Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

WILLDUBGURU & CHARGUIGOU

Startat av Disneyfantasten, 7 maj 2022 kl. 16:08:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Bägge dessa sidor är i likhet med bl.a. Disneyania och Svensk Filmdatabas oerhört praktiska och användbara!  :) (men det alla fyra har gemensamt är att de tyvärr är långt ifrån perfekta och fullständiga)

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com

Båda skulle behöva uppdateras!  :) (samma med sidor som länkas nedan)

http://svenskadisneyvhserunder1990-tal.blogspot.com/2016/05/allman-information-videoomslag-instick.html?m=1

http://svenskavideokassettmuseet.blogspot.com/2015/05/svenska-1980-tals-disney-videokassetter_28.html

Disneyfantasten

Så då är jag nyfiken; hur ofta uppdateras sidorna?

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 17:30:10Så då är jag nyfiken; hur ofta uppdateras sidorna?
Charguigou har ju en uppdaterings-sida som man ser om man bara skrollar ned på första-sidan lite. Han uppdaterar sin sida relativt ofta:

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/update.html

gstone

Var för tog dom bort delerna som hanlade om Svanprinsessan och slottets hemlighet och Svanprinsessan och den förtrollade skatten :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Senast @willdubguru  uppdaterade sidan var den 6 oktober, och ju längre tiden går desto misstänksammare blir man...

Undrar vad hen har på gång under denna månad...

Åter vill jag säga att sidan är fullt användbar och praktisk, och hen ska ha ett enormt tack för att hen skapat sidan.  :D

willdubguru

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2024 kl. 15:19:05Senast @willdubguru  uppdaterade sidan var den 6 oktober, och ju längre tiden går desto misstänksammare blir man...

Åter vill jag säga att sidan är fullt användbar och praktisk, och hen ska ha ett enormt tack för att hen skapat sidan.  :D
The website hasn't been updated in a month as I have gotten a job and am working. I'll publish the site again when I get some free time. :)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2024 kl. 15:19:05Senast @willdubguru  uppdaterade sidan var den 6 oktober, och ju längre tiden går desto misstänksammare blir man...

Lite trivia om Törnrosa kommer snart läggas in också.

Gav @willdubguru information om Gustaf Molander och att de flesta i originaldubben var väldigt kända.
Yes även Bernard och Bianca kommer uppdateras, med information om Norea Sjöquist och Kristian Ståhlgren.

Har även skickat lite skannade sidor från Kalle Anka tidningar som Will skulle lägga in när han får tid🙂.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 november 2024 kl. 17:10:51Lite trivia om Törnrosa kommer snart läggas in också.

Gav @willdubguru information om Gustaf Molander och att de flesta i originaldubben var väldigt kända.
Yes även Bernard och Bianca kommer uppdateras, med information om Norea Sjöquist och Kristian Ståhlgren.

Har även skickat lite skannade sidor från Kalle Anka tidningar som Will skulle lägga in när han får tid🙂.
Personligen skulle jag vilja se ännu flera bilder på skådespelare, advertsiments-papper, osv. (och gärna, om det går, video-reklamer, bonusmaterial, osv.)

Är personligen allra mest intresserad av att se svenska sådana eftersom jag ändå är svensk medborgare, men också gärna danska, norska och finska eftersom det är våra grannländer.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2024 kl. 20:31:58Personligen skulle jag vilja se ännu flera bilder på skådespelare, advertsiments-papper, osv. (och gärna, om det går, video-reklamer, bonusmaterial, osv.)

Är personligen allra mest intresserad av att se svenska sådana eftersom jag ändå är svensk medborgare, men också gärna danska, norska och finska eftersom det är våra grannländer.
Skickade @willdubguru endel Finska tidningsklipp för ett tag sedan.

Problemet med svenska artiklar är att du måste vara på ett bibliotek i en större stad för att läsa dem och för en 19-åring som ej tagit körkort än så är det allt annat än enkelt att ta sig någonstans utan skjuts 😕.
Vilket är varför jag gärna vill fixa körkorts intyget fort vilket är allt annat än enkelt.

Dock lades ganska mycket tidningsklipp och bilder in på Svanprinsessan sidan jag hjälpte WillDubGuru med🙂.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 november 2024 kl. 20:40:11Skickade @willdubguru endel Finska tidningsklipp för ett tag sedan.

Problemet med svenska artiklar är att du måste vara på ett bibliotek i en större stad för att läsa dem och för en 19-åring som ej tagit körkort än så är det allt annat än enkelt att ta sig någonstans utan skjuts 😕.
Vilket är varför jag gärna vill fixa körkorts intyget fort vilket är allt annat än enkelt.

Dock lades ganska mycket tidningsklipp och bilder in på Svanprinsessan sidan jag hjälpte WillDubGuru med🙂.
Jag menade inte nödvändigtvis tidningar utan snarare advertsiment-papper som varit innanför VHS-fodral.  :) 

(jag vet till exempel att adverstiment-pappret som förekommer från 1999-års VHS-utgåva av Bambi - utgiven 1999-01-20 - fortfarande fattas på svenska sidan)

Men, jag vet att Disneys klassiker såldes "under en begränsad tid", och har läst som en galning efter det men hos vissa verkar det inte finnas.

Några vet jag dock;

- Askungen (1992-års VHS-utgåva: utgiven 1992-09-02) & Bernard och Bianca i Australien (1992-års VHS-utgåva: utgiven 1992-11-04): säljs t.o.m. 1993-05-31 eller så långt lagret räcker

- Skönheten och Odjuret (1993-års VHS-utgåva: utgiven 1993-09) & Djungelboken (1993-års VHS-utgåva: utgiven 1993-10-27): säljs t.o.m. 1994-03-31 eller så långt lagret räcker

- Robin Hood (1994-års VHS-utgåva: utgiven 1994-01-26) & Bambi (1994-års VHS-utgåva: utgiven 1994-03-16): säljs t.o.m. 1994-11-30 eller så långt lagret räcker

- Aladdin (1994-års VHS-utgåva: utgiven 1994-08-16): säljs t.o.m. 1995-03-31 eller så långt lagret räcker

- Snövit och De Sju Dvärgarna (1994-års VHS-utgåva: utgiven 1994-10-19): säljs t.o.m. 1994-12-31 eller så långt lagret räcker

- Aristocats (1995-års VHS-utgåva: utgiven 1995-01-25): säljs t.o.m. 1995-11-30 eller så långt lagret räcker

- Pinocchio (1995-års VHS-utgåva: utgiven 1995-10-18): säljs t.o.m. 1996-09-30 eller så långt lagret räcker

- Micke och Molle (1996-års VHS-utgåva: utgiven 1996-01-24) & Pongo och De 101 Dalmatinerna (1996-års VHS-utgåva: utgiven 1996-03-13): säljs t.o.m. 1996-11-30 eller så långt lagret räcker

Jag är nyfiken på vad som var begränsade försäljnings-datumen för följande;

- Den Lilla Sjöjungfrun (1991-års VHS-utgåva: utgiven hösten 1991)

- Peter Pan (1993-års VHS-utgåva: utgiven 1993-02-11): det stod bara att den "levereras till handeln fram till årsskiftet, vilket jag skulle förmoda är 1993-12-31 men frågar för att vara säker

- Lejonkungen (1995-års VHS-utgåva: utgiven 1995-08-16)

- Pocahontas (1996-års VHS-utgåva: utgiven 1996-08-21)

- Toy Story (1996-års VHS-utgåva: utgiven 1996-10-16)

- Törnrosa (1996-års VHS-utgåva: utgiven 1996-11-20)

- Dumbo (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-01-22)

- Bernard och Bianca (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-03)

(de fem hittills sistnämnda var med i advertisment-pappret som fanns med på VHS-utgåvan av Ringaren i Notre Dame om att tiden för dem börjar rinna ut)

- Oliver och Gänget (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-06-18)

- Ringaren i Notre Dame (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-08-20)

- Filmen om Nalle Puh (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-09)

- Lady och Lufsen (1997-års VHS-utgåva: utgiven 1997-11-19)

- Askungen (1998-års VHS-utgåva: utgiven 1998-01-21)

- Alice i Underlandet (1998-års VHS-utgåva: utgiven 1998-03)

- Peter Pan (1998-års VHS-utgåva: utgiven 1998-06)

Såhär är det: på advertsiment-pappret som finns med på 1999-års VHS-utgåva av Bambi (utgiven 1999-01-20), så visar de följande utgivna Disneyklassiker på video;

(De markerade med X var "titlar som ej längre kan beställas av handeln")

- X Snövit och De Sju Dvärgarna (1994-års utgåva)

- X Pinocchio (1995-års utgåva)

- X Dumbo (1997-års utgåva)

- X Askungen (1998-års utgåva)

- X Alice i Underlandet (1998-års utgåva)

- X Peter Pan (1998-års utgåva)

- X Lady och Lufsen (1997-års utgåva)

- X Törnrosa (1996-års utgåva)

- X Pongo och De 101 Dalmatinerna (1996-års utgåva)

- Svärdet i Stenen (1993-års utgåva: utgiven 1993-04-01, samt en till upplaga utgiven 1994-11-27)

- X Djungelboken (1993-års utgåva)

- X Aristocats (1995-års utgåva)

- Robin Hood (1998-års utgåva: utgiven 1998-11-11)

- X Filmen om Nalle Puh (1997-års utgåva)

- X Bernard och Bianca (1997-års utgåva)

- X Micke och Molle (1996-års utgåva)

- Taran och Den Magiska Kitteln (1998-års utgåva: utgiven 1998-07-01)

- Mästerdetektiven Basil Mus (1995-års VHS-utgåva: utgiven 1995-03-22)

- X Oliver och Gänget (1997-års utgåva)

- Den Lilla Sjöjungfrun (1998-års utgåva: utgiven 1998-09-23)

- X Skönheten och Odjuret (1993-års utgåva)

- X Aladdin (1994-års utgåva)

- X Lejonkungen (1995-års utgåva)

- X Pocahontas (1996-års utgåva)

- X Ringaren i Notre Dame (1997-års utgåva)

- Herkules (1998-års utgåva: utgiven 1998-08-19)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2024 kl. 20:31:58Personligen skulle jag vilja se ännu flera bilder på skådespelare, advertsiments-papper, osv. (och gärna, om det går, video-reklamer, bonusmaterial, osv.)

om du vill ge feedback till willdubguru , borde du göra det på engelska så hen fattar ;)

bara ett tips
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 november 2024 kl. 21:42:36om du vill ge feedback till willdubguru , borde du göra det på engelska så hen fattar ;)

bara ett tips
Jag tror att det ordnar sig för hen, då hen verkar kunna översätta alla språk till engelska.

DingoPictures2005

Kan du snälla sluta använda Charguigou som käll referns på saker? @Daniel Hofverberg 

Jag vill inte vara hård men det har vid flera tillfällen visat sig att information från sidan har varit ren lögn eller påhittad.

Mest noterbart hans ihop ljugna historia om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på den norska Pocahontas sidan.
Vilket är en ren ihopdiktad lögn historia han kommit på. Jag har varit i kontakt med Guri Schanke och hon har bekräftat att hon aldrig gett honom den informationen 😟, vilket redan där säger allt om hur han är.

Informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo är ett annat påhitt han kommit med, @willdubguru har varit i kontakt med Ruth Langer's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem Ruth spelar i dubben.
Charguigou har troligen också hittat på Ruth's historia som han nämner i trivia då han är en väldigt oseriös person.
Om resten av informationen på Dumbo rollistan också är från Charguigou så rekommenderar jag dig att ta bort den då mycket på Charguigou's sida är ren skit han ljugit ihop.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 december 2024 kl. 18:03:57Kan du snälla sluta använda Charguigou som käll referns på saker? @Daniel Hofverberg

Jag vill inte vara hård men det har vid flera tillfällen visat sig att information från sidan har varit ren lögn eller påhittad.

Mest noterbart hans ihop ljugna historia om hur Guri Schanke fick rollen som Pocahontas på den norska Pocahontas sidan.
Vilket är en ren ihopdiktad lögn historia han kommit på. Jag har varit i kontakt med Guri Schanke och hon har bekräftat att hon aldrig gett honom den informationen 😟, vilket redan där säger allt om hur han är.

Informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo är ett annat påhitt han kommit med, @willdubguru har varit i kontakt med Ruth Langer's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem Ruth spelar i dubben.
Charguigou har troligen också hittat på Ruth's historia som han nämner i trivia då han är en väldigt oseriös person.
Om resten av informationen på Dumbo rollistan också är från Charguigou så rekommenderar jag dig att ta bort den då mycket på Charguigou's sida är ren skit han ljugit ihop.
Vilken sida pratar vi om, har du någon url du kan länka till?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 december 2024 kl. 19:58:08Vilken sida pratar vi om, har du någon url du kan länka till?
https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/
Denna sida snackar jag om drivs av någon som sprider felaktig info och rena lögner han hittat på.