" (David Bowie)

Avsnitt 4: "Everybody's Got to Learn Sometime" (The Korgis)

Avsnitt 5: "The Hardest Part" (Blondie)

Avsnitt 6: "Living After Midnight" (Judas Priest)

Avsnitt 7: "Living In The Plastic Age"* (The Buggles)

Avsnitt 8: "Break"** (Heart)

*den enda låten som är textad (på svenska) av nån anledning.

** Inte en singel.

Det här är lite samma som när Grynet presenterade musikvideos i början av 2000-talet, fast här visas dom som ensamstående inslag (med bara Trazan/Lasse som introducerar dom via voice over) och det här var t.o.m innan MTV!
- what.

Rufus

Citat från: Will Siv skrivet 12 mars 2025 kl. 10:58:06Här är följande låtar och artister.

"Julens Konung": "Tomorrow" (David Cassidy)

undrar vilka fler som var med i originalet, finns kanske uppgifter hos SVT.......

1980:

Avsnitt 1: "Coming Up!" (Paul McCartney & The Wings)

Avsnitt 2: "Looking For Clues" (Robert Palmer) (väldigt tidig New Wave)

Avsnitt 3: "Fashion" (David Bowie)

Avsnitt 4: "Everybody's Gotta Learn Sometime" (The Corgies)

Avsnitt 5: "The Hardest Part" (Blondie)

Avsnitt 6: "Living After Midnight" (Judas Priest)

Avsnitt 7: "Living In The Plastic Age"* (The Buggles)

Avsnitt 8: "Break"** (Heart)

*den enda låten som är textad (på svenska) av nån anledning.

** Inte en singel.

Det här är lite samma som när Grynet presenterade musikvideos i början av 2000-talet, fast här visas dom som ensamstående inslag (med bara Trazan/Lasse som introducerar dom via voice over) och det här var t.o.m innan MTV!
Ja, musikvideor var absolut en bristvara på svensk tv på den tiden.

Monsieur Hulot

Har gjort lite fler efterforskningar kring serien, denna gång vad gäller DVD-utgivningar.

Under tidigt 2000-tal utkom en (idag mycket ovanlig) DVD-utgåva, som inte var särskilt professionellt framställd. Filmfilerna på skivan var exakt samma material som från VHS-kassetterna och det fanns inget kapitelindex.

2007 släpptes en ny DVD-utgåva, denna gång var det 90-talsversionen av serien. Det innebar att de två sista avsnitten för första gången tillgängliggjordes.

Avsnitten var (som vanligt utan filmtajm) kompletta med både intro och outro, men det gjordes dock små korrigeringar för denna utgåva. I 90-talsversionen av serien var avsnitt 1-3 textade, medan resten inte alls. På denna DVD saknade de förstnämnda avsnitten textning.

Materialet som dessutom klipptes bort på 90-talet var dessutom tillbakaklippta i avsnitten, dvs materialet i avsnitt 1 och 3. 

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2025 kl. 21:54:20Har gjort lite fler efterforskningar kring serien, denna gång vad gäller DVD-utgivningar.

Under tidigt 2000-tal utkom en (idag mycket ovanlig) DVD-utgåva, som inte var särskilt professionellt framställd. Filmfilerna på skivan var exakt samma material som från VHS-kassetterna och det fanns inget kapitelindex.

2007 släpptes en ny DVD-utgåva, denna gång var det 90-talsversionen av serien. Det innebar att de två sista avsnitten för första gången tillgängliggjordes.

Avsnitten var (som vanligt utan filmtajm) kompletta med både intro och outro, men det gjordes dock små korrigeringar för denna utgåva. I 90-talsversionen av serien var avsnitt 1-3 textade, medan resten inte alls. På denna DVD saknade de förstnämnda avsnitten textning.

Materialet som dessutom klipptes bort på 90-talet var dessutom tillbakaklippta i avsnitten, dvs materialet i avsnitt 1 och 3.
Jag har den andra DVDn.
- what.

Monsieur Hulot

Jag vet inte om att nämnt detta, men i inslaget Damen på skateboarden spelas låten Då är det ball med Rock'n'Roll, men där är det inte Electric Banana Band som sjunger - utan Totte Wallin.

Det enda jag inte vet om inslaget dock är vem som spelar damen. Kanske någon annan vet?

Rufus

En hel del av sketcherna i Trazan & Banarne påminner om (eller tom är omgjorda versioner av) några av de sketcher som Lasse Åberg gjorde tillsammans med Ardy Strüwer en gång i tiden. Samma crazy-humor. Det finns en VHS-utgåva som heter "Lasse & Ardy". Är det någon här som har den eller en digitaliserad version av den?

Några Lasse & Ardy-sketcher finns förövrigt även med i tv-programmet Partaj, som finns hos SVT Öppet arkiv, om någon är intresserad.