Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 27 januari 2026 kl. 23:26:00varför alla följd frågor ?? ::)
För att det är intressant att veta vad du menar när du kallar nånting "dumt" och "woke".
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 22

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 januari 2026 kl. 23:32:51För att det är intressant att veta vad du menar när du kallar nånting "dumt" och "woke".
Du tröttar ut mig med dina frågor 

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 januari 2026 kl. 23:21:34Och vad exakt gör dem "dumma" och "woke"?
Det skulle jag också vilja veta.

Om något så är väl Us och Get Out snarare ovanligt intelligenta hellre än dumma, då filmerna kräver viss tankeverksamhet och är djupare än traditionella skräckfilmer. Vad man sen tycker om det är förstås en smaksak, men jag ser ingen logik med att kalla dem för "dumma"...

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 27 januari 2026 kl. 18:23:43gillar ni dagens dumma woke skräck filmer ?

eller förda ni den gamla goda tiden
Det här borde man väl egentligen känna till, men vad betyder woke egentligen ??? Grönsakswok har man ju hört talats, men vad menas med woke?

Benkt

"Woke" är ett ord som enbart används av de som anser att "woke" ett pejorativt ord. Vi andra är inte särskilt brydda kring det hela utan tycker att det är helt normala saker.

gstone

Om det kommer en ny Pixar eller disney animerad film på bio och jag är med i denna bokklubb kommer sedda filmen att komma i bok format samtidigt som den kommer på ?

https://www.goboken.se/disneyklubben/om-disneyklubben/

Jag vill ha dom senaste aktuella disney animerad  filmerna som bilder böcker 

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 januari 2026 kl. 14:24:49Det här borde man väl egentligen känna till, men vad betyder woke egentligen ??? Grönsakswok har man ju hört talats, men vad menas med woke?
Det är sunt förnuft.
- what.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 16 oktober 2025 kl. 00:07:34Random fråga, jag vet, men... Fanns det möjligen någon film eller serie där en narr är själva huvudkaraktären?
Här är ett spel  :) 

https://en.wikipedia.org/wiki/Spark_the_Electric_Jester
- what.

Haap

Citat från: gstone skrivet  4 juli 2024 kl. 09:33:27Har Johnny Bravo Goes to Bollywood gått i Sverige ?
Tydligen har den gjort det då en person sagt att den sändes på cartoon networks filmklubb på svenska.
Hittar dock inga källor alls på detta, men enligt personen så ska Johnny bravo åker till bollywood ha dubbats till svenska.

Monsieur Hulot

Har hört talats om ordet "torrdiska". Det är en metod som används om vissa typer av porslinstallrikar eller dricksglas inte tål vatten. Istället för vatten och diskmedel tar man en torktrasa, blöter den med desinfektionsmedel och torkar bort matresterna.

Ett känt exempel är tallrikarna som används på Nobelfesten, men användes också när kronprinsessan Victoria gifte sig. Och då blir man ju frågvis:

1. Hur länge har man använt denna metod?

2. Varför används tallrikar som inte tål vatten?

3. Har någon här på forumet torrdiskat?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 februari 2026 kl. 08:51:31Har hört talats om ordet "torrdiska". Det är en metod som används om vissa typer av porslinstallrikar eller dricksglas inte tål vatten. Istället för vatten och diskmedel tar man en torktrasa, blöter den med desinfektionsmedel och torkar bort matresterna.

Ett känt exempel är tallrikarna som används på Nobelfesten, men användes också när kronprinsessan Victoria gifte sig. Och då blir man ju frågvis:

Hur kan tallrikar inte tåla vatten? Måste vara dom könstigaste tallrikarna som finns med könstig metod

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 februari 2026 kl. 08:51:31Har hört talats om ordet "torrdiska". Det är en metod som används om vissa typer av porslinstallrikar eller dricksglas inte tål vatten. Istället för vatten och diskmedel tar man en torktrasa, blöter den med desinfektionsmedel och torkar bort matresterna.

Jag tror i.o.f.s. inte att Nobelservisen inte tål vatten alls, men den anses väl så exklusiv och dyrbar att man vill att den ska bevaras för framtiden i perfekt skick, utan att utsättas för det slitage som normal hand- eller maskindiskning skulle innebära.

Samma om man har gammalt antikt porslin. Då vill man kanske inte precis köra det i diskmaskin...

Men idén kan utan tvekan vidareutvecklas... :)

- Badkar som inte tål vatten, men som kan användas för att förvara prylar i.
- Paraplyer som inte tål vatten, s.k. parasoller.
- Båtar som inte tål vatten, utan som sjunker direkt om man sjösätter dem. Produkten har för övrigt funnits i produktion i Sverige sen 1628. :)

moviefan

Finns denna version med svensk text ?  Verkar som att denna är en  ny version av just Spiderwick. 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  9 februari 2026 kl. 13:51:28

Finns denna version med svensk text ?  Verkar som att denna är en  ny version av just Spiderwick.
TV-serien från 2024 verkar såvitt jag kan se inte ha släppts eller sänts i Sverige än. I USA finns den på streamingtjänsten Roku, men den tjänsten finns inte utanför Nordamerika. :(