Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:58:39Visa personer känner man till då det hör till allmänbildning.

Jag vet Henrik Larsson är trots att jag inte bryr mig ett skit om fotboll.

Jag vet vem Fredrik Reinfeldt är trots att jag skiter fullständigt i politik.

Jag känner till Christer Sjögren trots att jag inte tycker om dansband.

Detta då det hör till allmänbildning.

Lena Endre känner jag till från Besökarna men har aldrig sett henne som en super kändis som ovannämnda är.
Tycker du verkligen att det hör till allmänbildningen att känna till en gammal skådespelare från pilsnerfilmer från 40- och 50-talet där flera av dessa filmer kanske inte ens finns tillgängliga?

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:58:39Visa personer känner man till då det hör till allmänbildning.

Jag vet Henrik Larsson är trots att jag inte bryr mig ett skit om fotboll.

Jag vet vem Fredrik Reinfeldt är trots att jag skiter fullständigt i politik.

Jag känner till Christer Sjögren trots att jag inte tycker om dansband.

Detta då det hör till allmänbildning.

Lena Endre känner jag till från Besökarna men har aldrig sett henne som en super kändis som ovannämnda är.
Sedan så är det väll inte så konstigt att ifrågasätta varför kändisar ställer upp i budget produktioner.

Det är liksom inte fint för en kändis brand att överta en okänd persons roll, vara leksak, merch eller reklam-dub röst, dubba en okänd person och liknande.

Kändisar brukar vara väldigt försiktiga med sitt brand och kändisar ställer inte upp i vad som helst.

Exempelvis så tror jag inte att typ Stellan Skarsgård skulle gå med på att göra dubbröst till Langemann i Kaptein Sabeltann - Kongen på havet.......
Då det skulle skadda hans brand rejält.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 14:02:57Tycker du verkligen att det hör till allmänbildningen att känna till en gammal skådespelare från pilsnerfilmer från 40- och 50-talet där flera av dessa filmer kanske inte ens finns tillgängliga?
Med tanke på att Gstone sa att han var expert på kändisar och att jag vara oallmänbiladad och sedan så kände han själv inte till Adolf Jahr innan jag nämnde honom.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:17:20Med tanke på att Gstone sa att han var expert på kändisar och att jag vara oallmänbiladad och sedan så kände han själv inte till Adolf Jahr innan jag nämnde honom.
LoL :D

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:17:20Med tanke på att Gstone sa att han var expert på kändisar och att jag vara oallmänbiladad och sedan så kände han själv inte till Adolf Jahr innan jag nämnde honom.
Hur mycket man än vet om kändisar så är Adolf Jahr knappast någon som är allmänt känd för gemene man i dagens läge - han var förvisso känd för sin tid, men gick ju bort redan på 1960-talet och har inte medverkat i någonting efter 1961. Ganska många filmer han medverkade i finns ju heller inte ens tillgängliga att se i dagens läge, om de nu ens finns bevarade (om än med några undantag).

Är man under 60 år gammal känns det följaktligen fullt logiskt att man inte känner till Adolf Jahr, även om de äldsta här garanterat gör det.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:26:50Sedan så vet jag mycket väl vem Lena Endre är då jag har sätt Besökarna där hon och Kjell Bergqvist spelar huvudrollerna, men ifrågasatta bara det faktum att hon hade dubbat en ganska okänd Norsk skådespelerska i Mio Min Mio.
Jag missförstod ursäkta 😓
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det är ironiskt 😂😂😂
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Var han med i musikal teater ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:26:50Säger han som inte kände till Adolf Jahr, en pilsnerfilmsskådespelare som var med i typ allt på 40-50 talet🤔.

Sedan så vet jag mycket väl vem Lena Endre är då jag har sätt Besökarna där hon och Kjell Bergqvist spelar huvudrollerna, men ifrågasatta bara det faktum att hon hade dubbat en ganska okänd Norsk skådespelerska i Mio Min Mio.
Då får jag väl skatta åt mig själv med😄😉
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:35:37Var han med i musikal teater ?
Yes han har varit med i endel musikal teaters.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:36:34Då får jag kv att skatta åt mig själv med😄😉
vad menar du med "kv"?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:34:23Jag missförstod ursäkta 😓
Varför be om ursäkt? Hur ska man annars tolka när någon skriver "Lena Endre är ju dock inte känd"?

Jag vet inte om du kan läsa tankar men för mig och kanske andra med verkar det som att DingoPictures2005 skriver att Lena Endre inte alls är känd tvärtemot vad artikeln säger. Vilket ju inte stämmer.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 07:53:43Lena Endre är ju dock inte känd😅, Hon har dubbat en okänd Norsk skådespelerska utan IMDb bild i Mio Min Mio vilket säger mycket.

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:36:34Då får jag kv att skatta åt mig själv med😄😉
Det behöver du inte alls, det är ingen som förväntar sig att man ska veta vem Adolf Jahr är idag. Som Daniel skrev så dog Jahr i början på 60-talet och många av hans filmer finns inte ens tillgängliga längre.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:58:36jag hade bråttom när jag skrev  ;)
Jo det förstår jag också, men vad var det du skulle skriva?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare