Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31S

Taran och Den Magiska Kitteln (1985);

I 1985-års originaldubbning hade jag låtit Taran och Eilonwy ha tonårsröster samt låtit Sven-Erik Vikström dubba Gurgi.

I 1998-års nydubbning hade jag låtit Olof Thunberg och John Harryson reprisera sina roller som Dallben och Kung Eiddileg.
rätta mig om jag har fel men vist låter dom som tånåringsr på engelska ?

mer än dom låter som barn ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Pinocchio (1940);

I 1995-års nydubbning hade jag låtit Stephan Karlsén dubba Kusken Barker.
stör mig på detta med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Dumbo (1941);

I 1996-års andra omdubbning hade jag behållit Doreen Dennings översättning (med viss bearbetning) och sångtexter samt låtit Hans Lindgren, John Harryson, Charlie Elvegård och Gunnar Ernblad reprisera sina roller från 1972-års dubbning
finns verkligen ingen vettig andning att inte göra det :-\

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 20:47:56rätta mig om jag har fel men vist låter dom som tånåringsr på engelska ?

mer än dom låter som barn ?
Ja, de låter mer som barn i originaldubbningen, i engelska versionen låter de mer åt tonårshållet, iallafall nära där, tycker de låter alldeles för unga i originaldubbningen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Dumbo (1941);
 plus gett andra röster till de flesta roller, t.ex. Hans Josefsson som Cirkusdirektören, Towa Carsson, Irene Bejstam, Gunilla Orvelius och Jasmine Wigartz som Elefanterna.
mycket bättre val

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Janne Långben The Movie (2000);

Jag hade låtit Steve Kratz dubba Långben.
hade nog låtit mycket mer likt Bill farmer i orginalet

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Kogänget (2004);

Jag hade haft Jan Mybrand som Weasley och Fredrik Hiller som Patrick.
bägge val känns ganska självklara för mig med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31S
Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna (2004);

Jag skulle låtit Stephan Karlsén fortsätta som Svartepetter alt. låta Jan Åström ta över rollen redan här.
det är svårt att överträffa  Stephan Karlsén i rollen

han var bäst

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018);

Jag hade låtit Lizette Pålsson dubba både Snövit och Askungen (som hon redan dubbar här), likaså Divina Sarkany som Mulan.
håller med

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31m Mulan.

Önskan (2023);

Jag hade låtit någon annan dubba Kung Magnifico, då Peter Jöback låter mer som en lite äldre ondskefull version av Aladdin, tycker även han låter yngre än Chris Pine.
skulle föreslå Fred Johanson personligen

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
känns väldigt självklart blev besviken när detta inte var fallet

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Zootropolis 2 (2025);

Jag hade haft Fredrik Hiller som Winddancer, Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
fattar inte rikigt hur dom som dubbade filmen tänkte som inte gjord detta ::)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Det Var En Gång En Filmstudio (2023);

Jag hade haft Lizette Pålsson som Snövit, Kelly Tainton som Prinsen, Thomas Oredsson som Hattmakaren, Olof Wretling som Nalle Puh och Kaa, Benke Skogholt alt. Jan Åström som Ior, Myrra Malmberg som Ariel, Eva-Britt Strandberg som Ursula, Hans Josefsson som Gaston, Peter Jöback som Aladdin, Heléne Lundström som Pocahontas, Divina Sarkany som Mulan, Morgan Alling som Baymax samt Björn Bengtsson som Maui.
blev lite besviken på att dessa inte återkom heller  :'(

precis som du

dom flesta är ju aktiva forfrande

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:03:31Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan (1990);

Jag hade personligen låtit Gunnar Ernblad reparera sin roll som Albert.

Kogänget (2004);

Jag hade haft Jan Mybrand som Weasley och Fredrik Hiller som Patrick.

Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna (2004);

Jag skulle låtit Stephan Karlsén fortsätta som Svartepetter alt. låta Jan Åström ta över rollen redan här.

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011);

Jag hade haft Olof Wretling som Nalle Puh, sen låtit honom fortsätta dubba karaktären framåt.

Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018);

Jag hade låtit Lizette Pålsson dubba både Snövit och Askungen (som hon redan dubbar här), likaså Divina Sarkany som Mulan.

Det Var En Gång En Filmstudio (2023);

Jag hade haft Lizette Pålsson som Snövit, Kelly Tainton som Prinsen, Thomas Oredsson som Hattmakaren, Olof Wretling som Nalle Puh och Kaa, Benke Skogholt alt. Jan Åström som Ior, Myrra Malmberg som Ariel, Eva-Britt Strandberg som Ursula, Hans Josefsson som Gaston, Peter Jöback som Aladdin, Heléne Lundström som Pocahontas, Divina Sarkany som Mulan, Morgan Alling som Baymax samt Björn Bengtsson som Maui.

Zootropolis 2 (2025);

Jag hade haft Fredrik Hiller som Winddancer, Irene Lindh som Gramma Taller, Wiktoria Johansson som Motgiftspennan, Björn Bengtsson som Zeke aka dik-diken fast i tuban, Sandra Kassman som Bloats, Yamineth Dyall som musen som Anika Noni Rose spelar i original, samt Mikaela Tidermark Nelson reprisera sin roll som Fru-Fru.
jag fattar inte alls hur dom tänkte med dessa val ??? ??? , had helt klart föredragit disneyfantastens val här :)