Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 januari 2025 kl. 11:59:02Allt möjligt kan finnas på banden.

RosaMannen är så jävla ego trippad att man mår illa.

Han vill förstöra för alla som vill se äldre tecknade filmer och serier som bara blivit tv visade.

Visst jag gav mitt medgivande till Mamma & Pappa att slänga en massa vhs filmer från barndomen när de städade, när jag var typ 14 men detta är något jag i efterhand ångrar.

Ja visst jag slängde några beta porrfilmer ganska nyligen men dessa var typ skit som Italienska tjejer i duschen i 2 timmar och liknande....
Även ett 20 tal vcr band slängdes nyligen.
Men dessa var helt vita av mögel och därför inget jag vill spara.
Jag kan aldrig kasta bort VHS:er eller DVD:er, fattar Dingos misstag

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 januari 2025 kl. 11:59:02Allt möjligt kan finnas på banden.

RosaMannen är så jävla ego trippad att man mår illa.

Han vill förstöra för alla som vill se äldre tecknade filmer och serier som bara blivit tv visade.

Visst jag gav mitt medgivande till Mamma & Pappa att slänga en massa vhs filmer från barndomen när de städade, när jag var typ 14 men detta är något jag i efterhand ångrar.

Ja visst jag slängde några beta porrfilmer ganska nyligen men dessa var typ skit som Italienska tjejer i duschen i 2 timmar och liknande....
Även ett 20 tal vcr band slängdes nyligen.
Men dessa var helt vita av mögel och därför inget jag vill spara.
Men var det dina VHS:er, eller dina föräldras?

För om det inte var dina så är det konstigt att dom frågar dig, det skulle aldrig mina föräldrar göra åtminstånde.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 januari 2025 kl. 14:24:10Men var det dina VHS:er, eller dina föräldras?

För om det inte var dina så är det konstigt att dom frågar dig, det skulle aldrig mina föräldrar göra åtminstånde.
Mamma & Pappas vhs:er.
Några hundra band inspelade mellan 1990 och 2006.
Yes jag tror inte att något tecknat var inspelat på banden om nu inget kom med av misstag någon gång (?).
Mamma & Pappa hade Tv3 och Tv5 när de bodde i Västmanland men när de flyttade ner till Västergötland 2003 så förlorade de alla betalkanaler som fanns med i utbudet i lägenhetshus i Västmanland.
De tecknade banden var dock mina, endast Skönheten och Odjuret och Lejonkungen sparade jag som tonåring de dessa var nostalgiska för mig även då.

Nu har jag alltid haft ett stort elektronik och därför har ingen elektronik eller elektronik relaterat blivit slängd utan att jag godkänt det.
Men yes finns flera grejer jag ångrar enormt att de blivit slängda, typ pappas gamla skivspelare, Vhs tv:n jag hade som liten och JVC HR-3300 vhs spelaren jag förstörde som 12 åring💔, ja den slängdes då den var helt beyond repair då jag som 12 åring drog i band guiderna med våld när jag försökte laga den😭.
Vilket jag idag vet hade varit ett enkelt fel att fixa.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 januari 2025 kl. 14:56:28Mamma & Pappas vhs:er.
Några hundra band inspelade mellan 1990 och 2006.
Yes jag tror inte att något tecknat var inspelat på banden om nu inget kom med av misstag någon gång (?).
Mamma & Pappa hade Tv3 och Tv5 när de bodde i Västmanland men när de flyttade ner till Västergötland 2003 så förlorade de alla betalkanaler som fanns med i utbudet i lägenhetshus i Västmanland.
De tecknade banden var dock mina, endast Skönheten och Odjuret och Lejonkungen sparade jag som tonåring de dessa var nostalgiska för mig även då.

Nu har jag alltid haft ett stort elektronik och därför har ingen elektronik eller elektronik relaterat blivit slängd utan att jag godkänt det.
Men yes finns flera grejer jag ångrar enormt att de blivit slängda, typ pappas gamla skivspelare, Vhs tv:n jag hade som liten och JVC HR-3300 vhs spelaren jag förstörde som 12 åring💔, ja den slängdes då den var helt beyond repair då jag som 12 åring drog i band guiderna med våld när jag försökte laga den😭.
Vilket jag idag vet hade varit ett enkelt fel att fixa.
Synd att dina föräldrar bara vill slänga filmerna bara för att dina föräldrar inte ville ha det.

Känns som att folk vill ha bort sakerna direkt när dom inte behöver filmerna eller vill ha dom.
Om det var tvärtom att du sade till dina föräldrar att det är bättre att ha filmer på dvd (då det var populärt då) än vhs, och att du ber dom göra av med filmerna så skulle det vara mer logiskt då du inte är uppväxt med vhs:er men det är ju dina föräldrar.

Så jag blir bara ledsen när filmarkiv går förlorat när personer inte vill ha kvar sina filmer, men sedan är det kanske inte jättelätt att hitta en person som faktiskt vill ta emot flera 100 vhs:er för att bevara det. När någon köper ett gammalt hus så är ju det första dom gör att rensa och renovera, och slänga gammla rullar och filmer, tidningsartiklar och saker som har en historia bakom, folk bryr sig ärlighetens namn inte om historia, vad som fanns förr utan marioriteten rensar och renoverar och då blir det svårt för oss som vill bevara saker och filmer att fortsätta när många motarbetar oss.

Sedan kan man alltid göra misstag som du gjorde, när du var ett barn och kastade lite elektronik, men man förändras och nu är du en person som inte vill slänga saker som kan glädja någon annan. Men du var ju bara ett barn vid den tiden, och då är det inte alltid så lätt att tänka logiskt :D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 januari 2025 kl. 15:45:16Känns som att folk vill ha bort sakerna direkt när dom inte behöver filmerna eller vill ha dom.
Om det var tvärtom att du sade till dina föräldrar att det är bättre att ha filmer på dvd (då det var populärt då) än vhs, och att du ber dom göra av med filmerna så skulle det vara mer logiskt då du inte är uppväxt med vhs:er men det är ju dina föräldrar.
Räknade nog fel, du är ju född 2005 och när du var 14 så är året 2019. Då var det kanske streamingtjänster mest populärast och inte dvd.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 januari 2025 kl. 15:46:25Räknade nog fel, du är ju född 2005 och när du var 14 så är året 2019. Då var det kanske streamingtjänster mest populärast och inte dvd.
Har växt upp med vhs & dvd

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 januari 2025 kl. 21:03:38Har växt upp med vhs & dvd
Jag också fast VHS:erna kom från mina äldre syskon, såg mycket på Nalle Puh, Disney kortfilmer & några Disney filmer. Kortfilmerna var det mest jag som såg & jag älskade dom. Tror även att vi har Timon & Pumbaa

DingoPictures2005

https://m.imdb.com/title/tt0488816/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_5_nm_3_in_0_q_inuk
Finns denna bevarad?
Hittat avsnitt med Svensk dub på ett inspelningsband.
Men vill inte göra onödigt jobb om alla avsnitt redan finns bevarade

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 januari 2025 kl. 16:42:57https://m.imdb.com/title/tt0488816/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_5_nm_3_in_0_q_inuk
Finns denna bevarad?
Hittat avsnitt med Svensk dub på ett inspelningsband.
Men vill inte göra onödigt jobb om alla avsnitt redan finns bevarade
Har aldrig sett den serien så du skulle ju kunna digitalisera bandet när du ändå är i farten.

Då även om @Daniel Hofverberg har den inspelad också, så har han annat att stå i just nu som ska prioriteras.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 januari 2025 kl. 18:11:28Har aldrig sett den serien så du skulle ju kunna digitalisera bandet när du ändå är i farten.
Yes @Ovanliga dubbningar kanske vet?

Vill gärna inte lägga ned jobb i onödan blev så med Darkwing Duck då jag sedan fick reda på att @jimstrom hade alla avsnitt digitalt på sin hårddisk.....

DingoPictures2005

Digitaliseringar går liksom i realtid så en inspelning på 30 minuter tar 30 minuter att digitalisera sedan så är det ett helvete att få ljudet att inte distorta🥶

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 januari 2025 kl. 00:39:56Yes @Ovanliga dubbningar kanske vet?

Vill gärna inte lägga ned jobb i onödan blev så med Darkwing Duck då jag sedan fick reda på att @jimstrom hade alla avsnitt digitalt på sin hårddisk.....
Jag har själv inte Inuk, men jag har ett vagt minne av att en av mina väninnor har pratat om serien. Kan inte lova något dock, men kan kolla upp saken om ni vill. :)

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 januari 2025 kl. 00:40:50Digitaliseringar går liksom i realtid så en inspelning på 30 minuter tar 30 minuter att digitalisera sedan så är det ett helvete att få ljudet att inte distorta🥶
Vad betyder distorta?

Lillefot

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 januari 2025 kl. 09:18:53Vad betyder distorta?
Att det blir förvrängt, det vill säga låter ej som det ska.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.