Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 januari 2024 kl. 09:47:28Tyvärr så rättigheter fungerar, lagen tar inte hänsyn till att filmen INTE finns att streama och att filmen ALDRIG släppts på dvd eller vhs. Om du skulle äga rättigheter till en film som inte har visats på bio sedan 1940 och aldrig släppts på något format och någon lägger upp den så kan du begära nedtagning då rättigheter tyvärr fungerar på detta sätt.

Om man lägger upp rena ljudfiler tror jag inte Disney bryr sig så det kan vara ett alternativ med originaldubbningarna.....
Det känns helt klart fel 😡
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Zach66

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 januari 2024 kl. 09:47:28Om man lägger upp rena ljudfiler tror jag inte Disney bryr sig så det kan vara ett alternativ med originaldubbningarna.....
Det tycker jag också är ett alternativt, vilket jag framfört tidigare.

Så kan man synka lite själv och inte bara få allt serverat på fat  ;)
Vad vore livet utan film?

DingoPictures2005

Citat från: Zach66 skrivet 11 januari 2024 kl. 16:00:57Det tycker jag också är ett alternativt, vilket jag framfört tidigare.

Yes det är värt att testa.

Dock kan Disney tekniskt sätt ta ned detta också då dom äger ljudfilern men tror inte dom bryr sig.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 januari 2024 kl. 09:47:28Om man lägger upp rena ljudfiler tror jag inte Disney bryr sig så det kan vara ett alternativ med originaldubbningarna.....
Citat från: Zach66 skrivet 11 januari 2024 kl. 16:00:57Det tycker jag också är ett alternativt, vilket jag framfört tidigare.

Problemet är ju bara det att det kommer utesluta väldigt många. Hur många på det här forumet har ens kunskap, intresse, ork och utrustning för att börja sitta själva och synka ljud till en bildkälla...? Jag gissar att dessa nästan lär kunna räknas på ena handens fingrar, eller i bästa fall på båda händernas fingrar... Så för minst 95% av alla på forumet, och alla som hittar länken i övrigt, är det tämligen värdelöst.

Plus då att det känns ganska meningslöst om fem olika personer ska sitta och göra exakt samma arbete med synkning; ganska många timmar som slösas bort på något som andra personer redan har gjort...

Zach66

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 20:28:25Problemet är ju bara det att det kommer utesluta väldigt många. Hur många på det här forumet har ens kunskap, intresse, ork och utrustning för att börja sitta själva och synka ljud till en bildkälla...? Jag gissar att dessa nästan lär kunna räknas på ena handens fingrar, eller i bästa fall på båda händernas fingrar... Så för minst 95% av alla på forumet, och alla som hittar länken i övrigt, är det tämligen värdelöst.

Plus då att det känns ganska meningslöst om fem olika personer ska sitta och göra exakt samma arbete med synkning; ganska många timmar som slösas bort på något som andra personer redan har gjort...
Ja det är nog sant, men samtidigt kan man ju vända på det påståendet och säga så här:
Varför ska de nuvarande få (5 eller något fler) personer sitta och göra allt detta arbete själva, som ska synkas och läggas upp. Det är en stor arbetsbörda som dessa tar på sig och gör att det tar lång tid innan något kommer upp att delas - detta när man kanske bara är ute efter att se eller en höra en original-dubbning. För min del skulle en ljudfil vara nog. Bilden har jag ju redan i form av nydubbningen eller liknande.
My five cents to it.
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet 11 januari 2024 kl. 20:51:14Ja det är nog sant, men samtidigt kan man ju vända på det påståendet och säga så här:
Varför ska de nuvarande få (5 eller något fler) personer sitta och göra allt detta arbete själva, som ska synkas och läggas upp. Det är en stor arbetsbörda som dessa tar på sig och gör att det tar lång tid innan något kommer upp att delas - detta när man kanske bara är ute efter att se eller en höra en original-dubbning. För min del skulle en ljudfil vara nog. Bilden har jag ju redan i form av nydubbningen eller liknande.
My five cents to it.
Absolut, men jag tycker det är väldigt tråkigt om bara fem personer får glädje av en originaldubb, medan alla andra får sitta och rulla tummarna och inte kunna göra någonting...

Nog för att jag tror att ganska många skulle kunna synka om de bara gör ett försök, men det är nog tyvärr ett för brant kliv för att de flesta ens ska ämna till att försöka. Trots allt krävs ju dels en Blu-Ray-läsare för att rippa bildkällan, dels filmen på Blu-Ray (eller i värsta fall DVD) och dels programvaror för synkning - och sen då instruktioner hur man ska göra, och en hel del ledig tid...
(Har man en långsammare dator är det heller inte säkert att datorn orkar med det, så att det ens går - plus då att inte så få personer inte ens använder en dator längre, utan bara surfar på mobilen eller surfplattan)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 21:06:46Absolut, men jag tycker det är väldigt tråkigt om bara fem personer får glädje av en originaldubb, medan alla andra får sitta och rulla tummarna och inte kunna göra någonting...

Nog för att jag tror att ganska många skulle kunna synka om de bara gör ett försök, men det är nog tyvärr ett för brant kliv för att de flesta ens ska ämna till att försöka. Trots allt krävs ju dels en Blu-Ray-läsare för att rippa bildkällan, dels filmen på Blu-Ray (eller i värsta fall DVD) och dels programvaror för synkning - och sen då instruktioner hur man ska göra, och en hel del ledig tid...
(Har man en långsammare dator är det heller inte säkert att datorn orkar med det, så att det ens går - plus då att inte så få personer inte ens använder en dator längre, utan bara surfar på mobilen eller surfplattan)
Tror tyvärr det är enda alternativet.......

Disney kommer ALDRIG sluta göra ALLT i sin makt för att få allt dom hittar dom äger rättigheterna till att försvinna från nätet för gratisbruk. Var detta jag insåg efter att först Warner stängde ned mitt konto och när jag gjorde ett nytt konto UTAN warners dubbningar så var Disney där och tog ned ALLT och krävde att det kontot stängdes ned. Som jag sagt tidigare Disney och Warner bryr sig inte ett dugg om dubbningen i sig finns att tillgå, då bilden är det som dom vill åt då den "oftast" finns på Disney+ med annan dubbning..... Säger oftast då Disney plockade ned den Svenska dubben av Herkules serien trots inte går att tillgå på Svenska på Disney+ och vad jag vet så kom bara ett fåtal avsnitt av serien kommit på hemma media på dvd:n Hjältar Volym 1 med Svenskt tal.....
Yes det är ren slump vad som tas ned, det Disney grejer som finns uppe på Archive är det som Disney inte känner till finns uppe och saker dom inte bryr sig om.....

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 21:06:46Nog för att jag tror att ganska många skulle kunna synka om de bara gör ett försök, men det är nog tyvärr ett för brant kliv för att de flesta ens ska ämna till att försöka. Trots allt krävs ju dels en Blu-Ray-läsare för att rippa bildkällan, dels filmen på Blu-Ray (eller i värsta fall DVD) och dels programvaror för synkning - och sen då instruktioner hur man ska göra, och en hel del ledig tid...
Det är inte nödvändigt att alla själva ska sitta och synka ljudet. Ljudfilerna som görs tillgängliga skulle redan kunna vara färdigsynkade mot DVD och/eller Blu-ray av någon som har den kunskapen.

"Slutanvändaren" behöver förstås en DVD- eller Blu-rayläsare och kunskap om hur man rippar en skiva till hårddisken. Med MakeMKV är det inte mycket svårare än att bara ladda ner en fil från nätet.

Man behöver inte ens muxa ljud och bild. Vanliga spelarprogram som MPC-HC och VLC kan läsa ljud och bild från olika filer och spela upp dem tillsammans.

Svanis

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 januari 2024 kl. 12:36:28Vet ej något bra ställe tyvärr, problemet är att Internet Archive och liknande sidor riskerar att bli stämda på million belopp om dom går emot Disney.
Ett förslag är att lägga upp på torrent-site. Gärna en med många dubbningar i samma så man inte delar upp seeders/leechers, sen försöka hålla den vid liv med seeders. Ett annat förslag är en onion-site på Tor nätverket. Men jag känner inte till någon stor uppladdningssida som har en .onion address. Hade ju varit drömmen med en svensk sådan sida som bevarar sveriges röstskådespelar-arv.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 januari 2024 kl. 06:54:46Det är inte nödvändigt att alla själva ska sitta och synka ljudet. Ljudfilerna som görs tillgängliga skulle redan kunna vara färdigsynkade mot DVD och/eller Blu-ray av någon som har den kunskapen.

"Slutanvändaren" behöver förstås en DVD- eller Blu-rayläsare och kunskap om hur man rippar en skiva till hårddisken. Med MakeMKV är det inte mycket svårare än att bara ladda ner en fil från nätet.

Man behöver inte ens muxa ljud och bild. Vanliga spelarprogram som MPC-HC och VLC kan läsa ljud och bild från olika filer och spela upp dem tillsammans.
⬆️ Exakt och det blir mindre risk att Disney och liknande plockar ned det, visst finns chansen då dom tekniskt sätt äger rättigheterna till ljudspåren på de äldre dubbningarna men tror inte att det skulle orka att lägga den tiden att på att få det nedtaget då det endast är rena ljudfiler.
Allt som blir upplagt med både ljud bild kommer nästan garanterat att plockas ned när upphovsmannen hittar det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 januari 2024 kl. 06:54:46Det är inte nödvändigt att alla själva ska sitta och synka ljudet. Ljudfilerna som görs tillgängliga skulle redan kunna vara färdigsynkade mot DVD och/eller Blu-ray av någon som har den kunskapen.

Problemet är att det med största sannolikhet måste vara exakt samma utgåva som slutanvändaren har och som personen som lagt upp ljudet har. Råkar det vara en annan Blu-Ray-utgåva kommer det sannolikt att behöva synkas om, och är det DVD gentemot Blu-Ray behöver det garanterat synkas om...

Rör det sig om en film som har flera utgåvor i Sverige är risken nog ganska påtaglig att det inte kommer matcha, och ännu svårare om man ska börja blanda in utländska utgåvor.

Jag håller med att MakeMKV är så pass enkelt att merparten bör kunna använda det, men fortfarande återstår det lilla kruxet att man måste ha en Blu-Ray-läsare, vilket nog relativt många inte längre har, nu när nya datorer oftast inte kommer med fysiska läsare alls.

Visst är det ändå bättre än ingenting, men likväl ganska många som utesluts och inte lär kunna göra det...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2024 kl. 20:46:51Problemet är att det med största sannolikhet måste vara exakt samma utgåva som slutanvändaren har och som personen som lagt upp ljudet har. Råkar det vara en annan Blu-Ray-utgåva kommer det sannolikt att behöva synkas om, och är det DVD gentemot Blu-Ray behöver det garanterat synkas om...

Rör det sig om en film som har flera utgåvor i Sverige är risken nog ganska påtaglig att det inte kommer matcha, och ännu svårare om man ska börja blanda in utländska utgåvor.

Jag håller med att MakeMKV är så pass enkelt att merparten bör kunna använda det, men fortfarande återstår det lilla kruxet att man måste ha en Blu-Ray-läsare, vilket nog relativt många inte längre har, nu när nya datorer oftast inte kommer med fysiska läsare alls.

Visst är det ändå bättre än ingenting, men likväl ganska många som utesluts och inte lär kunna göra det...
Dock bättre än att ingen kan se det?

Bäst vore det om man kunde lägga upp hela filer på Internet Archive men det går inte längre då Disney, Warner och liknande aldrig kommer sluta skicka klagomål när dom hittar deras material lagts upp online.

Höll länge på att lägga upp saker på Archive men efter att mitt andra konto blev nedtaget och när mitt klagomål om att jag lagt upp grejerna i syftet att bevara dubbningarna ignorerades så insåg jag att kampen om att få dessa dubbningar att ligga uppe online ostört är omöjlig att vinna........ Nästan ALLT på Archive kommer att plockas ned när det blir hittat av upphovsmannen....

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2024 kl. 20:46:51Problemet är att det med största sannolikhet måste vara exakt samma utgåva som slutanvändaren har och som personen som lagt upp ljudet har. Råkar det vara en annan Blu-Ray-utgåva kommer det sannolikt att behöva synkas om, och är det DVD gentemot Blu-Ray behöver det garanterat synkas om...

Ja, det stämmer naturligtvis att DVD och Blu-ray kräver var sin synkning eftersom de (oftast) går med olika hastighet. Så det behövs minst två olika versioner av ljudfilerna.

Däremot är det inte säkert att det måste skilja mellan olika utgåvor på samma format. Jag har sett flera Disneyfilmer där timingen har varit exakt samma mellan flera olika utgåvor, även vid jämförelse mellan svenska och utländska utgåvor. Därmed inte sagt att det alltid måste vara så.

gstone

Kanske någon kan lägga upp innehållet på VHSen Batman In I Framtiden: Skoltid ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"