Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

moviefan

Vad föredrar ni mest, dvd eller bluray  ?  

Lillefot

Citat från: moviefan skrivet 22 december 2023 kl. 13:35:49Vad föredrar ni mest, dvd eller bluray  ? 
Som jag tidigare skrev i en viss tråd så föredrar jag Blu-Ray långt över DVD numera. Bättre bild- och ljudkvalitet, i Europa lider det inte av PAL-speedup som tidigare format har gjort, fodralen är lite tunnare (utgår från standardmåtten, inte slimcases) vilket gör att du kan få in fler filmer på samma yta, etc.

DVDs enda fördelar idag är att de överlag kostar mindre och är lättare att spela upp, då formatet är så väletablerat. Men jag har inget emot att betala lite extra för alla fördelar som Blu-Ray har.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 22 december 2023 kl. 13:35:49Vad föredrar ni mest, dvd eller bluray  ? 
Det kan väl ärligt talat inte finnas någon i dagens läge som föredrar DVD, om de verkligen har testat Blu-Ray...? DVD är ju trots allt begränsad till SD-upplösning (720x576), och nu när alla skaffar större och större TV-apparater känns det ju inte direkt framtidssäkert...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 19:51:21Det kan väl ärligt talat inte finnas någon i dagens läge som föredrar DVD, om de verkligen har testat Blu-Ray...? DVD är ju trots allt begränsad till SD-upplösning (720x576), och nu när alla skaffar större och större TV-apparater känns det ju inte direkt framtidssäkert...
Föredrar bildkvaliteten gör väl ingen men vissa egenskaper kanske. Till exempel kommer ju dvd-spelare faktiskt ihåg var i filmen man var även om man stänger av den för att titta senare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 december 2023 kl. 20:18:20Föredrar bildkvaliteten gör väl ingen men vissa egenskaper kanske. Till exempel kommer ju dvd-spelare faktiskt ihåg var i filmen man var även om man stänger av den för att titta senare.
Men det är mer beroende av spelaren än formatet. Vvissa DVD-spelare gör det, medan andra inte gör det - och det finns också Blu-Ray-spelare som kommer ihåg var man var; även om det kanske är mindre vanligt än på DVD.

Dessutom är ju Blu-Ray mindre ömtåligt än DVD, och mindre risk att repor påverkar uppspelningen - inte minst viktigt om man har barn, som sällan brukar vara så jätteförsiktiga med skivorna...

gstone

Jag föredrar den som innehåller den svenska dubbningen ;)

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 20:25:21Dessutom är ju Blu-Ray mindre ömtåligt än DVD, och mindre risk att repor påverkar uppspelningen - inte minst viktigt om man har barn, som sällan brukar vara så jätteförsiktiga med skivorna...
Nja, det är nog en sanning med modifikation. Blu-Ray skivor har definitivt bättre skydd mot repor från vad jag har läst, tack vare en beläggning som skyddar mot det.

Däremot har Blu-Ray en högre datadensitet eftersom det ryms mer på de än en DVD-skiva, men ytan har samma mått. Så om nu en Blu-Ray skiva skulle bli repad blir det tekniskt sett värre, eftersom det är större risk att den går över en "datagrop" och förhindrar normal uppspelning. I praktiken lär det inte hända så länge användaren är något försiktig, men tänkte ändå nämna det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 december 2023 kl. 20:18:20Föredrar bildkvaliteten gör väl ingen men vissa egenskaper kanske. Till exempel kommer ju dvd-spelare faktiskt ihåg var i filmen man var även om man stänger av den för att titta senare.
Bluray gör saker mer komplicerade än vad som behövs som bokmärkefunktionen som nästan aldrig används

Steffan Rudvall

Känner någon till en webbsida där det finns bilder på skådespelare och sedan en beskrivning på hur de ser ut med ögonfärg hårfärg och längd? 

Jag minns nämligen att jag har stött på en sådan tidigare och där fanns det bland annat bilder på Gunnar Ernblad.

gstone

Har något sett Mus i sitt eget hus på svenska ?

gstone

Var kan jag få tag på den svenska skräck filmen Evil Ed på dvd ?

Steffan Rudvall

gstone

gstone