Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 11:35:47Förutom de Skokaka lade till förut så kommer jag även på Konrad Katt i Magnus och Myggan.

Sen angående snälla katter, nästan alla i Pelle Svanslös är ju sådana. (utom Måns och Bill & Bull)

Vincent i På Andra Sidan Häcken är också en elak Björn.

Möss: även Fröken Åkermus i Tummelisa är en "elak" typ.

Hemske Jack i ett avsnitt av Nalle Puh är ju en hästtjuv, så han är en skurk, även om han senare blir snäll för att han alltid velat vara sheriff.

Pingvinen i Wallace och Gromit Fel Brallor är ju en riktig brottsling.
Tänkte också på en del jag skulle tilläga i hela fall, men du kom ju på några. Jag tänkte också på den där pingvinen och jag glömde Konrad Katt, jag tänkte faktiskt ta upp dom men du kom ju på dom. Plus tänkte jag på Hemska Jack också hos "elaka hästar" såklart.

MOA

Protagonisterna i Catscratch
Myggan Keeto

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 20:27:25Det har du baskemej rätt i, förutom att Sorken inte alls är en mullvad, han är dock inte en sork heller, utan en kindpåsråtta (därav det engelska namnet Gopher), men sådana djur är tämligen okända i Sverige.

Tre av dem är förresten skurkar: Bulan, Professor Mullvad och Herr Mullvad.

Nu när du nämnt Manny så har jag flera tillägg till tidigare kategorier (allihopa på den goda sidan och alla från samma spel som Manny);

- ekorren Pillran

- snökaninen Flingan

- fladdermusen Yvonne

- råttan Chester

- grisen Grisilla

- sköldpaddan Skalberg
Monty Mole, Mole Miner Max och Grounder är också skurkar.

Speckles var ond i början, men senare blir han god.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 27 januari 2023 kl. 22:42:53Hm... Pandor är väl björnar? När man tänker på pandor så tänker man på dom som söta och kramgoa. Så de räknas enligt mig.

Andra valross karaktärer är:
Goda:
Valrossen Späck från Den lilla sjöjungfrun II - Havets hemlighet
Onda:
Fläskaninni från Darkwing Duck
Valrossen från Pingu (Usch! :-\ ...)

Var också osäker på vart Valrossen från Alice i Underlandet skulle vara, men det är sant att han (precis som alla andra i filmen) är mer neutral. Han var dock bara en sagofigur och har inte ens träffat Alice. Men han och Snickaren var dock antagonister mot musslorna, fast det var väl mera naturligt...

Också osäker på vart Valle Valross från Hacke Hackspett skulle vara i. Han är ju en rival till Hacke, men jag skulle inte precis kalla honom ond. Han är väl mera sur som Bläckvard, tycker jag...

Jag visste att Willy och de andra späckhuggarna skulle vara där. ;D Precis som med leopardsälar så är späckhuggare naturliga fiender till pingviner, så de brukar ha antagonist roller när det fokuserar på pingviner.

När jag tänker på igelkottar så är Sonic den första jag tänker på. Förmodligen den mest kändaste igelkotten. Också de andra igelkottarna i hans franchise.

Tänkte också om Tiana och Naveen skulle vara med hos grodor eller inte. Jag vet att de är egentligen människor, men du tog ju upp en del människor som har förvandlas till djur också... Förresten, borde inte grodor och paddor vara i samma lista då de är släkt? Kanske bara min åsikt, dock...

Snäll groda: Jean-Bob från Svanprinsessan
Elak groda: Gabi från Rio 2

En annan padda karaktär är Padda från De vilda djurens flykt.

Jag visste att du skulle ta upp Professor Marmelad i den delen.

Ett annat snällt marsvin jag kommer på är Norman från Husdjurens hemliga liv.

Och jag annars kommer på en snäll flamingo och onda på samma gång: De från Fantasia 2000. En av dom är snällare än de andra, ju...

Detta är allt jag har att säga för den här delen.
Just det ja! Valrossarna och deras ledare från Djungelgänget är ju också onda valrossar.

Ock Pär & Pål är ju snälla paddor, de också.

Förresten, är det inte ironiskt annars att Kim Sulocki har dubbat ett marsvin två gånger? Undrar om han skulle passa som en mus?...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 17:31:41Monty Mole, Mole Miner Max och Grounder är också skurkar.

Speckles var ond i början, men senare blir han god.
Grounder e ingen mullvad
Bowser e en ond koopa som e Marios variant av sköldpaddor.Vanliga koopas e mer neutrala,vissa e snälla & vissa e fiender

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 28 januari 2023 kl. 18:52:13Grounder e ingen mullvad
Bowser e en ond koopa som e Marios variant av sköldpaddor.Vanliga koopas e mer neutrala,vissa e snälla & vissa e fiender
Jag har kollat på några fanart i hela fall där Scratch är en riktig kyckling (eller tupp) och Grounder är en mullvad i en. I en annan så är Grounder en narval, en typ av val som har ett horn i pannan, precis som en enhörning. Tydligen i ett avsnitt så sa Grounder något om att han undrar vad han skulle förvandlas till om han inte vore en robot. Förresten, hans händer är ju bara två borrar eller något, mest för att gräva under marken, skulle jag tro? På grund av detta så kanske han är en mullvad/narval robot eller något, för vi vet inte vad han ska föreställa. Eller är han bara en robot? Hacker från avsnittet Grounder the Genius är i hela fall en helt vanlig mullvad, som jag också nämnde i listan...

Och Bowser tror jag är en blandning mellan en sköldpadda och en drake...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2023 kl. 19:41:28Tvättbjörnar;

Skurkar: Tjuv i Timon och Pumbaa

Goda: Tvättbjörnarna i Snövit och De Sju Dvärgarna (tillsammans med de andra skogsdjuren i den filmen), samt Meeko i Pocahontas.

Vargar;

Skurkar: Vargen i Peter och Vargen, Vargen i Svärdet i Stenen, Sheriffen av Nottingham i Robin Hood, Vargarna i Skönheten och Odjuret, Cain i Lilla Djungelboken.

(väljer att inte nämna Vargen i Bamse då han numera är snäll)

Goda: Vargarna i Djungelboken, Varg-poliserna i Zootropolis (plus Larry & Gary i samma film), Herr Varg i Tuffa Gänget.

Rävar;

Skurkar: Redlige/Ärlige John i Pinocchio, Foxy Loxy i kortfilmen Chicken Little från 1943, Mickel Räv i Klas Klättermus och De Andra Djuren i Hackebackeskogen (fast han blir snäll senare), Reinard i Bamse.

Goda: Robin Hood och Marian i Robin Hood, Micke och Vixey i Micke och Molle, Nick Wilde i Zootropolis, Mickelina i Bamse.

Ormar;

Skurkar: Kaa i Djungelboken, Sir Väs i Robin Hood, Ushari i Lejonvakten.

Goda: Herr Orm i Tuffa Gänget.

Spindlar;

Skurkar: Tula i Fievel i Vilda Västern, Spinnmön i Bumbibjörnarna.

Goda: Fröken Tarantell i Tuffa Gänget, Charlotte i Fantastiska Wilbur.

Hajar;

Skurkar: Glut i Den Lilla Sjöjungfrun, Underström i Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, Hajen i Hjälp Jag Är En Fisk.

Goda: Herr Haj i Tuffa Gänget, Lenny i Hajar som Hajar.

(Bruce, Draggen och Skum i Hitta Nemo misstas av många som skurkar men är det inte alls, Don Lino och de andra hajarna i Hajar som Hajar är mer missförstående)

Vesslor;

Skurkar: Tesslorna* i Nalle Puh, Duke Weaselton i Zootropolis.

Goda: kommer inte på tyvärr, men tror det kan finnas...

Hyenor;

Skurkar: Shenzi, Banzai & Flin och deras klan i Lejonkungen, Janja, Cheezi, Chungu, Nne & Tano i Lejonvakten, Hyenorna i Lilla Djungelboken.

Goda: Jasiri och Madoa i Lejonvakten.

Krokodiler & Alligatorer;

Skurkar: Krokodilen i Lilla Djungelboken (baserad på Jacala i Rudyard Kipling's böcker), Krokodilerna i Bernard och Bianca i Australien, Makuu, Kiburi, m.fl. i Lejonvakten, Krokodilerna i Tarzan, Krokodilerna i Kejsarens Nya Stil, Brutus & Nero i Bernard och Bianca.

Goda: Pua i Lejonvakten, Roger i Pingvinerna från Madagaskar, Louis i Prinsessan och Grodan.

(Tick-Tack i Peter Pan är mer neutral, samma med Gator i Änglahund)

Fladdermöss;

Skurkar: Fladdermössen i Bernard och Bianca, Skrället i Mästerdetektiven Basil Mus, Vlad i Hotell Transylvanien 3.

Goda: Batty-Koda i Ferngully, Bartok i Anastasia, Foxglove i Räddningspatrullen.

Gamar;

Skurkar: Gamarna i Snövit och De Sju Dvärgarna, Cecil & Arthur i Lilla Djungelboken, Trigger & Dumdum i Robin Hood, Mzingo och de andra gamarna i Lejonvakten, Gamarna i Ice Age 2.

Goda: Gamarna i Djungelboken.

Kråkor & Korpar;

Skurkar: Korpen i Snövit och De Sju Dvärgarna, Diablo i Törnrosa, Kråkorna i Nalle Puh, Kråkorna i Katy.

Goda: Kråkorna i Dumbo, Jeremy i Brisby och NIMHs Hemlighet.

Drakar;

Skurkar: Draken i Kvastresan, Drakarna i Min Riddare och Jag, Drakarna i Taran och Den Magiska Kitteln.

Goda: titelrollen i Den Fredliga Draken, Devon & Cornwall i Det Magiska Svärdet, Mushu i Mulan, Drakarna i Draktränaren.

Bläckfiskar;

nämndes nyss.

Babianer, Mandriller & Gelador;

Skurkar: Babianerna i Tarzan, "Babianerna" i Lilla Djungelboken, Zutho i Legenden om Tarzan.

Goda: Babianerna i Garfield Show avsnitten Lion Queen eller vad det nu hette, Rafiki i Lejonkungen, Manoa eller vad hon nu heter i Lejonvakten. (hon som på svenska spelas av Jasmine Heikura)

Tjurar;

Skurkar: Taurus Bulba i Darkwing Duck.

Goda: Tjuren Ferdinand.

Vildsvin;

Skurkar: kommer inte på just nu, men tror att det kan finnas.

Goda: Greta i Drömparken.

Råttor;

Skurkar: Råttan i Lady och Lufsen, Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus, Jeremy i Brisby och NIMHs Hemlighet, Råttorna i Pingvinerna från Madagaskar, med flera.

Goda: Remy och de andra i Råttatouille, Rizzo i Mupparna.

Myggor;

Skurkar: kommer inte på just nu, men tror att den kan finnas...

Goda: Myggan i Magnus och Myggan.

Getingar;

Skurkar: Getingarna i Pingvinerna från Madagaskar.

Goda: kommer inte på...
Som sagt, jag tänkte ta upp några förslag i hela fall. Det kan vara svårt dock att komma på alla, så bara de som jag i hela fall kommer på kan jag väl lägga till. Jag försöker mitt bästa.

Andra tvättbjörnar är: Sly Cooper, Marine, Varians Tvättbjörn, Tvättbjörnen från Superhjältarna 2 och Bering.

Det finns massa onda vargar, så det kanske blir lite för svårt... Jag blev också förvånad att du inte hade med Stora Stygga Vargen först, och hans namn säger ju tydligt och klart vem han är. Men du tog ju med honom senare, så... Men i hela fall, versionen av honom i Shrek är i hela fall snäll. Och Döden i Mästerkatten 2 (som definitivt är inte samma varg som nämndes) är antingen en skurk eller neutral...

Jag är förvånad att du inte tog med Diana Rävsvans, då de andra figurerna från Tuffa gänget togs upp förut. En annan elak räv är Bror Räv. ;)

Jag tänkte på Viper, men du tog ju redan med henne senare. ;)

Själv så tycker jag att det finns mer snälla spindlar än onda, men många folk är ju rädda för spindlar, precis som ormar. Så de kan ses som elaka för det mesta, tror jag. Andra spindlar är: Fröken Spindel och Rosie.

Vilja från Hitta Doris är en valhaj, så hon räknas.

Det finns många vesslor hos Disney och de är ju för övrigt onda...

Några andra hyenor jag kommer på är: En variant av Tabaqui (han är annars en schakal) och Hardy Har Har.

Några andra krokodiler och alligatorer som jag kommer på är: Ben Ali Gator och de dansande alligatorerna, Krokodilerna i Kung Fu Panda franchisen, Wally Gator, Gabby Gator och Vector.

Eftersom att fladdermöss passar till Halloween, precis som ormar och spindlar, och att folk brukar vara rädda för dom, så verkar folk se de som skurkar, tror jag... En fladdermus jag kommer på är Rouge. Hon ä' snarare neutral...

Sen har vi ju Kråkan från Mamma Mu.

Drakar brukar ju vara stora monster i sagor, så de räknas väl som djur som brukar vara skurkar. Här kommer jag på några exempel:
Goda: Draken Elliot, Draken från Sofia den första (Vad hon nu hette?),Draken från Shrek och Spyro.
Onda: Maleficent (Hon förvandlas i hela fall till drake...) och Bowser.

Jag ser tjurar som skurkar eftersom när de är med i media så brukar de bli vildsinta när de ser färgen röd. En elak tjur som jag kommer på är El Toro från Timon och Pumbaa (Jag har hört att han har faktiskt återvänt i ett senare avsnitt och faktiskt reformerade i den, men jag minns nog inte något avsnitt som det där. Det kanske inte släpptes ut i Sverige?). Tjuren Toro från Looney Tunes är också en antagonistisk tjur. Förresten, är Kai från Kung Fu Panda 3 också en tjur, eller? Han är också en skurk, dock...

Jag kom på att i Ice Age 4: Jorden skakar loss så är det ju också ett vildsvin med i den, som är en av piraterna.

Ett litet misstag här: Råttan i Brisby och NIMHs Hemlighet heter ju Jenner, inte Jeremy. Men här har jag också tillägg om några andra råttor:
Goda: Vattenråttan (Om han ens räknas?) och Knyck & Snatte. (Även om de var lurendrejare och lite retsamma i början.)
Onda: De Tre Råttorna från Nya äventyr med Nalle Puh (Om de ens räknas?), Råttis och Megavolt.

Myggor i verkligheten är bara parasiter, och när de är med i media så suger väl de bara blod för det mesta. I Lilo & Stitch så blir ju Pleakley i hela fall omringad av en massa myggor som suger hans blod, till exempel...

Tänkte också på dom där getingarna, verkar bara komma just på dom. Men i hela fall, bin gör ju honung och sticks bara om man viftar med händerna på dom. Medan getingar sticker folk om de smakar på socker... Ja, de är verkligen farliga varelser, också...

Jag önskar att jag kunde komma på några förslag hos de få jag inte sa något om, men här har du några från mig. ;)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 21:08:48Som sagt, jag tänkte ta upp några förslag i hela fall. Det kan vara svårt dock att komma på alla, så bara de som jag i hela fall kommer på kan jag väl lägga till. Jag försöker mitt bästa.

Andra tvättbjörnar är: Sly Cooper, Marine, Varians Tvättbjörn, Tvättbjörnen från Superhjältarna 2 och Bering.

Det finns massa onda vargar, så det kanske blir lite för svårt... Jag blev också förvånad att du inte hade med Stora Stygga Vargen först, och hans namn säger ju tydligt och klart vem han är. Men du tog ju med honom senare, så... Men i hela fall, versionen av honom i Shrek är i hela fall snäll. Och Döden i Mästerkatten 2 (som definitivt är inte samma varg som nämndes) är antingen en skurk eller neutral...

Jag är förvånad att du inte tog med Diana Rävsvans, då de andra figurerna från Tuffa gänger togs upp förut. En annan elak räv är Bror Räv. ;)

Jag tänkte på Viper, men du tog ju redan med henne senare. ;)

Själv så tycker jag att det finns mer snälla spindlar än onda, men många folk är ju rädda för spindlar, precis som ormar. Så de kan ses som elaka för det mesta, tror jag. Andra spindlar är: Fröken Spindel och Rosie.

Vilja från Hitta Doris är en valhaj, så hon räknas.

Det finns många vesslor hos Disney och de är ju för övrigt onda...

Några andra hyenor jag kommer på är: En variant av Tabaqui (han är annars en schakal) och Hardy Har Har.

Några andra krokodiler och alligatorer som jag kommer på är: Ben Ali Gator och de dansande alligatorerna, Krokodilerna i Kung Fu Panda franchisen, Wally Gator, Gabby Gator och Vector.

Eftersom att fladdermöss passar till Halloween, precis som ormar och spindlar, och att folk brukar vara rädda för dom, så verkar folk se de som skurkar, tror jag... En fladdermus jag kommer på är Rouge. Hon ä' snarare neutral...

Sen har vi ju Kråkan från Mamma Mu.

Drakar brukar ju vara stora monster i sagor, så de räknas väl som djur som brukar vara skurkar. Här kommer jag på några exempel:
Goda: Draken Elliot, Draken från Sofia den första (Vad hon nu hette?),Draken från Shrek och Spyro.
Onda: Maleficent (Hon förvandlas i hela fall till drake...) och Bowser.

Jag ser tjurar som skurkar eftersom när de är med i media så brukar de bli vildsinta när de ser färgen röd. En elak tjur som jag kommer på är El Toro från Timon och Pumbaa (Jag har hört att han har faktiskt återvänt i ett senare avsnitt och faktiskt reformerade i den, men jag minns nog inte något avsnitt som det där. Det kanske inte släpptes ut i Sverige?). Tjuren Toro från Looney Tunes är också en antagonistisk tjur. Förresten, är Kai från Kung Fu Panda 3 också en tjur, eller? Han är också en skurk, dock...

Jag kom på att i Ice Age 4: Jorden skakar loss så är det ju också ett vildsvin med i den, som är en av piraterna.

Ett litet misstag här: Råttan i Brisby och NIMHs Hemlighet heter ju Jenner, inte Jeremy. Men här har jag också tillägg om några andra råttor:
Goda: Vattenråttan (Om han ens räknas?) och Knyck & Snatte. (Även om de var lurendrejare och lite retsamma i början.)
Onda: De Tre Råttorna från Nya äventyr med Nalle Puh (Om de ens räknas?), Råttis och Megavolt.

Myggor i verkligheten är bara parasiter, och när de är med i media så suger väl de bara blod för det mesta. I Lilo & Stitch så blir ju Pleakley i hela fall omringad av en massa myggor som suger hans blod, till exempel...

Tänkte också på dom där getingarna, verkar bara komma just på dom. Men i hela fall, bin gör ju honung och sticks bara om man viftar med händerna på dom. Medan getingar sticker folk om de smakar på socker... Ja, de är verkligen farliga varelser, också...

Jag önskar att jag kunde komma på några förslag hos de få jag inte sa något om, men här har du några från mig. ;)

Jo, du har rätt, jag glömde att ta med dem, men som du säger, man kan inte ha allting i huvudet.

Förresten jag kom på en till fladdermus som är på goda sidan: Batricia i Djungelgänget.

Och jo, du har rätt när det gäller Vesslorna, jag kommer då att tänka på de som framträder i Det Susar i Säven och Vem Satte Dit Riger Rabbit.

Och jo, du har rätt i att det är Jenner han heter, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.

Draken i Sofia Den Första heter förresten Knaster.

På tal om Bror Räv, så kommer jag på hans kompanjon: Bror Björn.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 21:20:31Jo, du har rätt, jag glömde att ta med dem, men som du säger, man kan inte ha allting i huvudet.

Förresten jag kom på en till fladdermus som är på goda sidan: Batricia i Djungelgänget.

Och jo, du har rätt när det gäller Vesslorna, jag kommer då att tänka på de som framträder i Det Susar i Säven och Vem Satte Dit Riger Rabbit.

Och jo, du har rätt i att det är Jenner han heter, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.

Draken i Sofia Den Första heter förresten Knaster.

På tal om Bror Räv, så kommer jag på hans kompanjon: Bror Björn.
Jo, hon är ju också en fladdermus.

Tack för namn.

Tänkte också på Bror Björn, såklart. Även om han är inte så smart, så är han rätt våldsam...

Själv så räknar jag inte kor hos tjurar, även om de egentligen är av samma släkt, men kor är väl trevligare än tjurar i hela fall...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 21:24:29Jo, hon är ju också en fladdermus.

Tack för namn.

Tänkte också på Bror Björn, såklart. Även om han är inte så smart, så är han rätt våldsam...

Själv så räknar jag inte kor hos tjurar, även om de egentligen är av samma släkt, men kor är väl trevligare än tjurar i hela fall...

Jag förstår det, jag tänkte så också.

I hela fall, kor är för det mesta snälla i media, till exempel Mamma Mu, även korna i Kogänget, korna i De 101 Dalmatinerna.

Den enda onda ko jag kommer på rak arm är väl Klovis i Darkwing Duck.

På tal om Mamma Mu, en till stork är ju Storken från förra årets film Mamma Mu Hittar Hem, jag har fortfarande inte sett filmen, kan tilläggas, men kommer att göra det när jag får möjlighet till det, när den finns att streama.

Disneyfantasten

Och just det:

Lodjuret i Sing 2 är ju ett snällt lodjur.

I samma film förekommer en snäll varg-tjej.

Hennes pappa Jimmy Crystal är dock ond.

Och just det, det är ett får jag glömde: Eddie i Sing-filmerna är ett snällt får, hans mormor är mer neutral.

Lejonet i 2an är i filmens början sur och vresig efter 15 års frånvaro av musik p.g.a. förlusten av hans hustru, men senare blir han lite snällare.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 21:35:53Och just det:

Lodjuret i Sing 2 är ju ett snällt lodjur.

I samma film förekommer en snäll varg-tjej.

Hennes pappa Jimmy Crystal är dock ond.

Och just det, det är ett får jag glömde: Eddie i Sing-filmerna är ett snällt får, hans mormor är mer neutral.

Lejonet i 2an är i filmens början sur och vresig efter 15 års frånvaro av musik p.g.a. förlusten av hans hustru, men senare blir han lite snällare.
Just det ja. Och jag tänkte också på Jimmy Crystal hos onda vargar.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 21:41:39Just det ja. Och jag tänkte också på Jimmy Crystal hos onda vargar.

Och förutom Maleficent så finns det en till som förvandlar sig till drake, nämligen Madame Mim.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 21:44:54Och förutom Maleficent så finns det en till som förvandlar sig till drake, nämligen Madame Mim.
Sant, även om det var för stunden hos båda...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 28 januari 2023 kl. 21:46:32Sant, även om det var för stunden hos båda...

Plus att Mim också förvandlas till andra djur: krokodil, räv, höna, elefant, tiger, orm, noshörning.

På tal om det, Merlin i samma duell förvandlas till sköldpadda, kanin, mask, valross, mus, krabba, get.

(innan dess blir Merlin i filmen förvandlad till fisk och ekorre, medans Arthur/Pysen förvandlas till fisk, ekorre och sparv)

Hursomhelst, i Sängknoppar och Kvastskaft förekommer två fotbollslag;

- kungens lag, de gula, bestående av en noshörning, en krokodil, en hyena, en gorilla och ett vårtsvin, skulle nog kalla dem neutrala

- det andra laget, de blåa, bestående av en elefant, en flodhäst, en struts, en känguru och en gepard, de framträder senare i Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna