Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Nya avsnitt av em del täckande serier kom på Disney plus i veckan

Om jag berättar vilka serier,  orkar du uppdatera listorna Daniel Hofverberg ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2024 kl. 17:23:53räcker detta för att du ska tro ?
Jag har aldrig sagt att jag inte trodde på det - i och med dubbcreditsen på Disney+ råder det ingen tvekan om det; bara att jag inte visste med säkerhet innan dess...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2024 kl. 15:23:47Och du som känner igen Anders i alla roller han gjort utom Musse Pigg...
Hade jag lyssnat nu hade jag förmodligen känt igen Anders Öjebo, men det var trots allt 12 år sedan jag senast såg filmen (vid 3D-versionen på bio); så jag har inte alla röster i färskt minne...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 20:59:44Jag har aldrig sagt att jag inte trodde på det - i och med dubbcreditsen på Disney+ råder det ingen tvekan om det; bara att jag inte visste med säkerhet innan dess...
Hade jag lyssnat nu hade jag förmodligen känt igen Anders Öjebo, men det var trots allt 12 år sedan jag senast såg filmen (vid 3D-versionenpå bio); så jag har inte alla röster i färskt minne...
Han passar väldigt bra rollen  :D❤️

gstone

Nya avsnitt av em del täckande serier kom på Disney plus i veckan 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2024 kl. 23:17:05Nya avsnitt av em del täckande serier kom på Disney plus i veckan

Absolut. Jag brukar försöka uppdatera creditlistor vid nya säsonger, men då det är svårt att få någon överblick över när det kommer nya avsnitt och säsonger händer det tyvärr att det blir avglömt. Det är ju tyvärr inte som förr i tiden med linjär TV, då TV-kanalerna tydligt gjorde reklam så fort det kom en ny säsong av en serie...

Exempelvis håller jag nu på att uppdatera creditlistan för Chip och Potatis på Netflix, där jag helt missat att det kommit hela två nya säsonger sedan jag skrev listan.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 00:15:47Absolut. Jag brukar försöka uppdatera creditlistor vid nya säsonger, men då det är svårt att få någon överblick över när det kommer nya avsnitt och säsonger händer det tyvärr att det blir avglömt. Det är ju tyvärr inte som förr i tiden med linjär TV, då TV-kanalerna tydligt gjorde reklam så fort det kom en ny säsong av en serie...

Exempelvis håller jag nu på att uppdatera creditlistan för Chip och Potatis på Netflix, där jag helt missat att det kommit hela två nya säsonger sedan jag skrev listan.
Serierna med ny avsnitt är Kiff, Moon Girl och Devil Dinosaur och Unga Jedi på äventyr 

Nya avsnitt för Moon girl and Devil Dinosaur är säsong 2, avsnitt 1-8
nya avsnitt för Kiff är säsong 1, avsnitt 11-16
nya avsnitt för Star Wars Unga Jedi på äventyr är säsong 2 på 11 avsnitt 

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 15:14:02Kanske någon av DVD-utgåvorna saknar det namnet då...? Annars har jag svårt att se hur både jag och Disneyania båda två har råkat hoppa över exakt samma rad; det är så osannolikt att det knappt ens finns på kartan...
Förklaringen kan vara att antingen har vi på Disneyania skrivit av Dubbningshemsidan, eller tvärtom. Jag noterar även att ordningen på rösterna är samma på båda ställena, och jag kan inte hitta något annat ställe där de står i exakt samma ordning.

Om det är Disneyania som har hämtat uppgifterna från Dubbningshemsidan är det förmodligen Johan som har gjort det innan jag senare uppdaterade sidan. Om och när jag lånar röstlistor från andra ställen brukar jag redovisa det under Källor.

Jag har i vilket fall som helst uppdaterat listan på Disneyania nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 augusti 2024 kl. 12:19:30Förklaringen kan vara att antingen har vi på Disneyania skrivit av Dubbningshemsidan, eller tvärtom. Jag noterar även att ordningen på rösterna är samma på båda ställena, och jag kan inte hitta något annat ställe där de står i exakt samma ordning.

Om det är Disneyania som har hämtat uppgifterna från Dubbningshemsidan är det förmodligen Johan som har gjort det innan jag senare uppdaterade sidan. Om och när jag lånar röstlistor från andra ställen brukar jag redovisa det under Källor.

Jag har i vilket fall som helst uppdaterat listan på Disneyania nu.
Jag kan inte heller hitta något annat ställe med rösterna i samma ordning, även om jag i och för sig inte har kollat hur DVD-utgåvans dubbcredits ser ut. Jag kan förstås minnas fel, men jag tror inte att jag har skrivit av Disneyania, då jag har ett tydligt minne av att ha skrivit av någon VHS- eller DVD-utgåva. Det har hänt ibland att jag skrivit av Disneyania om det gällt någon film eller serie som jag inte haft tillgång till, men då jag vet att jag har Lejonkungen både på VHS, DVD och Blu-Ray så borde jag inte ha haft någon anledning att göra det i det här fallet.

Däremot vet jag att jag ibland ändrar ordningen på rollfigurer när jag skriver av dubbcredits, om jag tyckt att ordningen varit ologisk; exempelvis i de fall som huvudrollerna inte står först (vilket exempelvis händer då och då på Netflix). Det kanske kan tyda på att jag skrivit av VHS-utgåvan, då jag ser att Zazu står först på rollistan där - och det känns ju som svårt att hävda att Zazu skulle vara den viktigaste och/eller största rollfiguren...

Nu har jag i alla fall även uppdaterat Dubbningshemsidans lista.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 14:31:55Jag kan inte heller hitta något annat ställe med rösterna i samma ordning, även om jag i och för sig inte har kollat hur DVD-utgåvans dubbcredits ser ut. Jag kan förstås minnas fel, men jag tror inte att jag har skrivit av Disneyania, då jag har ett tydligt minne av att ha skrivit av någon VHS- eller DVD-utgåva. Det har hänt ibland att jag skrivit av Disneyania om det gällt någon film eller serie som jag inte haft tillgång till, men då jag vet att jag har Lejonkungen både på VHS, DVD och Blu-Ray så borde jag inte ha haft någon anledning att göra det i det här fallet.

Däremot vet jag att jag ibland ändrar ordningen på rollfigurer när jag skriver av dubbcredits, om jag tyckt att ordningen varit ologisk; exempelvis i de fall som huvudrollerna inte står först (vilket exempelvis händer då och då på Netflix). Det kanske kan tyda på att jag skrivit av VHS-utgåvan, då jag ser att Zazu står först på rollistan där - och det känns ju som svårt att hävda att Zazu skulle vara den viktigaste och/eller största rollfiguren...

Nu har jag i alla fall även uppdaterat Dubbningshemsidans lista.
Tack ska ni ha båda två.  :)

Tro mig, även jag som ofta är så noggrann med saker har ibland råkat missa och/eller skriva fel saker i hastigheten, vi kan alla göra misstag, ingen är felfri.

fifimcfeef

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 00:15:47Absolut. Jag brukar försöka uppdatera creditlistor vid nya säsonger, men då det är svårt att få någon överblick över när det kommer nya avsnitt och säsonger händer det tyvärr att det blir avglömt. Det är ju tyvärr inte som förr i tiden med linjär TV, då TV-kanalerna tydligt gjorde reklam så fort det kom en ny säsong av en serie...

Det var jag som la upp uppdateringen.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14691.msg134045#msg134045

Daniel Hofverberg

Citat från: fifimcfeef skrivet 30 augusti 2024 kl. 19:14:53Det var jag som la upp uppdateringen.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14691.msg134045#msg134045
Jag har faktiskt inte sett ditt inlägg, utan har gått igenom ett antal avsnitt manuellt och sammanställt de senaste dagarna. Jag ser dock att du har med ett par rollfigurer som jag har missat (gissningsvis då jag inte gått igenom alla avsnitt i alla säsonger), så jag lägger till dem också. :)

Men hade jag vetat om att du hade gjort det, så hade jag sparat in ett par timmars arbete - men det kommer så många inlägg här, så en tråd från 2022 har nog helt försvunnit i mängden för mig; då jag inte förrän häromdagen upptäckte att det fanns fler än två säsonger... :(

willdubguru

gstone

Man du utöka rollistan till Hamster & Greta med dom nya avsnitten som just kom till Disney Plus ?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2023 kl. 08:38:32När det gäller credits från Eurotroll har det historiskt sett ofta varit så att de skickat ut rollista för ett specifikt avsnitt, som förhoppningsvis är någorlunda representativt för hela serien, istället för en översikt över hela serien. Då blir det tyvärr så här; att om mer än en skådespelare spelat en roll så blir det bara en av dem som kommer med. :(

Jag ska åtgärda det. Har ni någon information om hur uppdelningen såg ut mellan Joakim Jennefors och Linus Wahlgren? Var det i olika säsonger/dubbningsomgångar, eller hur såg det ut?

(Den nya receptionisten på Eurotroll, Emmy Parnevik, brukar dock istället be mig att skicka in en lista på alla rollfigurer jag vill veta och så letar hon fram dem - förutom att det kräver lite kunskap från min sida om serierna ifråga, så är det ju bättre då hon kommer upptäcka om mer än en skådespelare har alternerat för en roll; plus att jag kan få med även rollfigurer som inte råkar ha medverkat i det specifika avsnittet de skickat credits för.)

Du får gärna avvakta med att uppdatera innan, jag har lyckats komma underfund med alla SVT-avsnitten och respektive dubbning.

gstone

När kommer det en ny uppdatering på Dubbningshemsidan ? ???