Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 09:35:05Nu har jag äntligen lyckats hitta åt mitt DVD-ex av Stålmannen med vänner från Film-Factory, och den ligger ute:
https://archive.org/details/stalmannen-med-vanner-film-factory

Se filmen på egen risk! Som tidigare nämnts är det med stor sannolikhet den sämsta dubbningen som någonsin gjorts i Sverige; kanske rentav i världen...! :o Den här dubbningen får 1996 års andra omdubb av Dumbo att framstå som ett oslagbart mästerverk som förtjänar Nobelpris i jämförelse, och till och med SVTs lektordubb av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul är riktigt bra i jämförelse... ;)

Med andra ord, egentligen gör ni kanske klokare i att inte titta på videon, för har ni väl gjort det kommer ni aldrig kunna glömma bort det...

Och fortfarande är det ett mysterium för mig hur den här smörjan kunnat släppas på en officiell DVD av en professionell distributör till normaldyrt pris. Jag kan inte tänka mig att någon professionell dubbningsstudio kan ligga bakom det här eländet - en del andra av Film-Factorys utgåvor har ju gjorts av Eskimo Avenue (som senare blev BTI Studios) i Göteborg, men även fast en del av de dubbningarna inte varit särskilt bra så är det här ändå i en helt annan nivå; så rimligtvis bör det inte kunna vara någon professionell studio som legat bakom detta...
De flesta dubbning till film-factory är dubbar hos Eskimo Avenue bl.a dvd dubbning på All-New Dennis the Menace. Jag tror att mathias henning eller johan carlberg som regissör. De flesta skådespelare medverka i gumball fantastiska värld och katten gustaf franska version.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 24 oktober 2022 kl. 11:47:04De flesta dubbning till film-factory är dubbar hos Eskimo Avenue bl.a dvd dubbning på All-New Dennis the Menace. Jag tror att mathias henning eller johan carlberg som regissör. De flesta skådespelare medverka i gumball fantastiska värld och katten gustaf franska version.
Jo, men just den här tror jag faktiskt inte att Eskimo Avenue gjort - dels är det en lektordubbning, dels verkar det bara vara två "skådespelare" som medverkar (där den ena helt saknar inlevelse och den andra spelar över å det grövsta) och dels känner jag inte igen rösterna från någon annan dubbning.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 11:59:07Jo, men just den här tror jag faktiskt inte att Eskimo Avenue gjort - dels är det en lektordubbning, dels verkar det bara vara två "skådespelare" som medverkar (där den ena helt saknar inlevelse och den andra spelar över å det grövsta) och dels känner jag inte igen rösterna från någon annan dubbning.
Jag tror inte att professionell dubbningsstudio dubbar filmen och som teaterförbundet inte har kollektivavtal med.

Disneyfantasten

Nu har jag alltså sett Långbens Olympiska Spel och förutom de som stod i listan så tyckte jag mig även höra bl.a. Bert-Åke Varg.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 09:35:05Nu har jag äntligen lyckats hitta åt mitt DVD-ex av Stålmannen med vänner från Film-Factory, och den ligger ute:

Se filmen på egen risk! Som tidigare nämnts är det med stor sannolikhet den sämsta dubbningen som någonsin gjorts i Sverige; kanske rentav i världen...! :o Den här dubbningen får 1996 års andra omdubb av Dumbo att framstå som ett oslagbart mästerverk som förtjänar Nobelpris i jämförelse, och till och med SVTs lektordubb av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul är riktigt bra i jämförelse... ;)

Med andra ord, egentligen gör ni kanske klokare i att inte titta på videon, för har ni väl gjort det kommer ni aldrig kunna glömma bort det...

Och fortfarande är det ett mysterium för mig hur den här smörjan kunnat släppas på en officiell DVD av en professionell distributör till normaldyrt pris. Jag kan inte tänka mig att någon professionell dubbningsstudio kan ligga bakom det här eländet - en del andra av Film-Factorys utgåvor har ju gjorts av Eskimo Avenue (som senare blev BTI Studios) i Göteborg, men även fast en del av de dubbningarna inte varit särskilt bra så är det här ändå i en helt annan nivå; så rimligtvis bör det inte kunna vara någon professionell studio som legat bakom detta...
Jag vet inte vad man bör reagera med, rädsla över att den dubbningen blir mer tillgänglig eller ironisk glädje över att få kunna uppleva hur fasanfull den är.

Men hur som helst kommer det bli något... annorlunda, och tack ska du ha ändå.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Nu har jag alltså sett den där Stålmannen-lektordubbningen, och, bra var den minsann inte, den får alla andra kassa dubbningar jag hört att framstå som riktiga nobelpris-förtjänta mästerverk i jämförelse med denna...

Nunzio

Se filmen på egen risk! Som tidigare nämnts är det med stor sannolikhet den sämsta dubbningen som någonsin gjorts i Sverige; kanske rentav i världen...!
Den var intressant att se.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 09:35:05Och fortfarande är det ett mysterium för mig hur den här smörjan kunnat släppas på en officiell DVD av en professionell distributör till normaldyrt pris. Jag kan inte tänka mig att någon professionell dubbningsstudio kan ligga bakom det här eländet

Ja, bra var den inte

gstone

Jag fattar inte varför någon vill se Stålmannen med vänner  ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Hur har det gått med Walt Disney Animation Studios långfilmers originaldubbningar för Ovanliga dubbningar?

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:06:24Hur har det gått med Walt Disney Animation Studios långfilmers originaldubbningar för Ovanliga dubbningar?
Gissningsvis har Josefin inte prioriterat de, de tar trots allt längre tid att färdigställa jämfört med en kortfilm. Särskilt om ens dator börjar gå på sista versen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 25 oktober 2022 kl. 14:00:11Gissningsvis har Josefin inte prioriterat de, de tar trots allt längre tid att färdigställa jämfört med en kortfilm. Särskilt om ens dator börjar gå på sista versen.
Det låter logiskt.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2022 kl. 12:06:24Hur har det gått med Walt Disney Animation Studios långfilmers originaldubbningar för Ovanliga dubbningar?
Jag har dessvärre inte vågat mig på att påbörja någon av projekten med originaldubbningar, då min dator känns väldigt instabil - just nu har jag inte vågat stänga av datorn alls, då jag befarar att den inte kommer gå igång mer då... :(

Medan jag så smått börjat titta efter en ny dator försöker jag därför att hålla datorn igång dygnet runt, och göra klar några kortfilmer under tiden - sådant som alltid stått med på min "att göra"-lista, men som jag tidigare prioriterat ner och nu valt att tidigareläggare. Men oroa er inte - kortfilmer som ska ingå som förspel till kommande långfilmer har jag redan "paxat" och lagt åt sidan, så de påverkas inte av de kortfilmer jag lagt upp på sistone. Det jag lagt upp som kortfilmer är med andra ord sådant som alltid varit tänkt att läggas upp som fristående kortfilmer och inget annat.

När jag antingen köpt en ny dator alternativt känner mig säker på att min nuvarande inte kommer att lägga av, så kommer jag sätta igång med långfilmerna igen. Den första omdubbningen av Dumbo kommer nog prioriteras först då, i och med att jag där redan kommit en bit på väg och dessutom fått filmen färdigsynkad av Daniel Hoverberg och därmed slipper lägga ner arbete på det.

Sen blir det antingen Pongo och valptjuvarna, Peter Pan eller Pinocchio, som alla tre har sina olika utmaningar - framförallt vad gäller bildversionen. Hur jag prioriterar beror delvis på vad ni föredrar, men sen kommer jag också flika in med originaldubbningen av Musse Piggs julsaga lagom till jul i år. :)

Sen kommer jag däremellan också satsa på en och annan långfilm från andra företag än Disney, för att inte snöa in mig för mycket på samma område. Bland annat Riddaren utan namn (Tjeckoslovakien, 1971), Det våras med musik (Italien, 1976) och Resan till julstjärnan (Norge, 1976) står högt upp på min prioritetslista, då jag tror att få här har sett någon av dessa. Där vore jag ytterst tacksam om någon eller några ville hjälpa till med synkning, så att det ska gå fortare. :)

Inte minst vill jag till varje pris bli klar med Resan till julstjärnan före jul, då julfilmer känns meningslösa att lägga upp efter december månad...

Disneyfantasten

Såg Dennis från 1993 igår och den var helt okej, den svenska dubbningen förhöjde intrycket och var riktigt välgjord.

Vissa saker hade filmen utan tvekan klarat sig bättre utan! (till exempel scenen där Maggan tvingar Jojje)

Men annars i sin helhet, en helt okej och sevärd film.

Disneyfantasten

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 25 oktober 2022 kl. 15:25:22Jag har dessvärre inte vågat mig på att påbörja någon av projekten med originaldubbningar, då min dator känns väldigt instabil - just nu har jag inte vågat stänga av datorn alls, då jag befarar att den inte kommer gå igång mer då... :(

Medan jag så smått börjat titta efter en ny dator försöker jag därför att hålla datorn igång dygnet runt, och göra klar några kortfilmer under tiden - sådant som alltid stått med på min "att göra"-lista, men som jag tidigare prioriterat ner och nu valt att tidigareläggare. Men oroa er inte - kortfilmer som ska ingå som förspel till kommande långfilmer har jag redan "paxat" och lagt åt sidan, så de påverkas inte av de kortfilmer jag lagt upp på sistone. Det jag lagt upp som kortfilmer är med andra ord sådant som alltid varit tänkt att läggas upp som fristående kortfilmer och inget annat.

När jag antingen köpt en ny dator alternativt känner mig säker på att min nuvarande inte kommer att lägga av, så kommer jag sätta igång med långfilmerna igen. Den första omdubbningen av Dumbo kommer nog prioriteras först då, i och med att jag där redan kommit en bit på väg och dessutom fått filmen färdigsynkad av Daniel Hoverberg och därmed slipper lägga ner arbete på det.

Sen blir det antingen Pongo och valptjuvarna, Peter Pan eller Pinocchio, som alla tre har sina olika utmaningar - framförallt vad gäller bildversionen. Hur jag prioriterar beror delvis på vad ni föredrar, men sen kommer jag också flika in med originaldubbningen av Musse Piggs julsaga lagom till jul i år. :)

Sen kommer jag däremellan också satsa på en och annan långfilm från andra företag än Disney, för att inte snöa in mig för mycket på samma område. Bland annat Riddaren utan namn (Tjeckoslovakien, 1971), Det våras med musik (Italien, 1976) och Resan till julstjärnan (Norge, 1976) står högt upp på min prioritetslista, då jag tror att få här har sett någon av dessa. Där vore jag ytterst tacksam om någon eller några ville hjälpa till med synkning, så att det ska gå fortare. :)

Inte minst vill jag till varje pris bli klar med Resan till julstjärnan före jul, då julfilmer känns meningslösa att lägga upp efter december månad...
Fast originaldubbningen av Musse Piggs Julsaga finns ju redan upplagd på Archive.org???

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2022 kl. 09:34:01Fast originaldubbningen av Musse Piggs Julsaga finns ju redan upplagd på Archive.org???
Ja men i VHS kvalitet.