Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The Honeymooners

Startat av Scoobydoofan1, 20 april 2023 kl. 00:42:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Är det nån som har koll eller har hört om den här serien? Den heter The Honeymooners, den producerades år 1955, det är en klassisk serie som bara var 1 säsong lång, vilket var 39 avsnitt, skådespelarna var Audrey Meadows, Jackie Gleason, Art Carney och Joyce Randolph, det är en äldre serie och är gammalmodig men den är underhållande, Familjen Flinta var delvis skapad efter den serien, Har alla 39 avsnitt inklusive jul specialerna blivit utgivna på DVD i Norden med Svensk, Norsk, Dansk och Finsk texter?

Den kanske är för gammal men det är en bra serie, äldre med en äldre betoning för en tid som har långt gått förbi för länge sedan där situationen i vardagslivet var annorlunda jämfört med samhället idag, men den var underhållande i sin tid, den kanske inte visas på TV längre eller den visades aldrig på TV i norden men frågan är bara om hela serien är tillgänglig på DVD i Norden. Det är inte för att vara kränkande, frågan är bara om den finns utgiven i region 2 DVD med Nordiska texter i sin helhet.

Anders M Olsson

Det är möjligt att jag har fel, men jag tror inte att serien någonsin har getts ut här eller visats på TV i Sverige.

Däremot finns en svensk version som gick på TV4 för några år sen, Rena rama Rolf med Lasse Brandeby. Vet inte om alla avsnitten var kopierade rakt av från den amerikanska serien, men jag vet att i alla fall några avsnitt hade en identisk handling. Den serien finns på DVD.

Daniel Hofverberg

Jag tror tyvärr inte heller att The Honeymooners någonsin har släppts i Sverige i någon form. Huruvida serien har sänts på TV i övriga nordiska länder vet jag inte, men utifrån en snabb sökning hittar jag inga spår av någon DVD-release i Norge, Danmark eller Finland i alla fall. :(

Den moderniserade långfilmsversionen från 2005 har ju dock släppts på DVD i Sverige, men den blev väl ärligt talat ingen storsuccé direkt...

Rena Rama Rolf från 1994 var dock i mina ögon ganska lyckad, och bygger ju som sagt på The Honeymooners.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 april 2023 kl. 01:23:58Det är möjligt att jag har fel, men jag tror inte att serien någonsin har getts ut här eller visats på TV i Sverige.

Däremot finns en svensk version som gick på TV4 för några år sen, Rena rama Rolf med Lasse Brandeby. Vet inte om alla avsnitten var kopierade rakt av från den amerikanska serien, men jag vet att i alla fall några avsnitt hade en identisk handling. Den serien finns på DVD.
Kunde det bero på att serien ansågs vara oduglig för svensk tv? Kanske serien var för gammalmodig jämfört med svensk tv.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2023 kl. 01:44:58Jag tror tyvärr inte heller att The Honeymooners någonsin har släppts i Sverige i någon form. Huruvida serien har sänts på TV i övriga nordiska länder vet jag inte, men utifrån en snabb sökning hittar jag inga spår av någon DVD-release i Norge, Danmark eller Finland i alla fall. :(

Den moderniserade långfilmsversionen från 2005 har ju dock släppts på DVD i Sverige, men den blev väl ärligt talat ingen storsuccé direkt...

Rena Rama Rolf från 1994 var dock i mina ögon ganska lyckad, och bygger ju som sagt på The Honeymooners.
Det var konstigt med tanken på att serien hade bara 39 avsnitt.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 april 2023 kl. 01:23:58Det är möjligt att jag har fel, men jag tror inte att serien någonsin har getts ut här eller visats på TV i Sverige.

Frågan är då varför the Honeymooners inte blev sänd på svensk TV eller utgiven i norden med texter ifrån Sverige, Norge, Danmark och Finland. Ansågs serien vara för gammalmodig eller?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 april 2023 kl. 10:15:04Frågan är då varför the Honeymooners inte blev sänd på svensk TV eller utgiven i norden med texter ifrån Sverige, Norge, Danmark och Finland. Ansågs serien vara för gammalmodig eller?
Det är inget konstigt med det. Det finns många amerikanska TV-serier som aldrig har visats på svensk TV.

När serien var ny i USA fanns det inte ens TV i Sverige annat än i form av försökssändningar. När TV väl blev etablerat i Sverige fanns det bara en kanal och den sände bara på kvällarna, och inte ens alla veckans dagar. Den mycket begränsade sändningstiden skulle räcka både till egenproducerade och inköpta utländska program. Så utbudet av amerikanska serier blev av naturen väldigt begränsat. Bröderna Cartwright, Lucy Show, Familjen Flinta, Andy Williams Show och Disneyland minns jag var populära i början av 60-talet. Men det fanns som sagt oerhört mycket som aldrig kom hit.

När det så småningom fanns utrymme för ett större utbud ansågs väl en svartvit serie från 50-talet som föråldrad...

Och vem skulle väl vilja ge ut en serie på DVD om den aldrig blev speciellt känd eller populär här?

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 april 2023 kl. 10:56:38Det är inget konstigt med det. Det finns många amerikanska TV-serier som aldrig har visats på svensk TV.

När serien var ny i USA fanns det inte ens TV i Sverige annat än i form av försökssändningar. När TV väl blev etablerat i Sverige fanns det bara en kanal och den sände bara på kvällarna, och inte ens alla veckans dagar. Den mycket begränsade sändningstiden skulle räcka både till egenproducerade och inköpta utländska program. Så utbudet av amerikanska serier blev av naturen väldigt begränsat. Bröderna Cartwright, Lucy Show, Familjen Flinta, Andy Williams Show och Disneyland minns jag var populära i början av 60-talet. Men det fanns som sagt oerhört mycket som aldrig kom hit.

När det så småningom fanns utrymme för ett större utbud ansågs väl en svartvit serie från 50-talet som föråldrad...

Och vem skulle väl vilja ge ut en serie på DVD om den aldrig blev speciellt känd eller populär här?
Det var synd att serien inte blev utgiven på DVD i norden, den var ganska populär på den tiden.

Scoobydoofan1

Hur stor är chansen att The Honeymooners blev utgiven på DVD i Storbritannien? 

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 april 2023 kl. 08:27:45Hur stor är chansen att The Honeymooners blev utgiven på DVD i Storbritannien?
Jag känner inte till några andra utgåvor än de amerikanska på DVD och Blu-ray. Så, nej, jag tror inte att serien har getts ut i Storbritannien.

Det är inga problem att importera boxarna från USA. Man kan t.o.m. köpa dem på svenska amazon.se. Skivorna är med största sannolikhet låsta till region 1 respektive A, så det gäller att ha en regionsfri spelare. Annars går det kanske att rippa skivorna i datorn.

Tillägg: Jag vet att DVD-skivorna är låsta till region 1 eftersom jag själv har den boxen. Blu-rayutgåvan kan möjligen vara regionsfri. Bilder på nätet avslöjar ingen regionsmärkning, varken på omslaget eller på skivorna.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2023 kl. 01:44:58Jag tror tyvärr inte heller att The Honeymooners någonsin har släppts i Sverige i någon form. Huruvida serien har sänts på TV i övriga nordiska länder vet jag inte, men utifrån en snabb sökning hittar jag inga spår av någon DVD-release i Norge, Danmark eller Finland i alla fall. :(

Hur är Rena Rama Rolf om man jämför det med The Honeymooners? Har avsnitten samma innehåll och handling som The Honeymooners?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 11:15:40Hur är Rena Rama Rolf om man jämför det med The Honeymooners? Har avsnitten samma innehåll och handling som The Honeymooners?
Jag har inte sett alla avsnitten, varken av The Honeymooners eller Rena rama Rolf. Men i några fall där jag har sett motsvarande avsnitt ur båda serierna har handlingen varit praktiskt taget identisk.

Sen är det fullt möjligt att en del avsnitt av Rena rama Rolf kan ha varit helt påhittade och skrivna här i Sverige utan någon direkt motsvarighet i den amerikanska serien. Eller så har man plockat ihop och använt delar från amerikanska avsnitt. Det finns ju mer material till The Honeymooners än bara de 39 klassiska avsnitten.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 12:11:09Jag har inte sett alla avsnitten, varken av The Honeymooners eller Rena rama Rolf. Men i några fall där jag har sett motsvarande avsnitt ur båda serierna har handlingen varit praktiskt taget identisk.

Sen är det fullt möjligt att en del avsnitt av Rena rama Rolf kan ha varit helt påhittade och skrivna här i Sverige utan någon direkt motsvarighet i den amerikanska serien. Eller så har man plockat ihop och använt delar från amerikanska avsnitt. Det finns ju mer material till The Honeymooners än bara de 39 klassiska avsnitten.
Det fanns mycket mer material när det gäller The Honeymooners, frågan är dock om Rena Rama Rolf använde samma manus och innehåll från The Honeymoon Sketches eller hade påhittade avsnitt som inte hade med den amerikanska Jack Gleason show sketcherna av The Honeymooners eller dom klassiska 39 avsnitten av serien.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 april 2023 kl. 09:19:52Jag känner inte till några andra utgåvor än de amerikanska på DVD och Blu-ray. Så, nej, jag tror inte att serien har getts ut i Storbritannien.

Det är inga problem att importera boxarna från USA. Man kan t.o.m. köpa dem på svenska amazon.se. Skivorna är med största sannolikhet låsta till region 1 respektive A, så det gäller att ha en regionsfri spelare. Annars går det kanske att rippa skivorna i datorn.

Tillägg: Jag vet att DVD-skivorna är låsta till region 1 eftersom jag själv har den boxen. Blu-rayutgåvan kan möjligen vara regionsfri. Bilder på nätet avslöjar ingen regionsmärkning, varken på omslaget eller på skivorna.
Kunde du lägga en länk på vilken utgåva av The Honeymooners det är?