Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Så original hade klara och fina färger när den sändes på TV?

Hur är detta då möjligt att den kan har bleks så kaftigt gul efter tid?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 09:19:22Så original hade klara och fina färger när den sändes på TV?

Hur är detta då möjligt att den kan har bleks så kaftigt gul efter tid?
SVT har tidigare varit dåliga på att arkivera sitt material med överspelad band och liknande. De VHS och Beta kopiorna som finns har inte bevarats korrekt heller så de vittrar sönder.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 februari 2024 kl. 09:26:00SVT har tidigare varit dåliga på att arkivera sitt material med överspelad band och liknande. De VHS och Beta kopiorna som finns har inte bevarats korrekt heller så de vittrar sönder.
Så äldre VHS-utgåvor man köper i butik eller VHS som SVT lagrar i sina lokaler kommer på tid att vittra sönder och vara obrukbara?

Då får man nog tänka sig för så man digitaliserar sina egna VHS. 

Någon som vet varför det vittrar sönder banden på VHS? Bakterier eller dålig luft (fukt)?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 09:43:13Så äldre VHS-utgåvor man köper i butik eller VHS som SVT lagrar i sina lokaler kommer på tid att vittra sönder och vara obrukbara?

Då får man nog tänka sig för så man digitaliserar sina egna VHS.

Någon som vet varför det vittrar sönder banden på VHS? Bakterier eller dålig luft (fukt)?
Alla VHS utgåvor förfaller med åren men om de förvaras fel som i SVT:s arkiv händer det mycket snabbare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 februari 2024 kl. 10:15:56Alla VHS utgåvor förfaller med åren men om de förvaras fel som i SVT:s arkiv händer det mycket snabbare.
Sen gör det ju heller knappast saken bättre att sådana här äldre julkalendrar spelades in på 16 mm-film, för att sedan föras över till band - då kan ju lätt kvaliteten försämras ytterligare, så att det är svårt att avgöra vad som är vad.

De fåtal avsnitt av Regnbågslandet som tidigare funnits på SVT Play/Öppet Arkiv gissar jag kanske fanns bevarade på 16 mm, istället för bara som bandkopior...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2024 kl. 10:52:17De fåtal avsnitt av Regnbågslandet som tidigare funnits på SVT Play/Öppet Arkiv gissar jag kanske fanns bevarade på 16 mm, istället för bara som bandkopior...?
Om man tittar på Ovanliga dubbningars skärmbild ser det avsnittet som tidigare funnits på Öppet Arkiv ut att komma från en filmkälla och inte video.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 februari 2024 kl. 10:57:55Om man tittar på Ovanliga dubbningars skärmbild ser det avsnittet som tidigare funnits på Öppet Arkiv ut att komma från en filmkälla och inte video.
Precis, så jag gissar att de ynka avsnitten (var det 4 stycken eller nåt sånt?) faktiskt funnits bevarade på 16 mm-film, medan alla andra bara funnits kvar bandkopior av. :(
(På bilderna från hennes avsnitt ser man ju typiska "störlinjer" längst ned á la VHS, medan skärmbilden från SVT Play inte har några sådana tecken)

Klantigt av SVT, men det är ju i och för sig bättre ställt än med Trazan Apansson, där säsong 1 (sånär som på ett avsnitt) inte verkar finnas bevarat överhuvudtaget...

Jonas9881

Men vad är skillnaden mellan 16-mm-film och bandkopior?

Söker lite på internet och ser likadant ut.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 11:18:30Men vad är skillnaden mellan 16-mm-film och bandkopior?

Film och video... Film är fysiska bildrutor medans videoband är en analog tvsignal på mangnetband. Videobanden har alltså lägre upplösning som de är fast i. Tillskinad från film som ju går att skanna in i höga upplösningar.

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 februari 2024 kl. 01:31:10Dessvärre har jag inte haft tid att gå igenom Långtradarchaufförens berättelser än. Många av filerna är nämligen inte märkta med avsnittsnummer, varför jag måste försöka gå igenom avsnitten och visuellt och/eller narrativt försöka luska ut vilka avsnitt det motsvarar. Inte helt enkelt, då det inte verkar finnas någon lucköppning bevarad. :(

Jag har nu i dagarna precis fått in den första satsen med Regnbågslandet, men fortfarande återstår ganska många avsnitt. Jag tror att det är sju eller åtta avsnitt jag nu fått in, så en bit på väg även om merparten ännu återstår. :)

Dessvärre är SVTs filer felmärkta på grund av något internt strul i deras databas så det är inte samma avsnitt som det "ska" vara - med andra ord, det som SVT kallat för episod 1 är i själva verket inte episod 1. Även här måste jag alltså titta igenom avsnitten för att lista ut vilka episoder det faktiskt är jag har fått, men det borde gå lättare än med Långtadarchaufförens berättelser då lucköppningen (eller ska man kalla det för luckklistringen?) ser ut att vara intakt i de flesta fall - alltså bör en kunna se vilket nummer på luckan som klistras fast för att kunna se vilka episoder det motsvarar. Dock är jag inte säker på om första luckan har nummer ett eller nummer tjugonio, men det bör väl ändå gå att lista ut vilka episoder som det är.

Som ni sett av skärmdumparna tidigare i tråden kommer merparten av avsnitten att kräva en del restaurering, då färgerna är uppåt väggarna. Där kan jag göra ett inledande försök själv, genom att helt enkelt sänka mängden gul/orange färgton, men kommer troligen behöva hjälp av någon skicklig på bildrestaurering för att få ett riktigt bra resultat. Men där hade väl @Lilla My erbjudit sig att hjälpa till, om jag inte minns alldeles galet?

Genom de fyra avsnitt som Öppet Arkiv haft uppe, dom enda avsnitt som SVT bedömt har "tillräcklig kvalité" för publicering, har vi ju i alla fall referensramar för hur färgerna bör vara. Men förutom att färgerna är lite tokiga är bilden enligt mina otränade ögon sammantaget inte så tokig, så det är absolut sevärt. Så SVTs definition av "tillräcklig kvalité" är tydligen inte samma som min.

Jag kan också passa på att nämna en positiv nyhet - jag har pratat med min väninna, och hon har lovat att leta fram alla avsnitt av Marias barn (1987) inom ett par veckor, precis som utlovat (även om det i rättvisans namn tog lite längre tid än hon ursprungligen hade "lovat"). :)

Det rör sig förstås om sliten VHS-kvalité, så ingen direkt referenskvalité och långt ifrån den kvalité ni brukar kunna förvänta er av mina uppladdningar på Archive.org, men går kanske att restaurera lite grann ändå.
Yeeeeesssss!!!!!!  ;D ;D ;D

- what.

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 11:18:30Men vad är skillnaden mellan 16-mm-film och bandkopior?

Josh förklarar.

https://youtu.be/Rgst2g4UdTw?si=QySWdfYMxBSNUvQM

BBC var ännu värre med det här än SVT (fast det är nog för att BBC hade mycket mer att förvara)
- what.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 15 februari 2024 kl. 11:54:17Josh förklarar.

https://youtu.be/Rgst2g4UdTw?si=QySWdfYMxBSNUvQM

BBC var ännu värre med det här än SVT (fast det är nog för att BBC hade mycket mer att förvara)
Fattar inte engelska, men Steffan förklarade lite.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 12:00:57Fattar inte engelska, men Steffan förklarade lite.
Lite, men jag är ingen expert @Anders M Olsson tror jag är mer kunnig.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 februari 2024 kl. 11:30:31Film och video... Film är fysiska bildrutor medans videoband är en analog tvsignal på mangnetband. Videobanden har alltså lägre upplösning som de är fast i. Tillskinad från film som ju går att skanna in i höga upplösningar.
Denna bild, visar den 16mm-film?

Har för mig att man använder bandet som visas på bilden i en projektor som man sedan spelar upp mot en vägg.

Så detta är fysiska bilrutor? Men ändå har den högre kvalite än videobanden?

Och vadå " som de är fast i" vad är fast?

Jonas9881

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 12:06:54Denna bild, visar den 16mm-film?

Har för mig att man använder bandet som visas på bilden i en projektor som man sedan spelar upp mot en vägg.

Så detta är fysiska bilrutor? Men ändå har den högre kvalite än videobanden?

Och vadå " som de är fast i" vad är fast?
Dessa frågor får väl gå till @Anders M Olsson om han nu har den kunskapen :)