Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

populärt med röstskådespeleri ?

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 01:42:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Var tror ni är det mänga skådespelare och sångare i Sverige som vill göra dubbning ?

Är det många som i Sverige har en önskan och intresse i att göra dubbning ?

Jag alltså någon dubbning i sin karriär.

Inte alls nödvändigtvis börja dubba regelbundet utan mer dubba en eller två gånger  ;)

Jag undrar detta för jag läste ett citat av em skådespelare som sa " Just about every actor want to be a Disney Cartoon voice at some point "

Så jag undrar om samma sak gäller i Sverige ?

Mest dubbning i allmänhet men mer specifikt Disney animerad film röster  :D

Så är det populärt med dubbning i Sverige bland underhållare( framsäg skådespelare och sångare) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Min erfarenhet är att det är väldigt många personer som vill dubba och ställer upp direkt så man måste hejda dem, finns även de som är nyfikna men som inte riktigt vet hur det går till och hur man ska närma sig.

Problemen är att inlärningsperioden för att dubba är nästan obefintlig och att nästan all dubbning utförs i Stockholm. Vi har alldeles utmärkta skådespelare och sångare i resten av det här landet som aldrig får chansen.

Jag brukar fråga de personerna jag kontaktar om de har tidigare erfarenhet av tex radioteater eftersynk (ADR) så brukar inte steget inte vara långt från att kunna dubba, någon typ av studiovana är viktigt. Det är klart att andra kvalitet oxå är viktiga som improvisation och musikalitet mm.

Just Örebro Län med omnejd (som jag har mest erfarenhet av), väldigt rikt på dubbarkunniga.
Sen kan jag vara rätt blyg när det kommer till att fråga en del personer, tänker; hur ska jag få med så pass kända personer i mina obetydliga produktioner, de har väl bättre saker för sig än att vara med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 juli 2023 kl. 02:18:32Problemen är att inlärningsperioden för att dubba är nästan obefintlig och att nästan all dubbning utförs i Stockholm. Vi har alldeles utmärkta skådespelare och sångare i resten av det här landet som aldrig får chansen.
Ja, det är helt klart väldigt olyckligt att i stort sett all dubbning numera sker i Stockholm, så att det finns mängder av utmärkta skådespelare och sångare som aldrig får chansen; och som hursomhelst inte skulle ha möjlighet att resa till Stockholm annat än i undantagsfall. Det har ju tyvärr aldrig funnits någon stor verksamhet utanför Stockholm, men förut fanns i alla fall ett par studior i Göteborg som gjorde en del dubbningar; men som inte längre finns kvar. :(

Ett litet steg i rätt riktning är ju dock att Supersonic CPH i Köpenhamn har börjat att dubba till svenska, sedan Scanbox köpte upp företaget i höstas. Det medför ju naturligt främst skådespelare från Malmö (eller åtminstone Skåne), så även om det bara är ett enda län, så är det i alla fall ett litet steg åt rätt håll än att enbart Stockholmare får chansen...

Oscar Isaksson

Det är klart att det är mer effektivt för studior i Stockholm att nästan bara använda folk som är röstskådespelare på heltid. Om vi talar om teaterbundna skådespelare så är de nästan bara ledigt på tex måndagar eller tisdagar för att boka in extraknäck, undantaget är väl de skådespelare som är gamla effektiva dubbproffs där studiorna sparar pengar på att boka in dem.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 juli 2023 kl. 02:18:32Jag brukar fråga de personerna jag kontaktar om de har tidigare erfarenhet av tex radioteater eftersynk (ADR) så brukar inte steget inte vara långt från att kunna dubba, någon typ av studiovana är viktigt. Det är klart att andra kvalitet oxå är viktiga som improvisation och musikalitet mm.

Just Örebro Län med omnejd (som jag har mest erfarenhet av), väldigt rikt på dubbarkunniga.
Sen kan jag vara rätt blyg när det kommer till att fråga en del personer, tänker; hur ska jag få med så pass kända personer i mina obetydliga produktioner, de har väl bättre saker för sig än att vara med.
Så du jobbar med dubbning ?

Trodde bara du var ett fan.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 juli 2023 kl. 02:18:32Sen kan jag vara rätt blyg när det kommer till att fråga en del personer, tänker; hur ska jag få med så pass kända personer i mina obetydliga produktioner, de har väl bättre saker för sig än att vara med.
Många med autism kan vara blyga  ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 09:26:46Många med autism kan vara blyga  ;)
Det kan jag intyga eftersom jag också är autistisk, å andra sidan kan man också testa sitt mod genom att utmana sig själv, sant mod är dels att erkänna saker och dels att göra saker man inte vågar.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 02:31:59Ja, det är helt klart väldigt olyckligt att i stort sett all dubbning numera sker i Stockholm, så att det finns mängder av utmärkta skådespelare och sångare som aldrig får chansen; och som hursomhelst inte skulle ha möjlighet att resa till Stockholm annat än i undantagsfall. Det har ju tyvärr aldrig funnits någon stor verksamhet utanför Stockholm, men förut fanns i alla fall ett par studior i Göteborg som gjorde en del dubbningar; men som inte längre finns kvar. :(
Ja både Malmö och Göteborg har många bra skådespelare och framför allt musikalartist :D

Det kan jag intyga  ;D :D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2023 kl. 02:31:59Ja, det är helt klart väldigt olyckligt att i stort sett all dubbning numera sker i Stockholm, så att det finns mängder av utmärkta skådespelare och sångare som aldrig får chansen; och som hursomhelst inte skulle ha möjlighet att resa till Stockholm annat än i undantagsfall. Det har ju tyvärr aldrig funnits någon stor verksamhet utanför Stockholm, men förut fanns i alla fall ett par studior i Göteborg som gjorde en del dubbningar; men som inte längre finns kvar. :( 
Jag har dock märkt att ganska många skådespelare från Uppsala eller specifik Uppsala Stadsteaters ensemble brukar dubba :D ;)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juli 2023 kl. 09:29:21Det kan jag intyga eftersom jag också är autistisk, å andra sidan kan man också testa sitt mod genom att utmana sig själv, sant mod är dels att erkänna saker och dels att göra saker man inte vågar.

Bara sagt  :D

Det lät klokt  :)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 09:25:12Så du jobbar med dubbning ?

Han ska börja dubba faktiskt och lära upp nya röstskådespelare. Ett mycket bra initiativ!

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 09:32:15Jag har dock märkt att ganska många skådespelare från Uppsala eller specifik Uppsala Stadsteaters ensemble brukar dubba :D ;)
Ja, då det är ofta många som bor i Stockholmsområdet som pendlar till Uppsala Stadsteater och som dubbar.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 09:25:12Så du jobbar med dubbning ?

Jovisst är jag ett fan.
Jag är frilansande kulturarbetare, min grund är som skådespelare, regissör och sångare mm. Så jag har till och från varit i sammanhang med dubbning och ljudproduktioner, bla radioteater och livedubbning, även erfarenhet från dubbningsbolag.

Jag gillar att jobba och utgå ifrån folkbildning när det kommer till egna projekt.
Började träna och göra röstprov med folk innan pandemin slog till och allt stängdes ner från en dag till en annan, så det har varit lite uppförsbacke att genomföra det som jag har tänkt.

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 juli 2023 kl. 13:57:01Han ska börja dubba faktiskt och lära upp nya röstskådespelare. Ett mycket bra initiativ!
Sen finns det exempel där jag har lovat hjälpa några personer som har viljan att komma tillbaka, de har erfarenhet av att dubba men kanske inte har gjort det på 30-40 år.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 juli 2023 kl. 15:17:51Jag är frilansande kulturarbetare, min grund är som skådespelare, regissör och sångare mm. Så jag har till och från varit i sammanhang med dubbning och ljudproduktioner, bla radioteater och livedubbning, även erfarenhet från dubbningsbolag.

Gud !

Det är så himla coolt ! :D