Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Jag har lagt märke till fler detaljer som plockats bort i den nya versionen.

- I slutet av avsnitten 1-7 sitter Trazan och Banarne vid en "braza". I avsnitt 3 saknas dialog i början (Trazan frågar Banarne om han vill ha en banan, varpå han tar den största).

- Electric Banana Band förekommer ju i alla avsnitt. I avsnitt 6 saknas de 14 första sekunderna (där det bland annat dyker upp en text där det står OBS, Buskis). I avsnitt 8 saknas de 8 sista sekunderna.

Jonas9881

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 mars 2025 kl. 17:07:45Jag har lagt märke till fler detaljer som plockats bort i den nya versionen.

- I slutet av avsnitten 1-7 sitter Trazan och Banarne vid en "braza". I avsnitt 3 saknas dialog i början (Trazan frågar Banarne om han vill ha en banan, varpå han tar den största).

- Electric Banana Band förekommer ju i alla avsnitt. I avsnitt 6 saknas de 14 första sekunderna (där det bland annat dyker upp en text där det står OBS, Buskis). I avsnitt 8 saknas de 8 sista sekunderna.
Menar du att dom skulle göra exakt likadana sekvenser i den nya serien (1998) som från den gamla som råkades kopieras över?

Det kanske var så att man inte ville kopiera alla sekvenser i den nya versionen som man gjorde i den gamla, så det faktiskt inte plockades bort utan man valde att inte ha med det för att man ville använda andra ideer.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 mars 2025 kl. 19:55:38Menar du att dom skulle göra exakt likadana sekvenser i den nya serien (1998) som från den gamla som råkades kopieras över?

Det kanske var så att man inte ville kopiera alla sekvenser i den nya versionen som man gjorde i den gamla, så det faktiskt inte plockades bort utan man valde att inte ha med det för att man ville använda andra ideer.
Du blandar ihop säsong 1 och 2, säsong 1 råkade man spela över eller radera på något sätt då gjorde man säsong 2 som ersättning. Säsong 2 har inte raderats men har klippts om för att ta bort filmtajm.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 11 mars 2025 kl. 19:59:45Du blandar ihop säsong 1 och 2, säsong 1 råkade man spela över eller radera på något sätt då gjorde man säsong 2 som ersättning. Säsong 2 har inte raderats men har klippts om för att ta bort filmtajm.
Jaha, då missuppfattade jag honom.

Men säsong 1 finns väl inte att tillgå någonstans förutom det Danial har laddat upp, eller?

Så hur kan då @Monsieur Hulot veta vad som har ändrats från säsong 1 och säsong 2?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 mars 2025 kl. 21:55:08Jaha, då missuppfattade jag honom.

Men säsong 1 finns väl inte att tillgå någonstans förutom det Danial har laddat upp, eller?

Så hur kan då @Monsieur Hulot veta vad som har ändrats från säsong 1 och säsong 2?
Det är ju det du har missförstått, @Monsieur Hulot beskriver skillnaderna mellan de båda versionerna av säsong 2 alltså originalversionen som Daniel laddat upp och den klippta versionen som finns på SVT Play.

Tintin

Citat från: Tintin skrivet 11 mars 2025 kl. 13:11:22När Electric Banana Band brukar framföra låten live (och de sjunger Polarn Banarne) så brukar Banarne peka på sig själv (och Trazan och bandet på honom) för att det ska vara tydligt vem som avses.
Bandet själva har lagt upp Electric Banana Band - The Movie - Djungelns kojigaste rulle från 1998 (som också kan vara värd att tipsa om för den som vill se mer). Vid 8.30 under låten  Electric Banana Tajm finns ett exempel på det jag nämnde.

https://www.youtube.com/watch?v=qx9brLaNNL0

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 11 mars 2025 kl. 21:56:34Det är ju det du har missförstått, @Monsieur Hulot beskriver skillnaderna mellan de båda versionerna av säsong 2 alltså originalversionen som Daniel laddat upp och den klippta versionen som finns på SVT Play.
Men är säsong 2 denna?
https://www.svtplay.se/trazan-apansson-och-banarne

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 11 mars 2025 kl. 22:27:20Ja, men i en klippt version.
Men på wikipedia står det att en ny tv-serie gjordes 1980 som finns på öppet arkiv.

Men enligt svt själva är serien från 1998.

Den där nya serien, då är det väl inte samma som den som ligger uppe på svtplay nu?

Monsieur Hulot

Ja, jag har jämfört 80-talsversionen av säsong 2 med VHS-utgåvan från 1995 (som tyvärr enbart innehåller avsnitt 1-6) och 90-talsversionen som barn idag är mest bekanta med.

I slutet av 1998 stod det klart att Trazan skulle komma tillbaka. Jag hittar inte alla källor i nuläget, men jag bifogar självklart den jag kunde för närvarande. Det nämndes i en artikel från Aftonbladet att originalbanden till serien bara låg på filmrullar i SVTs arkiv sedan 80-talet och att serien inte kunnat visas. Detta berodde på bland annat Filmtajm-filmerna, som allihop fick klippas bort.

Denna gång var det Lasse Åberg själv som klippte om ordningen på avsnitten, förmodligen för att det skulle bli en jämnare speltid. Om man kollar på mina forskningar i detta forum kan man se vilka inslag som fick klippas bort helt eller fått byta ställe.

Källa: https://www.dn.se/arkiv/kultur/tajm-for-banankontakt/

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 mars 2025 kl. 22:45:01Men på wikipedia står det att en ny tv-serie gjordes 1980 som finns på öppet arkiv.

Den där nya serien, då är det väl inte samma som den som ligger uppe på svtplay nu?
Den nya serien är det vi kallar säsong 2 alltså originalversionen från 1980 och sen har den i sin tur klippts i slutet på 90-talet.

Monsieur Hulot

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 mars 2025 kl. 22:45:01Men på wikipedia står det att en ny tv-serie gjordes 1980 som finns på öppet arkiv.

Jodå, det är samma serie. Serien som gjordes 1980 klipptes om mellan 1998 och 1999, för att sedan sändas i TV sommaren 1999.

Monsieur Hulot

Delar av denna lista har nog redan påpekats här i forumet vid det här laget, men för den som vill kan jag rada upp en komplett lista över inslagen i 80-talsversionen som saknas i 90-talsversionen (flera inslag finns dock med på 1995 års VHS-utgåva):

- Samtliga Filmtajm-filmer + Rocktajm-filmer med utländska artister

- Leksaksmuséet (finns dock med på VHS)
- Kalle Kobra (finns dock med på VHS)
- Brödfruktsträdet (finns dock med på VHS)
- mindre dialog vid "Brazan" i avsnitt 3 (finns dock med på VHS)
- Damen på skateboarden (finns dock med på VHS)
- De 14 första sekunderna av Djungelrock
- Då är det ball med Rock'n'Roll
- 2 sekunder av det tredje Nicko och Pulver-inslaget i avsnitt 8

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 mars 2025 kl. 23:11:24Delar av denna lista har nog redan påpekats här i forumet vid det här laget, men för den som vill kan jag rada upp en komplett lista över inslagen i 80-talsversionen som saknas i 90-talsversionen (flera inslag finns dock med på 1995 års VHS-utgåva):

Hur kan det komma sig att inslag fanns med på VHS, men inte i 1990-talsredigeringen? Jag trodde i min enfald att det som släppts på VHS var identiskt med 1990-talssändningarna...?

Och varför har "Då är det ball med rock'n'roll" klippts bort? Där finns väl inga utländska artister med eller dylikt...? Är det ingen originalsång, så att det finns rättighetsskäl bakom...?

Jag har under alla dessa år trott att det "bara" var Filmtajm som hade klippts bort, så för mig var allt det här en nyhet...

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 mars 2025 kl. 23:11:24Delar av denna lista har nog redan påpekats här i forumet vid det här laget, men för den som vill kan jag rada upp en komplett lista över inslagen i 80-talsversionen som saknas i 90-talsversionen (flera inslag finns dock med på 1995 års VHS-utgåva):

Så inslaget från avsnitt 6 där 50-tals-Lasse och Arne tittar på nakna damer i ett gammalt nummer av Tidlösa (eller vad det nu är för tidning) är alltså med överallt?