Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vuxna som gör röster till barnkaraktärer, anledning?

Startat av FabulousSloth, 17 juli 2023 kl. 16:15:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FabulousSloth

Jag undrar varför man har använt vuxna röster till barnkaraktärer.
Tänker specifikt på tecknade barnprogram på 80/90-talen.
Var det på grund av tidsbrist eller på grund av mer talang?
(Jag är född nästan i mitten på 90-talet, så jag vet inte riktigt hur det var då, men jag har lyssnat mycket på Röstskådespelarpodden.)
Profilbild av SundaysPlayzone.

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet 17 juli 2023 kl. 16:15:27Jag undrar varför man har använt vuxna röster till barnkaraktärer.
Tänker specifikt på barnprogram på 80/90-talen.
(Jag är född nästan i mitten på 90-talet, så jag vet inte riktigt hur det var då, men jag har lyssnat mycket på Röstskådespelarpodden.)
Det finns flera anledningar men en av de största är ju att barnskådespelare åldras så att man kommer behöva byta ut de vid längre serier. Men också att det är smidigare med vuxna schemalmässigt då dessa inte går i skolan som barnen. 

FabulousSloth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2023 kl. 16:31:55Det finns flera anledningar men en av de största är ju att barnskådespelare åldras så att man kommer behöva byta ut de vid längre serier. Men också att det är smidigare med vuxna schemalmässigt då dessa inte går i skolan som barnen.
Tack för svar!
Profilbild av SundaysPlayzone.

gstone

Citat från: FabulousSloth skrivet 17 juli 2023 kl. 16:15:27Jag undrar varför man har använt vuxna röster till barnkaraktärer.
Det är väl själva klart att andlingen är att bolag dom ha mer kända röster i dom störe rollerna ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 17 juli 2023 kl. 16:42:53Det är väl själva klart att andlingen är att bolag dom ha mer kända röster i dom störe rollerna ;D
Alla är inte lika fixerade vid kändisar i dubb som du...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2023 kl. 16:53:31Alla är inte lika fixerade vid kändisar i dubb som du...
Fast det låter väl som en vettig anledning till att ha vuxna som röster.

Vet du inget om marknadsföring  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 17 juli 2023 kl. 17:18:58Fast det låter väl som en vettig anledning till att ha vuxna som röster.

Vet du inget om marknadsföring  ;D
Ditt resonemang hade varit logiskt om det var filmer men det är det ju inte, i filmer spelas ofta barnkaraktärer av riktiga barn.

Det är snarare i serier det är vuxna som spelar barn och då är det inte på grund av att de är kändare utan på grund av tidigare nämnda anledningar.

Måne

Man använder väll oftast kvinnliga röster till "barnkaraktärer" i allmänt.
När det kommer till unga pojkar/tjejer (förmodligen pga att mäns röst är mycket mörkare än kvlinnga röster)

MOA

Citat från: MoonFace skrivet 17 juli 2023 kl. 17:35:47Man använder väll oftast kvinnliga röster till "barnkaraktärer" i allmänt.
När det kommer till unga pojkar/tjejer (förmodligen pga att mäns röst är mycket mörkare än kvlinnga röster)
Ja de e vanligt med vuxna kvinnor som spelar småkillar,mansröster får dom nog pitcha om de ska passa fast de gör dom nog väldigt sällan

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2023 kl. 17:29:12Ditt resonemang hade varit logiskt om det var filmer men det är det ju inte, i filmer spelas ofta barnkaraktärer av riktiga barn.

Det är snarare i serier det är vuxna som spelar barn och då är det inte på grund av att de är kändare utan på grund av tidigare nämnda anledningar.
Det var mest ett skämt ;D

Men jag känner mig lite dum nu att jag inte tänkte på det :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2023 kl. 16:31:55Det finns flera anledningar men en av de största är ju att barnskådespelare åldras så att man kommer behöva byta ut de vid längre serier. Men också att det är smidigare med vuxna schemalmässigt då dessa inte går i skolan som barnen.
Och dessutom kan man tjäna på det ekonomiskt, då erfarna dubbare lär dubba mycket snabbare än barn. Nuförtiden är det allmän praxis att barn tjänar hälften så mycket som vuxna per timme (vet inte om det var samma på den tiden?), då de anses arbeta hälften så snabbt, men erfarna dubbare kan säkert dubba ännu snabbare än så - inte helt oviktigt, då många dubbningar på 1980- och 1990-talet gjordes med låg budget.

Men framförallt lär det ju vara på grund av problematiken kring skola. Trots allt sker ju dubbning nästan alltid på dagtid vardagar, så enda sätten att få med barn i dubbningar är ju då att de antingen lyckas få ledigt från skolan, att regissör och tekniker jobbar övertid för att spela in kvällstid eller helger (vilket förstås innebär övertidsersättning och troligtvis även tillägg för obekväm arbetstid för personalen) eller att invänta närmaste skollov. Det går säkert att lösa vid långfilmer, men vid långvariga TV-serier lär inget av de tre alternativen vara speciellt önskvärt...

På 1980- och 1990-talet var visserligen inte skolorna lika strikta som nu när det gäller möjlighet att få ledigt (*), men det var ju ändå knappast något som var möjligt i alltför hög grad. Nuförtiden är det ju ändå hyfsat vanligt med riktiga barn även i TV-serier, även om det ibland fortfarande förekommer med vuxna kvinnor som spelar barn, så jag vet inte riktigt hur de löser det...?

(*): När jag gick i grundskolan minns jag att klasskompisar ibland fick ledigt några veckor mitt i en termin bara för att resa på utlandssemester med sina föräldrar, och det tror jag knappast att någon rektor i dagens läge skulle bevilja...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juli 2023 kl. 00:14:25Och dessutom kan man tjäna på det ekonomiskt, då erfarna dubbare lär dubba mycket snabbare än barn. Nuförtiden är det allmän praxis att barn tjänar hälften så mycket som vuxna per timme (vet inte om det var samma på den tiden?), då de anses arbeta hälften så snabbt, men erfarna dubbare kan säkert dubba ännu snabbare än så - inte helt oviktigt, då många dubbningar på 1980- och 1990-talet gjordes med låg budget.
Det finns dock rätt många barn som också är erfarna dubbar  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 juli 2023 kl. 00:32:13Det finns dock rätt många barn som också är erfarna dubbar  ;)
Det har du så rätt i, men merparten lär nog ändå jobba långsammare än de mest erfarna vuxna röstskådespelarna.

Men visst, om barn jobbar ovanligt snabbt så kan man tjäna pengar på att anlita riktiga barn; i och med att de som sagt som standard får halva vuxnas lön (kollektivavtal gäller inte för barn under 18 år, då de inte kan vara med i facket, men det här med halva lönen är en slags oskriven regel som verkar gälla nästan överallt) - så skulle de jobba snabbare än hälften så snabbt som vuxna blir det alltså ekonomiskt fördelaktigt.

Men fortfarande blir det förstås problem med skola, för de som nu fortfarande går i grundskolan (för tonåringar som börjat på gymnasiet lär det väl vara lättare att få ledigt, då det ju inte är obligatoriskt på samma sätt som grundskolan)...