Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 17 mars 2025 kl. 20:20:41Intressant. Bootlegen är censurerad.
På vilket sätt då? Jag orkar inte titta igenom hela filmen, men däremot reagerade jag på att filmen på denna bootleg hade helt och hållet engelsk bildversion; som filmen aldrig haft på bio i Sverige.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2025 kl. 22:03:44Nej, att stjäla 35 mm-rullar är inte direkt realistiskt. Snövit och de sju dvärgarna är uppenbarligen inspelad på något slags bandformat med videokamera i en tom biosalong - ljudet blir då bra, då man kopplar in kameran direkt till ljudutgången på projektorn, medan bilden blir mindre imponerande.
Visst är det teoretiskt möjligt, men jag betvivlar starkt att någon skulle ta den risken. Alla filmer som läckt ut har nog skett på andra sätt än att någon fysiskt har stulit filmrullar. Dels är ju 35 mm-rullar som sagt tunga och stora, och dels skulle knappast någon ta risken att åka i fängelse för några filmrullars skull...
Peter Pan kom ju dock från en stulen 35mm film.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 22:20:32Peter Pan kom ju dock från en stulen 35mm film.
Åtminstone den version jag sett är nog precis som Snövit och de sju dvärgarna inspelad i en biograf, men jag kan förstås inte utesluta att det finns/funnits mer än en version i omlopp.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2025 kl. 22:27:09Åtminstone den version jag sett är nog precis som Snövit och de sju dvärgarna inspelad i en biograf, men jag kan förstås inte utesluta att det finns/funnits mer än en version i omlopp.
Var en Discord kontakt från Australien som sa att han visste att filmen kom från en 35mm kopia.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 22:30:22Var en Discord kontakt från Australien som sa att han visste att filmen kom från en 35mm kopia.
I så fall är det nog betydligt mer sannolikt att det är en överbliven filmrulle som hittats när någon biograf lagts ned, än att någon skulle ha stulit 35 mm-rullarna...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2025 kl. 22:33:55I så fall är det nog betydligt mer sannolikt att det är en överbliven filmrulle som hittats när någon biograf lagts ned, än att någon skulle ha stulit 35 mm-rullarna...
Dessutom så kommer ju filmen tekniskt sett från en 35 mm kopia även om man gör som med Snövit och det sju dvärgarna för 35 mm är ju originalkällan.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2025 kl. 22:33:55I så fall är det nog betydligt mer sannolikt att det är en överbliven filmrulle som hittats när någon biograf lagts ned, än att någon skulle ha stulit 35 mm-rullarna...
Oscar nämnde dock att Disney hade stenkoll på filmer.
Filmer blev indexerade av Disney, och de trycktes också i extremt få exemplar.
Om personen på Discord talar sanning så bör kopian blivit stulen.
Som Oscar förklarade så funkade indexeringen typ såhär.
Om 300 filmer trycktes upp så blev alla filmer märkta och indexerad, typ nr. 242 skickas till Hudiksvalls biograf, nr. 137 till Örebros biograf, osv.
Om typ nr. 137 saknades så kunde Disney kolla på index pappren, nr. 137 befinner sig på Örebros biograf för att sedan skicka en påminnelse och kräva tillbaka filmen och om inte det följdes gå till rättsliga konsekvenser.

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2025 kl. 22:16:44På vilket sätt då? Jag orkar inte titta igenom hela filmen, men däremot reagerade jag på att filmen på denna bootleg hade helt och hållet engelsk bildversion; som filmen aldrig haft på bio i Sverige.
Den svenska censuren innehållet fyra censurklipp från tre scener.

En av censurklippen är när rånarna sitter och tittar på tv och Cruella skäller ut dem. Ett flertal sekunder i slutet av den scenen innan Cruella smäller igen dörren saknas i bootlegen. Jag kollade bara om denna scen saknades vilket den gjorde.

En annan censurerad scen är biljaktscenen i slutet av filmen, där förekommer två kortare censureringar.

Minns inte det sista censurklippet på rak arm.

Men eftersom en av scenerna saknades i bootlegen antar jag att alla saknas.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 22:42:16Oscar nämnde dock att Disney hade stenkoll på filmer.
Filmer blev indexerade av Disney, och de trycktes också i extremt få exemplar.
Om personen på Discord talar sanning så bör kopian blivit stulen.
Som Oscar förklarade så funkade indexeringen typ såhär.
Om 300 filmer trycktes upp så blev alla filmer märkta och indexerad, typ nr. 242 skickas till Hudiksvalls biograf, nr. 137 till Örebros biograf, osv.
Om typ nr. 137 saknades så kunde Disney kolla på index pappren, nr. 137 befinner sig på Örebros biograf för att sedan skicka en påminnelse och kräva tillbaka filmen och om inte det följdes gå till rättsliga konsekvenser.
Disney, liksom många andra distributörer, hade säkert bra koll - men ingen är ju mer än människa, så med all säkerhet har ändå någon fallit mellan stolarna ibland; när man missat att kräva tillbaka filmrullar. Trots allt vet vi ju att 35 mm-rullar har hamnat hos samlare i andra länder, och det är väl inte särskilt troligt att Disney i Sverige skulle ha så mycket bättre koll än Disney i andra länder...

Kort sagt finns det många förklaringar som är mer sannolika än att någon skulle ämna till att göra inbrott hos en biograf och stjäla 35 mm-rullar. De var ju dessutom stora och tunga, så inte direkt så praktiskt att stjäla; och alltför stora risker. För en enda film krävdes ju flertalet akter (filmrullar), kanske runt 4 - 6 filmrullar för varje film, så de levererades i stora lådor som vad jag kan minnas vägde runt 20 - 25 kg. Om någon kommer ut från en biograf och kånkar runt på stora lådor på 25 kg skulle det nog väcka uppmärksamhet i omgivningen...

(Åtminstone var det så på 2000-talet, strax innan biograferna övergick till digital distribution - inför pressvisningar mot slutet av den analoga eran hände det nämligen att jag hjälpte biografpersonalen att tejpa ihop de olika akterna till en enda jättestor rulle för att kunna visas. På 1970- och 1980-talet visades ju filmer på bio från två olika projektorer, där man manuellt satte på nästa rulle från den andra projektorn när den förra tog slut; innan biograferna övergick till liggande stora rullar med hela filmerna för att slippa det manuella arbetet i maskinrummet under varje föreställning.)

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 22:36:18Dessutom så kommer ju filmen tekniskt sett från en 35 mm kopia även om man gör som med Snövit och det sju dvärgarna för 35 mm är ju originalkällan.
Det är sant, så att något kommer från 35 mm blir ju tekniskt sett sant oavsett källa; då det ju oavsett vilket alltid kommer från 35 mm i grund och botten.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 22:42:16Oscar nämnde dock att Disney hade stenkoll på filmer.
Alla filmbolagen förde noggrann bok över sina filmkopior, så det var inget unikt för Disney.

Men sen ska vi ha klart för oss att filmerna skickades på järnväg, ofta direkt mellan biografer utan att ta omvägen tillbaka till filmbolaget. På det viset kunde man spara fraktkostnad och maximera utnyttjandet av de tillgängliga kopiorna. Det hände också att biografer blev instruerade att ligga kvar på en film och avvakta instruktioner om vart den skulle skickas.

Om man lägger till den mänskliga faktorn är det inte så svårt att förstå att filmer ibland kunde skickas fel och försvinna i transporten. Om så skedde var det ett försäkringsärende som löstes i samförstånd mellan de inblandade parterna, inte med rättsliga hot.

De gånger jag själv har sett att det har varit inbrott på någon av våra biografer har tjuvarna i första hand varit ute efter pengar, men det var väldigt sällsynt att dagskassor förvarades på biograferna över natten. Dagskassan lämnades i bankens nattfack direkt efter sista föreställningen, och på biografen fanns bara en mindre växelkassa kvar - som naturligtvis försvann vid eventuellt inbrott. I något fall har jag även sett att tjuvarna har burit iväg med hela godislagret.

Men man behövde inte stjäla en 35mm-kopia fysiskt för att komma över filmen. Det fanns folk med tillgång till filmscanner på sina arbetsplatser, och med rätt kontakter skulle man kunna låna en film på natten och scanna den till video. Om man inte hade alltför högt ställda krav skulle man t.o.m. kunna rigga upp en videokamera på biografen och föra över en film på det viset.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 mars 2025 kl. 10:40:59Alla filmbolagen förde noggrann bok över sina filmkopior, så det var inget unikt för Disney.

Men sen ska vi ha klart för oss att filmerna skickades på järnväg, ofta direkt mellan biografer utan att ta omvägen tillbaka till filmbolaget. På det viset kunde man spara fraktkostnad och maximera utnyttjandet av de tillgängliga kopiorna. Det hände också att biografer blev instruerade att ligga kvar på en film och avvakta instruktioner om vart den skulle skickas.

Om man lägger till den mänskliga faktorn är det inte så svårt att förstå att filmer ibland kunde skickas fel och försvinna i transporten. Om så skedde var det ett försäkringsärende som löstes i samförstånd mellan de inblandade parterna, inte med rättsliga hot.

De gånger jag själv har sett att det har varit inbrott på någon av våra biografer har tjuvarna i första hand varit ute efter pengar, men det var väldigt sällsynt att dagskassor förvarades på biograferna över natten. Dagskassan lämnades i bankens nattfack direkt efter sista föreställningen, och på biografen fanns bara en mindre växelkassa kvar - som naturligtvis försvann vid eventuellt inbrott. I något fall har jag även sett att tjuvarna har burit iväg med hela godislagret.

Men man behövde inte stjäla en 35mm-kopia fysiskt för att komma över filmen. Det fanns folk med tillgång till filmscanner på sina arbetsplatser, och med rätt kontakter skulle man kunna låna en film på natten och scanna den till video. Om man inte hade alltför högt ställda krav skulle man t.o.m. kunna rigga upp en videokamera på biografen och föra över en film på det viset.
Hur gjord man 1969 innan video kom om man ville ha en film?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 mars 2025 kl. 14:50:57Hur gjord man 1969 innan video kom om man ville ha en film?
Som regel fick man väl nöja sig med biorepertoaren och det som visades på TV.

Det fanns förstås ett begränsat utbud att hyra eller köpa på smalfilm, 8 eller 16mm, men kanske inte just den filmen man var intresserad av och ville ha. Dessutom var det dyrt.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 mars 2025 kl. 20:21:53Som regel fick man väl nöja sig med biorepertoaren och det som visades på TV.

Det fanns förstås ett begränsat utbud att hyra eller köpa på smalfilm, 8 eller 16mm, men kanske inte just den filmen man var intresserad av och ville ha. Dessutom var det dyrt.
👍

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg Kan du digitalisera Folk och Rövare i Kamomilla stad under veckan?
Förlåt om jag är tjatig, vill även kunna skicka den till min norska kontakt för hjälp med röstidentifering.
Tydligen så är de svenska skådespelarna dubbade i originalversionen och han kan hjälpa med att ta reda på vilka som dubbat vilka, tyvärr nämner norska tidningar endast att de svenska skådespelarna är dubbade och inget mer.

MOA

Om någon inte kan fixa Asterix i Amerika blir jag tvungen att se den på annat språk