Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Skokaka och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 februari 2025 kl. 15:12:17Det blev inget försök igår och inte idag heller, för jag hade fullt upp med annat.

Jag ska försöka imorgon istället.
Blev inget idag heller för den där som Anders tipsade om och länkade kändes både svårt, komplicerat och omfattande, jag försökte göra som första videon tipsade om men det var inte helt lätt, det var inga problem alls att öppna kommando-tolken, men det var desto svårare att göra som videon beskrev trots att jag gjorde allt och försökte om och om igen...

Förlåt om förklaringen låter svår och luddig, men jag kan inte förklara saken tydligare än så...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2025 kl. 15:27:43Blev inget idag heller för den där som Anders tipsade om och länkade kändes både svårt, komplicerat och omfattande, jag försökte göra som första videon tipsade om men det var inte helt lätt, det var inga problem alls att öppna kommando-tolken, men det var desto svårare att göra som videon beskrev trots att jag gjorde allt och försökte om och om igen...

Förlåt om förklaringen låter svår och luddig, men jag kan inte förklara saken tydligare än så...
Jag har svårt att förstå att du kör fast redan på första delen av instruktionsvideon.

Möjligen kan det vara så att du använder svensk Windows, och att mappnamnen inte tycks stämma. I det grafiska gränssnittet döljer Windows de riktiga namnen och ersätter dem med svenska - Användare, Skrivbord, Program osv.

Men när du navigerar i kommandofönstret ser du de engelska namnen som mapparna verkligen har: Users, Desktop, Program Files osv. Lite förvirrande, men om man bara vet om det behöver man inte gå vilse i trädstrukturen. Det är samma mappar.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 februari 2025 kl. 16:23:08Jag har svårt att förstå att du kör fast redan på första delen av instruktionsvideon.

Möjligen kan det vara så att du använder svensk Windows, och att mappnamnen inte tycks stämma. I det grafiska gränssnittet döljer Windows de riktiga namnen och ersätter dem med svenska - Användare, Skrivbord, Program osv.

Men när du navigerar i kommandofönstret ser du de engelska namnen som mapparna verkligen har: Users, Desktop, Program Files osv. Lite förvirrande, men om man bara vet om det behöver man inte gå vilse i trädstrukturen. Det är samma mappar.
Jo, jag vet att det är engelska ord för jag har sett det, jag skrev ord som bl.a. "svtplay-dl", "cd svtplay.dl", ect. och lite annat som ni tipsade om att skriva, men när jag tryckte på enter så kom det en text som jag inte minns exakt vad det stod men det var iallafall på engelska och något i stil med att det inte gick att hitta eller något liknande.

Då är det nog just att det är engelska som är problemet... (och just SVT Play är ju helt på svenska)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2025 kl. 18:16:11Jo, jag vet att det är engelska ord för jag har sett det, jag skrev ord som bl.a. "svtplay-dl", "cd svtplay.dl", ect. och lite annat som ni tipsade om att skriva, men när jag tryckte på enter så kom det en text som jag inte minns exakt vad det stod men det var iallafall på engelska och något i stil med att det inte gick att hitta eller något liknande.

Då är det nog just att det är engelska som är problemet... (och just SVT Play är ju helt på svenska)
Engelska eller svenska ska inte spela någon roll för funktionens skull. svtplay-dl fungerar lika bra på engelsk eller svensk Windows. Problemet är bara att om man har svensk Windows och följer en engelsk instruktion kanske det inte ser exakt likadant ut. Likaså kan olika Windows-versioner (7, 8, 10, 11) se lite olika ut, men principerna är samma.

Instruktionen på YouTube visar Windows 7, men jag förmodar att du kör Windows 10 eller 11.

Det viktiga är att du har packat upp zip-arkivet genom att öppna det (dubbelklicka), högerklicka på mappen svtplay-dl, välja Kopiera och sen klistra in i någon mapp (som du själv väljer).

När du har öppnat ett kommandofönster måste du först navigera till mappen svtplay-dl i exakt samma mapp som där du packade upp zip-filen. Det är troligen där du har problem. Prompten visar i vilken mapp du befinner dig. Kontrollera att du är i rätt mapp genom att ge kommandot dir. Då ska det se ut så här:
Skärmklipp 2025-02-21 18.39.29.png
Det viktiga är att du måste se det körbara programmet svtplay-dl.exe. Det är själva förutsättningen för att det ska hända något när du skriver nerladdningskommandot. Om du inte ser svtplay-dl.exe har du antingen inte navigerat till rätt mapp, eller inte packat upp zip-filen på rätt sätt. Om du ser svtplay-dl.exe bör det även fungera att ladda ner från SVT play med det tidigare angivna kommandot.

Om du får felmeddelandet 'svtplay-dl' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file betyder det att du befinner dig i fel mapp och måste använda kommandot cd (change directory) enligt exemplen i instruktionsvideon för att hamna rätt.

cd mappnamn hoppar ner ett steg (byt mappnamn mot namnet på mappen dit du vill komma).
cd .. hoppar upp ett steg.
cd "\Users\ditt namn\svtplay-dl" går direkt till mappen svtplay-dl om du packade upp filträdet i din hemkatalog. (Citationstecknen behövs om du har mellanslag i ditt användarnamn, annars inte.)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2025 kl. 09:14:56Tackar, ser framemot att försöka igen på måndag.  :)
En sak som slog mig just nu är att datorn kanske inte är din egen, eftersom du tydligen bara kan komma åt den på vardagarna? Om den tillhör något företag, skola, organisation, offentlig verksamhet etc. kan det vara så att den administreras av någon it-avdelning. Då kan en del saker se annorlunda ut än i en vanlig Windows-miljö. Det kan också finnas spärrar som gör att man som användare inte kan installera eller köra egna program.

Jag har jobbat en del i såna organisationer, och det kunde ibland vara som att köra huvudet i väggen. It-avdelningen gjorde allt de kunde för att göra ofog för användarna, även om det borde vara deras jobb att stå till användarnas tjänst, inte tvärtom.

I en sån situation får man antingen be it-avdelningen om hjälp, eller så får man själv vara så smart att man kan överlista deras spärrar. Det senare är inte alltid helt lätt...

gstone

Har Disney Chibiverse kortfilmerna visats i Sverige och dubbats till svenska ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Will Siv

- what.

MOA

gstone

gstone

gstone

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 februari 2025 kl. 07:20:33En sak som slog mig just nu är att datorn kanske inte är din egen, eftersom du tydligen bara kan komma åt den på vardagarna? Om den tillhör något företag, skola, organisation, offentlig verksamhet etc. kan det vara så att den administreras av någon it-avdelning. Då kan en del saker se annorlunda ut än i en vanlig Windows-miljö. Det kan också finnas spärrar som gör att man som användare inte kan installera eller köra egna program.

Jag har jobbat en del i såna organisationer, och det kunde ibland vara som att köra huvudet i väggen. It-avdelningen gjorde allt de kunde för att göra ofog för användarna, även om det borde vara deras jobb att stå till användarnas tjänst, inte tvärtom.

I en sån situation får man antingen be it-avdelningen om hjälp, eller så får man själv vara så smart att man kan överlista deras spärrar. Det senare är inte alltid helt lätt...
Där har vi nog det som måste vara förklaringen, dilemmat är att min nuvarande dator är från 2011 och egentligen var pappas från början, jag fick den 2017 när jag flyttade in i min egen lägenhet, och ett annat dilemma är att saker funkat sämre på den, det lär nog dröja länge innan jag får en ny dator, dessutom är de också väldigt dyra, och det sista jag vill är att regelbundet betala orimligt höga priser med tusentals kronor eller fler, så vid det här laget är det nog kört för mig på punkten att ladda hem saker från SVT Play då det antagligen lär dröja länge innan de kommer upp på SVT Play, dessutom så vore det att oschysst utnyttja någon om man tog hjälp från dem att ladda hem saker åt mig, och det sista jag vill är att de ska känna sig orättvist utnyttjade, då är det bättre att ladda hem saker på egen hand, och en ny dator är mest lämplig att önska sig antingen i födelsedagspresent eller julklapp, så på punkten av SVT Play, Internet Archive, YouTube, osv. så är det nog kört för mig än så länge...

Dock har jag ändå fått med ljudklipp av 1972-års svenska dubbning av Dumbo (samt även en fil med både ljud och bild), den norska LP-dubbningen av Jungelboken och den norska originaldubbningen av Aristokattene.

gstone

Har Disney Chibiverse kortfilmerna visats i Sverige och dubbats till svenska ?