Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kortfilmer på Archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Har någon kortfilmerna med Karl-Alfred som Karl-Alfred Hood & Prinsessan I Landet Znarkola

Beck

Hej!

Är det någon som har kortfilmen Drag-A-Long Droopy med svenskt tal?
Den visades 1996 på Cartoon Network svenskdubbad som en del av Moxy's Piratshow.
Gunnar Ernblad gjorde rösten till Droopy.

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 30 december 2024 kl. 20:42:39Det stämmer alldeles utmärkt. Här finns tråden:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12916.msg169752#msg169752
Vet du engelska titeln? Om jag hade fått se bilden nu och den bygger på kortfilmerna tidigare skulle de kunna klippas ihop. Osäker på vilken film det är.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 14 september 2025 kl. 06:00:54Vet du engelska titeln? Om jag hade fått se bilden nu och den bygger på kortfilmerna tidigare skulle de kunna klippas ihop. Osäker på vilken film det är.
Den engelska titeln ska enligt uppgift vara Donald Duck's Birthday Party, men jag hittar inga spår av den på nätet - möjligtvis kan det vara så att filmen aldrig släppts i USA utan bara i Europa.

I mina gamla anteckningar, från när jag såg Kalle Ankas födelsedagskalas på biblioteket (via studiekopia från KB) har jag skrivit följande; om det är till någon hjälp för att lista ut ursprunget:

Upplagd som en fejkad dokumentär av hela Kalle Ankas liv och "karriär", från 1934 och fram tills "idag" (1984).

Förtexter bestående av titelskylt samt klipp ur kortfilmer samtidigt som det vanliga Kalle Anka-introt spelas.

Introduktion med Kalle Anka på läkarbesök (kanske nyanimerat?). Pålagd speaker med Hans Lindgren, men både läkaren och Kalle Anka är på engelska utan text.

Presentation om hur Kalle Anka kom till, genom en scen med animatörer i Walt Disneys studior tillsammans med enkelt tecknade partier (som rörliga ritblock). Animatörerna är dubbade, medan Kalle Anka är på engelska utan text.

[...]

Nedklippta versioner av eller lite längre utdrag ur (tillsammans med pålagd speaker för att få en sammanhängande berättelse):
Donald's Better Self
Fire Chief
The Riveter
Magician Mickey
Don Donald
The Autograph Hound
Donald's Cousin Gus
Donald's Nephews
Good Scouts
The Hockey Champ
Soup's On ("Vilken soppa")
The New Neighbor ("Den nye grannen")
Inferior Decorator
Out on a Limb
Mycket snabba klipp ur dussintalet kortfilmer tillsammans med speakerröst, plus en kort nyanimerad sekvens där Kalle kör bil och lyssnar på radioreportage om honom själv (?)
Old Sequoia (telefonrösten dubbad, resten på engelska)
Chip 'n Dale
Kort inslag med Kalle Anka, som får telefonsamtal av Walt Disney (Walt Disneys röst dubbad, Kalle på engelska)
Donald's Dream Voice ("Kalle Ankas drömröst")

Korta utdrag ur Tre Caballeros på engelska med pålagd speakerröst
"Idag står Kalle på toppen av sin karriär. Han har varit med i 5 långfilmer, över 150 korta tecknade filmer och just nu filmar han i en ny produktion som heter 'Christoffer Musse'" ???

Musikvideo med "Macho Duck" från skivan "Mickey Mouse Disco" med bilder från Mr. Duck Steps Out
Avslutande speakerröst

Musikvideo med "Happy Birthday - It's Donald's Birthday", med korta klipp från mängder av tecknade kortfilmer, Musse Piggs julsaga, Saludos Amigos och Tre Caballeros. Kombinerat med nyanimerad sekvens där mängder av Disney-figurer (Långben, Musse Pigg, Mimmi Pigg, Pluto, Klarabella, Snövit, Peter Pan, Kapten Krok, John (från Peter Pan) Tre små grisar, Stora Stygga Vargen, Snövit, Ichabod Crane, herr Padda, björnen Humphrey och andra björnar, Skogvaktaren, Lady, Lufsen, deras valpar, figurer från Sången om Södern och Knattarna) ställer sig bredvid Kalle Anka sittandes i en soffa.

Därefter slutar filmen abrupt utan vare sig eftertexter eller "The End"-skylt, utan bara en skylt med svenska dubbcredits i 8 sekunder.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 september 2025 kl. 08:49:01Den engelska titeln ska enligt uppgift vara Donald Duck's Birthday Party, men jag hittar inga spår av den på nätet - möjligtvis kan det vara så att filmen aldrig släppts i USA utan bara i Europa.

I mina gamla anteckningar, från när jag såg Kalle Ankas födelsedagskalas på biblioteket (via studiekopia från KB) har jag skrivit följande; om det är till någon hjälp för att lista ut ursprunget:

Upplagd som en fejkad dokumentär av hela Kalle Ankas liv och "karriär", från 1934 och fram tills "idag" (1984).

Förtexter bestående av titelskylt samt klipp ur kortfilmer samtidigt som det vanliga Kalle Anka-introt spelas.

Introduktion med Kalle Anka på läkarbesök (kanske nyanimerat?). Pålagd speaker med Hans Lindgren, men både läkaren och Kalle Anka är på engelska utan text.

Presentation om hur Kalle Anka kom till, genom en scen med animatörer i Walt Disneys studior tillsammans med enkelt tecknade partier (som rörliga ritblock). Animatörerna är dubbade, medan Kalle Anka är på engelska utan text.

[...]

Nedklippta versioner av eller lite längre utdrag ur (tillsammans med pålagd speaker för att få en sammanhängande berättelse):
Donald's Better Self
Fire Chief
The Riveter
Magician Mickey
Don Donald
The Autograph Hound
Donald's Cousin Gus
Donald's Nephews
Good Scouts
The Hockey Champ
Soup's On ("Vilken soppa")
The New Neighbor ("Den nye grannen")
Inferior Decorator
Out on a Limb
Mycket snabba klipp ur dussintalet kortfilmer tillsammans med speakerröst, plus en kort nyanimerad sekvens där Kalle kör bil och lyssnar på radioreportage om honom själv (?)
Old Sequoia (telefonrösten dubbad, resten på engelska)
Chip 'n Dale
Kort inslag med Kalle Anka, som får telefonsamtal av Walt Disney (Walt Disneys röst dubbad, Kalle på engelska)
Donald's Dream Voice ("Kalle Ankas drömröst")

Korta utdrag ur Tre Caballeros på engelska med pålagd speakerröst
"Idag står Kalle på toppen av sin karriär. Han har varit med i 5 långfilmer, över 150 korta tecknade filmer och just nu filmar han i en ny produktion som heter 'Christoffer Musse'" ???

Musikvideo med "Macho Duck" från skivan "Mickey Mouse Disco" med bilder från Mr. Duck Steps Out
Avslutande speakerröst

Musikvideo med "Happy Birthday - It's Donald's Birthday", med korta klipp från mängder av tecknade kortfilmer, Musse Piggs julsaga, Saludos Amigos och Tre Caballeros. Kombinerat med nyanimerad sekvens där mängder av Disney-figurer (Långben, Musse Pigg, Mimmi Pigg, Pluto, Klarabella, Snövit, Peter Pan, Kapten Krok, John (från Peter Pan) Tre små grisar, Stora Stygga Vargen, Snövit, Ichabod Crane, herr Padda, björnen Humphrey och andra björnar, Skogvaktaren, Lady, Lufsen, deras valpar, figurer från Sången om Södern och Knattarna) ställer sig bredvid Kalle Anka sittandes i en soffa.

Därefter slutar filmen abrupt utan vare sig eftertexter eller "The End"-skylt, utan bara en skylt med svenska dubbcredits i 8 sekunder.
Ja men om Josefine skickar filmen i det formatet den är idag kan jag klippa ihop med referens i högre kvalite. Och va bra att du gjort en del av förjobbet och skrivit ner så mycket. Det hjälper.

Beck

Hej!

Här finns två kortfilmer med Scooby Doo - från Super8 - med svenskt tal!
https://archive.org/details/tivolimysteriet-och-teatermysteriet-super-8

Men vilka är rösterna? 

Oskar

Citat från: Beck skrivet 20 september 2025 kl. 17:12:54Hej!

Här finns två kortfilmer med Scooby Doo - från Super8 - med svenskt tal!
https://archive.org/details/tivolimysteriet-och-teatermysteriet-super-8

Men vilka är rösterna?
jag tror att doreen Denning och Lasse Swärd och andra regissörer för dubbning på 1970 talet är kandidat. säkert inspelade hos Europa Studio och  Barrefelt Produktion eller andra Studio.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Goliat skrivet 14 september 2025 kl. 08:54:02Ja men om Josefine skickar filmen i det formatet den är idag kan jag klippa ihop med referens i högre kvalite. Och va bra att du gjort en del av förjobbet och skrivit ner så mycket. Det hjälper.
Det ska jag ordna så fort som möjligt. :)