Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2025 kl. 12:53:44Försökte att fixa det nytt, men det är svårt, jag kommer behöva instruktioner och steg för exakt hur jag ska göra.
Hur långt kommer du då? Lyckas du tanka hem zip-filen och packa upp den i någon lämplig katalog på din hårddisk?

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2025 kl. 19:53:18Hur långt kommer du då? Lyckas du tanka hem zip-filen och packa upp den i någon lämplig katalog på din hårddisk?
Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka;

Alltså, såhär är det;

- jag tryckte på "Latest Windows 64bit. exe (currently 4.101)", då fick jag en mapp på datorn som heter "svtplay-dl"

- jag flyttade den nämnda mappen till min hårddisk

- jag klickade på mappen och kom på det viset in i den

- när jag väl är inne i mappen finns det redan några dokument och mappar där som jag inte ens har fixat dit själv

- jag försökte ta till knep med de tips ni gav mig tidigare, men det var inte så lätt...

Då är min fråga: hur ska jag göra?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2025 kl. 09:34:55Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka;

Alltså, såhär är det;

- jag tryckte på "Latest Windows 64bit. exe (currently 4.101)", då fick jag en mapp på datorn som heter "svtplay-dl"

- jag flyttade den nämnda mappen till min hårddisk

- jag klickade på mappen och kom på det viset in i den

- när jag väl är inne i mappen finns det redan några dokument och mappar där som jag inte ens har fixat dit själv

- jag försökte ta till knep med de tips ni gav mig tidigare, men det var inte så lätt...

Då är min fråga: hur ska jag göra?
Ok, då har vi lite att gå på.

För det första, det du har laddat ner genom att klicka på "Latest Windows..." är ingen mapp, utan en zip-fil. Det känner du igen på att ikonen har ett blixtlås på sig. En zip-fil kan innehålla mappar och filer och kan nästan behandlas som en mapp, men måste packas upp innan man kan använda den.
Zip-ikon.png
Dubbelklicka på zip-filen. Då bör du se en enda mapp som bara heter svtplay-dl. Högerklicka på den och välj Kopiera. Gå till den mapp på hårddisken där du vill lägga den, t.ex. din egen hemkatalog. Högerklicka på någon tom yta där och välj Klistra in.

Öppna ett kommandofönster. Det kan du göra antingen genom att klicka på "Kommandotolken" under "Windows-systemet" i startmenyn, eller genom att trycka på bokstaven R när du håller Windows-knappen på tangentbordet nere. Skriv cmd vid Öppna i fönstret som kommer upp och tryck enter eller klicka på OK.
Skärmklipp 2025-02-12 10.29.32.png
Då får du upp ett kommandofönster som kan se ut så här:
Skärmklipp 2025-02-12 10.33.27.png
Du bör nu befinna dig i din hemmakatalog, och om du packade upp svtplay-dl i hemmakatalogen ska du kunna se den genom att skriva dir följt av enter. Om du har många filer och mappar kanske du vill skriva dir /p för att se lite i taget.
Skärmklipp 2025-02-12 10.41.51.png
Hoppa nu ner i mappen svtplay-dl genom att skriva cd svtplay-dl följt av enter.

Om du gör dir här bör det så ut ungefär såhär. Lägg märke till att prompten har ändrat sig till
C:\Users\Ditt Namn\svtplay-dl
vilket anger i vilken mapp du nu befinner dig.
Skärmklipp 2025-02-12 10.49.24.png
Här kan du testa nerladdning genom att skriva ett kommando enligt vad Daniel föreslog:
svtplay-dl -S -A https://www.svtplay.se/home-sweet-rome

Det finns mycket man kan göra i kommandofönstret, men det skulle föra för långt att gå igenom allt här. Jag kan istället rekommendera att du tittar på någon instruktionsvideo, t.ex. den här:

https://youtu.be/MBBWVgE0ewk

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 februari 2025 kl. 11:00:31Ok, då har vi lite att gå på.

För det första, det du har laddat ner genom att klicka på "Latest Windows..." är ingen mapp, utan en zip-fil. Det känner du igen på att ikonen har ett blixtlås på sig. En zip-fil kan innehålla mappar och filer och kan nästan behandlas som en mapp, men måste packas upp innan man kan använda den.
Zip-ikon.png
Dubbelklicka på zip-filen. Då bör du se en enda mapp som bara heter svtplay-dl. Högerklicka på den och välj Kopiera. Gå till den mapp på hårddisken där du vill lägga den, t.ex. din egen hemkatalog. Högerklicka på någon tom yta där och välj Klistra in.

Öppna ett kommandofönster. Det kan du göra antingen genom att klicka på "Kommandotolken" under "Windows-systemet" i startmenyn, eller genom att trycka på bokstaven R när du håller Windows-knappen på tangentbordet nere. Skriv cmd vid Öppna i fönstret som kommer upp och tryck enter eller klicka på OK.
Skärmklipp 2025-02-12 10.29.32.png
Då får du upp ett kommandofönster som kan se ut så här:
Skärmklipp 2025-02-12 10.33.27.png
Du bör nu befinna dig i din hemmakatalog, och om du packade upp svtplay-dl i hemmakatalogen ska du kunna se den genom att skriva dir följt av enter. Om du har många filer och mappar kanske du vill skriva dir /p för att se lite i taget.
Skärmklipp 2025-02-12 10.41.51.png
Hoppa nu ner i mappen svtplay-dl genom att skriva cd svtplay-dl följt av enter.

Om du gör dir här bör det så ut ungefär såhär. Lägg märke till att prompten har ändrat sig till
C:\Users\Ditt Namn\svtplay-dl
vilket anger i vilken mapp du nu befinner dig.
Skärmklipp 2025-02-12 10.49.24.png
Här kan du testa nerladdning genom att skriva ett kommando enligt vad Daniel föreslog:
svtplay-dl -S -A https://www.svtplay.se/home-sweet-rome

Det finns mycket man kan göra i kommandofönstret, men det skulle föra för långt att gå igenom allt här. Jag kan istället rekommendera att du tittar på någon instruktionsvideo, t.ex. den här:

https://youtu.be/MBBWVgE0ewk
Tack för hjälpen, jag provar igen imorgon.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2025 kl. 13:24:37Tack för hjälpen, jag provar igen imorgon.  :)
Provade idag igen men det var svårare än jag trodde, får försöka igen nästa vecka, jag kommer fortsätta experimentera.

gstone

Vem är dummast
Patrik stjärna eller Bärgan ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2025 kl. 17:55:08Vem är dummast
båda är korkade vänner till huvudkaraktär
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Jag tror att Ratata är den mest korkade.

MOA

Patrik: Han fick mig att äta majonnäs

Oscar Isaksson

Letar efter originaltiteln på en film, som SVT sände 25 december 1960 under titeln Mikaels julafton.
Svensk berättare: Hans Lindgren (enbart det svenska ljudet finns bevarat hos SVT)

Tablåtexten ger tyvärr inte så mycket att gå på:
CitatMikael är en liten tjeckisk pojke. Han firar jul som alla andra barn. Sin alldeles egen julafton. Mikael är en docka "på riktigt". Filmen är en dockfilm. Tjeckerna betraktas som Europas främsta på just dockteater.

Will Siv

- what.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 februari 2025 kl. 00:02:14Letar efter originaltiteln på en film, som SVT sände 25 december 1060 under titeln Mikaels julafton.
Svensk berättare: Hans Lindgren (enbart det svenska ljudet finns bevarat hos SVT)

Du måste ha skrivit fel i hastigheten för jag tror att du menar 1960 snarare än 1060.

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 februari 2025 kl. 00:02:14Letar efter originaltiteln på en film, som SVT sände 25 december 1060 under titeln Mikaels julafton.

Håller febrilt på och letar efter vilken film det kan tänkas vara. Har även kollat KB:s tidningstjänst, och det verkar som Mikaels julafton är mellan 40-50 minuter lång. Tänker mig även filmen bör ha gjorts bara några år innan 1960, men kollar även för säkerhets skull på betydligt äldre filmer än så.

Oscar Isaksson

Citat från: Will Siv skrivet 14 februari 2025 kl. 08:15:27Visste inte att SVT började så tidigt

;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2025 kl. 08:31:21Du måste ha skrivit fel i hastigheten för jag tror att du menar 1960 snarare än 1060.
Ursäkta förvirringen. Har rättat till det så mitt mysterium blir lite klarare.

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2025 kl. 12:28:30Håller febrilt på och letar efter vilken film det kan tänkas vara. Har även kollat KB:s tidningstjänst, och det verkar som Mikaels julafton är mellan 40-50 minuter lång. Tänker mig även filmen bör ha gjorts bara några år innan 1960, men kollar även för säkerhets skull på betydligt äldre filmer än så.

Ja, det var min tanke från början oxå. Hur många Tjeckiska dockfilmer med jultema av den längden kan det egentligen finnas.

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 februari 2025 kl. 13:19:12Ursäkta förvirringen. Har rättat till det så mitt mysterium blir lite klarare.

Ja, det var min tanke från början oxå. Hur många Tjeckiska dockfilmer med jultema av den längden kan det egentligen finnas.
Precis, bara den detaljen borde göra det lätt att hitta rätt film... Hittills är Malá zimní pohádka (1958) det närmaste jag har lyckats hitta, men baserat på titeln (betyder ungefär En liten vintersaga) och de fåtalet bilder som finns att skåda här, är det nog inte den...