Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2024 kl. 14:19:21Kommer detta nå Sveriges gränser?

https://www.youtube.com/watch?v=ro00M4cW1RQ
Jag tror inte sannolikheten är stor, av två olika anledningar - dels är jag väldigt tveksam om efterfrågan i de nordiska länderna är tillräckligt stor på så pass gamla produktioner, så att det sannolikt inte vore ekonomiskt lönsamt.

Dessutom är det inte många linjära kanaler som verkligen lockar någon nämnvärd tittarskara i dagsläget (bortsett från SVTs och TV4s kanaler), och barnkanalerna som finns idag har minst sagt begränsade tittarsiffror. Det finns ju en anledning varför merparten går över till streamingtjänster, och många inte ens har linjära TV-kanaler idag, så sådant utbud på streamingtjänster är betydligt mer realistiskt än linjära kanaler; fast ärligt talat tämligen osannolikt även där.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juni 2024 kl. 17:25:23Inget som säger att den ens kommer att ta sig utanför USA men vi får ju hoppas.
Precis, innan vi ens kan ha minsta förhoppning på de nordiska länderna så känns det som en förutsättning att kanalen åtminstone lanseras i betydligt större europeiska länder än Sverige - såsom Tyskland, Frankrike, Spanien, m.fl.

I dagsläget verkar allt tyda på att kanalen bara kommer finnas i USA, och inte ens i Kanada.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 14:35:22Hur var er dag ? :)
Bra, tack som frågar. Jag slutförde mitt översättningsprojekt av I Wani Hug that Gator!, efter två månaders skrivande. Och det känns riktigt belönande.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 14:35:22Hur var er dag ? :)
Jag har bakat en unik kaka som jag hoppas att Syrran & Brorsan kommer gilla

gstone

Citat från: Lillefot skrivet  7 juni 2024 kl. 14:39:22Bra, tack som frågar. Jag slutförde mitt översättningsprojekt av I Wani Hug that Gator!, efter två månaders skrivande. Och det känns riktigt belönande.
Väldigt imponeranden 

gstone

Har Happy Jankell autism ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 21:24:09Har Happy Jankell autism ?
Inte vad hon har gått ut med, i alla fall; såvitt jag vet.

Eventuella diagnoser hon inte har gått ut med tycker jag heller inte är vår ensak. :)

Det enda jag kunnat hitta är att hon bland annat haft problem med svår ångest, främst tidigare i livet - läs bland annat denna artikel, som är ett par år gammal och publicerades i samband med att hennes debutroman släpptes:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/X8WL1m/jankell-om-debuten-skrivandet-ar-min-alskare

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2024 kl. 21:40:24Inte vad hon har gått ut med, i alla fall; såvitt jag vet.

Eventuella diagnoser hon inte har gått ut med tycker jag heller inte är vår ensak. :)

Det enda jag kunnat hitta är att hon bland annat haft problem med svår ångest, främst tidigare i livet - läs bland annat denna artikel, som är ett par år gammal och publicerades i samband med att hennes debutroman släpptes:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/X8WL1m/jankell-om-debuten-skrivandet-ar-min-alskare
I så fall man kan lite fråga sätta om hon borde dubba en karaktär med autism  ;)

Skicka ett PM om ni vill ha mer context ;)
Känner mig obekväm att diskutera saken vidare offentligt ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 21:51:15I så fall man kan lite fråga sätta om hon borde dubba en karaktär med autism  ;)
Jag förstår vad du syftar på, men det är väl inte direkt så att det kryllar av passande kvinnliga skådespelare i Sverige i rätt ålder som offentligt gått ut med att de har autism...? Jag kommer faktiskt inte på någon på rak arm, så hur vansinnigt många kan det finnas att välja mellan; som dessutom har en passande röst för rollen ifråga och som kan dubba snabbt...?
(Rör det sig om en stor biodubbning kan man ju våga chansa på ett oprövat kort som aldrig dubbat förut, men i de flesta andra sammanhang finns liksom inte den budgeten  - det kan ju göra enormt stor skillnad från person till person hur många repliker de hinner spela in i timmen, och har man en viss budget att gå på kan man således inte chansa med någon man inte vet hur snabba de jobbar)

Även om jag också kan tycka att det vore det bästa, så inser man snabbt att det helt enkelt inte är realistiskt och praktiskt genomförbart i ett så litet land som Sverige.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2024 kl. 22:03:01Jag förstår vad du syftar på, men det är väl inte direkt så att det kryllar av passande kvinnliga skådespelare i Sverige i rätt ålder som offentligt gått ut med att de har autism...? Jag kommer faktiskt inte på någon på rak arm, så hur vansinnigt många kan det finnas att välja mellan; som dessutom har en passande röst för rollen ifråga och som kan dubba snabbt...?
(Rör det sig om en stor biodubbning kan man ju våga chansa på ett oprövat kort som aldrig dubbat förut, men i de flesta andra sammanhang finns liksom inte den budgeten  - det kan ju göra enormt stor skillnad från person till person hur många repliker de hinner spela in i timmen, och har man en viss budget att gå på kan man således inte chansa med någon man inte vet hur snabba de jobbar)

Även om jag också kan tycka att det vore det bästa, så inser man snabbt att det helt enkelt inte är realistiskt och praktiskt genomförbart i ett så litet land som Sverige.
Du kan säkert ändå förstå varför är jag väldigt investerad i denna sak   ;)
Och angelägen om att detta ska representeras autentiskt i media  ;)

moviefan

Gillar ni dubbningen av Dreams To Dream, som är en fin låt ur Fievel goes west ?  

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 22:07:37Du kan säkert ändå förstå varför är jag väldigt investerad i denna sak  ;)
Och angelägen om att detta ska representeras autentiskt i media  ;)
Det förstår jag, men man måste ju ändå tänka realistiskt på hur genomförbart det är. Hur många svenska kvinnliga skådespelare känner du vill som har gått ut med att de har autism? Finns det en massa sådana, som jag har glömt bort på rak arm...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2024 kl. 22:13:06Det förstår jag, men man måste ju ändå tänka realistiskt på hur genomförbart det är. Hur många svenska kvinnliga skådespelare känner du vill som har gått ut med att de har autism? Finns det en massa sådana, som jag har glömt bort på rak arm...?

Man kan fråga skådespelarskorna privat bakom stängda dörrar  ;)

Är ju ändå mycket hemligheter i dubbning 
Man behöver inte ha ett papper på det för att veta att man har autism.
Den personen som vet bäst vad som på går i det huvud ät ju ändå du.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 22:44:56Man kan fråga skådespelarskorna privat bakom stängda dörrar  ;)
Visst kan man, men det blir ganska opraktiskt om du ska börja ringa runt till 200 personer och fråga "Har du någon diagnos?"...

Och är det någon som inte gått ut med eventuell diagnos till omvärlden, så försvinner ju ändå hela vitsen med rollbesättningen - jag menar: hela vitsen måste ju liksom vara att rollbesätta någon som allmänheten vet har samma diagnos som rollfiguren av principskäl, för om personen ifråga inte har berättat om sin autismdiagnos för omvärlden vet ju ändå ingen om att det är därför som man har rollbesatt personen ifråga... Då blir det ju meningslöst att anlita en skådespelare med autism till en autistisk roll om bara dubbningsstudion och eventuellt kunden vet om det, men ingen annan.

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 22:44:56Man behöver inte ha ett papper på det för att veta att man har autism.
Den personen som vet bäst vad som på går i det huvud ät ju ändå du.
Jo, det behöver man; då alla neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kräver en utredning där läkare ställer diagnosen. Visst kan man väl även utan en utredning ibland misstänka att man har någon neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, men säker kan man inte vara. Autism är ju trots allt ett väldigt brett begrepp, i synnerhet nuförtiden sedan Aspergers avskaffades som diagnos, där somliga har stora problem att klara sig själva medan andra klarar sig obehindrat i vardagen.

Faktum är att kriterierna är så pass luddiga att det är fullt möjligt för olika läkare att komma fram till olika slutsatser kring huruvida någon har autism eller inte - därav att det finns en del personer som fått diagnos i ungdomen, som senare i livet försökt få till skott nya utredningar för att försöka "bli av med" diagnoser de anser vara felaktiga.

gstone

Vem är egentligen Mariam Bolakhrif ?

Hon bör inte vara en professionell dubbar

Då hon inte gjort någon annan dubbningen än Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem