Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad är ni rädda för?

Startat av TonyTonka, 22 augusti 2022 kl. 19:20:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2025 kl. 06:51:52Att Eurotroll ska gå in konkurs
Helt orelaterat men vars kommer citatet ifrån?

gstone

gstone

Citat från: MOA skrivet  1 augusti 2025 kl. 11:02:41Helt orelaterat men vars kommer citatet ifrån?
 "Il faut cultiver notre jardin " på orginal språket

BPS

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2025 kl. 06:51:52Att Eurotroll ska gå in konkurs
Hur skulle det hända? De får ju in mycket uppdrag och är väl det mest respekterade dubbningsbolaget på grund av sin kvalitet. 

Monsieur Hulot

Även fast han är 80 så undrar jag lite över hur det står till med Per Sandborghs hälsa :( Han kändes lite trött i den senaste intervjun med honom. Egentligen är det ju inte så konstigt att man saktar ner med åldern, men det kändes som att han ibland inte hängde med i videon. Hoppas inte han är sjuk, hoppas det bara var vid det tillfället han var trött.

Sandborgh är en röst som alltid har hängt med och trots att Jokern inte är en så snäll figur så är han en sann trygghet :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 augusti 2025 kl. 14:41:48Även fast han är 80 så undrar jag lite över hur det står till med Per Sandborghs hälsa :( Han kändes lite trött i den senaste intervjun med honom. Egentligen är det ju inte så konstigt att man saktar ner med åldern, men det kändes som att han ibland inte hängde med i videon. Hoppas inte han är sjuk, hoppas det bara var vid det tillfället han var trött.

Sandborgh är en röst som alltid har hängt med och trots att Jokern inte är en så snäll figur så är han en sann trygghet :)
Tror att Hjalmar Höson & TC bara hade temporär trötthet, jag vill tro det

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 augusti 2025 kl. 14:41:48Även fast han är 80 så undrar jag lite över hur det står till med Per Sandborghs hälsa :( Han kändes lite trött i den senaste intervjun med honom. Egentligen är det ju inte så konstigt att man saktar ner med åldern, men det kändes som att han ibland inte hängde med i videon. Hoppas inte han är sjuk, hoppas det bara var vid det tillfället han var trött.

hoppas  Guld-Ivar Flinthjärta mår :'(

gstone

Citat från: MOA skrivet  1 augusti 2025 kl. 15:03:53Tror att Hjalmar Höson & TC bara hade temporär trötthet, jag vill tro det
lite of topic men när jag var barn tyckte namnet  Hjalmar Höson var så roligt så jag gick runt och sa( skrek det) jag tyckte lätt kul som jag fick inte i olika mengar ;D
jag var är väldigt hyperaktiv :-[ ::)

Daniel Hofverberg

Om man ser på bokslutet från 2024, så hade Eurotroll då en omsättning på 46 miljoner kronor och resultatet blev en förlust på 5,5 miljoner kr. Inte bra, men heller inget enormt problem; då fem miljoner inte är mycket pengar för ett ganska stort företag med 22 anställda. Före det hade företaget gjort en liten vinst under åren 2020 - 2023.

Sannolikheten att de inte skulle kunna betala sina skulder känns alltså ganska låg, och i ett sådant här fall är det ju också en fördel att Eurotroll numera ägs av franska Dubbing Brothers - de lär säkert om så behövs pytsa in pengar i företaget för att hålla det vid liv, då det annars inte var någon lysande affär att köpa Eurotroll.

Så konkurs känns ganska avlägset just nu, men självklart lär de inte vara nöjda med att ha gått minus; så de lär ju behöva vidta någon slags åtgärd för att lösa det problemet. Om de fortsätter att gå minus är det väl nära till hands att de lär säga upp någon eller några personer, då personalkostnaderna lär vara bland de största för sådana här företag (om vi antar att de antagligen inte behöver byta utrustning så jätteofta).

För att göra en jämförelse med ett annat ungefär lika stort företag i branschen, KM Studio med 26 anställda, så hade de 2024 en omsättning på 39,4 miljoner kr och gjorde en förlust på 15,1 miljoner kronor - så ännu större förlust, med andra ord. Men nu har ju KM Studio haft det lite turbulent, med flera ägarbyten på kort tid, så det är möjligt att resultatet är en bieffekt av det.

Citat från: BPS skrivet  1 augusti 2025 kl. 14:29:36Hur skulle det hända? De får ju in mycket uppdrag och är väl det mest respekterade dubbningsbolaget på grund av sin kvalitet.
Det behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att lönsamheten är bra. Ser man på boksluten har Eurotroll i närtid inte gjort någon enorm vinst, utan sitt bästa resultat de senaste fem åren fick de 2022 med drygt 6 miljoner kronor i vinst.

Men nu tror jag i ärlighetens namn att Eurotroll satsar mer på kvalitet än på lönsamhet, så att de sannolikt inte är ute efter att tjäna storkovan. Så det är mycket möjligt att de själva är nöjda bara de går plus.

(Allt detta dock med den stora brasklappen att jag inte är någon ekonom, så jag tolkar bara siffrorna på Allabolag.se som lekman utan att kunna alltför mycket om företagsekonomi)

RC

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2025 kl. 01:19:17Om man ser på bokslutet från 2024, så hade Eurotroll då en omsättning på 46 miljoner kronor och resultatet blev en förlust på 5,5 miljoner kr. Inte bra, men heller inget enormt problem; då fem miljoner inte är mycket pengar för ett ganska stort företag med 22 anställda. Före det hade företaget gjort en liten vinst under åren 2020 - 2023.

Sannolikheten att de inte skulle kunna betala sina skulder känns alltså ganska låg, och i ett sådant här fall är det ju också en fördel att Eurotroll numera ägs av franska Dubbing Brothers - de lär säkert om så behövs pytsa in pengar i företaget för att hålla det vid liv, då det annars inte var någon lysande affär att köpa Eurotroll.

Så konkurs känns ganska avlägset just nu, men självklart lär de inte vara nöjda med att ha gått minus; så de lär ju behöva vidta någon slags åtgärd för att lösa det problemet. Om de fortsätter att gå minus är det väl nära till hands att de lär säga upp någon eller några personer, då personalkostnaderna lär vara bland de största för sådana här företag (om vi antar att de antagligen inte behöver byta utrustning så jätteofta).

För att göra en jämförelse med ett annat ungefär lika stort företag i branschen, KM Studio med 26 anställda, så hade de 2024 en omsättning på 39,4 miljoner kr och gjorde en förlust på 15,1 miljoner kronor - så ännu större förlust, med andra ord. Men nu har ju KM Studio haft det lite turbulent, med flera ägarbyten på kort tid, så det är möjligt att resultatet är en bieffekt av det.
Det behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att lönsamheten är bra. Ser man på boksluten har Eurotroll i närtid inte gjort någon enorm vinst, utan sitt bästa resultat de senaste fem åren fick de 2022 med drygt 6 miljoner kronor i vinst.

Men nu tror jag i ärlighetens namn att Eurotroll satsar mer på kvalitet än på lönsamhet, så att de sannolikt inte är ute efter att tjäna storkovan. Så det är mycket möjligt att de själva är nöjda bara de går plus.

(Allt detta dock med den stora brasklappen att jag inte är någon ekonom, så jag tolkar bara siffrorna på Allabolag.se som lekman utan att kunna alltför mycket om företagsekonomi)
Jag tror inte Eurotroll bryr sig om de gör vinst det är säkert en bra bonus men hela företaget är uppbyggt som familjeföretag med kvalitet och kreativitet som största drivkraften. Dubbing Brothers kanske gillar vinst men då har de köpt fel bolag

BPS

Det är bra att Eurotroll, KM Studio och Cineast Dub finns om ett av dem skulle gå i konkurs då försvinner en stor del av konkurrensen speciellt nu när Iyuno äger SDI Media och har lagt ner den svenska produktionen nu arbetar de inte längre som två separata bolag.

Daniel Hofverberg

Citat från: RC skrivet  4 augusti 2025 kl. 01:24:52Jag tror inte Eurotroll bryr sig om de gör vinst det är säkert en bra bonus men hela företaget är uppbyggt som familjeföretag med kvalitet och kreativitet som största drivkraften. Dubbing Brothers kanske gillar vinst men då har de köpt fel bolag
Men däremot lär de ju inte uppskatta att gå med förlust, då inget företag kan överleva på lång sikt om man inte åtminstone går jämnt upp.

Jag är inte särskilt insatt i Dubbing Brothers, men förmodligen har de en liknande filosofi som Eurotroll varför de gick med på att sälja företaget. Dubbing Brothers är ju trots allt inget riskkapitalägt företag, utan ett familjeföretag som ägs av två franska bröder och grundades av bröderna och deras pappa - inte helt olikt Eurotroll, med andra ord. :)
(Jag tror inte att Eurotroll hade sålt företaget om det hade varit ett riskkapitalbolag som ville köpa upp företaget, i och med att riskkapitalbolag har som främsta syfte att gå med vinst)

Citat från: BPS skrivet  4 augusti 2025 kl. 01:39:04Det är bra att Eurotroll, KM Studio och Cineast Dub finns om ett av dem skulle gå i konkurs då försvinner en stor del av konkurrensen speciellt nu när Iyuno äger SDI Media och har lagt ner den svenska produktionen nu arbetar de inte längre som två separata bolag.
Ja, jag håller helt med att det behövs flera andra företag som jämvikt mot Iyuno, då Iyuno länge har varit oroväckande nära monopolställning - och det är inte bra för någon; inte ens de själva. Nu när SDI Medias gamla studio har lagts ner, så är det ju ytterligare ett steg i fel riktning.

Därför är det mycket välkommet att TransPerfect Media nu också startat i Sverige, och har redan hunnit få flera stora uppdrag och kunder - allt som ökar konkurrensen är bra. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2025 kl. 01:50:23Ja, jag håller helt med att det behövs flera andra företag som jämvikt mot Iyuno, då Iyuno länge har varit oroväckande nära monopolställning - och det är inte bra för någon; inte ens de själva. Nu när SDI Medias gamla studio har lagts ner, så är det ju ytterligare ett steg i fel riktning.
Jag undrar bara hur det kommer funka i praktiken? Klarar verkligen BTI Studios/Iyunos lokaler även de uppdragen som skulle ha gått till SDI Media/Iyuno man går ju ändå från 11 studios sammanlagt till bara 5 så det bör bli logistikproblem.