Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lucky Luke på nya äventyr/Nya äventyr med Lucky Luke

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 januari 2022 kl. 18:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Har The New Adventures of Lucky Luke dubbats? Jag hittar något som heter Lucky Luke på nya äventyr är det den serien?

https://smdb.kb.se/catalog/id/001641132

Daniel Hofverberg

Jag tror inte att The New Adventures of Lucky Luke har dubbats till svenska. DVD-utgåvorna hade i alla fall bara engelskt ljudspår samt svensk och finsk textning. Märk väl alltså att det franska originalljudet inte fanns, utan bara engelsk dubbning samt svensk och finsk text... :(

Jag måste dock medge att jag inte alls visste om att serien sänts på Barnkanalen, som helt gått mig förbi. Det mest sannolika är väl att de sändningarna också var i textad form, men säker kan jag förstås inte vara utan att ha sett dem. Om ingen annan vet, så kan jag kolla upp saken. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 januari 2022 kl. 18:06:54
Har The New Adventures of Lucky Luke dubbats? Jag hittar något som heter Lucky Luke på nya äventyr är det den serien?

https://smdb.kb.se/catalog/id/001641132
Det kan inte vara 80-tals serien de menar eller? Den sändes ju på tidigt 2000-tal på Barnkanalen också.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 januari 2022 kl. 18:22:50
Det kan inte vara 80-tals serien de menar eller? Den sändes ju på tidigt 2000-tal på Barnkanalen också.

Båda (alltså den klassiska 80-talsserien och den nyare 2000-talsserien) sändes på Barnkanalen, och i engelskdubbad version med svensk text. 

Marcusen

Citat från: Erika skrivet 30 januari 2022 kl. 18:29:28
Båda (alltså den klassiska 80-talsserien och den nyare 2000-talsserien) sändes på Barnkanalen, och i engelskdubbad version med svensk text.
Missförstår jag dig nu eller påstår du att Hanna Barbera serien inte vara på svenska?

gstone

Citat från: Marcusen skrivet 30 januari 2022 kl. 18:32:19
Missförstår jag dig nu eller påstår du att Hanna Barbera serien inte vara på svenska?

Det var väl bra  :D :D?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2022 kl. 19:40:41
Det var väl bra  :D :D?
Varför skulle det vara bra? Kanalen riktar sig ju till barn...

Erika

Citat från: Marcusen skrivet 30 januari 2022 kl. 18:32:19

Nej, det gör du inte. Barnkanalen sände 80-talsserien på engelska, minns att jag var lite irriterad på det eftersom jag föredrar Lucky Luke på svenska framför engelska.

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 30 januari 2022 kl. 20:25:22
Nej, det gör du inte. Barnkanalen sände 80-talsserien på engelska, minns att jag var lite irriterad på det eftersom jag föredrar Lucky Luke på svenska framför engelska.
Minns att jag också reagerade på det då det  ju var SVT som beställde KM Studios dubbning...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 januari 2022 kl. 20:25:22
Det låter ju väldigt märkligt, då ju 1980-talsserien hade svenskt tal när SVT sände den på 1980-talet (åtminstone så när som på en eller två avsnitt). Det borde väl ha varit SVT som beställde den dubben, så då borde de ju fortfarande haft kvar rättigheterna till den 15 år senare...? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2022 kl. 20:45:25
Det låter ju väldigt märkligt, då ju 1980-talsserien hade svenskt tal när SVT sände den på 1980-talet (åtminstone så när som på en eller två avsnitt). Det borde väl ha varit SVT som beställde den dubben, så då borde de ju fortfarande haft kvar rättigheterna till den 15 år senare...? ???
Alla avsnitt verkar inte ha dubbats för SVT på 80-talet så möjligtvis kanske man inte vill blanda dubbning och textning eller utesluta avsnitt...

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 januari 2022 kl. 20:54:52
Alla avsnitt verkar inte ha dubbats för SVT på 80-talet så möjligtvis kanske man inte vill blanda dubbning och textning eller utesluta avsnitt...

Jag tror också att det är anledningen, eller en av anledningarna. Efter en snabb koll på Svensk mediedatabas, verkar SVT endast ha visat 11 avsnitt under 80-talet. Dessa 11 avsnitt sändes första gången 1986, och samma avsnitt verkar ha gått i repris under slutet av 1987 och början av 1988. Vill minnas tre avsnitt hade bio-dubben, ett par avsnitt var på engelska och resten var dubbade av KM Studio. 

Marcusen

Citat från: Erika skrivet 30 januari 2022 kl. 21:14:19
Jag tror också att det är anledningen, eller en av anledningarna. Efter en snabb koll på Svensk mediedatabas, verkar SVT endast ha visat 11 avsnitt under 80-talet. Dessa 11 avsnitt sändes första gången 1986, och samma avsnitt verkar ha gått i repris under slutet av 1987 och början av 1988. Vill minnas tre avsnitt hade bio-dubben, ett par avsnitt var på engelska och resten var dubbade av KM Studio.
Det förklarar ju varför så få avsnitt av säsong 1 släpps på DVD här i Sverige när Danmark fick flera utgåvor.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 januari 2022 kl. 19:47:57
Varför skulle det vara bra? Kanalen riktar sig ju till barn...

Fast där är några bra röster.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet 30 januari 2022 kl. 18:29:28
Var det vanligt att även animerat gick textat på Barnkanalen på den tiden?