Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MOA skrivet 21 april 2025 kl. 11:45:48Finns det en VA som får er att rysa? Måste vara en otroligt svår sak att uppnå
Rikard Wolff som Scar främst när han säger Jag dödade Mufasa.

MOA

Citat från: BPS skrivet 21 april 2025 kl. 11:48:47Rikard Wolff som Scar främst när han säger Jag dödade Mufasa.
Dom enda som får mig att rysa är Antonio Paiola & Orlando Mezzabotta, därför är dom mina favoriter. Otroliga Män

MOA

Vad säger ni om att jag gett alla norska vinster till Jan Erik Aune? ;D

MOA

Vad tycker Skokaka om mina Ed, Edd & Eddy rankingar?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 23 april 2025 kl. 19:37:14Vad tycker Skokaka om mina Ed, Edd & Eddy rankingar?
Mycket bra. ;D

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 21 april 2025 kl. 22:03:43Vad säger ni om att jag gett alla norska vinster till Jan Erik Aune? ;D
Han förtjänar sina vinster, han är nog bäst som Kenneth.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2025 kl. 19:44:11Mycket bra. ;D
Trodde väl det
Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2025 kl. 19:44:55Han förtjänar sina vinster, han är nog bäst som Kenneth.
Mer än bäst, han är underbar ;D

MOA

Finns Bord Duka Dig filmatiserad? Kan tänka mig att Disney filmatiserat den på 60-Talet. Den är mycket bättre än Rödluvan men inte ens hälften så känd, dåligt

BPS

Citat från: MOA skrivet 26 april 2025 kl. 11:04:26Finns Bord Duka Dig filmatiserad? Kan tänka mig att Disney filmatiserat den på 60-Talet. Den är mycket bättre än Rödluvan men inte ens hälften så känd, dåligt
Den har filmatiserats men inte av Disney.

https://m.imdb.com/title/tt0127521/

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 26 april 2025 kl. 11:16:08Den har filmatiserats men inte av Disney.

https://m.imdb.com/title/tt0127521/
Därutöver finns den också som ett avsnitt av den tyska tecknade TV-serien Simsala Grimm från 1999 - 2000.
https://en.wikipedia.org/wiki/Simsala_Grimm

Jag känner inte till att den serien gått i Sverige, vare sig i dubbad eller textad form, men det finns engelskdubbade videor på nätet på bl.a. YouTube.

Jag ser också att SVT sände 1979 och 1983 någon slags variant av folksagan Bord duka dig som del av barnblocket Halvfem - oklart vad det var för något, men programtiden är alldeles för kort för att kunna vara den västtyska långfilmen från 1956 som du länkat till. Det skulle i och för sig kunna vara bara att någon läser upp sagan ur en bok, sånt förekom ju på den tiden, men det är väl troligare med någon slags kortfilm...

moviefan

Gillar ni Disney Djungelboken, spelfilmen från 1994 ? Jag tycker den är mycket bra.  

Erika

Citat från: MOA skrivet 26 april 2025 kl. 11:04:26Finns Bord Duka Dig filmatiserad? Kan tänka mig att Disney filmatiserat den på 60-Talet. Den är mycket bättre än Rödluvan men inte ens hälften så känd, dåligt
Finns fler än vad man tror, förutom de som redan nämnts i tråden så det finns en nyare från 2008. Finns även en till från 1956 (ja, det kom ut två det året!). Minns även ha sett en ungersk filmatisering från 50-talet, fast den var baserad på en ungersk version av sagan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 26 april 2025 kl. 14:02:24Finns fler än vad man tror, förutom de som redan nämnts i tråden så det finns en nyare från 2008. Finns även en till från 1956 (ja, det kom ut två det året!). Minns även ha sett en ungersk filmatisering från 50-talet, fast den var baserad på en ungersk version av sagan.
Finns det någon filmversion av folksagan som är runt 20 - 25 minuter lång (eller max en halvtimme), som är rimlig kan ha visats i Halvfem på SVT, under 1970- och 1980-talet?

SVT hade ju på den tiden en viss förkärlek för att sända östeuropeiska kortfilmer, ofta från typ Östtyskland, Sovjetunionen, Polen, Tjeckoslovakien och liknande länder; även om det förstås inte behöver vara det.

MOA

Citat från: Erika skrivet 26 april 2025 kl. 14:02:24Finns fler än vad man tror, förutom de som redan nämnts i tråden så det finns en nyare från 2008. Finns även en till från 1956 (ja, det kom ut två det året!). Minns även ha sett en ungersk filmatisering från 50-talet, fast den var baserad på en ungersk version av sagan.
Så sorgligt, sagan har så mycket potential men dessa filmer verkar vara lika bortglömda

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2025 kl. 16:02:55Finns det någon filmversion av folksagan som är runt 20 - 25 minuter lång (eller max en halvtimme), som är rimlig kan ha visats i Halvfem på SVT, under 1970- och 1980-talet?

SVT hade ju på den tiden en viss förkärlek för att sända östeuropeiska kortfilmer, ofta från typ Östtyskland, Sovjetunionen, Polen, Tjeckoslovakien och liknande länder; även om det förstås inte behöver vara det.
Hittills har jag lyckas hitta Tischlein, deck' dich (1936) och Tischlein deck dich (1970). Av de två känns den sistnämnda (även om den är 33 minuter lång) mest logisk ur flera synvinklar. Ska dock se om jag kan hitta fler som är max en halvtimme.

Citat från: MOA skrivet 26 april 2025 kl. 16:31:26Så sorgligt, sagan har så mycket potential men dessa filmer verkar vara lika bortglömda
Nja, vissa av de tyskproducerade filmatiseringarna sänds fortfarande då och då i tysk tv. Ett par av dem har till och med släppts på dvd (dock utan textning på andra språk) hemma i Tyskland. Även folksagan är fortfarande välkänd där. Utanför Tyskland är det dock en annan femma, tyvärr...

Om du gillar att läsa och vill ha en Disneyversion, finns bilderboken Kalle Anka och den förtrollade käppen - den bygger på Bord, duka dig!.

Citat från: moviefan skrivet 26 april 2025 kl. 13:52:28Gillar ni Disney Djungelboken, spelfilmen från 1994 ? Jag tycker den är mycket bra. 
Har inte sett den på flera år, ingen aning om vad jag skulle tycka nu, men då var den sevärd. :)