Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Har du försökt fråga Peter Sjöquist om han varit regissör av tilläggsdubben av Bernard och Bianca?

Vore bra om Bernard och Bianca kunde uppdateras med uppgifterna från tilläggsdubben.....

Jag gissar på att rimliga regissörer för tilläggsdubben är Peter Sjöquist, Mikael Roupé, Sharon Dyall, Daniel Sjöberg, eller Joakim Jennefors.....
(Dessa är de namn jag kommer på ontop of my head, som regisserat Disney produktioner hos Sun Studio).

Om du kan få tag på regissör och om uppgifterna inte är sekretessbelagda så kan du nog få fram mycket om tilläggsdubben.

@Daniel Hofverberg 

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 oktober 2024 kl. 15:27:56Har du försökt fråga Peter Sjöquist om han varit regissör av tilläggsdubben av Bernard och Bianca?

Vore bra om Bernard och Bianca kunde uppdateras med uppgifterna från tilläggsdubben.....

Jag gissar på att rimliga regissörer för tilläggsdubben är Peter Sjöquist, Mikael Roupé, Sharon Dyall, Daniel Sjöberg, eller Joakim Jennefors.....
(Dessa är de namn jag kommer på ontop of my head, som regisserat Disney produktioner hos Sun Studio).

Om du kan få tag på regissör och om uppgifterna inte är sekretessbelagda så kan du nog få fram mycket om tilläggsdubben.

@Daniel Hofverberg
Vet vi överhuvudtaget att det fanns någon regissör? Jag menar det här är ju trots allt bara några repliker så regisserande tekniker är kanske mer troligt.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:20:18Vet vi att överhuvudtaget fanns någon regissör? Jag menar det här är ju trots allt bara några repliker så regisserande tekniker är kanske mer troligt.
Ahh då är det ganska så hopplöst🤔.

Trodde Peter eventuellt kunde ha varit inblandad då @Oscar Isaksson eller någon annan nämnde att han trodde Peter medverkat bakom kulisserna i tilläggsdubben i en annan tråd.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:26:32Ahh då är det ganska så hopplöst🤔.

Trodde Peter eventuellt kunde ha varit inblandad då @Oscar Isaksson eller någon annan nämnde att han trodde Peter medverkat bakom kulisserna i tilläggsdubben i en annan tråd.
Har tänkt att försöka fråga Peter några andra saker under morgondagen så var därför jag frågade.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:28:12Har tänkt att försöka fråga Peter några andra saker under morgondagen så var därför jag frågade.
Det var mest spekulationer från min sida så det är mycket möjligt att Peter faktiskt var regissör det är ju trots allt en Disneyklassiker så kanske la man ner lite extra arbete på tilläggsdubbningen ändå.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:20:18Vet vi överhuvudtaget att det fanns någon regissör? Jag menar det här är ju trots allt bara några repliker så regisserande tekniker är kanske mer troligt.
Jag tror också att regisserande tekniker är mer sannolikt, när det bara rör sig om en handfull repliker i en i övrigt färdigdubbad film - sådana produktioner vill man förmodligen inte kosta på mer pengar än nödvändigt. Om nu inte tilläggsdubbningen gjordes samtidigt som någon annan Disney-dubbning, så att de passade på att låta samma regissör även sköta Bernard och Bianca; vill säga. På rak arm kommer jag dock inte ihåg någon annan Disney-dubbning som gjordes hos Sun Studio 2002, då det ju var vanligast med KM Studio på den tiden.

Peter kan ju dock veta något hursomhelst, om man betänker att hans dotter var så ung när dubbningen gjordes så att han sannolikt behövde vara med henne i studion vid dubbningstillfället; eller allra minst följa henne dit. Vore det en helt vanlig privatperson som skjutsar sin dotter till en studio skulle hen väl knappast bry sig om vem regissören och/eller teknikern är, men för någon så erfaren och insatt i branschen som Peter Sjöquist är det väl troligt att han pratade med personalen på plats där. Men om han sen kommer ihåg något efter så många år är väl en helt annan femma...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:40:44Jag tror också att regisserande tekniker är mer sannolikt, när det bara rör sig om en handfull repliker i en i övrigt färdigdubbad film - sådana produktioner vill man förmodligen inte kosta på mer pengar än nödvändigt. Om nu inte tilläggsdubbningen gjordes samtidigt som någon annan Disney-dubbning, så att de passade på att låta samma regissör även sköta Bernard och Bianca; vill säga. På rak arm kommer jag dock inte ihåg någon annan Disney-dubbning som gjordes hos Sun Studio 2002, då det ju var vanligast med KM Studio på den tiden.

Peter kan ju dock veta något hursomhelst, om man betänker att hans dotter var så ung när dubbningen gjordes så att han sannolikt behövde vara med henne i studion vid dubbningstillfället; eller allra minst följa henne dit. Vore det en helt vanlig privatperson som skjutsar sin dotter till en studio skulle hen väl knappast bry sig om vem regissören och/eller teknikern är, men för någon så erfaren och insatt i branschen som Peter Sjöquist är det väl troligt att han pratade med personalen på plats där. Men om han sen kommer ihåg något efter så många år är väl en helt annan femma...
@Peter Sjöquist är medlem på forumet så han kanske svarar när jag gör en ping om vi har tur🙂.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:40:44Jag tror också att regisserande tekniker är mer sannolikt, när det bara rör sig om en handfull repliker i en i övrigt färdigdubbad film - sådana produktioner vill man förmodligen inte kosta på mer pengar än nödvändigt. Om nu inte tilläggsdubbningen gjordes samtidigt som någon annan Disney-dubbning, så att de passade på att låta samma regissör även sköta Bernard och Bianca; vill säga. På rak arm kommer jag dock inte ihåg någon annan Disney-dubbning som gjordes hos Sun Studio 2002, då det ju var vanligast med KM Studio på den tiden.

Låter logiskt.

Vore bra om Peter eventuellt har uppgifter om tilläggsdubben.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:55:35Låter logiskt.

Vore bra om Peter eventuellt har uppgifter om tilläggsdubben.
Ja, jag tror att jag har kvar Peters e-postadress (om den nu fortfarande funkar), så jag kan prova att maila honom annars. :)
(Chansen att han ska logga in här, när han senast var inloggad 2017, är väl kanske inte jättestor...)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:57:37Ja, jag tror att jag har kvar Peters e-postadress (om den nu fortfarande funkar), så jag kan prova att maila honom annars. :)
(Chansen att han ska logga in här, när han senast var inloggad 2017, är väl kanske inte jättestor...)
https://www.sjoquist.se/sv/kontakt/
Det finns ett kontakt formulär på Peters hemsida.
Jag ska testa skicka ett dm där.

Peter S.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2024 kl. 21:57:37Ja, jag tror att jag har kvar Peters e-postadress (om den nu fortfarande funkar), så jag kan prova att maila honom annars. :)
Hej Daniel,
Nog har jag väl varit här sen 2017 😊 Om man kan logga in har jag missat det.

Jag minns faktiskt inte om jag gjorde tilläggsdubben. När gjordes den?

Gjordes den före 2004 är det troligt att Sharon Dyall, Mikael Roupé eller Kristian Ståhlgren regisserade.

Från 2005 till 2011 är det mycket möjligt att jag gjort den. Kan också ha varit Maria Rydberg, Charlotte Ardai eller Joakim Jennefors. Från 2012 kan det ha varit någon av oss eller Daniel Sjöberg.

Det är tyvärr allt jag har att komma med.

Ha det gott,
Peter

Peter Sjöquist

Daniel Hofverberg

Citat från: Peter S. skrivet 30 oktober 2024 kl. 00:48:08Jag minns faktiskt inte om jag gjorde tilläggsdubben. När gjordes den?

Gjordes den före 2004 är det troligt att Sharon Dyall, Mikael Roupé eller Kristian Ståhlgren regisserade.

Från 2005 till 2011 är det mycket möjligt att jag gjort den. Kan också ha varit Maria Rydberg, Charlotte Ardai eller Joakim Jennefors. Från 2012 kan det ha varit någon av oss eller Daniel Sjöberg.

Ha det gott,
Peter
Tilläggsdubben bör ha gjorts 2002, då den första DVD-utgåvan släpptes i november 2002. Det enda vi vet med säkerhet är att Norea Sjöquist spelade Penny i de nydubbade scenerna (som i resten av filmen spelades av Pernilla Glaser), och att dubben ska ha gjorts hos Sun Studio. Övriga röster i tilläggsdubben är lite oklart, och regissör, tekniker och översättare vet vi ingenting om.

Bernard och Bianca återfick nämligen sin fulla längd i samband med DVD-utgåvan 2002, efter att i Sverige alltid tidigare varit nedklippt i mer eller mindre hög grad, varför scener som inte dubbats tidigare fick tilläggsdubbas då - en dubbning som tyvärr aldrig crediterats någonting om någonstans. Av förståeliga skäl gick det ju inte att få samma röster 2002 som när resten av filmen dubbades 1978...

Norea kan väl inte ha varit särskilt gammal då, därav att vi tänkte att du kan tänkas veta något...?

Citat från: Peter Sjöquist skrivet 30 oktober 2024 kl. 00:49:51Nu såg jag var man loggar in 🙏💫
Borde inte vara särskilt svårt att lista ut... ;)

DingoPictures2005

Citat från: Peter S. skrivet 30 oktober 2024 kl. 00:48:08Hej Daniel,
Nog har jag väl varit här sen 2017 😊 Om man kan logga in har jag missat det.

Jag minns faktiskt inte om jag gjorde tilläggsdubben. När gjordes den?

Ha det gott,
Peter
Mikael Roupé svarade nyss och han regisserade inte tilläggsdubben.

Kristian Ståhlgren och Sharon Dyall är nu kvar att fråga då🙂.

@Daniel Hofverberg 
Om du har någon kontakt med Sharon så kan du kanske fråga henne?
Sharon är relativt känd så jag tror att hon kan bli svår att få tag på tyvärr.

Kritistan Ståhlgren ska jag försöka höra av mig till dock.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 oktober 2024 kl. 20:34:22Mikael Roupé svarade nyss och han regisserade inte tilläggsdubben.

Kristian Ståhlgren och Sharon Dyall är nu kvar att fråga då🙂.

@Daniel Hofverberg
Om du har någon kontakt med Sharon så kan du kanske fråga henne?
Sharon är relativt känd så jag tror att hon kan bli svår att få tag på tyvärr.

Kritistan Ståhlgren ska jag försöka höra av mig till dock.
Dock vet jag inte hur känd Sharon är idag utanför dubbvärlden, hon var väl relativt känd på 1980-talet i och med Varuhuset där hon slog igenom samt på 1990-talet när hon var sångartist, dessutom har hon dubbat massor genom åren, med start i originaldubbningen av Oliver och Gänget 1989 sedan började hon igen 1996 i Ringaren i Notre Dame och har dubbat massor ända sedan dess.

Som parentes så är hon troligtvis rösten till Bianca i tilläggsdubbningen.