Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2023 kl. 18:03:28Det kan man tycka, men försök att övertala Disney om den saken.  ;)
Det borde de ju veta själva dock det är ju de som är filmskapare och distributörer inte jag.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2023 kl. 15:48:028:e december är väl ändå ett litet udda premiärdatum juldagen brukar ju vara att föredra när man ska ha premiär för storfilmer.
Fast det skulle vara jobbigt att vänta så länge 

Jag redan svårt undvika spoilers 😅
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2023 kl. 19:22:23Fast det skulle vara jobbigt att vänta så länge

Jag redan svårt undvika spoilers 😅
En annan tänkbar anledning är att Illumination-filmen Änder har premiär 22 december och Disney vill undvika konkurrens.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2023 kl. 19:24:39En annan tänkbar anledning är att Illumination-filmen Änder har premiär 22 december och Disney vill undvika konkurrens.
Det är smart tänkt  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2023 kl. 15:48:028:e december är väl ändå ett litet udda premiärdatum juldagen brukar ju vara att föredra när man ska ha premiär för storfilmer.
Ja, jag håller med att det är lite märkligt - men kanske det är så många filmer som har premiär runt jul, så att det hade funnits risk att inte alla fått plats på lite mindre orter...? Trots allt vore det ju katastrof för publiksiffrorna om biografer måste prioritera, så att Önskan kanske inte får plats på en del orter...

Mellan den 20 och 25 december går ju trots allt både Aquaman and the Lost KingdomÄnder, Bamse och världens minsta äventyr, Monster, Det sista stoppet, Ett sista race och Hammarskjöld. Nu riktar sig visserligen inte alla dessa till samma målgrupp, men de måste ju ändå fysiskt få plats på biograferna - och även om ett par av dem är lite smalare filmer som antagligen bara går på vissa orter så räknar jag med att åtminstone Änder, Ett sista race och Hammarskjöld alla tre är så pass stora och omtalade filmer att de lär gå på på nästan alla orter i landet...
(Hammarskjöld är ju en sådan storfilm som det har puffats för i nästan ett år, så den kommer ingen biograf att vilja missa - och svenska filmer som Ett sista race brukar ju i stort sett alla biografer prioritera in, oavsett hur många eller få besökare de förväntas få)

I normala fall hade säkerligen även Knyckertz och snutjakten haft premiär på juldagen, som ju brukar vara brukligt, men den har ju premiär redan den 1 december (och hade smygpremiär redan förra helgen på ett antal orter i landet); vilket antagligen även det har samma orsak. Och för all del även Wonka, som nu går upp den 13 december - gissningsvis för att hinna gå tillräckligt länge för att tjäna in pengar, även om de måste sluta gå lagom till jul för att få plats med andra filmer.

Trots allt får vi ha i åtanke att en del orter i landet inte har så många salonger, så att det därför kan behöva prioriteras mellan filmer.

gstone

Daniel Hofverberg

Jag ser nu att Önskan har smygpremiär på ganska många orter i landet (inklusive Skellefteå, Umeå och Luleå) redan nu på lördag, den 2 december - d.v.s. en knapp vecka innan den ordinarie premiären nästa fredag. :)

På många håll i landet dock bara en föreställning per dag på lördag och söndag, och ofta inte på någon alltför bra tid - i Skellefteå dessutom i den näst största salongen, medan jag hoppas och tror att den borde gå i den största salongen vid premiären, så jag tror nog att jag avvaktar till den ordinarie premiären...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2023 kl. 09:40:53Jag ser nu att Önskan har smygpremiär på ganska många orter i landet (inklusive Skellefteå, Umeå och Luleå) redan nu på lördag, den 2 december - d.v.s. en knapp vecka innan den ordinarie premiären nästa fredag. :)

På många håll i landet dock bara en föreställning per dag på lördag och söndag, och ofta inte på någon alltför bra tid - i Skellefteå dessutom i den näst största salongen, medan jag hoppas och tror att den borde gå i den största salongen vid premiären, så jag tror nog att jag avvaktar till den ordinarie premiären...
Robert Cronholt ville ju göra intervjuen i samband med Önskan så får översättare offentligt gå ut med vad de har översatt? Dubbare och dubbningsstudios får ju ofta inte dela med sig av vad de har dubbat...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 november 2023 kl. 11:04:18Robert Cronholt ville ju göra intervjuen i samband med Önskan så får översättare offentligt gå ut med vad de har översatt? Dubbare och dubbningsstudios får ju ofta inte dela med sig av vad de har dubbat...
Jag vet faktiskt inte hur deras kontrakt ser ut, så det kan jag inte svara på. Men i det här fallet gissar jag att Robert har ansett vara fritt fram i och med att intervjun inte kommer att publiceras förrän lagom till premiären - den måste ju redigeras och liknande, så jag kommer ju inte kunna publicera den samma dag som den genomförs (d.v.s. idag)...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2023 kl. 09:40:53Jag ser nu att Önskan har smygpremiär på ganska många orter i landet (inklusive Skellefteå, Umeå och Luleå) redan nu på lördag, den 2 december - d.v.s. en knapp vecka innan den ordinarie premiären nästa fredag. :)

Ska du se den ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 november 2023 kl. 11:17:02Ska du se den ?
Självklart ska jag se filmen på bio, men jag avvaktar nog tills den ordinarie premiären nästa helg - under smygpremiären nu på lördag går filmen i Skellefteå endast kl. 14:45 i Salong 4. Det är visserligen den näst största salongen i Skellefteå, men den är inte ens hälften så stor som den största salongen; så det är värt att vänta och se om den går i den största salongen vid premiären.

Dessutom föredrar jag att gå på bio på aftonen framför dagen, om den nu förhoppningsvis kommer visas även på aftonen vid premiären...

gstone

Jag hoppas VERKLIGEN jag kan se smygpremiären !

Men det är upp till mamma och pappa.

gstone

Kommer smygpremiären ha dubb credits ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 november 2023 kl. 20:20:03Kommer smygpremiären ha dubb credits ?
Varför skulle den inte ha det? Det är ju en normal visning av filmen fast innan premiären.

Måne

Precis som Steffan säger!
Det är en helt vanlig visning utav filmen. Det är inte så att dom kommer in och rullar någon "Beta" variant utav filmen XD