Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 14 februari 2024 kl. 15:50:06Nu är jag väl lite sen ( eller tidig ) med att fråga, men om det är ok...

Hur ser det ut för "Långtradarchafförens Berättelser"? (om du har hunnit kolla igenom avsnitten).

och "Regnbåslandet"? har du fortfarande inte fått måt?  ???

Men ändå, fantastisk med "Broster, Broster" och "Jul på Möllegården"  ;D

Om bara SVT ( och alla andra Film/TV bolag och institutioner ) brydde sig mer om bevaring och tillgänglighet som vi.
Vad menar du med måt?

Hur många avsnitt hade @Ovanliga dubbningar av julkalendern "Långtradarchafförens Berättelser"?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:12:25Vad menar du med måt?

Hur många avsnitt hade @Ovanliga dubbningar av julkalendern "Långtradarchafförens Berättelser"?
Jag tror det står tidigare i den här tråden men @Ovanliga dubbningar har tydligen någon slags kontakt som har fått fram julkalendrarna från svt:s arkiv åt henne.

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:12:25Vad menar du med måt?

Hur många avsnitt hade @Ovanliga dubbningar av julkalendern "Långtradarchafförens Berättelser"?
det ska Nåt.
- what.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2024 kl. 16:21:35Jag tror det står tidigare i den här tråden men @Ovanliga dubbningar har tydligen någon slags kontakt som har fått fram julkalendrarna från svt:s arkiv åt henne.
Jaha. Jag som inte har läst hela tråden förstår inte allt som sägs.

tack för att du förklarar.

Jag har också kontakt och kan få fatt i 99% av alla julkalendrar.

Resterande har jag frågat SVT var dessa har tagit vägen. Exempel är ju 1960-julkalender som inte finns ett enda avsnitt tillgängligt. Bara ett intro, men SVT verkar vara lång väntetid nu förtiden.

Har skickat flera stycken och får väl vänta över 1 vecka iallafall om jag ska få ett svar. Jämfört med förr som var 3 dagar. Som dom nämner i deras auto-svar så står det 1 vecka väntetid

12 dagarsen fråga jag om Rulle på Rullseröd, varför avsnitt 8 saknas men ingen svar än.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 17:09:23Jaha. Jag som inte har läst hela tråden förstår inte allt som sägs.

tack för att du förklarar.

Jag har också kontakt och kan få fatt i 99% av alla julkalendrar.
Har du också en kontakt som är insider på SVT?

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2024 kl. 17:11:07Har du också en kontakt som är insider på SVT?
Det tror jag knappast att hon inte heller har.

Man kan få tag i julkalendrar utan att jobba på SVT.

Men har fått fatt i alla kalendrar som har gått från början till slut och även nordiska kalendrar. 

Så önskar ni något så kan jag se om jag har det lagrat :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 17:13:51Det tror jag knappast att hon inte heller har.

Man kan få tag i julkalendrar utan att jobba på SVT.

Men har fått fatt i alla kalendrar som har gått från början till slut och även nordiska kalendrar.

Så önskar ni något så kan jag se om jag har det lagrat :)
Menar du "Det tror jag knappast att hon har?" För det du skrev är en motsägelsefull mening. @Ovanliga dubbningar har faktiskt någon kontakt på SVT för hon har fått filer från deras arkiv och det är inte vem som helst som kan komma åt dem.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 februari 2024 kl. 17:21:17Menar du "Det tror jag knappast att hon har?" För det du skrev är en motsägelsefull mening. @Ovanliga dubbningar har faktiskt någon kontakt på SVT för hon har fått filer från deras arkiv och det är inte vem som helst som kan komma åt dem.
Kan du nämna namn på dessa filer?

Bör inte SVT vara så säkert så att en insider som ger material till privatpersoner, att det verkligen är möjligt?

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 februari 2024 kl. 17:21:17Menar du "Det tror jag knappast att hon har?" För det du skrev är en motsägelsefull mening.
Jag menade att jag inte har någon insider och då om hon inte har det heller. Då kunda jag skriva så som jag skrev "Det tror jag knappast att hon har heller"

Men vi får väl fråga henne, och höra vad hon har att säga.

MB

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Nu har jag fått svar från mina kontakter, och som det ser ut just nu kan jag få tag i någonstans mellan 23 och 25 avsnitt (av 26) av Regnbågslandet - så sorgligt nog inte alla avsnitt, men i alla fall betydligt fler än de ynka 4 avsnitt som tidigare funnits på SVT Play/Öppet arkiv. :)

Anledningen till tvetydigheten kring antal avsnitt är att SVTs databas inte är helt tydliga alla gånger med vad som avses - exempelvis står det ett par gånger "Bildmaterial saknas", men jag vet inte om det innebär att bilden saknas för hela avsnittet eller bara någon liten del av den (exempelvis lucköppningen).

Avsnitten är enligt uppgift i dåligt skick, så det kommer sannolikt krävas en del restaurering. Serien är tydligen inspelad på 16mm-film, men har senare överförts till 1-tumsband, och de ursprungliga 16 mm-akterna verkar enligt uppgift inte finnas bevarade längre. Vid överföringen till 1-tum har någon tydligen gjort vissa misstag, och satt ihop akterna fel - därför finns det några avsnitt som måste klippas om, där scenerna inte är i rätt ordning (det vill säga början kommer inte först, och så vidare). Det finns också avsnitt där bild och ljud inte är synkroniserade, som också måste justeras rätt.

Majoriteten av avsnitten ska tydligen också ha inbrända tidskoder i bild, och det lär ju dessvärre vara svårt att kunna göra något åt. :(

Märk väl att "dåligt skick" är SVT:s benämning, så jag vet inte vad exakt de läser in i begreppet - jag har inte fått avsnitten än, utan vet bara vad SVT har skrivit för tekniska notiser i deras databas. Det kommer nog att dröja några veckor till innan jag får avsnitten i min hand, och innan dess vet jag alltså inte hur mycket som måste göras - men helt klart lär det krävas en del arbete, och gissningsvis lär det utöver redigering av de felklippta avsnitten krävas en del brusreducering och kanske färgkorrigering.

Men min förhoppning är att kunna publicera nästan hela adventskalendern, vad som nu finns bevarat, innan den 1 december nästa år. :)
Jag såg just ditt inlägg från en och en halv månad sedan. Gäller ditt erbjudande fortfarande? I så fall kan du få chansen snart - visserligen inte för SVT, men väl för mig och för publicering på Archive.org. Om kvaliteten är så risig som det låter som, så misstänker jag att jag lär behöva hjälp för att få till adventskalendern i acceptabelt skick, och mina restaureringskunskaper är dessvärre något begränsade.

Vilka andra svenska adventskalendrar/julkalendrar finns det som inte släppts på DVD och som i dagsläget inte finns på SVT Play? Jag kan gärna höra mig för om dessa också går att ordna fram när jag ändå håller på. :)
Här pratar hon om svt:s arkiv och att det inte har funnits tillgängligt på öppet arkiv så hon måste ha en kontakt på insidan

Jonas9881

Citat från: MB skrivet 14 februari 2024 kl. 17:37:23Här pratar hon om svt:s arkiv och att det inte har funnits tillgängligt på öppet arkiv så hon måste ha en kontakt på insidan
Hmm. Du har nog rätt i det. Konstigt att det går att ha en insider inom SVT. 

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet 14 februari 2024 kl. 15:50:06Nu är jag väl lite sen ( eller tidig ) med att fråga, men om det är ok...

Hur ser det ut för "Långtradarchafförens Berättelser"? (om du har hunnit kolla igenom avsnitten).

och "Regnbåslandet"? har du fortfarande inte fått nåt?  ???

Men ändå, fantastisk med "Broster, Broster" och "Jul på Möllegården"  ;D

Om bara SVT ( och alla andra Film/TV bolag och institutioner ) brydde sig mer om bevaring och tillgänglighet som vi.
Dessvärre har jag inte haft tid att gå igenom Långtradarchaufförens berättelser än. Många av filerna är nämligen inte märkta med avsnittsnummer, varför jag måste försöka gå igenom avsnitten och visuellt och/eller narrativt försöka luska ut vilka avsnitt det motsvarar. Inte helt enkelt, då det inte verkar finnas någon lucköppning bevarad. :(

Jag har nu i dagarna precis fått in den första satsen med Regnbågslandet, men fortfarande återstår ganska många avsnitt. Jag tror att det är sju eller åtta avsnitt jag nu fått in, så en bit på väg även om merparten ännu återstår. :)

Dessvärre är SVTs filer felmärkta på grund av något internt strul i deras databas så det är inte samma avsnitt som det "ska" vara - med andra ord, det som SVT kallat för episod 1 är i själva verket inte episod 1. Även här måste jag alltså titta igenom avsnitten för att lista ut vilka episoder det faktiskt är jag har fått, men det borde gå lättare än med Långtadarchaufförens berättelser då lucköppningen (eller ska man kalla det för luckklistringen?) ser ut att vara intakt i de flesta fall - alltså bör en kunna se vilket nummer på luckan som klistras fast för att kunna se vilka episoder det motsvarar. Dock är jag inte säker på om första luckan har nummer ett eller nummer tjugonio, men det bör väl ändå gå att lista ut vilka episoder som det är.

Som ni sett av skärmdumparna tidigare i tråden kommer merparten av avsnitten att kräva en del restaurering, då färgerna är uppåt väggarna. Där kan jag göra ett inledande försök själv, genom att helt enkelt sänka mängden gul/orange färgton, men kommer troligen behöva hjälp av någon skicklig på bildrestaurering för att få ett riktigt bra resultat. Men där hade väl @Lilla My erbjudit sig att hjälpa till, om jag inte minns alldeles galet?

Genom de fyra avsnitt som Öppet Arkiv haft uppe, dom enda avsnitt som SVT bedömt har "tillräcklig kvalité" för publicering, har vi ju i alla fall referensramar för hur färgerna bör vara. Men förutom att färgerna är lite tokiga är bilden enligt mina otränade ögon sammantaget inte så tokig, så det är absolut sevärt. Så SVTs definition av "tillräcklig kvalité" är tydligen inte samma som min.

Jag kan också passa på att nämna en positiv nyhet - jag har pratat med min väninna, och hon har lovat att leta fram alla avsnitt av Marias barn (1987) inom ett par veckor, precis som utlovat (även om det i rättvisans namn tog lite längre tid än hon ursprungligen hade "lovat"). :)

Det rör sig förstås om sliten VHS-kvalité, så ingen direkt referenskvalité och långt ifrån den kvalité ni brukar kunna förvänta er av mina uppladdningar på Archive.org, men går kanske att restaurera lite grann ändå.

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 18:10:37Hmm. Du har nog rätt i det. Konstigt att det går att ha en insider inom SVT.
Sveriges Television har ju faktiskt 2100 anställda, så det är väl inte så svårköpt att merparten av dessa sannolikt har släkt, vänner och bekanta? Jag tror inte att SVT bara anställer munkar och nunnor som bor i kloster helt isolerade från omvärlden! ;)

Men det här är som tidigare nämnts bara en bekant till en bekant, så jag har inte själv pratat med honom eller henne, så mina möjligheter att få definitiva besked om eventuella framsteg är därmed något begränsade. Därför har jag heller inte velat pressa min kontakt, trots att allt tagit betydligt längre tid än de ursprungliga beskeden jag fått. :)

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 februari 2024 kl. 01:31:10Som ni sett av skärmdumparna tidigare i tråden kommer merparten av avsnitten att kräva en del restaurering, då färgerna är uppåt väggarna. Där kan jag göra ett inledande försök själv, genom att helt enkelt sänka mängden gul/orange färgton, men kommer troligen behöva hjälp av någon skicklig på bildrestaurering för att få ett riktigt bra resultat. Men där hade väl @Lilla My erbjudit sig att hjälpa till, om jag inte minns alldeles galet?
Var finns skärmdumparna?

Vet ju inte var jag ska leta, vilken sida av detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 15 februari 2024 kl. 01:31:10Som ni sett av skärmdumparna tidigare i tråden kommer merparten av avsnitten att kräva en del restaurering, då färgerna är uppåt väggarna. Där kan jag göra ett inledande försök själv, genom att helt enkelt sänka mängden gul/orange färgton, men kommer troligen behöva hjälp av någon skicklig på bildrestaurering för att få ett riktigt bra resultat. Men där hade väl @Lilla My erbjudit sig att hjälpa till, om jag inte minns alldeles galet?
Skulle du kunna lägga ut avsnitten ändå på Archive för jag vill se hur det ser ut utan restauering. Man tycker ju olika gällande hur en bild ska se ut, och det vore väl bra om denna också finns i först originalkvalite och sedan en restauerad kvalite, så man får välja vilken av dom man vill se?

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 februari 2024 kl. 08:36:02Var finns skärmdumparna?

Vet ju inte var jag ska leta, vilken sida av detta ämne.
Josefin har postat ett par skärmbilder på sida 9 och 10 i den här tråden:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15196.msg150613#msg150613
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15196.msg150724#msg150724

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  1 februari 2023 kl. 15:19:23En liten teaser inför nästa jul: Jag har inte fått något än, och utan min "riktiga" dator kan jag heller inte göra något med det, men däremot har jag fått några skärmdumpar från Regnbågslandet:

Så här ser tydligen titelbilden ut i avsnitt 1 av Regnbågslandet (1970-11-29):
vlcsnap-2023-01-31-15h08m29s892.jpg

Som referens ser samma bildruta ut så här i avsnitt 15 (1970-12-13), som SVT lagt upp på Öppet arkiv (och som vi bör kunna lita på överensstämmer med hur det såg ut 1970):
vlcsnap-2023-01-31-15h09m46s660.jpg

Som ni kan se är färgerna helt åt skogen, och det verkar som att bilden har gulblekts kraftigt av tidens tand. Men det går kanske att korrigera, åtminstone lite grann?

Sen är ju bilden aningen beskuren/inzoomad, vilket förstås inte går att göra något åt - men det är väl ingen dealbreaker då det mesta ju finns med.

Men förutom det tycker jag faktiskt inte att kvalitén är så tokig, så jag blev positivt överraskad. Det beror förstås på vilka förväntningar en har, men jag tycker personligen inte att det här är på långa vägar tillräckligt illa för att motivera SVT:s beslut att hoppa över så många avsnitt på Öppet arkiv. Eller vad tycker ni?
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  3 februari 2023 kl. 14:38:01Här kommer ytterligare en skärmdump från samma avsnitt, del 1:
vlcsnap-2023-02-02-15h49m55s611.jpg

Ungefär samma bild i ett avsnitt som lagts upp på Öppet arkiv:
vlcsnap-2023-02-02-16h05m12s965.jpg

Det ser alltså ut som samma färgåtergivning, men det borde väl åtminstone delvis kunna korrigeras - jag inbillar mig att det om inte annat bör gå att minska ner gul/orange färg, så borde det bli lite närmare orginalet i alla fall?