Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor om creditslistor

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 april 2022 kl. 07:03:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag har en fråga om creditlistan till Musses Husvagn, Varför crediteras en textförfattare? Vad har den personen gjort när det redan finns en översättare?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 april 2022 kl. 07:03:59
Jag har en fråga om creditlistan till Musses Husvagn, Varför crediteras en textförfattare? Vad har den personen gjort när det redan finns en översättare?
Det beror på att den enda sången som förekommer i Mickey's Trailer, "Klappa händerna när du är riktigt glad", är av betydligt äldre årgång än dubbningen och är en klassisk visa som återanvänts till dubbningen - den sången har förekommit i alla möjliga sammanhang före dubbningen, och blev kanske mest känd genom Mora Träsk som varit aktiva sedan början av 1970-talet. I originalversionen sjunger Långben istället "She'll be coming round the mountain", som är en helt annan amerikansk folkvisa men med nästan exakt samma musik (således tacksamt att byta ut mot, då den amerikanska visan är tämligen okänd i Sverige och saknar etablerad svensk text).

Dock är jag lite osäker på om Birgitta Nordström verkligen har skrivit den svenska texten till "Klappa händerna", då sången minst lika ofta har tillskrivits "Traditionell" (vilket innebär att det inte är känt vem som skrivit låten). På vissa LP- och CD-skivor har alltså Birgitta Nordström crediterats för den svenska texten, men minst lika ofta har LP- och CD-skivor istället angivit "Trad." eller "Traditionell". Jag har inte lyckats utröna detta med någon form av säkerhet.

Oscar Isaksson

Jag har en fundering kring serien Katten Gustaf (Garfield and Friends). Creditslistan som finns på hemsidan säger "Översättning: Göran Berlander" men i sändningar på SVT och senare VHS listas Peter Kvint som översättare.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2022 kl. 07:19:34Det beror på att den enda sången som förekommer i Mickey's Trailer, "Klappa händerna när du är riktigt glad", är av betydligt äldre årgång än dubbningen och är en klassisk visa som återanvänts till dubbningen - den sången har förekommit i alla möjliga sammanhang före dubbningen, och blev kanske mest känd genom Mora Träsk som varit aktiva sedan början av 1970-talet. I originalversionen sjunger Långben istället "She'll be coming round the mountain", som är en helt annan amerikansk folkvisa men med nästan exakt samma musik (således tacksamt att byta ut mot, då den amerikanska visan är tämligen okänd i Sverige och saknar etablerad svensk text).

Dock är jag lite osäker på om Birgitta Nordström verkligen har skrivit den svenska texten till "Klappa händerna", då sången minst lika ofta har tillskrivits "Traditionell" (vilket innebär att det inte är känt vem som skrivit låten). På vissa LP- och CD-skivor har alltså Birgitta Nordström crediterats för den svenska texten, men minst lika ofta har LP- och CD-skivor istället angivit "Trad." eller "Traditionell". Jag har inte lyckats utröna detta med någon form av säkerhet.

Har inte "Du ska få min gamla potta när jag dör" också samma melodi?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 september 2024 kl. 20:18:14Jag har en fundering kring serien Katten Gustaf (Garfield and Friends). Creditslistan som finns på hemsidan säger "Översättning: Göran Berlander" men i sändningar på SVT och senare VHS listas Peter Kvint som översättare.
Hmm, det var ju intressant - mina uppgifter kommer nog från Eurotroll, men å andra sidan borde ju även SVTs uppgifter göra det...

Då är det en väldigt bra fråga vilken av uppgifterna som stämmer, och hur man kan reda ut det...? Eller om det är så att båda stämmer, och att de alternerar mellan två översättare för olika avsnitt/säsonger...? Det här är så länge sedan, så att det inte är troligt att Eurotroll har tillgängligt dokumentation i digital form.

Jag har ett vagt minne av att jag har haft kontakt med Göran Berlander en gång i tiden, så kanske det vore värt ett försök att kontakta honom och höra om han översatt Katten Gustaf eller inte. Nog för att det här var många år sedan, och Göran har väl varit inblandad i en miljon dubbningar sedan dess, men han kanske ändå kan komma ihåg om han översatt serien...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2024 kl. 20:25:32Hmm, det var ju intressant - mina uppgifter kommer nog från Eurotroll, men å andra sidan borde ju även SVTs uppgifter göra det...

Då är det en väldigt bra fråga vilken av uppgifterna som stämmer, och hur man kan reda ut det...? Eller om det är så att båda stämmer, och att de alternerar mellan två översättare för olika avsnitt/säsonger...? Det här är så länge sedan, så att det inte är troligt att Eurotroll har tillgängligt dokumentation i digital form.

Jag har ett vagt minne av att jag har haft kontakt med Göran Berlander en gång i tiden, så kanske det vore värt ett försök att kontakta honom och höra om han översatt Katten Gustaf eller inte. Nog för att det här var många år sedan, och Göran har väl varit inblandad i en miljon dubbningar sedan dess, men han kanske ändå kan komma ihåg om han översatt serien...
Peter Kvint låter ju mer sannolikt om man jämför med andra dubbningar från samma tidsperiod.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 15 september 2024 kl. 20:25:04Har inte "Du ska få min gamla potta när jag dör" också samma melodi?
Ja men den har nog inte samma låtskrivare, undra vilken som kom först

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 september 2024 kl. 20:28:14Peter Kvint låter ju mer sannolikt om man jämför med andra dubbningar från samma tidsperiod.
Kanske, men Göran Berlander känns också fullt tänkbart utifrån tidsperioden. Och man kan ju tycka att Eurotroll borde ha fått det någonstans ifrån om de sagt det till mig, om de nu inte blandat ihop med någon annan dubbning de dubbade ungefär samtidigt...?

Det skulle också kunna vara så att Göran Berlander översatt dialogen och Peter Kvint sångtexterna, då Peter kanske varit mer aktiv inom just sångtexter - han är ju trots allt musiker och låtskrivare till yrket. Ofta brukar det ju förvisso vara samma översättare för dialog och sångtexter, men ingen regel utan undantag...

Oscar Isaksson

Det är visst mer än bara översättare som skiljer sig åt. Har slagit ihop listorna som visades på SVT (1996,1998) och de som rullade på VHS (2000).

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Jocke Jennerfors/Joakim Jennefors
Peter Sjöquist
Måns Eriksson
Niclas Wahlgren
Peter Landgren
Eric Donell
Malin Nilsson
Pernilla Wahlgren

Studio:
Eurotroll AB - Lasse Svensson

Projektledare:
Annika Rynger

Ljudtekniker:
Måns Eriksson
Bjarne Lundgren
Patrik Ström

Översättare:
Peter Kvint

PatoskyeIII

Har de dubbat serien två gånger för olika beställare?

Will Siv

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 september 2024 kl. 20:38:29Det är visst mer än bara översättare som skiljer sig åt. Har slagit ihop listorna som visades på SVT (1996,1998) och de som rullade på VHS (2000).

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Jocke Jennerfors/Joakim Jennefors
Peter Sjöquist
Måns Eriksson
Niclas Wahlgren
Peter Landgren
Eric Donell
Malin Nilsson

Studio:
Eurotroll AB - Lasse Svensson

Projektledare:
Annika Rynger

Ljudtekniker:
Måns Eriksson
Bjarne Lundgren
Patrik Ström

Översättare:
Peter Kvint
Vicki Beckhert och Linus Wahlgren fattas.
- what.

Erika

Dubbades inte Katten Gustaf i ett par omgångar...? Vill minnas vissa avsnitt är dubbade under 90-talet och andra är dubbade omkring 2005.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 15 september 2024 kl. 21:21:11Dubbades inte Katten Gustaf i ett par omgångar...? Vill minnas vissa avsnitt är dubbade under 90-talet och andra är dubbade omkring 2005.
Och du kan inte ha blandat ihop det med de två spelfilmerna?

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 15 september 2024 kl. 21:21:11Dubbades inte Katten Gustaf i ett par omgångar...? Vill minnas vissa avsnitt är dubbade under 90-talet och andra är dubbade omkring 2005.
Ja det ser ju uppenbarligen så ut.

Daniel Hofverberg

I så fall låter det väl inte helt otroligt om Göran Berlander var översättare för den första dubbningsomgången och Peter Kvint för den andra; eller vice versa. Och att det även var olika tekniker för de olika omgångarna.