Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tom och Jerry snackar Svenska

Startat av Skokaka, 8 februari 2022 kl. 00:31:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Det här är inget skämt. Jag syftar på gångerna när Tom och Jerry har då och då sagt några repliker i de klassiska kortfilmerna. Jag har sett några i Svensk dubb. Jag undrar vilka som gör rösterna till duon. Jag tror att Peter Sjöquist har gjort rösten till Tom några gånger, men jag är inte just säkert på allt. Här är exempel:

Fraidy Cat: Tom säger ju: "Det är ett sp-sp-sp-spöke!" och svimmar efteråt.
The Zoot Cat: Jerry säger: "Vad har du på hjärtat, sötnos?" med en mörkare röst än vanligt. Original rösten var ljusare. Tom har också mer än bara en replik i denna kortfilmen.
The Bodyguard: Tom skrattar elakt och säger till Jerry: "Nu har jag dig!" Vilket jag förstår bättre, för jag fattar inte vad han menar på Engelska. ("In me power!")
The Mouse Comes to Dinner: När Toms rumpa börjar att brinna och han känner lukten av rök så frågar han till en katt tjej: "Du, vad hände?" och hon svarar: "Titta under dig, din kluns!"
Springtime for Thomas: När Tom förlorar mot en annan katt i slutet så säger han: "Äh, strunt!"
Puppy Tale: När Tom håller på att drunkna så ropar han på hjälp.

Är det någon som också har sett dessa jag nämnde på Svenska? Och vem gjorde rösterna? Det låter som olika röster, det är just därför jag frågar.

TonyTonka

Citat från: Skokaka skrivet  8 februari 2022 kl. 00:31:22
Det här är inget skämt. Jag syftar på gångerna när Tom och Jerry har då och då sagt några repliker i de klassiska kortfilmerna. Jag har sett några i Svensk dubb. Jag undrar vilka som gör rösterna till duon. Jag tror att Peter Sjöquist har gjort rösten till Tom några gånger, men jag är inte just säkert på allt. Här är exempel:

Fraidy Cat: Tom säger ju: "Det är ett sp-sp-sp-spöke!" och svimmar efteråt.
The Zoot Cat: Jerry säger: "Vad har du på hjärtat, sötnos?" med en mörkare röst än vanligt. Original rösten var ljusare. Tom har också mer än bara en replik i denna kortfilmen.
The Bodyguard: Tom skrattar elakt och säger till Jerry: "Nu har jag dig!" Vilket jag förstår bättre, för jag fattar inte vad han menar på Engelska. ("In me power!")
The Mouse Comes to Dinner: När Toms rumpa börjar att brinna och han känner lukten av rök så frågar han till en katt tjej: "Du, vad hände?" och hon svarar: "Titta under dig, din kluns!"
Springtime for Thomas: När Tom förlorar mot en annan katt i slutet så säger han: "Äh, strunt!"
Puppy Tale: När Tom håller på att drunkna så ropar han på hjälp.

Är det någon som också har sett dessa jag nämnde på Svenska? Och vem gjorde rösterna? Det låter som olika röster, det är just därför jag frågar.

Det finns ännu mer exempel, som Million Dollar Cat och Mouse Trouble. Jag såg igenom en handfull av dem på DVD för omkring ett år sedan, men tyvärr kände jag inte deras röster vid första lyssningen.  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Lilla My

Citat från: MOA skrivet  8 februari 2022 kl. 13:55:27
Glöm int repliken"Don't You Believe It!"

Är den någonsin dubbad till svenska dock?

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet  8 februari 2022 kl. 14:36:17
Är den någonsin dubbad till svenska dock?

Ja, den är dubbad i Mouse Trouble. Om jag inte minns fel löd den "Tro det inte", men jag kan ha fel.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Skokaka

De andra kortfilmerna som ni nämnde har jag bara sett på Engelska, och jag nämnde bara alla som jag kommer ihåg att jag såg på Svenska på VHS. Jag kom ihåg att någon lade upp "Don't You Believe it!" på Svenska på YouTube men jag tror att det var bara ett fan dubb. Och jag tror att Peter Sjöquist har åtminstone gjort rösten till Tom i Fraidy Cat, The Mouse Comes to Dinner, och Puppy Tale. Det låter lite grann som honom i hela fall. Han verkar också göra rösten till George. (Toms kusin som ser på pricken ut som honom och är rädd för möss i Timid Tabby) Så ja... :-\

Goliat

1940-1967 kortfilmerna kan jag säga med säkerhet ha dubbats till svenska. Däremot verkar det finnas flera dubbar, vhs-bandet verkar ha en dubb och de i boxen verkar vara en annan.

Har gått igenom alla, dock verkar det som (på min dvd-box) att nån av de sista skivorna saknade svensk dubbning, de avsnitten fanns dock på nån samlings-dvd.

Edit: röst verkar inte stå, så kan ej svara på vem som gjort rösterna. Kan nog fixa ljudprov dock om så önskas.

Skokaka

Citat från: Tecknad Film skrivet  8 februari 2022 kl. 22:06:45
Edit: röst verkar inte stå, så kan ej svara på vem som gjort rösterna. Kan nog fixa ljudprov dock om så önskas.

Det vore trevligt.

Goliat

Citat från: Skokaka skrivet  8 februari 2022 kl. 22:14:38
Det vore trevligt.

Hojta till om jag glömmer, men ska försöka lägga upp under morgondagen.

Skokaka

Elios

Tycker det borde finnas klipp så att man kan kolla.  :P

Goliat

Fraidy Cat, kan jag inte hitta någonstans där Tom är dubbad tyvärr. Antar du menar att det är när damsugaren startas och nattklänningen fladdrar, han gör lite ljud ifrån sig bara i denna versionen.

De som inte har något nämnt efteråt är från dvd.

EDIT: hittade ingen där Jerry talade...ska gå igenom mer och se om jag hittar åt.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet  9 februari 2022 kl. 12:18:23
Fraidy Cat, kan jag inte hitta någonstans där Tom är dubbad tyvärr. Antar du menar att det är när damsugaren startas och nattklänningen fladdrar, han gör lite ljud ifrån sig bara i denna versionen.

De som inte har något nämnt efteråt är från dvd.

EDIT: hittade ingen där Jerry talade...ska gå igenom mer och se om jag hittar åt.
Gunnar Ernblad DVD och Jan Nygren VHS för klippen som heter Jycke med hicka och livakten.

Kvinnorösten (Husmor) som talar om inbrottstjuven är Annica Smedius. Den andra kvinnan är nog Jennie Jahns...

Radion och uppläsaren är Peter Sjöquist.

Elios