Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 27 juli 2022 kl. 19:58:01
Jag har inget emot att försöka och är förberedd om ett försök skulle göras.

Dock så har det väl ingenting att göra med att det är just Daniel som laddar upp utan det är väl snarare att det är deras material,  själva bilden det vill säga.
Jag ska försöka leta fram allt, så försöker jag skicka filerna till dig på något sätt. :)

Det är väl värt ett försök, men med 90% sannolikhet lär väl även den här serien tas ned av Warner Bros. - det borde inte vara någon skillnad på Scooby-Doo - Where Are You? och The Scooby-Doo Show på den punkten...

Men jag förstår verkligen inte varför Warner Bros. är så nitiska att de till och med vill få bort VHS-rippar från Archive, som ju i nästan samtliga fall har fått vara kvar när det gäller Disney (och även andra filmbolag)... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 juli 2022 kl. 20:37:37
Nej, menade om dom bestämmer för att lägga ut avsnitten att det inte tar så lång tid att man kan kolla på avsnitten, att avsnitten kan spelad upp. Beror inte det också på storleken på avsnitten? När det kommer till hur lång tid det tar att spela upp dom. Det är om dom vill försöka med att lägga ut avsnitten.
För uppladdning och sen efterbearbetning/konvertering av Archive.org, räkna med ungefär ett dygn från det att BPS sätter på uppladdning.

Jag måste bara hitta på något smart sätt att skicka filerna till BPS först, då de lär vara på runt 8 - 9 GB totalt...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2022 kl. 20:46:04
Jag måste bara hitta på något smart sätt att skicka filerna till BPS först, då de lär vara på runt 8 - 9 GB totalt...
Går det inte med mega? Jag har hört att det användes när Goliat delade filer med Lillefot.

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 juli 2022 kl. 20:54:38
Går det inte med mega? Jag har hört att det användes när Goliat delade filer med Lillefot.
Det går absolut, jag skulle dock rekommendera att försöka komprimera filerna till ett arkiv. Det tar tid det också, men i gengäld krävs det mindre bandbredd och tid för att sedan ladda upp/ner de.

Annars är även Google Drive eller liknande cloud-tjänster ett alternativ.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 28 juli 2022 kl. 20:59:21
Det går absolut, jag skulle dock rekommendera att försöka komprimera filerna till ett arkiv. Det tar tid det också, men i gengäld krävs det mindre bandbredd och tid för att sedan ladda upp/ner de.
Videofiler brukar dock sällan gå att komprimera särskilt mycket, oavsett packningsformat. Eller åtminstone är det min erfarenhet med ZIP och RAR; kan möjligen finnas bättre alternativ som kan packa även videofiler mer än bara marginellt...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2022 kl. 21:01:10
Videofiler brukar dock sällan gå att komprimera särskilt mycket, oavsett packningsformat. Eller åtminstone är det min erfarenhet med ZIP och RAR; kan möjligen finnas bättre alternativ som kan packa även videofiler mer än bara marginellt...
Du kan prova 7z formatet, använder det själv vid alla komprimeringar med Ultra-preset och det brukar ge bäst compression ratio, om inte alltid så stor skillnad jämfört mot ZIP och RAR.

Och visserligen har det varit mest för ISO-filer (för spel) så vid videofiler kan det, som du sa vara annorlunda.

Skiter det sig så får det vara, men det är värt ett försök.
Men det är helt okej.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2022 kl. 19:59:16
I så fall får du fråga "Ovanliga dubbningar" om det - jag känner mig som sagt inte bekväm att avslöja något som inte är min ensak att avslöja. :)
Är den bra då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 29 juli 2022 kl. 20:42:22
Är den bra då?
Jag tycker att det är en bra dubbning, men det är väl som alltid en smaksak...

Zebastian

Varför skapar archive.org mindre filer som inte är mycket mindre än originalet? Vissa är till och med exakt lika stora som originalen. Finns det någon anledning eller vill de bara vara jobbiga?

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 30 juli 2022 kl. 02:26:09
Varför skapar archive.org mindre filer som inte är mycket mindre än originalet? Vissa är till och med exakt lika stora som originalen. Finns det någon anledning eller vill de bara vara jobbiga?
Snarare deras algoritmer som är ojämna.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 30 juli 2022 kl. 02:26:09
Jag undrar också vari logiken ligger kring Archives beteende, varför vissa omkodade filer faktiskt är markant mindre medan andra är nästan exakt lika stora som originalen...

Den enda röda tråd jag hittat är att de omkodade filerna alltid har kodat om eventuellt Dolby Digital-ljud (AC3) till AAC - så mest troligt kräver deras online-uppspelare AAC-ljud för att fungera. Om originalfilen innehåller flera ljudspår är det också bara det första ljudspåret som kommer med i den omkodade filen, och eventuella textremsor går upp i rök. Därav att alla filer som innehåller något annat ljudformat än AAC blir aningen mindre i omkodad version, även om bildens bitrate mycket väl kan vara samma.

Men det förklarar ju inte varför vissa filer faktiskt blir markant mindre, medan många blir exakt lika som originalet sånär som på omkodat ljud... ???

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2022 kl. 03:04:07
Jag undrar också vari logiken ligger kring Archives beteende, varför vissa omkodade filer faktiskt är markant mindre medan andra är nästan exakt lika stora som originalen...

Den enda röda tråd jag hittat är att de omkodade filerna alltid har kodat om eventuellt Dolby Digital-ljud (AC3) till AAC - så mest troligt kräver deras online-uppspelare AAC-ljud för att fungera. Om originalfilen innehåller flera ljudspår är det också bara det första ljudspåret som kommer med i den omkodade filen, och eventuella textremsor går upp i rök. Därav att alla filer som innehåller något annat ljudformat än AAC blir aningen mindre i omkodad version, även om bildens bitrate mycket väl kan vara samma.

Men det förklarar ju inte varför vissa filer faktiskt blir markant mindre, medan många blir exakt lika som originalet sånär som på omkodat ljud... ???

Hur är det med vorbis bild och ljud? Det rekommenderades förr att man skulle använda hos archive.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 30 juli 2022 kl. 09:34:00
Hur är det med vorbis bild och ljud? Det rekommenderades förr att man skulle använda hos archive.
Jag har aldrig försökt med det, så det är jag inte säker på. Men då .OGG inte stöds i Safari är jag misstänksam på att sådana filer kommer att kodas om till H264 med AAC-ljud, för att bli kompatibelt med alla webbläsare.

Det är nämligen olika mellan olika webbläsare vilka format som stöds vid uppspelning direkt i webbläsaren på nätet (utan att ladda hem filerna), och därför lär nog Archive hålla sig till sådana format som stöds i alla webbläsare - och det är nog i stort sett bara H264 som stöds av alla...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2022 kl. 21:16:25
Jag har aldrig försökt med det, så det är jag inte säker på. Men då .OGG inte stöds i Safari är jag misstänksam på att sådana filer kommer att kodas om till H264 med AAC-ljud, för att bli kompatibelt med alla webbläsare.

Det är nämligen olika mellan olika webbläsare vilka format som stöds vid uppspelning direkt i webbläsaren på nätet (utan att ladda hem filerna), och därför lär nog Archive hålla sig till sådana format som stöds i alla webbläsare - och det är nog i stort sett bara H264 som stöds av alla...

Från Safari 15 har den support för vorbis. Sedan handlar det väl om kontainern också. Nu rättstavades det fel, menade så klart ogv och inte ogg.

Det står på deras sida så här också:

"It is best to upload the highest resolution file you have. The system can handle most common file formats. We will derive other file formats that are web-friendly such as h.264 mp4 and ogv. When uploading an mp4 it is recommended to use .mpeg4 as the file name extension. That way the system will create a more web-friendly h.264 mp4 file. Do not upload compressed formats such a .rar as they will not be derived into formats that can be used by the movie player." - källa

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 30 juli 2022 kl. 22:37:10
Från Safari 15 har den support för vorbis. Sedan handlar det väl om kontainern också. Nu rättstavades det fel, menade så klart ogv och inte ogg.

Det står på deras sida så här också:

"It is best to upload the highest resolution file you have. The system can handle most common file formats. We will derive other file formats that are web-friendly such as h.264 mp4 and ogv. When uploading an mp4 it is recommended to use .mpeg4 as the file name extension. That way the system will create a more web-friendly h.264 mp4 file. Do not upload compressed formats such a .rar as they will not be derived into formats that can be used by the movie player." - källa
Archive vill säkerligen att det ska fungera även med äldre versioner av Safari än 15, så mest troligt kommer Vorbis ändå att omkodas till H264. Min gissning är att Archive, liksom de flesta sajter, vill att allt ska fungera med de flesta webbläsare - troligen alla utom Internet Explorer, i och med att all support för den webbläsaren officiellt har upphört sedan en månad tillbaka.

Men det var intressant med deras uttalande om att döpa filer till .mpeg4 - förvisso ett väldigt ologiskt och icke-standardiserat filtillägg, men är det kanske därför de omkodade filerna blir nästan lika stora som originalet; så att de omkodade filerna faktiskt blir markant mindre om man väljer det filtillägget...? Det vore i så fall väldigt intressant, för som det är nu blir ju många videor i 1080p nästintill omöjliga att spela i webbläsaren då den buffrar och avbryter uppspelningen oavbrutet...

Jag kanske får tipsa "Ovanliga dubbningar" om att testa det vid nästa uppladdning i HD-upplösning, då det åtminstone för mig är helt omöjligt att spela upp över nätet någon av hennes HD-uppladdningar - jag måste ladda hem dem för att faktiskt kunna se dem... :(

Zebastian

Vet någon när den uppladdningen från Ovanliga dubbningar kommer?