Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bortrest på konferens måndag - onsdag

Startat av Daniel Hofverberg, 12 augusti 2022 kl. 22:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2025 kl. 01:13:29Nu när vi har fått flygbiljetterna kan jag tillägga att jag kommer hem med planet som landar runt 15-tiden på torsdag, så inte fullt så sent som jag befarade. :)

Jag lär antagligen vara ganska färdig efter tre dagar med konferens, men om jag orkar ska jag försöka få ut en uppdatering på torsdag kväll...
Det låter inte som om det blir mycket turistande då i hufvudstaden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 augusti 2025 kl. 01:28:51Det låter inte som om det blir mycket turistande då i hufvudstaden.
Nej, det brukar tyvärr vara ett ganska hektiskt schema. Vi har nu lyssnat på folk som pratat i fem timmar, och är nu incheckade på hotellrummet där vi har en liten stunds vila innan vi ska äta middag 18:45. Efter det efterrätt och mingel på huvudkontoret.

Imorgon ska vi tydligen ha konferens på förmiddagen, och sedan någon slags rundtur i Gamla stan på eftermiddagen; så det låter lite mer intressant i alla fall. :)

Daniel Hofverberg

Jag har överlevt flygresan hem, och är nu hemma igen efter tre ganska intensiva dagar. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:13:08Jag har överlevt flygresan hem, och är nu hemma igen efter tre ganska intensiva dagar. :)
Han du uppleva något av staden innanför tullarna, fast det var så intensivt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 augusti 2025 kl. 02:55:09Han du uppleva något av staden innanför tullarna, fast det var så intensivt?
Inget utanför det planerade med kollegorna, då vi hade aktiviteter från 08:00 och fram till ungefär 22:00, men igår åkte vi en rundtursbuss runt om staden - Oceanbus, som var riktigt trevligt och häftigt. Det verkar vara den här sightseeing-firman, och en buss som går både på land och i vatten var en nyhet för mig. Sen gick vi runt i och i närheten av Gamla stan, och såg på diverse sevärdheter (Kungliga slottet, diverse statyer och annat). Och så passade jag på att köpa gelato i Gamla stan, när vi ändå hade lite tid över...

Inte vet jag om det vi fick se var representativt för Stockholm som helhet, men allt är bättre än att sitta "inlåst" i ett konferensrum i åtskilliga timmar i alla fall. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 03:07:15Inget utanför det planerade med kollegorna, då vi hade aktiviteter från 08:00 och fram till ungefär 22:00, men igår åkte vi en rundtursbuss runt om staden - Oceanbus, som var riktigt trevligt och häftigt. Det verkar vara den här sightseeing-firman, och en buss som går både på land och i vatten var en nyhet för mig. Sen gick vi runt i och i närheten av Gamla stan, och såg på diverse sevärdheter (Kungliga slottet, diverse statyer och annat). Och så passade jag på att köpa gelato i Gamla stan, när vi ändå hade lite tid över...

Inte vet jag om det vi fick se var representativt för Stockholm som helhet, men allt är bättre än att sitta "inlåst" i ett konferensrum i åtskilliga timmar i alla fall. :)
Låter som en lyckad vistelse och trevligt att du fick se så pass mycket. Stockholm som helhet är svårt att få på några dagar. Och om man inte är här så ofta, då är turistfällorna gott nog.
Ungefär de stadsdelar man undervikter som pesten under sommaren (orkar inte igen bli stoppad och förklara för tyska och japanska turister var Astrid Lindgren bodde, eller var Bullerbyn finns...) ;D Det är illa nog att man behöver ta Strömbron över till city.

Sen är Stockholm som upplevelse så individuellt. Är man tex intresserad av dubbningshistoria och är i närheten av Slussen. Då rekommenderar jag att man går till Katarinavägen 20 och kollar där Nordisk Tonefilm hade sin ljudateljé (typ enda som står kvar. De flesta historiska lokaler, som huserade ljudstudior för film är rivna)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 03:07:15Inget utanför det planerade med kollegorna, då vi hade aktiviteter från 08:00 och fram till ungefär 22:00, men igår åkte vi en rundtursbuss runt om staden - Oceanbus, som var riktigt trevligt och häftigt. Det verkar vara den här sightseeing-firman, och en buss som går både på land och i vatten var en nyhet för mig. Sen gick vi runt i och i närheten av Gamla stan, och såg på diverse sevärdheter (Kungliga slottet, diverse statyer och annat). Och så passade jag på att köpa gelato i Gamla stan, när vi ändå hade lite tid över...
Jag har inte varit i Stockholm sen 2017 när jag var där med en god vän från Australien. Jag tror inte att det fanns några sightseeing-turer med amfibiebussar då, men vi tog en tur med det som kallades hop-on-hop-off-bussar. Det fanns även sightseeingturer på vattnet, men då med vanliga båtar.

Däremot fanns det sightseeing med amfibiebussar i Seattle i USA när jag var där 2013 - "The Seattle Ducks". Jag hade tänkt ta en tur med en sån, men vädret var inte gynnsamt, så det blev aldrig av. I stället fick jag lite privat rundvisning i bil av en god vän. Amfibiebussarna i Stockholm verkar vara av en annan och nyare modell än de i Seattle. De tycks ha varit surplus från andra världskriget och är inte längre i trafik efter en allvarlig olycka 2015. Den spetsiga fronten blev en dödsfälla när bussen körde in i sidan på en annan (vanlig) buss.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2025 kl. 20:27:51Idag är (tyvärr) min sista semesterdag, och imorgon börjar jag om att jobba igen. Och på tisdag bär det iväg till Stockholm för den årliga konferensen med jobbet, som i år kommer vara relativt centralt i Stockholm; med konferensen på huvudkontoret och där vi ska bo på något hotell i närheten av kontoret.
Glöm inte att uppdatera huvudsidan! Det står fortfarande att du är bortrest tisdag - torsdag!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 augusti 2025 kl. 10:21:15Glöm inte att uppdatera huvudsidan! Det står fortfarande att du är bortrest tisdag - torsdag!
Aj då, det var klantigt - fixar det så fort jag kommer hem från jobbet. :)