Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Jag gillar Jennie Jahns som Forna Julars Ande

och tycker därför hon borde spelar mamma björn i mästerkatten 2
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Jag måste erkänna att ja' brukade tro att Bolibompa-Draken var en kille. Sedan så var det ju förstås det där spelet där rösten säger: "Här bor Draken och HENNES vänner" vilket uppenbarligen förvirrade mig, då jag trodde att det kan ha varit ett misstag med vad hon egentligen skulle säga. Jag minns i skolan när läraren läste en bok om när Draken var i ett badhus och var osäker över vilket rum som var till för drakarna och gjorde "Ole Dole Doff" och gick då in i herrarnas rum, och då påstod jag att Draken var en tjej, men de sa att Draken ä' en kille.

Problemet var nog förstås att Drakens röst är rätt maskulin... Nåja, kanske inte bara jag?...

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 26 februari 2025 kl. 22:56:33Jag måste erkänna att ja' brukade tro att Bolibompa-Draken var en kille. Sedan så var det ju förstås det där spelet där rösten säger: "Här bor Draken och HENNES vänner" vilket uppenbarligen förvirrade mig, då jag trodde att det kan ha varit ett misstag med vad hon egentligen skulle säga. Jag minns i skolan när läraren läste en bok om när Draken var i ett badhus och var osäker över vilket rum som var till för drakarna och gjorde "Ole Dole Doff" och gick då in i herrarnas rum, och då påstod jag att Draken var en tjej, men de sa att Draken ä' en kille.

Problemet var nog förstås att Drakens röst är rätt maskulin... Nåja, kanske inte bara jag?...
Var inte helt 100% heller, men eftersom dom (som du nämnde) sa "draken och hennes vänner" utgick jag väl från det.
- what.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 26 februari 2025 kl. 22:56:33Jag måste erkänna att ja' brukade tro att Bolibompa-Draken var en kille. Sedan så var det ju förstås det där spelet där rösten säger: "Här bor Draken och HENNES vänner" vilket uppenbarligen förvirrade mig, då jag trodde att det kan ha varit ett misstag med vad hon egentligen skulle säga. Jag minns i skolan när läraren läste en bok om när Draken var i ett badhus och var osäker över vilket rum som var till för drakarna och gjorde "Ole Dole Doff" och gick då in i herrarnas rum, och då påstod jag att Draken var en tjej, men de sa att Draken ä' en kille.

Draken spelades också av Ika I Rutan på den tiden, könsbyte? Kontinuitetsproblem? Fråga SVT

Fred

När jag kollade på Bolibompa var det långt innan Draken blev en egen rollfigur med repliker utan han/hon förekommer bara i introt. Jag visste inte heller att det var en tjej.

A

Citat från: Fred skrivet 27 februari 2025 kl. 10:15:52När jag kollade på Bolibompa var det långt innan Draken blev en egen rollfigur med repliker utan han/hon förekommer bara i introt. Jag visste inte heller att det var en tjej.
Draken har inget kön därför har både män och kvinnor spelat den.

Lilla My

Tror också Bolibompa-draken var tänkt som ett kvinns från början men var aldrig någon feminin karaktär och kunde därför byta lite om så skulle behövas i sammanhanget. Drakens kön har ju aldrig såvitt jag vet varit något som står i centrum i något som karaktären gör eller gjort. Den har ju inte så överdrivet mycket personlighet heller.

Jag vet själv att jag såg draken som könlös som liten, möjligtvis att jag tänkte draken som en "han". Ska dock tilläggas att jag är född -94 så mitt enda koppling till karaktären var detta: 

... Och där tolkade jag alltid att det var draken som kom med sista repliken. Mansröst = Kille. Sedan kom underbara Ika Nord och flashspelen och det blev väldigt tydligt att de valt att framföra draken som en kvinna, vilket jag älskar.

BPS

Citat från: Lilla My skrivet 27 februari 2025 kl. 17:37:47Tror också Bolibompa-draken var tänkt som ett kvinns från början men var aldrig någon feminin karaktär och kunde därför byta lite om så skulle behövas i sammanhanget. Drakens kön har ju aldrig såvitt jag vet varit något som står i centrum i något som karaktären gör eller gjort. Den har ju inte så överdrivet mycket personlighet heller.

Jag vet själv att jag såg draken som könlös som liten, möjligtvis att jag tänkte draken som en "han". Ska dock tilläggas att jag är född -94 så mitt enda koppling till karaktären var detta:

... Och där tolkade jag alltid att det var draken som kom med sista repliken. Mansröst = Kille. Sedan kom underbara Ika Nord och flashspelen och det blev väldigt tydligt att de valt att framföra draken som en kvinna, vilket jag älskar.
SVT verkar ju dock har vacklat även på senare tid eftersom att både Henrik Ståhl och Cecilia Ohlin spelat Draken.

Lilla My

Citat från: BPS skrivet 27 februari 2025 kl. 17:44:16SVT verkar ju dock har vacklat även på senare tid eftersom att både Henrik Ståhl och Cecilia Ohlin spelat Draken.
Som sagt, bara för att Ika varit röst och draken var klassad som kvinna en gång i tiden betyder inte det att det är hugget i sten, och, som sagt, Drakens kön är en så oväsentlig del av karaktären så i grund och botten spelar det ingen roll vilken könstillhörighet den har. Kul med en genderfluid drake!

Disneyfantasten

Efter inspiration från DingoPictures2005 så funderar jag på att införskaffa några Danska och Norska Disney-VHS-utgåvor till samlingen också. (kanske också Brittiska)

Problemet med norska utgåvor är dock, som några pratar om förut, att så lite norska saker importerats till Sverige och jag är van vid att handla fysiskt, plus att jag lär behöva införskaffa någon till hylla.

Den enda norska VHS-utgåvan jag har är Haren och Sköldpaddan som jag en gång köpte i en Second Hand affär av misstag.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2025 kl. 14:43:44Efter inspiration från DingoPictures2005 så funderar jag på att införskaffa några Danska och Norska Disney-VHS-utgåvor till samlingen också. (kanske också Brittiska)

Problemet med norska utgåvor är dock, som några pratar om förut, att så lite norska saker importerats till Sverige och jag är van vid att handla fysiskt, plus att jag lär behöva införskaffa någon till hylla.

Den enda norska VHS-utgåvan jag har är Haren och Sköldpaddan som jag en gång köpte i en Second Hand affär av misstag.
Brittiska utgåvor hittar du då & då i Second Hand, detsamma gäller också Amerikanska (sort of).

De norska filmerna har jag tyvärr behövt importera från Finn.no.

Danska filmerna köpte jag på Tradera.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 mars 2025 kl. 07:58:17Brittiska utgåvor hittar du då & då i Second Hand, detsamma gäller också Amerikanska (sort of).

De norska filmerna har jag tyvärr behövt importera från Finn.no.

Danska filmerna köpte jag på Tradera.
Danska utgåvor brukar dyka upp i Second Hand butiker i södra Sverige också och Disneyfantasten är väl från Skåne.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 14 mars 2025 kl. 23:04:51Danska utgåvor brukar dyka upp i Second Hand butiker i södra Sverige också och Disneyfantasten är väl från Skåne.
En del danska VHS-utgåvor har jag även sett till i second hand-affärer här i norra Sverige, men det finns säkert ännu mer i Skåne.

Annars har jag oftast köpt danska VHS-utgåvor direkt från Danmark, för Danmark är ju medlem i EU så att man slipper problem med moms och PostNords ockeravgift.

Då är det som sagt besvärligare med norska VHS-utgåvor, i och med att Norge som bekant inte är medlem i EU... I undantagsfall har jag sett norska VHS-utgåvor på Tradera eller i second hand-affärer, men det tillhör inte vanligheterna. De flesta norska utgåvor jag har köpte jag innan de nuvarande momsreglerna tillkom, men är det något särskilt man är ute efter kan man ibland få lov att köpa från Norge och leva med att det blir över 100 kr dyrare än annars på grund av ockeravgiften... :(

DingoPictures2005

På tal om utländska vhs filmer.
Här har vi en sinnessjuk budget utgåva ser ni varför?