Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 21:34:02Det är ju Disneyfilmer vi pratar om man kan ju inte ha med att Snövits styvmor som enligt någon tidig version faktiskt är hennes biologiska mamma ätaer upp Snövits hjärta. Att Askungens styvsystrar hugger av sig tårna för att fötterna ska få plats i skon går ju inte heller att ha med i en Disneyfilm.
Dom paratade i den panelen specifikt om hur Skönheten och Odjuret från början var skrev för att förbereda ung kvinnor att gifta sig med " Odjuret" ;)

betänkte att detta var Frankrike på 1700-talet och många kvinnor förväntas gifta bort sig med " odjurer " 😉

Dom sa  ungefär att idag tänker folk som hör titeln Askungen till exempel på mös som gör roliga upptåg.

Det var en många år sedan jag var på panelen dom paratade engelska så var säger är förstås inte riktigt ordagrant vad författarna sa.

Men det var i stort sätt andemeningen 😕

(Odjur är självklart metaforiskt denna kontext 😉)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet 15 november 2023 kl. 21:27:52En del folk som studerar literatur kanske skulle invända.

Jag var på en mässa i Dublin där en panels tema var sagor som grund till böcker där klagade några författare på det  :-\
Nu känner inte jag till hela kontexten, men kan det vara så att de helt enkelt bara tycker det är tråkigt att sagor blir starkt förknippade med Disney och inget annat? Annars har de nog inte alls emot sagofilmatiseringar, många av dem avgudar säkert Jean Cocteaus Flickan och odjuret (och inte ens den följer ju sagan till punkt och pricka). Dessutom förstår nog även de att man ibland p.g.a. olika skäl måste ändra, ta bort och / eller lägga till när man filmatiserar en saga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 16 november 2023 kl. 13:02:49Dessutom förstår nog även de att man ibland p.g.a. olika skäl måste ändra, ta bort och / eller lägga till när man filmatiserar en saga.
Sant, men däremot kan man ju med all rätt tycka att Disney ibland tar sig lite för stora friheter från förlagorna, så att de förändrar mer än vad som hade varit nödvändigt för att målgruppsanpassa.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 13:22:54Sant, men däremot kan man ju med all rätt tycka att Disney ibland tar sig lite för stora friheter från förlagorna, så att de förändrar mer än vad som hade varit nödvändigt för att målgruppsanpassa.
Speciellt på senare tid, Prinsessan och grodan är ju helt omvänd och Frost gör Elsa god till skillnad från Snödrottningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 13:25:09Speciellt på senare tid, Prinsessan och grodan är ju helt omvänd och Frost gör Elsa god till skillnad från Snödrottningen.
Ja, i Frost finns ärligt talat inte särskilt många likheter kvar från Snödrottningen...

Det är för all del en riktigt bra film, men jag har samtidigt full förståelse för de som anser att de tagit sig för stora friheter.

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2023 kl. 21:34:02Det är ju Disneyfilmer vi pratar om man kan ju inte ha med att Snövits styvmor som enligt någon tidig version faktiskt är hennes biologiska mamma äter upp Snövits hjärta. 
Det går väl ändå inte längre än att hon planerar att äta upp Snövits hjärta? Är inte Disneys version också nästan värre från en moralisk synpunkt? Exempelvis åldersskillnaden mellan Snövit och prinsen, och kyssen i sig om man jämför med bröderna Grimms saga...?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 november 2023 kl. 15:28:30Det går väl ändå inte längre än att hon planerar att äta upp Snövits hjärta? Är inte Disneys version också nästan värre från en moralisk synpunkt? Exempelvis åldersskillnaden mellan Snövit och prinsen, och kyssen i sig om man jämför med bröderna Grimms saga...?
Dock syns åldersskillnaden inte särskilt tydligt i mina ögon, dessutom så har ju båda kärleks-samtycke så de älskar varandra.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2023 kl. 17:37:36Dock syns åldersskillnaden inte särskilt tydligt i mina ögon, dessutom så har ju båda kärleks-samtycke så de älskar varandra.
Ska inte Snövit vara 14 och prinsen 31?

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 november 2023 kl. 18:15:51Ska inte Snövit vara 14 och prinsen 31?
Det finns inget officiellt från Disney som säger det men det är vida sprit på internet.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 november 2023 kl. 18:15:51Ska inte Snövit vara 14 och prinsen 31?
Jo, Snövit är 14.

Jag tvivlar dock på att prinsen skulle vara sådär gammal (trots vad vissa sidor hävdar), utan jag skulle nog tippa på att han är högst 24-25 eller något, jag tror att personen som skrivit sidan överdriver, så man ska nog ta det med en nypa salt, jag har väldigt svårt att tänka mig att han skulle vara äldre än dubbelt så gammal som Snövit själv... (nu spelar ju åldersskillnad egentligen ingen roll när det gäller kärlek så länge som det råder samtycke)

Iallafall så bör Prins Filip vara 24-25 eller något då han antagligen bör vara 8 i filmens början i och med att Törnrosa är nyfödd och hon i större delen av filmen är 16.

Jag skulle tippa på att även Prinsen i Askungen är 24-25 eller något, iallafall så är Askungen själv 19.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2023 kl. 18:27:04Jag tvivlar dock på att prinsen skulle vara sådär gammal (trots vad vissa sidor hävdar), utan jag skulle nog tippa på att han är högst 24-25 eller något, jag tror att personen som skrivit sidan överdriver, så man ska nog ta det med en nypa salt, jag har väldigt svårt att tänka mig att han skulle vara äldre än dubbelt så gammal som Snövit själv... (nu spelar ju åldersskillnad egentligen ingen roll när det gäller kärlek så länge som det råder samtycke)
Även om han inte är mer än 24 håller jag inte med om det sista: det är olika från fall till fall. Om ena parten är minderårig och den andra är över 20 är det inte försvarbart.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2023 kl. 18:27:04Iallafall så bör Prins Filip vara 24-25 eller något då han antagligen bör vara 8 i filmens början i och med att Törnrosa är nyfödd och hon i större delen av filmen är 16.

Jag skulle tippa på att även Prinsen i Askungen är 24-25 eller något, iallafall så är Askungen själv 19.

Törnrosa och prins Filip är väl mer acceptabelt sett till åldern, men ändå lite konstigt.

I Askungens fall är båda i varje fall över 18.

Erika

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 november 2023 kl. 15:28:30Det går väl ändå inte längre än att hon planerar att äta upp Snövits hjärta? Är inte Disneys version också nästan värre från en moralisk synpunkt? Exempelvis åldersskillnaden mellan Snövit och prinsen, och kyssen i sig om man jämför med bröderna Grimms saga...?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2023 kl. 18:23:43Det finns inget officiellt från Disney som säger det men det är vida sprit på internet.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2023 kl. 18:27:04Jo, Snövit är 14.

Jag tvivlar dock på att prinsen skulle vara sådär gammal (trots vad vissa sidor hävdar), utan jag skulle nog tippa på att han är högst 24-25 eller något, jag tror att personen som skrivit sidan överdriver, så man ska nog ta det med en nypa salt, jag har väldigt svårt att tänka mig att han skulle vara äldre än dubbelt så gammal som Snövit själv... (nu spelar ju åldersskillnad egentligen ingen roll när det gäller kärlek så länge som det råder samtycke)
Mig veterligen är det falsk information som blivit spridd på nätet, flertalet källor (t. ex. den här wikin) nämner boken The Art of Walt Disney (troligtvis den här) och enligt den boken ska prinsen vara 18 år.

Om det kan man förstås fortfarande tycka ett och annat, men det är åtminstone lite bättre än t. ex. 31 år.

gstone

Citat från: Erika skrivet 16 november 2023 kl. 13:02:49Nu känner inte jag till hela kontexten, men kan det vara så att de helt enkelt bara tycker det är tråkigt att sagor blir starkt förknippade med Disney och inget annat?
Det kan nog vara så dom menade 

gstone

Citat från: Erika skrivet 16 november 2023 kl. 13:02:49Nu känner inte jag till hela kontexten, men kan det vara så att de helt enkelt bara tycker det är tråkigt att sagor blir starkt förknippade med Disney och inget annat? Annars har de nog inte alls emot sagofilmatiseringar, många av dem avgudar säkert Jean Cocteaus Flickan och odjuret (och inte ens den följer ju sagan till punkt och pricka). Dessutom förstår nog även de att man ibland p.g.a. olika skäl måste ändra, ta bort och / eller lägga till när man filmatiserar en saga.
Jag osäker på om jag har så mycket intresse av en svartvit film från 50-talet som är på franska🫤 

Det främst franska biten som dessvärra mig.

Jag trorts allt både det amerikanska och svenska filmer i svartvitt som är från 50-talet😉

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 november 2023 kl. 15:28:30Det går väl ändå inte längre än att hon planerar att äta upp Snövits hjärta? Är inte Disneys version också nästan värre från en moralisk asynpunkt? Exempelvis åldersskillnaden mellan Snövit och prinsen, och kyssen i sig om man jämför med bröderna Grimms saga...?
Jag skulle nog inte säga are det finns några problem med Disneys Snövit ur moralisk synpunkt.

Vet vi ens prinsens ålder ?

Han ju vara allt från 13 till 19 ;)