Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Häxsabbat (Boszorkányszombat, 1983)

Startat av Ovanliga dubbningar, 20 augusti 2022 kl. 20:59:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Röst 01: pojken - Staffan Hallerstam
Röst 02: gamle farfar - Bert-Åke Varg
Röst 03: räven - Ulf Håkan Jansson
Röst 04: Rödluvans mormor - Meta Velander
Röst 05: Askungens styvmor- Meta Velander
Röst 06: elaka häxan - Gunilla Norling
Röst 07: ledarhäxan - Anita Wall
Röst 08:  ?
Röst 09: bröderna Grimm - Frej Lindqvist
Röst 10: jätten - Ulf Håkan Jansson
Röst 11: sju dvärgar - Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, ?
Röst 12: snälla häxan - Lis Nilheim
Röst 13: spegeln - Meta Velander
Röst 14: Meta Velander
Röst 15: Staffan Hallerstam
Röst 16: rödluvan - Lis Nilheim
Röst 17: barnen på slutet samt vargen - Staffan Hallerstam och Jan Blomberg

Daniel Hofverberg

Jag befarar att det åtminstone delvis kan vara mitt fel att Ovanliga dubbningar inte har kunnat göra klart Häxsabbat än. Hon hade ju först bett mig att identifiera och sammanställa rollista, och har därefter även bett mig att digitalisera en kortfilm som hon tänker använda som bonuskortfilm (eller förspel, som hon kallar det för). Men jag har ju haft fullt sjå med att täppa till säkerhetshålen på servern och stoppa alla spamutskick, och har därför inte hunnit göra särskilt mycket annat på flera dagars tid... :-[

Jag ska försöka att digitalisera kortfilmen ifråga under helgen. Jag är ju lite handikappad vad gäller digitaliseringar, då min stationära dator har lagt av, men jag bör kunna använda DVD-recordern, spela in på en skiva och sen föra över den till laptopen. Laptopen har visserligen inte mycket hårddiskutrymme till övers, men det borde räcka för en kortfilm...

Och så ska jag försöka sammanställa rollistan nu, där @Erika har varit till ovärderlig hjälp (samtidigt som jag inte ens har hunnit se hela filmen än p.g.a. serverproblemen, utan bara har hunnit spola lite fram och tillbaka).

Josefin har inte svarat på mitt senaste mail, så jag vet inte säkert hur långt hon har kommit, men då hon höll på att skriva in och designa eftertexter senast hon skrev till mig för ett par dagar sedan så gissar jag att hon borde börja vara på sluttampen snart (eller kanske redan är färdig?)...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2022 kl. 03:25:34Jag befarar att det åtminstone delvis kan vara mitt fel att Ovanliga dubbningar inte har kunnat göra klart Häxsabbat än. Hon hade ju först bett mig att identifiera och sammanställa rollista, och har därefter även bett mig att digitalisera en kortfilm som hon tänker använda som bonuskortfilm (eller förspel, som hon kallar det för). Men jag har ju haft fullt sjå med att täppa till säkerhetshålen på servern och stoppa alla spamutskick, och har därför inte hunnit göra särskilt mycket annat på flera dagars tid... :-[

Jag ska försöka att digitalisera kortfilmen ifråga under helgen. Jag är ju lite handikappad vad gäller digitaliseringar, då min stationära dator har lagt av, men jag bör kunna använda DVD-recordern, spela in på en skiva och sen föra över den till laptopen. Laptopen har visserligen inte mycket hårddiskutrymme till övers, men det borde räcka för en kortfilm...

Och så ska jag försöka sammanställa rollistan nu, där @Erika har varit till ovärderlig hjälp (samtidigt som jag inte ens har hunnit se hela filmen än p.g.a. serverproblemen, utan bara har hunnit spola lite fram och tillbaka).

Josefin har inte svarat på mitt senaste mail, så jag vet inte säkert hur långt hon har kommit, men då hon höll på att skriva in och designa eftertexter senast hon skrev till mig för ett par dagar sedan så gissar jag att hon borde börja vara på sluttampen snart (eller kanske redan är färdig?)...
Spännande. Nyfiken på vilken kortfilm det gäller.

Eftertexten är översatt av en bekant till mig så den är väl klar  är som sagt designen kvar. Vet inte hur mycket hon gjort. Är en sak till i slutet som hon funderade på att ändra, så vi får se (ska inte spoila)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  3 september 2022 kl. 09:47:08Spännande. Nyfiken på vilken kortfilm det gäller.
Det tänker jag inte avslöja, men jag kan säga så pass mycket att jag tycker det här är ett bättre val än de tidigare kortfilmerna som använts som bonus till långfilmer; och det beror inte på att jag den här gången har varit med och valt ut kortfilmen - men på vilket sätt får ni själva spekulera i...
(Men med det sagt vill jag tillägga att jag på intet sätt haft något emot de kortfilmer Josefin valt ut tidigare heller)

Att det kommer finnas med en bonuskortfilm känner jag inte är någon vidare spoiler, då det inte direkt känns som en högoddsare utifrån att de flesta långfilmer som hon lagt upp har haft det...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2022 kl. 03:25:34Jag befarar att det åtminstone delvis kan vara mitt fel att Ovanliga dubbningar inte har kunnat göra klart Häxsabbat än. Hon hade ju först bett mig att identifiera och sammanställa rollista, och har därefter även bett mig att digitalisera en kortfilm som hon tänker använda som bonuskortfilm (eller förspel, som hon kallar det för). Men jag har ju haft fullt sjå med att täppa till säkerhetshålen på servern och stoppa alla spamutskick, och har därför inte hunnit göra särskilt mycket annat på flera dagars tid... :-[

Och så ska jag försöka sammanställa rollistan nu, där @Erika har varit till ovärderlig hjälp (samtidigt som jag inte ens har hunnit se hela filmen än p.g.a. serverproblemen, utan bara har hunnit spola lite fram och tillbaka).

Att det dröjer med uppgifter och Häxsabbats dubbning är lite trist, men säkerheten på servern är av betydligt större värde för alla här. Så det är ok om det tar sin tid.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Ovanliga dubbningar

Det är ingen fara alls. Jag har haft fullt upp med den svenska bildversionen, så inget är försenat än. Men det vore bra om du hade tid att ordna allt under de närmaste dagarna (men jag har självfallet respekt för att server-säkerheten kommer först). :)

Nu är sluttexterna så gott som färdiga, förutom den svenska rollistan som förstås ska in där. Däremot återstår en annan aspekt av bildversionen, som är lite pillrig och kräver manipulation och retuschering bildruta för bildruta, vilket kommer ta ett tag. Så minst en eller två dagar till kommer jag behöva med det, men efter det vore det önskvärt att få kortfilmen av dig som ska in som förspel så att jag kan börja synka den.

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 september 2022 kl. 04:32:38Det är ingen fara alls. Jag har haft fullt upp med den svenska bildversionen, så inget är försenat än. Men det vore bra om du hade tid att ordna allt under de närmaste dagarna (men jag har självfallet respekt för att server-säkerheten kommer först). :)

Nu är sluttexterna så gott som färdiga, förutom den svenska rollistan som förstås ska in där. Däremot återstår en annan aspekt av bildversionen, som är lite pillrig och kräver manipulation och retuschering bildruta för bildruta, vilket kommer ta ett tag. Så minst en eller två dagar till kommer jag behöva med det, men efter det vore det önskvärt att få kortfilmen av dig som ska in som förspel så att jag kan börja synka den.
Du skulle faktiskt kunna ta och göra en bild, lägga som en Motion Track Image så den följer med när kameran rör sig och bara lägga en mask över om något ska röra sig över bilden. Tar typ 20 minuter och kan göras i programmet du har.  :P 

Ovanliga dubbningar

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2022 kl. 07:53:26Du skulle faktiskt kunna ta och göra en bild, lägga som en Motion Track Image så den följer med när kameran rör sig och bara lägga en mask över om något ska röra sig över bilden. Tar typ 20 minuter och kan göras i programmet du har.  :P
Det låter högintressant, men någon sådan funktion hittar jag inte åt i Adobe Premiere Pro. Kanske letar dåligt, eller också finns det inte där en förväntar sig att det finns... :(

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 september 2022 kl. 22:34:33Det låter högintressant, men någon sådan funktion hittar jag inte åt i Adobe Premiere Pro. Kanske letar dåligt, eller också finns det inte där en förväntar sig att det finns... :(
Här är ett exempel: 

https://youtu.be/NP0LhHyzYMY

Du använder bara bilden du gjort istället som är skylten.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2022 kl. 07:53:26Du skulle faktiskt kunna ta och göra en bild, lägga som en Motion Track Image så den följer med när kameran rör sig och bara lägga en mask över om något ska röra sig över bilden. Tar typ 20 minuter och kan göras i programmet du har.  :P
Det verkar som att de möjligheterna inte finns i min version av Adobe Premiere Pro, eller också heter de något annat i min version - så jag kanske har för gammal version av programmet? Av ekonomiska skäl har jag fortfarande Adobe Premiere Pro CC 2014, då programmet blivit så dyrt på senare år.

Till skillnad från i videon du länkar till finns för mig heller ingen möjlighet till frilinjer vid masker, utan jag kan bara göra mask i form av cirkel eller rektangel - vilket lär göra det svårt att få till det när någon rör sig över bilden. :(

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  5 september 2022 kl. 15:56:22Det verkar som att de möjligheterna inte finns i min version av Adobe Premiere Pro, eller också heter de något annat i min version - så jag kanske har för gammal version av programmet? Av ekonomiska skäl har jag fortfarande Adobe Premiere Pro CC 2014, då programmet blivit så dyrt på senare år.

Till skillnad från i videon du länkar till finns för mig heller ingen möjlighet till frilinjer vid masker, utan jag kan bara göra mask i form av cirkel eller rektangel - vilket lär göra det svårt att få till det när någon rör sig över bilden. :(
De kan ha lite andra knep också. Blender har videoprogram i sig också (gratis) som har samma/liknande funktioner. 

Men det tar tid att byta och lära sig nytt. Så kör på det enklaste.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Goliat skrivet  5 september 2022 kl. 16:14:44De kan ha lite andra knep också. Blender har videoprogram i sig också (gratis) som har samma/liknande funktioner.

Men det tar tid att byta och lära sig nytt. Så kör på det enklaste.
Det tar nog för lång tid att sätta mig in i nya program, plus att det blir svårt att kombinera när ju resten av videon redan är i Adobe Premiere Pro. Så för den här gången får jag nog bita i det sura äpplet och göra det manuellt bildruta för bildruta. Dessbättre är det inte ett alltför långt parti det handlar om, partiet där någon går framför skylten handlar om 16 bildrutor som nog måste retuscheras bild för bild.

Men då har jag i alla fall saker att göra tills jag får råmaterialet till förspelet av Daniel Hofverberg, så att jag slipper gå sysslolös... ::)

Men till framtida projekt är det förstås önskvärt om jag kan få råd att införskaffa en nyare version av Premiere Pro, för att inte bli lika bakbunden av tekniken - åtminstone Pinocchio lär behöva en liknande teknik som här för att få in affischen med "Den store Strombolis dockteater" på svenska utan att behöva ha hela scenen med VHS-kvalitet.

Daniel Hofverberg

Undersökningen av mailservern har tyvärr dragit ut på tiden, men nu ikväll ska jag försöka att äntligen digitalisera kortfilmen som Josefin bett om.

Men nu slog det mig just att jag nog har kommit på en ännu lämpligare kortfilm än den jag tänkt att digitalisera - undrar om @Ovanliga dubbningar går med på att byta i sista minuten...? Jag får fråga henne, och i värsta fall kan jag digitalisera båda kortfilmerna så får hon välja. :)
(Just nu tänker jag bara högt och har inte ens kollat upp än om det finns bildkällor att synka till för den nya kortfilmen jag kom att tänka på...)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2022 kl. 20:55:26Undersökningen av mailservern har tyvärr dragit ut på tiden, men nu ikväll ska jag försöka att äntligen digitalisera kortfilmen som Josefin bett om.

Men nu slog det mig just att jag nog har kommit på en ännu lämpligare kortfilm än den jag tänkt att digitalisera - undrar om @Ovanliga dubbningar går med på att byta i sista minuten...? Jag får fråga henne, och i värsta fall kan jag digitalisera båda kortfilmerna så får hon välja. :)
(Just nu tänker jag bara högt och har inte ens kollat upp än om det finns bildkällor att synka till för den nya kortfilmen jag kom att tänka på...)
Det låter spännande - vi får diskutera det via e-post. :)

Men finns det bara tillgängliga bildkällor är inget hugget i sten vad mig anbelangar, så vi kan absolut ändra till en "bättre" kortfilm om du har ett bra förslag.

Ovanliga dubbningar

Dessvärre tycks min dator ha slutat fungera, och jag lyckas inte starta den över huvud taget längre. :'(

Jag hoppas innerligt att hårddisken i sig är intakt, så att jag inte blir tvungen att börja om från början igen med Häxsabbat, Dumbo och övriga påbörjade projekt - men det vet jag först när jag antingen får igång datorn eller köper en ny.

Just nu tittar jag bara in som hastigast via mobiltelefonen, men kommer inte kunna svara på e-post eller personliga meddelanden förrän jag på ett eller annat sätt har en fungerande dator igen. Jag ska se om den här datorn går att rädda, eller om jag blir så illa tvungen att köpa en ny.

Daniel Hofverberg - Det är ingen brådska längre med rollista till Häxsabbat eller digitalisering av förspelet, utan nu måste jag få igång datorn innan jag kan göra något mer.