Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2025 kl. 21:32:36källa
https://cartoonresearch.com/index.php/cliff-edwards/
CitatCliff Edwards came to Australia in 1952 for a four-week tour and ended up staying fifteen months, most of it as a headliner at the Celebrity Club in Sydney. At that time, hotel bars in most of Australia could not sell alcohol after 6 PM; this law, supported by the temperance movement, had been passed in response to a riot of drunken soldiers during World War I. (It also gave rise to the practice of after-work binge-drinking known as the "six o'clock swill".) But under a loophole in the law, private clubs could serve alcohol until late in the evening. The Celebrity Club was owned by one Joe Taylor, head of an illegal gambling empire, and was frequented by underworld figures, corrupt government officials, crooked business leaders, and the like — a real Who's Who of Sydney society. With unlimited access to gambling, narcotics, alcohol, and chorus girls, Edwards must have thought every wish he'd ever made on a star had come true. Recordings of some of his Australian radio broadcasts survive, and in them Edwards expressed a wish to remain in the country permanently. Why he didn't, I don't know; but it's possible that, like Pinocchio on Pleasure Island, he wound up making an ass out of himself somehow.
In 1955 the state of New South Wales passed a referendum extending the hours for selling alcohol until 10 PM, but by that time Edwards was back in America.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 28 juli 2025 kl. 21:26:16Beklagar sorgen.
Tack även till dig för det, Skokaka. Det värmer kroppen lite att få höra.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2025 kl. 21:26:00Fast tydligen spelar Ckiff Edward Bejamin syrsa efter att han blivit gamla och virrig i huvudet

eller rättare sagt Disney tog inom lät honom spela dialog och betalade för att han var pank och missbrukare , men dom ämnade inte använda hans dialog dom ville bara att Cliff Edwards inte skulle vara helt utan pengar

Många av de äldre personalen på Disney hade förstålningen soft spott för honon :'(

Cliff Ewards förlorad det mest av vad han tjänat när han var stor kändis på 30 och 40 talet genom spelmissbruk och drager( och show girls n) , men mot slutet av sitt liv vara Edwards en sorglig nergången syn, Han begravdes i en fattigmans grav utan att myndigheterna a visste att han varit känd, dock fick Disney reda på det och gav honom en mer värdig viloplats några år senare
Vet inte riktigt om det där stämmer, han spelade väl in diverse tv-program utbildningsfilmer som Benjamin Syrsa fram till sin död? I Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul fick han ju till exempel spela in de nya Surprise gifts segmenten årligen.

Lilla My

Citat från: BPS skrivet 28 juli 2025 kl. 21:48:33Vet inte riktigt om det där stämmer, han spelade väl in diverse tv-program utbildningsfilmer som Benjamin Syrsa fram till sin död? I Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul fick han ju till exempel spela in de nya Surprise gifts segmenten årligen.
Stämmer. Han spelade in skivor in på 70-talet strax innan hans död. Men han var också bankrutt och slösade mycket av sina pengar på alkohol och droger. Hans kropp skänktes till ett universitet när han dog, men Disney fick nys om det innan det hann ske och gav honom en begravning.

gstone

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2025 kl. 12:12:24jag vill inte längre vara ovän med  Hey Arnold på svenska :-\
Försök att bli hans vän på bästa sätt istället

Disneyfantasten

Idag fick jag veta att en personal på min DV kommer att sluta på fredag.

Jag har tidigare "förlorat" DV-personaler som fått andra jobb. (men den ljusa sidan är iallafall att vi praktiskt taget fortfarande har kontakt med dem eftersom de ibland kommer till verksamheten)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2025 kl. 14:06:48Idag fick jag veta att en personal på min DV kommer att sluta på fredag.

Jag har tidigare "förlorat" DV-personaler som fått andra jobb. (men den ljusa sidan är iallafall att vi praktiskt taget fortfarande har kontakt med dem eftersom de ibland kommer till verksamheten)
Hur många är förlorade? Bra att dom fortfarande kan hälsa på ibland

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 19 augusti 2025 kl. 15:02:34Hur många är förlorade? Bra att dom fortfarande kan hälsa på ibland
Jag har inga exakta siffror, men mycket av DV-personalen har iallafall varit nära och kära vänner.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2025 kl. 15:18:52Jag har inga exakta siffror, men mycket av DV-personalen har iallafall varit nära och kära vänner.
Du får det att låta värre än vad det säkert är, viktigt att hålla kontakten med vänner även om dom flyttar ifrån dig

Monsieur Hulot

En sak som än idag (anno 2025) gör mig mycket ledsen och nedstämd är Per Oscarssons mystiska död. Han ville skriva självbiografi, men den blev aldrig av😔 Anekdoter han kanske hade att erbjuda dog med honom.

Ingen verkar heller veta exakt vad som hände. Var det en olycka eller självmord? Svaret lär vi nog aldrig få :-\ Oavsett vad saknar jag honom enormt mycket! En av de bästa skådespelarna vi haft i landet.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 augusti 2025 kl. 20:16:03En sak som än idag (anno 2025) gör mig mycket ledsen och nedstämd är Per Oscarssons mystiska död. Han ville skriva självbiografi, men den blev aldrig av😔 Anekdoter han kanske hade att erbjuda dog med honom.

Ingen verkar heller veta exakt vad som hände. Var det en olycka eller självmord? Svaret lär vi nog aldrig få :-\ Oavsett vad saknar jag honom enormt mycket! En av de bästa skådespelarna vi haft i landet.
Samma sak med Kenneth Milldoff, det stod inte varför han dog & 10 år har passerat. Snart blir det dags för mig att skriva en lista med hans ikoniska citat

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 augusti 2025 kl. 20:16:03En sak som än idag (anno 2025) gör mig mycket ledsen och nedstämd är Per Oscarssons mystiska död. Han ville skriva självbiografi, men den blev aldrig av😔 Anekdoter han kanske hade att erbjuda dog med honom.

Ingen verkar heller veta exakt vad som hände. Var det en olycka eller självmord? Svaret lär vi nog aldrig få :-\ Oavsett vad saknar jag honom enormt mycket! En av de bästa skådespelarna vi haft i landet.
Jag hade varit på bio och sett Änglagård 3 på Nyårsafton 2010 (där jag har för mig att Per Oscarsson medverkar i en tillbakablick från första filmen). Jag tyckte också att det var väldigt tråkigt med nyheten dagen efter och passade på att se julkalendern Kaspar i Nudådalen (som jag inte hade sett tidigare i sin helhet).

Du fick ju ett tips om Das Geheimnis des Steins (1992)
i SVT-rariteter-tråden där både Per och hans dotter Pernilla medverkar. Tyvärr finns ju inte varken Pernilla eller Boman med oss heller längre.

gstone