Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 maj 2022 kl. 12:05:59
Denna dubbning e nog int ovanlig men jag har lagt upp Kapten N
Har du någon länk dit?

Och vilka avsnitt har du lagt upp? Alla 26?

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 maj 2022 kl. 23:36:10
Säsong 1:Inkomplett
Säsong 2:Inget alls
https://archive.org/details/@moavideogamer
Vilka avsnitt är det du saknar? Jag tror nämligen att jag ska ha spelat in alla 26 avsnitt från FilmNet, på den tiden det begav sig.

Gustav Jonsson

Daniel, hur gick det med tv1000s dubbningar av Lucky Luke Västerns Tuffaste Cowboy och Min granne Totoro?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 29 maj 2022 kl. 22:19:57
Daniel, hur gick det med tv1000s dubbningar av Lucky Luke Västerns Tuffaste Cowboy och Min granne Totoro?
Jag har tyvärr inte fått svar än från personen som jag fått TV1000-dubben av Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy ifrån.

Jag har tyvärr ännu inte hittat åt VHS-rippen från TV1000 av Magiska äventyr med Totoro. Jag verkar inte ha kvar den på hårddisken, utan den är nog utbränd på någon DVD-skiva - jag har inte direkt någon brist på DVD-skivor, så svårt att säga hur lång tid det kan ta att hitta åt...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2022 kl. 23:39:50
Vilka avsnitt är det du saknar? Jag tror nämligen att jag ska ha spelat in alla 26 avsnitt från FilmNet, på den tiden det begav sig.
YES! ;D
En riktig guldgråva som jag gärna tar emot med öppna armar

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 maj 2022 kl. 20:47:20
Kommer dom vara kvar eller kommer dom avsnitten bli borttagna med tanken på att det är mediadubb och på svenska osv. Är det okej att ha avsnitten där? The new Scooby and scrappy doo show kommer inte bli bortagen eller?
Vem vet...? Jag har ingen aning hur Warner Bros. resonerar kring Archive.org; vi kan bara hoppas att det får vara kvar...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 maj 2022 kl. 22:22:50
Du tror väl inte att warner bros kommer ta bort den serien eller? Med tanken på att det är ju TV3 som äger mediadubb dubbningen osv. Samma fråga gäller om andra Scooby doo serier dyker up med mediadubb. Är det fortfarande TV3 som äger mediadubb av dom andra Scooby doo serierna?
Med största sannolikhet är det fortfarande TV3 som äger dubbningen av The New Scooby & Scrappy-Doo Show, men Warner Bros. äger ju serien - och vad som tas bort från Archive.org beror med allra största säkerhet på filmen/serien hellre än på dubbningarna. De som begär att något ska tas bort kommer antagligen inte ens att veta att språket är svenska; än mindre vilken dubbning det är...

The New Scooby-Doo Mysteries har förmodligen Warner Bros. köpt loss dubbningen av, för i det fallet har en del avsnitt släppts på DVD i Sverige med TV3s dubbning (när enstaka avsnitt av The New Scooby & Scrappy-Doo Show däremot släppts på DVD i Sverige var det i textad originalversion, varför man kan förmoda att Warner Bros. inte köpt loss den dubben från TV3).

Min bästa gissning är att Warner Bros. köpt loss de TV3-dubbningar som senare använts på DVD och/eller på andra TV-kanaler - med andra ord säsong 1 av Scooby-Doo - Where Are You?, merparten av säsong 3 av The Scooby-Doo Show, 1979 års Scooby & Scrappy-Doo, säsong 1 - 2 av 1980 års Scooby & Scrappy-Doo, The New Scooby-Doo Mysteries, Scooby-Doo som valp/Valpen Scooby-Doo och Scooby-Doo och de 13 gastarna - medan allt annat i Scooby-Doo-väg fortfarande ägs av TV3. Men säker kan jag förstås inte vara utan att ha någon att fråga, utan det är bara en kvalificerad gissning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 maj 2022 kl. 22:09:22
Ljudkvalitén på serien var väldigt bra med tanken på att den är inspelad på VHS, kvalitén är bra vilket är en överraskning med tanken på att det är VHS.
Själv är jag inte alltför nöjd med ljudkvaliteten på The New Scooby and Scrappy-Doo Show, då jag tyvärr bara spelade in den på en monovideo (det var förmodligen vad jag hade just då) - och mono eller HiFi gör en enormt stor skillnad på ljudkvaliteten på VHS, för medan HiFi-ljud duger gott även i dagens läge, så var monospåret på VHS inte alltför mycket att hänga i julgranen... :(

Bildkvaliteten var väl ungefär som man kan förvänta sig av egeninspelade VHS-band, varken mer eller mindre. Bilden går ju dock alltid att synka om till en bättre bildkälla (om någon sådan finns att tillgå), men ljudkvaliteten kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt i efterhand.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2022 kl. 22:21:03
Det är ingen överraskning, Du verkar tänka på VHS som att det är något slags gammalt skräp medans de egentligen inte alls är fallet.
Det beror väl på vad man jämför med. Jämför man med Blu-Ray, så är VHS verkligen gammalt skräp... ;)
(Men det är förstås på intet sätt en rättvis jämförelse)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juni 2022 kl. 09:42:11
Det är ju bättre än ingenting med tanken på att warner Bros har inte köpt loss mediadubb dubbningen från TV3, samma sak med dom andra Scooby doo serierna.
Du säger att ljudet är i inte så bra kvalité men ljudet är inte så dåligt, den spelas i bra kvalité, man kan höra rösterna tydlig och i bra form utan brytningar eller störningar.
Ja, absolut - det är betydligt bättre än ingenting. Då The New Scooby and Scrappy-Doo Show mig veterligen aldrig har sänts på Cartoon Network eller Boomerang - och något enstaka avsnitt släppts på DVD endast i svensktextad originalversion - finns det väl tyvärr inget som tyder på att Warner har något intresse av att vare sig köpa loss den befintliga dubben eller ens dubba om serien... :(

Lite egendomligt, då Warner trots allt verkar ha köpt loss rättigheterna till uppföljaren (eller säsong 2, om man så vill) The New Scooby-Doo Mysteries, där ändå några avsnitt har släppts på DVD i Sverige med TV3s dubbning - detta trots att även den serien mig veterligen aldrig sänts på någon annan TV-kanal än TV3 i Sverige.

Adam Larsson

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 27 maj 2022 kl. 11:13:38
Nån som kan lägga upp Scooby Doo och De 13 gastarna med svenskt tal?

När jag tänker efter så tror jag inte att alla avsnitt har dubbats så det kanske inte är möjligt.
Räknas det som ovanlig dubbning? Den har ju gått flera gånger på Cartoon Network och Boomerang och finns utgiven på DVD

MOA

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 27 maj 2022 kl. 11:13:38
Nån som kan lägga upp Scooby Doo och De 13 gastarna med svenskt tal?

När jag tänker efter så tror jag inte att alla avsnitt har dubbats så det kanske inte är möjligt.
Nostalgi

gstone

Någon borde lägga upp Nötknäpparen och muskungen.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2022 kl. 13:17:22
Någon borde lägga upp Nötknäpparen och muskungen.
Syftar du på VHS/DVD-dubben eller TV-dubben från SVT?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"