Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet  6 oktober 2024 kl. 17:54:31Trods du var ledig från forumet ;D
Några medlemmar har tagit flera års ledighet

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 oktober 2024 kl. 17:54:31Trods du var ledig från forumet ;D
Får man fråga varför du trodde det? Han har ju varit aktiv varje dag...

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Jag brukar inte "ta ledigt" från mitt eget forum... Även när jag är sjuk brukar jag försöka gå in åtminstone någon gång varje dag, även om jag då av förståeliga skäl inte är världens mest aktiva.

Så är dock inte fallet nu, även om jag känner mig lite lätt småkrasslig.

Citat från: MOA skrivet  6 oktober 2024 kl. 19:03:44Några medlemmar har tagit flera års ledighet
Men inte administratören/webbmastern... ;)

gstone

Grammatik uppbyggde annorlunda på danska ?

På svenska skulle vi aldrig säg " en förunderlig världen"

Vi skulle säga " en förunderlig värld" eller Den förunderliga världen"

gstone

Kan man köpa tomma Blu Ray fodral för att ersätta fodral som gått sönder ?

Alltså sätta i pappret och skivan i ett tomt fodral

JAG MÅSTE VETA !!

En blu ray jag köpte idag föll i golvet och jag är galen !

BPS

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2024 kl. 21:32:23Kan man köpa tomma Blu Ray fodral för att ersätta fodral som gått sönder ?

JAG MÅSTE VETA !!

Det finns att köpa, men de säljs inte enskilt utan I pack...

gstone

Citat från: BPS skrivet  7 oktober 2024 kl. 21:46:25Det finns att köpa, men de säljs inte enskilt utan I pack...
Ännu mer praktiskt 

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2024 kl. 21:32:23Kan man köpa tomma Blu Ray fodral för att ersätta fodral som gått sönder ?

JAG MÅSTE VETA !!

Ginza säljer det, om du är intresserad:
https://www.ginza.se/product/blu-ray-ask-bla/80003/

Kanske lite dyrt att bara köpa det från de, då fraktkostnaden i så fall blir högre än själva produkten. Men det passar finfint om du ska köpa några andra filmer från dem, och jag har själv börjat göra det som rutin när jag beställer filmer från dem. Olyckor kan alltid ske, och fodralen kostar så lite per styck att det är en god idé att ha några i reserv.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

JAG MÅSTE VETA !!

Om man föredrar begagnat https://www.tradera.com/item/543966818

Anders M Olsson

Citat från: Lillefot skrivet  7 oktober 2024 kl. 22:04:37Ginza säljer det, om du är intresserad:
https://www.ginza.se/product/blu-ray-ask-bla/80003/

Kanske lite dyrt att bara köpa det från de, då fraktkostnaden i så fall blir högre än själva produkten. Men det passar finfint om du ska köpa några andra filmer från dem, och jag har själv börjat göra det som rutin när jag beställer filmer från dem. Olyckor kan alltid ske, och fodralen kostar så lite per styck att det är en god idé att ha några i reserv.
Priset är bra, bara 5 kronor, men det är såklart ingen vits att bara köpa ett enstaka fodral med tanke på fraktkostnaden.

Det står dock inte om det är standardtjocklek (c:a 14 mm) eller "slim" (c:a 11 mm). Det kan ha betydelse för att insticket ska passa.

Annars finns det en hel massa andra typer av specialfodral, t.ex. för två eller flera skivor, ofärgade, vita m.m. Många sorter går att köpa på amazon.se, men en del kan vara knepiga att få tag på. T.ex. har Criterion fodral där "huvudet" med Blu-rayloggan saknas, så att det får plats ett större instick på höjden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 oktober 2024 kl. 10:32:57Det står dock inte om det är standardtjocklek (c:a 14 mm) eller "slim" (c:a 11 mm). Det kan ha betydelse för att insticket ska passa.
Ja, det är tyvärr lite besvärligt med Blu-Ray där det utöver "specialformat" förekommer flera olika tjocklekar som är hyfsat vanliga - det är inte lika enkelt som med DVD, där i stort sett alla utgåvor har samma tjocklek.

JAG MÅSTE VETA !!

Jag rekommenderar att du först och främst mäter tjockleken på ryggen (kortsidan) av omslaget eller fodralet, så att du har någonting att utgå ifrån. Att veta det är en förutsättning för att kunna köpa fodral som verkligen passar.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 oktober 2024 kl. 10:32:57Det står dock inte om det är standardtjocklek (c:a 14 mm) eller "slim" (c:a 11 mm). Det kan ha betydelse för att insticket ska passa.
Bra att du påpekade det, det glömde jag helt bort. Det är något som de med fördel borde uppdatera beskrivningen eller produktnamnet med.

Ginzas fodral har, när jag har köpt dem, alltid haft tjockleken 11mm som passar för de flesta filmerna på Blu-Ray (det enda som skiljt då och då är utseendet, då vissa har haft Blu-Ray-loggan "inramad" medans andra inte har haft det). Om det dock är så att Gstones film har ett omslag på 14mm, då blir det förstås patrull och nödvändigt att inhandla det från någon annan butik.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Vilka kanaler har sänt Thomas och vännerna i Sverige ?

Oskar

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2024 kl. 12:10:40Vilka kanaler har sänt Thomas och vännerna i Sverige ?
först på på tv4 sedan kanal 5 och cartoon network och Boomerang nu senast gick på Svt play och Svt barn. en period på tv4 slutade av 2000 talet.