Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2023 kl. 10:28:57Gillar särskilt referenserna till Antonio och Luisa, om ni förstår vad jag menar...  :D
Tydligen ska det komma en ny trailer för Önskan på onsdag :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 september 2023 kl. 11:57:05Tydligen ska det komma en ny trailer för Önskan på onsdag :D
Ser framemot det!

(fanns såklart inte lika mycket som jag ser framemot filmen plus tillhörande kortfilm)

gstone

Tydligen ska också hela filmens Voice Cast avslöjas på onsdag i samband med den nya trailern :D

gstone

Bara mindre än fyra timmar kvar till den nya trailern för denna film ! :D

gstone

Resten av (dom engelska) rösterna har avslöjats !

CitatAngelique Cabral as Queen Amaya, the wife and sounding board of King Magnifico.
Victor Garber as Asha's grandfather, Sabino, who—at 100 years old—is patiently waiting for his wish to be granted.
Natasha Rothwell as Asha's loving and supportive mom, Sakina.

Plus, Asha's tight-knit group of confidants, protectors and forever friends:
Jennifer Kumiyama as Asha's dearest friend, Dahlia, who's an accomplished baker and unofficial leader of their group.
Evan Peters as the strong guy with a big heart and bigger yawn, Simon.
Harvey Guillén as Gabo, who may be cynical, but he has a heart of gold.
Ramy Youseff as Safi, who's plagued by allergies.
Niko Vargas as Asha's joyful, always smiling buddy, Hal.
Della Saba as the seemingly shy teenager, Bazeema, who's full of surprises.
Jon Rudnitsky as Asha's rosy-cheeked, wiggly-eared pal, Dario.

gstone

Dahlias svenska röstskådespelerska kommer nog vara Funktionshindrad.

Hennes engelska röst är en tjej i en rullstoll.

BPS

Citat från: gstone skrivet 27 september 2023 kl. 22:20:23Dahlias svenska röstskådespelerska kommer nog vara Funktionshindrad.

Kan man höra på rösten att någon sitter i rullstol? För annars behöver det väl inte spela någon roll det är ju röstlikhet man går på.

gstone

Citat från: BPS skrivet 27 september 2023 kl. 22:35:28Kan man höra på rösten att någon sitter i rullstol? För annars behöver det väl inte spela någon roll det är ju röstlikhet man går på.
Det skulle nog uppskatta som förolämpande annars.

Daniel sa något om det i en annan tråd ;)

Nu för tiden är sånt väldigt viktigt :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 september 2023 kl. 22:20:23Dahlias svenska röstskådespelerska kommer nog vara Funktionshindrad.

Mycket intressant. Jag hörde nämligen för runt ett halvår sedan av min svägerska att hennes kollega, som är sjukgymnast, hade fått i uppdrag att hitta åt en passande rullstolsbunden skådespelare för någon dubbning. Kan det tänkas vara denna...?

Citat från: BPS skrivet 27 september 2023 kl. 22:35:28Kan man höra på rösten att någon sitter i rullstol? För annars behöver det väl inte spela någon roll det är ju röstlikhet man går på.
Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
(De tvingades dock att släppa på det kravet i samband med pandemin, eftersom Downs syndrom räknas som en riskgrupp för Covid-19 så att det därför inte blev realistiskt för personer med Downs att kunna ta sig till dubbningsstudion)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 00:37:14Mycket intressant. Jag hörde nämligen för runt ett halvår sedan av min svägerska att hennes kollega, som är sjukgymnast, hade fått i uppdrag att hitta åt en passande rullstolsbunden skådespelare för någon dubbning. Kan det tänkas vara denna...?
Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
(De tvingades dock att släppa på det kravet i samband med pandemin, eftersom Downs syndrom räknas som en riskgrupp för Covid-19 så att det därför inte blev realistiskt för personer med Downs att kunna ta sig till dubbningsstudion)
Dahlia går med en gåkäpp.

Hon är tydligen den första animerad Disney karatärern med " mobility aid"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 00:37:14Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
Hur är det med Autism och likanade ?

Det är en åyerkommande karatär i säsong 2 av Spöket och Molly McGee som är autitisk och spelas av en röstskådsperska som är autitisk på riktigt på engelska ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 00:37:14Självklart kan man inte höra det på rösten, men nuförtiden har det blivit relativt vanligt att ta hänsyn till sådant vid rollbesättning och inte enbart gå på röstlikhet - allt i ett försök att tänka på inkludering och mångfald. Som exempel hade ju Nickelodeon krav över hela världen att CJ i Familjen Casagrande alltid ska spelas av skådespelare med Downs syndrom, eftersom originalskådespelaren har Downs.
Det finns ju en del autistiska människor som håller med skådespeleri(icklusive mig och andra på min daglliga verksamhet) :D

Oskar

Citat från: gstone skrivet 28 september 2023 kl. 12:29:23Det finns ju en del autistiska människor som håller med skådespeleri(icklusive mig och andra på min daglliga verksamhet) :D
Om du vill dubbar hör av till dubbstudio och måste vara duktig på följa tidskoder på repliker.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 28 september 2023 kl. 16:15:30Om du vill dubbar hör av till dubbstudio och måste vara duktig på följa tidskoder på repliker.

Jag önskar jag kunde :)

Men jag tror nog inte jag kan dubba :'(