Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Borde stå att Mannen Från Button Willow är lektordubbad, ville inte vara dum men tror inte så många blir glada över att klicka på något som det står dubbning på bara för att höra lektordubbning. En anledning till att många inte ser Kalle Anka på julafton

MB

Citat från: MOA skrivet 21 november 2024 kl. 11:31:58Borde stå att Mannen Från Button Willow är lektordubbad, ville inte vara dum men tror inte så många blir glada över att klicka på något som det står dubbning på bara för att höra lektordubbning. En anledning till att många inte ser Kalle Anka på julafton
En lektorsdubbning är ju dock en dubbning...

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 november 2024 kl. 11:31:58Borde stå att Mannen Från Button Willow är lektordubbad, ville inte vara dum men tror inte så många blir glada över att klicka på något som det står dubbning på bara för att höra lektordubbning. En anledning till att många inte ser Kalle Anka på julafton
Jag tycker inte att Mannen från Button Willow går att jämföra med Kalle Anka och hans vänner önskar god jul, då den förstnämnda faktiskt är en "professionellt gjord" lektordubbning med flertalet skådespelare.

Men om "många" inte ser julaftonsprogrammet, så är det nog mest inom särskilda kretsar och framförallt yngre - min erfarenhet är istället att det är just på grund av (eller tack vare) att det är lektordubbat som många vill se programmet; just för att det ska vara "som det alltid har varit"...
(Nog för att det faktiskt inte är som det alltid har varit, men det är en senare historia...)

Citat från: MB skrivet 21 november 2024 kl. 11:32:51En lektorsdubbning är ju dock en dubbning...
Precis, plus att en särskild "varning" om att den är lektordubbad skulle kunna göra att folk får fel intryck, och tror att det i likhet med de flesta lektordubbningar bara är en enda speakerröst som gör alla rollfigurer; ungefär som med Bengt Feldreich...

Mannen från Button Willow är ju faktiskt en ovanligt välgjord lektordubbning med flera professionella skådespelare. Åtminstone i mina ögon är det en enorm skillnad från en enda speakerröst som pratar för alla rollfigurer utan att förställa rösten nämnvärt.

Beck

Är det någon som har Casper Classics och avsnittet North Pal med svenskt tal, som visades 1997-1998 på TV4?
Louise Raeder gjorde rösten till Casper.

MOA

En svensk dubbning av Rosa Pantern Snurrar Vidare vore riktigt intressant. Där förekommer kortfilmen Sink Pink & Pink Ice där Rosa Pantern säger en replik, är säker på att Gunnar Ernblad är speaker men om Andreas Nilsson säger repliken är det bara för sjukt

MB

Citat från: BPS skrivet  9 november 2024 kl. 14:01:50Nu går det i alla fall att ladda upp...

https://archive.org/details/piff-och-puff-privatdetektiver-media-dubb
Hur går det att hitta fler avsnitt? Uppladdningen innehåller 4 så det borde finnas 12 till

MOA

Citat från: MB skrivet 24 november 2024 kl. 19:13:33Hur går det att hitta fler avsnitt? Uppladdningen innehåller 4 så det borde finnas 12 till
Johan Hedenbergs debutdubbning :D

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 september 2024 kl. 22:05:20- Annedroider (har inte varit tillgänglig på SVT sedan april 2023)
Båda säsongerna kommer tillbaka till SVT Play redan på onsdag.

https://www.svtplay.se/annedroider

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2023 kl. 20:53:27Någon här som kan vara en raring och lägga upp följande på Archive.org?;
- Sommarlov (samtliga avsnitt och säsonger 2014-2022)
- Aktiebolaget Häxan Surtant
- Häxan Surtant och Fruktansvärda Fritiden
- Häxan Surtant och Landet Häxania
- Hotell Kantarell (samtliga avsnitt och säsonger)
- Jul i Mumindalen
- Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter (samtliga avsnitt och säsonger)
- Bolibompa (samtliga avsnitt och säsonger 2000-2020)
- Björnes Magasin (samtliga avsnitt och säsonger)
- Djursjukhuset (samtliga avsnitt och säsonger)
- Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (samtliga program)
- Abrakadabra med Doris och Gösta (samtliga avsnitt och säsonger)
- Pippi Pelikan
- Nicke och Nilla (samtliga avsnitt och säsonger)
- Hemliga Klubben med Tant Lyckra
- Mysteriet På Barnkanalen/SVT Barn (samtliga avsnitt och säsonger)
- Högaffla Hage
- Hej Hej Sommar (samtliga avsnitt och säsonger)
- Nicke och Mojje (samtliga avsnitt och säsonger)
- Cirkuskiosken (samtliga avsnitt och säsonger)

(kommer kanske på fler senare...)

Jo förresten, hoppas att någon här kommer ihåg följande;
Samt;

- Fixa Bröllopet
- Värsta Bästa Barnvakterna
- Dansvloggen
- Morgonshowen

MOA

Har någon David & De Magiska Pärlorna? Fanns på Youtube tidigare men har troligen blivit borttaget på grund av copyright. Blir glad om någon gör det, polsk animation är inte så vanligt

gstone

Önskar någon la upp Juniper Lee med den svenska dubbningen

I alla fall några avsnitt  ;)

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet  6 december 2024 kl. 00:11:33Önskar någon la upp Juniper Lee med den svenska dubbningen

jag hade för mig att Viaplay har lagt upp för drygt tio år. då röster av Elina raeder och nick atkinson och andra skådespelare som dubbar. jag vet att Elina raeder gör huvudrollen och Nick atkinson gör Lille bror till huvudrollen.

Ovanliga dubbningar

Citat från: gstone skrivet  6 december 2024 kl. 00:11:33Önskar någon la upp Juniper Lee med den svenska dubbningen

Jag ska se vad jag kan göra. :)

Disneyfantasten

Hoppas någon kan fixa Pluk och Hans Bärgnibgsbil och Fuschia Den Lilla Häxan, det är utländska produktioner som ibland visats på SVT, de var senast tillgängliga 2015 respektive 2017.